Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, z tytułu transakcji sprzedaży obligacji Skarbu Państwa Wnioskodawca powinien rozpozna... - Interpretacja - ITPB3/423-566/14/KK

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 14.01.2015, sygn. ITPB3/423-566/14/KK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, z tytułu transakcji sprzedaży obligacji Skarbu Państwa Wnioskodawca powinien rozpoznać (w miesiącu, w którym nastąpi sprzedaż obligacji) przychód w wysokości ceny uzyskanej ze sprzedaży tych obligacji oraz koszt uzyskania przychodów w wysokości wydatków poniesionych przez Spółkę na nabycie tych obligacji?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2014 r. (data wpływu 28 listopada 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości i momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów oraz momentu rozpoznania przychodu z tytułu sprzedaży obligacji Skarbu Państwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości i momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów oraz momentu rozpoznania przychodu z tytułu sprzedaży obligacji Skarbu Państwa.

We wniosku tym przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką akcyjną, mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z uwzględnieniem dostępnych środków finansowych, Wnioskodawca rozważa nabycie obligacji Skarbu Państwa na podstawie umowy sprzedaży, która będzie określała niezbędne elementy tej transakcji (cena, rodzaj i ilość obligacji, termin płatności itp.). Wnioskodawca dokona zapłaty z tytułu nabycia obligacji w formie pieniężnej na rachunek sprzedającego lub też w formie potrącenia z bieżącymi zobowiązaniami sprzedającego wobec Wnioskodawcy.

Wnioskodawca zakłada również, że w zależności od swoich potrzeb biznesowych w niedalekiej przyszłości po nabyciu Obligacji dokona ich sprzedaży na rynku za pośrednictwem biura maklerskiego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, z tytułu transakcji sprzedaży obligacji Skarbu Państwa Wnioskodawca powinien rozpoznać (w miesiącu, w którym nastąpi sprzedaż obligacji) przychód w wysokości ceny uzyskanej ze sprzedaży tych obligacji oraz koszt uzyskania przychodów w wysokości wydatków poniesionych przez Spółkę na nabycie tych obligacji...

Zdaniem Wnioskodawcy, powinien rozpoznać (w miesiącu, w którym nastąpi sprzedaż obligacji) przychód w wysokości ceny uzyskanej ze sprzedaży tych obligacji oraz koszt uzyskania przychodów w wysokości wydatków poniesionych przez Spółkę na nabycie tych obligacji.

W opinii Wnioskodawcy, transakcja sprzedaży obligacji przez Wnioskodawcę powinna zostać rozliczona w następujący sposób:

Przychód:

Zgodnie z art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń (art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Jak stanowi art. 12 ust. 3 ww. ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymanej po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Stosownie do art. 12 ust. 3a ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień (1) wystawienia faktury albo (2) uregulowania należności.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Wartość rynkową, rzeczy lub praw majątkowych, o której mowa w art. 14 ust. 1 ww. ustawy określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy, przychodem z tytułu sprzedaży obligacji będzie wartość wyrażona w cenie określonej w umowie (która powinna być zbieżna z ceną rynkową, opartą o notowania rynku kapitałowego/notowania papierów wartościowych na tynku kapitałowym), przy czym przychód powstanie w miesiącu, w którym zostanie dokonana sprzedaż obligacji przez Wnioskodawcę.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 10 października 2013 r. (sygn. IPPB3/423-531/13-2/EŻ) zgodził się ze stanowiskiem podatnika, że za przychód ze zbycia obligacji (części kapitałowej oraz części odsetkowej obligacji) należy uznać cenę rynkową uzyskaną przez podatnika. Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacjach z dnia 7 grudnia 2010 r. (sygn. ILPB3/423-216/10-3/DS, sygn. ILPB4/423-216/10-2/DS).

Koszty uzyskania przychodu:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy za koszt uzyskania przychodu nie uważa się wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia albo umorzenia 1ytułóv uczestnictwa w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem wskazanym w ustawie.

W przypadku nabycia obligacji, Spółka nie zaliczy do kosztów podatkowych kwoty wydatkowanej na zakup obligacji w dacie ich nabycia. W związku z możliwą w przyszłości sprzedażą ww. obligacji i wpływem środków pieniężnych na rachunek bankowy, Spółka uważa, że w miesiącu dokonania sprzedaży tych obligacji spełnione zostaną warunki do uznania wydatku na ich nabycie w pełnej wysokości i zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nabycie obligacji zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jak zauważył Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 16 lipca 2014 r. ...: Użycie przez ustawodawcę określenia wydatki na nabycie oznacza, że do kosztów ale dopiero z chwilą sprzedaży (wykupu) zalicza się wszelkie koszty bezpośrednio warunkujące nabycie tych udziałów lub akcji, czy papierów wartościowych, bez których poniesienia nie byłoby możliwe skuteczne ich nabycie.

W tym stanie sprawy Spółka wnosi o potwierdzenie jej stanowiska przedstawionego powyżej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012, poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 765 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy