Czy dochód Spółdzielni uzyskany z wynajmu pomieszczeń będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych o ile zostanie przeznaczony na cele związan... - Interpretacja - IBPBI/2/423-1260/12/AP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.01.2013, sygn. IBPBI/2/423-1260/12/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy dochód Spółdzielni uzyskany z wynajmu pomieszczeń będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych o ile zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 02 października 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 02 października 2012 r.), uzupełnionym w dniach 24 i 31 grudnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z wynajmu pomieszczeń:

  • mieszkańcom zasobów mieszkaniowych, będących równocześnie członkami Spółdzielni jest prawidłowe,
  • mieszkańcom zasobów mieszkaniowych, niebędących członkami Spółdzielni jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 października 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z wynajmu pomieszczeń. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 18 grudnia 2012 r. Znak IBPP1/443-1035/12/AL, IBPB/2/423-1260/12/AP wezwano Wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniach 24 i 31 grudnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółdzielnia Mieszkaniowa posiada w budynkach mieszkalnych, poza pomieszczeniami piwnicznymi przynależnymi do mieszkań, dodatkowe pomieszczenia: wnęki na półpiętrach i pod schodami, pomieszczenia piwniczne nieprzynależne do mieszkań, pomieszczenia suszarni. Pomieszczenia te są wykorzystywane przez mieszkańców Spółdzielni odpłatnie na podstawie umowy najmu na cele mieszkalne (np. do przechowywania rowerów, czy jako dodatkowa piwnica). Pomieszczenia te nie stanowią części składowych ani przynależnych do lokali mieszkalnych zajmowanych na zasadzie spółdzielczego prawa lub prawa odrębnej własności. Pomieszczenia te służą zaspakajaniu potrzeb mieszkaniowych mieszkańców - osoby wynajmujące te pomieszczenia (zgodnie z umową) nie mogą prowadzić w nich działalności gospodarczej.

Pomieszczenia te można podzielić na:

  • pomieszczenia wykazane w uchwałach o samodzielności lokali - przychód z ich wynajmu stanowi przychód Spółdzielni,
  • pomieszczenia nie wykazane w uchwałach o samodzielności lokali przychód z ich wynajmu stanowi przychód nieruchomości.

W każdym przypadku dochody z wynajmu tych dodatkowych pomieszczeń przeznaczony jest na cele związane utrzymaniem zasobów GZM.

Spółdzielnia wynajmuje te pomieszczenia mieszkańcom:

  • posiadającym spółdzielcze prawo do lokalu (członkom spółdzielni lub nie członkom),
  • posiadającym odrębną własność (członkom spółdzielni lub nie członkom).

Spółdzielnia z tego tytułu pobiera opłaty, na chwilę obecną opodatkowane 23% stawką VAT.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 31 grudnia 2012 r. Spółdzielnia dodatkowo wyjaśniła, iż sformułowanie iż przychód z najmu pomieszczeń nie wykazanych w uchwałach o samodzielności lokali stanowi przychód nieruchomości oznacza, że korzystają z niego właściciele lokali mieszkalnych zlokalizowanych w danej nieruchomości, a nie wszystkich nieruchomości zarządzanych przez Spółdzielnię, z przeznaczeniem go na cele GZM danej nieruchomości.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy dochody Spółdzielni uzyskane z wynajmu tych pomieszczeń będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych o ile zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych... (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Spółdzielni, ponieważ dodatkowe pomieszczenia służą zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych mieszkańców lokali mieszkalnych, dochód Spółdzielni uzyskany z ich wynajmu, będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych o ile zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółdzielnia udostępnia mieszkańcom odpłatnie (na podstawie umowy najmu) dodatkowe pomieszczenia takie jak wnęki, pomieszczenia piwniczne nie przynależne do mieszkań, suszarnie. Osoby wynajmujące te pomieszczenia nie mogą prowadzić w nich działalności gospodarczej. Na gruncie rozpatrywanej sprawy istotne znaczenie dla możliwości zwolnienia dochodów z opodatkowania ma również kwestia członkostwa w spółdzielni. Jak wynika bowiem z opisu zdarzenia przyszłego Spółdzielnia wynajmuje ww. pomieszczenia mieszkańcom będącym zarówno członkami Spółdzielni, jak i osobom niebędącym Jej członkami.

Stosownie do treści art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.), celem spółdzielni mieszkaniowej, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 tej ustawy, przedmiotem działalności spółdzielni może być:

  1. budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych,
  2. budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych,
  3. budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów,
  4. udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych,
  5. budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.

Na podstawie art. 1 ust. 3 ww. ustawy, spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków. Art. 1 ust. 4 tej ustawy stanowi, iż statut spółdzielni określa, którą działalność spośród wymienionych w ust. 2 i 3, prowadzi spółdzielnia.

Zgodnie z art. 1 ust. 6 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z realizacją celu, o którym mowa w ust. 1, czyli zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin.

Jak wynika z wyżej powołanych przepisów, ustawowym obowiązkiem spółdzielni mieszkaniowych jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, a nie osób niebędących jej członkami.

Przechodząc do oceny stanowiska Spółdzielni należy przede wszystkim stwierdzić, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. zwanej dalej updop), wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Warunkiem zwolnienia od podatku jest, zatem spełnienie dwóch przesłanek:

  • dochody muszą pochodzić z gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz
  • muszą zostać przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Z powyższego wynika, że dochody osiągnięte z innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi działalności podlegają opodatkowaniu bez względu na jaki cel zostaną przekazane.

Wskazać należy, że przez zasoby mieszkaniowe należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale także pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego (w tym także wnęki, pomieszczenia piwniczne, pomieszczenia suszarni). Pojęcie zasobów mieszkaniowych w kontekście gospodarowania nimi nie zostało zdefiniowane w updop. Oznacza to, że przy ustaleniu jego znaczenia nie tylko dopuszczalne, ale i celowe jest uwzględnienie reguł wykładni systemowej. Możliwości takiej nie wyklucza przy tym autonomia prawa podatkowego. Dokonując wykładni pojęcia zasoby mieszkaniowe dopuszczalne jest zatem odwołanie się do powołanego art. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych a w konsekwencji posługiwanie się, jako jednym z kryteriów, statusem prawnym podmiotu korzystającego z takich zasobów. Dochody uzyskane z wynajmu pomieszczeń wymienionych we wniosku mieszczą się w pojęciu zasoby mieszkaniowe w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 updop o ile służą mieszkańcom, będącym jednocześnie członkami spółdzielni. Za taką bowiem interpretacją przemawia wynikający z treści art. 1 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych ich zasadniczy cel działalności, którego realizacji służą zasoby mieszkaniowe. Dochody te będą korzystały ze zwolnienia o ile zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

W tym zakresie stanowisko Spółdzielni jest zatem prawidłowe.

Za nieprawidłowe należy natomiast uznać stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z wynajmu wymienionych we wniosku pomieszczeń osobom niebędącym członkami Spółdzielni. Wszelkie usługi na rzecz podmiotów niebędących członkami spółdzielni pozostają bowiem bez związku z zaspokojeniem potrzeb mieszkaniowych członków i ich rodzin i nie stanowią zatem gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Jak wykazano wcześniej dochód ten nie może zostać uznany za dochód pochodzący z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a jeżeli tak to bez względu na to na jaki cel zostanie przeznaczony nie może on korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie powołanego wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 44 updop.

Stanowisko tut. Organu znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych, a mianowicie w:

  • wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 lutego 2011 r. sygn. akt II FSK 1888/09,
  • wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 08 kwietnia 2009 r. sygn. akt I SA/Gl 1034/08,
  • wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 29 listopada 2012 r. sygn. akt I SA/Wr 823/12.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w zakresie pytania dotyczącego podatku od towarów i usług wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi j.t. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach