W odpowiedzi na pismo z dnia 30.03.2004 r. Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 s... - Interpretacja - PD-1/423/65/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 04.06.2004, sygn. PD-1/423/65/04, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na pismo z dnia 30.03.2004 r. Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 ze zm.), na zapytanie Spółki w sprawie interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. ( Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) informuje co następuje:

Zapytanie Spółki dotyczy kwalifikowania wydatków na reklamę do kosztów uzyskania przychodów. Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wynika, iż Spółka wprowadziła do swojej produkcji nową technologię wytwarzania szyb zespolonych i w związku z tym zorganizowała akcję promocyjną w postaci konkursu dla dealerów wytypowanych przeznajwiększych producentów okien, do produkcji których zostały użyte nowe szyby zespolone firmy "X". Ponadto producenci okien otrzymają dodatkowy rabat za każdą zakupioną szybę z ciepłą ramką.

Zdaniem Spółki wydatki związane z organizacją konkursu (zakup nalepek konkursowych, koszty opłat pocztowych, koszt nagród rzeczowych i koszty firmy zewnętrznej obsługującej konkurs za wyjątkiem plakatów reklamowych oraz ulotek) nie stanowią kosztów reklamy i reprezentacji, ponieważ mają bezpośredni wpływ na zwiększenie przychodu i stanowią promocję handlową, a więc w całości stanowią koszt uzyskania przychodów.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Działania promocyjne mają na celu zwiększenie sprzedaży własnych produktów, zatem koszty związane z akcją promocyjną wyczerpują przesłanki określone przez ustawodawcę w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przedmiocie kwalifikowania ich do kosztów uzyskania przychodów. Sprzedaż premiowa, polegająca na uatrakcyjnieniu dystrybucji towarów (poprzez zorganizowanie konkursu z możliwością wygrania nagród rzeczowych) pozostaje w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży produktów. Działania takie wykraczają poza pojęcie reklamy.
Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Spółki przedstawione w piśmie należy uznać za prawidłowe.

Małopolski Urząd Skarbowy