Interpretacja indywidualna z dnia 04.08.2015, sygn. IPPB5/4510-486/15-3/MW, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat interpretacji
Czy uzyskiwane przez Wnioskodawce przychody z tytulu wykupu certyfikatow inwestycyjnych przez Fundusz (z umorzenia certyfikatow) beda podlegaly opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osob prawnych w Polsce
Na podstawie art. 14b ? 1 i ? 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z pozn. zm.) oraz ? 8 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z pozn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie dzialajacy w imieniu Ministra Finansow stwierdza, ze stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2015 r. (data wplywu 25 maja 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego dotyczacej podatku dochodowego od osob prawnych w zakresie ustalenia czy uzyskiwane przez Wnioskodawce przychody z tytulu wykupu certyfikatow inwestycyjnych przez Fundusz (z umorzenia certyfikatow) beda podlegaly opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osob prawnych w Polsce ? jest prawidlowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 maja 2015 r. zostal zlozony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczacej podatku dochodowego od osob prawnych w zakresie ustalenia czy uzyskiwane przez Wnioskodawce przychody z tytulu wykupu certyfikatow inwestycyjnych przez Fundusz (z umorzenia certyfikatow) beda podlegaly opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osob prawnych w Polsce.
We wniosku przedstawiono nastepujace zdarzenie przyszle.
- Wnioskodawca jest holenderskim rezydentem podatkowym, spolka kapitalowa. Forma prawna Wnioskodawcy (B. ? B.) jest odpowiednikiem polskiej spolki z ograniczona odpowiedzialnoscia. Wnioskodawca bedzie posiadac certyfikat rezydencji podatkowej w rozumieniu art. 4a pkt 12 updop, potwierdzajacy jego holenderska rezydencje podatkowa.
- Wnioskodawca rozwaza przystapienie do polskiego funduszu inwestycyjnego zamknietego (dalej: Fundusz), poprzez nabycie certyfikatow inwestycyjnych emitowanych przez ten Fundusz. Certyfikaty inwestycyjne reprezentuja prawa majatkowe uczestnikow funduszu oraz sa zbywalnymi papierami wartosciowymi.
- Fundusz zostal utworzony na podstawie ustawy z 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 157 ze zm., dalej: ustawa o funduszach). Fundusz jest polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osob prawnych (dalej: pdop).
- Zgodnie z art. 139 ust. 1 ustawy o funduszach, Fundusz bedzie mogl wykupywac certyfikaty, ktore wyemituje. W statucie Funduszu zostana okreslone przeslanki, tryb i warunki wykupywania certyfikatow zgodnie z art. 139 ust. 3 ustawy o funduszach.
- Fundusz bedzie nabywal m.in. udzialy w spolkach prawa handlowego, akcje oraz inne papiery wartosciowe.
- Fundusz moze dokonywac na rzecz Wnioskodawcy wyplat z tytulu wykupu certyfikatow inwestycyjnych przez Fundusz, tj. z umorzenia certyfikatow.
- Wnioskodawca nie prowadzi w Polsce dzialalnosci zwiazanej z inwestycjami w Fundusz poprzez polozony tu zaklad, ktoremu mozna byloby przypisac dochody z inwestycji w Fundusz.
W zwiazku z powyzszym opisem zadano nastepujace pytanie.
Czy uzyskiwane przez Wnioskodawce przychody z tytulu wykupu certyfikatow inwestycyjnych przez Fundusz (z umorzenia certyfikatow) beda podlegaly opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osob prawnych w Polsce...
Zdaniem Wnioskodawcy:
- Wyplaty dokonywane na jego rzecz z tytulu wykupu certyfikatow inwestycyjnych przez Fundusz (z umorzenia certyfikatow) nie beda podlegaly w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osob prawnych.
- Podatnicy, jezeli nie maja na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarzadu, podlegaja obowiazkowi podatkowemu tylko od dochodow, ktore osiagaja na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osob prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej: updop). Zatem Wnioskodawca bedzie podlegac w Polsce jedynie ograniczonemu obowiazkowi podatkowemu w pdop, tj. obowiazek podatkowy po jego stronie powstanie jedynie w odniesieniu do dochodow (przychodow) osiaganych na terytorium Polski. Rownoczesnie, Konwencja z dnia 13 lutego 2002 r. miedzy Rzeczapospolita Polska a Krolestwem Niderlandow w sprawie unikania podwojnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu sie od opodatkowania w zakresie podatkow od dochodu (Dz. U. z 2003 r., nr 216 poz. 2120, dalej: Traktat) okresla miejsce opodatkowania przychodow osiaganych przez Wnioskodawce, o ile zrodlo tych przychodow bedzie znajdowalo sie w Polsce.
- Zgodnie z art. 139 ust. 1 ustawy o funduszach, Fundusz moze wykupywac certyfikaty inwestycyjne, ktore wyemitowal, jezeli statut Funduszu tak stanowi. Z chwila wykupienia przez Fundusz, certyfikaty inwestycyjne podlegaja umorzeniu z mocy prawa, a Fundusz niezwlocznie dokonuje wyplat na rzecz uczestnika, ktorego certyfikaty byly przedmiotem wykupu (art. 139 ust. 6 i 7 ustawy o funduszach).
- Traktat nie zawiera bezposrednich regulacji dotyczacych opodatkowania dochodu osiaganego z wykupu certyfikatow inwestycyjnych. Nalezy wiec ustalic, do jakiej kategorii przychodow na gruncie Traktatu przedmiotowe dochody powinny byc kwalifikowane.
- Zgodnie z art. 3 ust. 2 Traktatu, przy stosowaniu niniejszej konwencji przez Umawiajace sie Panstwo, jezeli z tresci przepisu nie wynika inaczej, kazde okreslenie nie zdefiniowane bedzie mialo takie znaczenie, jakie przyjmuje sie wedlug prawa tego Panstwa w zakresie podatkow, do ktorych ma zastosowanie niniejsza konwencja. Oznacza to, ze w zakresie zasad opodatkowania wyplat z Funduszu nalezy odniesc sie do uregulowan zawartych w updop.
- Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z tytulu wyplat z Funduszu w zwiazku z wykupem certyfikatow inwestycyjnych (umorzeniem certyfikatow) stanowia kategorie przychodow objeta art. 12 updop; w szczegolnosci nie stanowia one przychodow z tytulu udzialu w zyskach osob prawnych (art. 10 ust. 1 updop).
- Art. 12 updop zawiera otwarty katalog przychodow, co pozwala na przyjecie, ze obejmuje on wszelkie przysporzenia, ktore nie zostaly zaliczone do szczegolnych zrodel przychodow, wymienionych w innych przepisach updop. Poniewaz przychod z umorzenia certyfikatow nie zostal zaliczony do jakiegokolwiek szczegolnego zrodla przychodow, stanowi on przychod w rozumieniu art. 12 ust. 1 updop.
- W konsekwencji przychody tego rodzaju nie moga byc uznane za dywidendy w rozumieniu art. 10 ust. 5 Traktatu.
- W wyniku wykupu certyfikatow, ich wlasnosc zostanie przeniesiona przez Wnioskodawce na Fundusz. W zwiazku z powyzszym, poniewaz Traktat nie przewiduje regulacji specyficznej dotyczacej zbycia certyfikatow w funduszach inwestycyjnych, opodatkowanie dochodow Wnioskodawcy z tego tytulu powinno opierac sie na art. 7 Traktatu (w swietle tego przepisu zyski przedsiebiorstwa Umawiajacego sie Panstwa podlegaja opodatkowaniu tylko w tym Panstwie, chyba ze przedsiebiorstwo prowadzi dzialalnosc w drugim Umawiajacym sie Panstwie przez polozony tam zaklad) lub art. 13 ust. 4 Traktatu (zgodnie z tym przepisem zyski z przeniesienia wlasnosci jakiegokolwiek majatku niewymienionego w ustepach 1, 2 i 3 podlegaja opodatkowaniu tylko w tym Umawiajacym sie Panstwie, w ktorym przenoszacy wlasnosc ma miejsce zamieszkania lub siedzibe).
- Niezaleznie od tego, czy przedmiotowe dochody powinny zostac ostatecznie uznane za zyski przedsiebiorstwa w rozumieniu art. 7 Traktatu, czy tez za zyski ze sprzedazy majatku w rozumieniu art. 13 ust. 4 Traktatu, w obu tych przypadkach Traktat pozwala na opodatkowanie przychodow wylacznie przez panstwo rezydencji podatkowej osiagajacego przychod.
- Biorac pod uwage, ze Wnioskodawca ? rezydent podatkowy Holandii ? w dacie wykupu certyfikatow inwestycyjnych przez Fundusz nie bedzie posiadal w Polsce zakladu w rozumieniu Traktatu, ktoremu bedzie mozliwe przypisanie zyskow z inwestycji w Fundusz, nalezy uznac, ze przychody Wnioskodawcy z wykupu certyfikatow nie beda podlegaly w Polsce opodatkowaniu pdop. Na podstawie Traktatu ten rodzaj przychodu bedzie opodatkowany wylacznie w panstwie rezydencji podatkowej Wnioskodawcy, tj. w Holandii.
- Zdaniem Wnioskodawcy, jak wykazano powyzej, przychody osiagane z tytulu wyplat dokonywanych przez Fundusz nie beda podlegac opodatkowaniu w Polsce na podstawie postanowien Traktatu.
- Powyzsze stanowisko Wnioskodawcy potwierdzaja organy
podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Wskazac mozna
przykladowo:
- interpretacje indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 listopada 2013 r., sygn. IPPB5/423-653/13-2/AS, w ktorej potwierdzono, ze: ?Zdaniem Wnioskodawcy, wyplata zyskow przez Fundusz na rzecz Spolki powinna byc zakwalifikowana jak przychod podlegajacy opodatkowaniu na zasadach okreslonych w art. 12 ustawy o CIT i tym samym, zgodnie z trescia Konwencji miedzy Rzeczapospolita Polska a Krolestwem Niderlandow w sprawie unikania podwojnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu sie od opodatkowania w zakresie podatkow od dochodu (Dz. U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120; dalej: ?UPO?), nie bedzie podlegac opodatkowaniu podatkiem dochodowym (podatkiem u zrodla) w Polsce. (...) Majac na uwadze powyzsze, zdaniem Wnioskodawcy, nalezy stwierdzic, iz wszystkie wymienione w statucie Funduszu formy dystrybucji zysku Funduszu powinny podlegac opodatkowaniu zgodnie z art. 12 ustawy o CIT. (...) W zwiazku z dokonana klasyfikacja wymienionych form dystrybucji zysku Funduszu na gruncie prawa polskiego, jak rowniez ze wzgledu na fakt, iz Wnioskodawca nie bedzie posiadal w Polsce zakladu, uzyskiwane przez niego srodki z tytulu wyplaty zyskow Funduszu nie beda podlegac opodatkowaniu podatkiem dochodowym (u zrodla) w Polsce, zgodnie z postanowieniami UPO?;
- interpretacje indywidualna z 23 wrzesnia 2013 r., sygn. IPPB5/423-550/13-2/AJ, w ktorej Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdzil, ze: ?Majac na uwadze powyzsze, zdaniem Wnioskodawcy, nalezy stwierdzic, iz wszystkie wymienione w statucie A FIZ formy dystrybucji zysku Funduszu powinny podlegac opodatkowaniu zgodnie z art. 12 ustawy o CIT. (...) W zwiazku z dokonana klasyfikacja wymienionych form dystrybucji zysku Funduszu na gruncie prawa polskiego, jak rowniez ze wzgledu na fakt, iz Wnioskodawca nie bedzie posiadal, w Polsce zakladu, uzyskiwane przez niego srodki z tytulu wyplaty zyskow Funduszu beda podlegaly opodatkowaniu jedynie w Holandii. Tym samym, nie beda one podlegac opodatkowaniu podatkiem dochodowym (u zrodla) w Polsce, zgodnie z postanowieniami UPO.?
W zwiazku z powyzszym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidlowosci swojego stanowiska.
W swietle obowiazujacego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszlego jest prawidlowe.
Majac powyzsze na wzgledzie, stosownie do art. 14c ? 1 Ordynacji podatkowej, odstapiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Natomiast w odniesieniu do powolanych przez Wnioskodawce interpretacji indywidualnych nalezy stwierdzic, ze zostaly wydane w indywidualnych sprawach i nie sa wiazace dla organu wydajacego przedmiotowa interpretacje. Powolane interpretacje nie stanowia zrodla prawa, wiaza strony w konkretnej indywidualnej sprawie, wiec zawartych w nich stanowisk organow podatkowych nie mozna wprost przenosic na grunt innej sprawy. Kazda sprawe tut. Organ jest zobowiazany rozpatrywac indywidualnie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszlego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowiazujacego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysluguje prawo do wniesienia skargi na niniejsza interpretacje przepisow prawa podatkowego z powodu jej niezgodnosci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewodzkiego Sadu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na pismie organu, ktory wydal interpretacje ? w terminie 14 dni od dnia, w ktorym skarzacy dowiedzial sie lub mogl sie dowiedziec o jej wydaniu ? do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 ? 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sadami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z pozn. zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwoch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a jezeli organ nie udzielil odpowiedzi na wezwanie, w terminie szescdziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 ? 2 ww. ustawy).
Skarge wnosi sie za posrednictwem organu, ktorego dzialanie lub bezczynnosc sa przedmiotem skargi (art. 54 ? 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Plocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Plock.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 391 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie