Spółka organizuje dla swoich klientów konkurs. Polega on na gromadzeniu przez nich punktów za dokonane w spółce zakupy, które to punkty klienci mają ... - Interpretacja - II US.I.PB/423?15/04

Shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 17.12.2004, sygn. II US.I.PB/423?15/04, Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Spółka organizuje dla swoich klientów konkurs. Polega on na gromadzeniu przez nich punktów za dokonane w spółce zakupy, które to punkty klienci mają prawo wymienić na nagrody. Nagrodami są towary nabyte przez spółkę np. pralki, lodówki, telewizory oraz towary handlowe jednostki, tj. mięso, wędliny. Żadna z tych nagród nie jest oznakowana logo spółki ani jej nazwą.

Artykuł 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Przepis ten wprowadza zatem limit w odniesieniu do kosztów reprezentacji i reklamy. W omawianej sprawie przepis ten nie będzie miał jednak zastosowania, ponieważ organizowany przez podatnika konkurs nie nosi znamion reprezentacji bądź reklamy. Wobec tego, że przepisy powyżej powołanej ustawy nie zawierają definicji tych pojęć, przyjąć należy ich wykładnię językową. I tak, reklama to: rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, miejscach i możliwościach ich nabycia, zaś reprezentacja oznacza okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia.

Wobec zatem takiego stanu rzeczy należy stwierdzić, że poniesione przez spółkę wydatki na zakup towarów stanowiących nagrody w konkursie będą stanowić jej koszt uzyskania przychodów w całości na ogólnych zasadach wynikających z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis tegoż artykułu stanowi bowiem, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Wprawdzie wydatek będący przedmiotem niniejszej analizy nie posiada bezpośredniego związku z przychodem, ale z pewnością pośredni taki związek istnieje, bowiem przyznawane nagrody stanowią zachętę dla dotychczasowych bądź potencjalnych klientów.

Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie