W zakresie możliwości zastosowania odliczenia określonego w art. 18b tej ustawy w związku z nabyciem licencji (nowe technologie). - Interpretacja - ITPB3/423-248/12/PS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 07.08.2012, sygn. ITPB3/423-248/12/PS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

W zakresie możliwości zastosowania odliczenia określonego w art. 18b tej ustawy w związku z nabyciem licencji (nowe technologie).

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2012 r. (data wpływu 10 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania odliczenia określonego w art. 18b tej ustawy jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania odliczenia określonego w art. 18b tej ustawy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność w zakresie dystrybucji towarów na rynku farmaceutycznym i działa w ramach Grupy N.

W celu usprawnienia zarządzania procesami i przepływem informacji w Spółce, dążąc do ciągłego doskonalenia swojej działalności, jak również w celu jak najszybszego dotarcia do klientów i oferowania coraz lepszej obsługi, w latach 2004-2011 Spółka dokonywała nabyć innowacyjnych technologii informatycznych w formie licencji na oprogramowanie komputerowe. W szczególności. Spółka w latach 2004 - 2006 wdrożyła Zintegrowany System Informatyczny (.) (dalej: Oprogramowanie oraz Licencja) oraz na przestrzeni kolejnych lat nabywała dodatkowe licencje w ramach wdrożonej funkcjonalności systemu.

Oprogramowanie w istotny sposób przyczyniło się i nadal przyczynia do usprawnienia funkcjonowania Spółki. Oprogramowanie stanowi bowiem zintegrowany system informatyczny, który funkcjonuje w wielu obszarach działalności Spółki, w tym finanse i księgowość, kadry i płace, controling, dystrybucja i logistyka, gospodarka magazynowa, marketing i sprzedaż. Powodem zakupu i wdrożenia Oprogramowania były: dostosowanie systemu do procesów Spółki, szeroka funkcjonalność systemu, która umożliwia rozwój przedsiębiorstwa oraz możliwość poprawy jakości funkcjonowania i zarządzania, a także usprawnienie i automatyzacja wewnętrznych procesów gospodarczych. Zmiana jakości funkcjonowania Spółki w wyniku wdrożenia Oprogramowania polega przede wszystkim na wprowadzeniu przez Spółkę zasadniczo udoskonalonych procesów. Wspomniane zmiany dotyczą w szczególności:

  • zasadniczej zmiany (poprawy) szybkości przeprowadzania procesów gospodarczych;
  • zasadniczej zmiany (poprawy) dokładności procesów gospodarczych (ograniczenie prawdopodobieństwa błędów);
  • zasadniczej zmiany (poprawy) obsługi procesów gospodarczych (np. wykonanie, rozlicznie i fakturowanie procesów);
  • zasadniczej zmiany (poprawy) jakości procesów poprzez monitorowanie ich wykonania (jakość i terminowość).

W związku z nabyciem Oprogramowania Spółka ponosiła nie tylko wydatki na nabycie Licencji, ale również wydatki na wdrożenie Oprogramowania. W szczególności Spółka poniosła koszty usług konsultantów opracowujących nowe rozwiązania na potrzeby Spółki, koszty usług zewnętrznych doradców zajmujących się instalacją oprogramowania, dostosowaniem go do potrzeb Spółki, testowaniem poprawności działania systemu, wprowadzaniem poprawek, itp. Licencja nabyta przez Spółkę charakteryzuje się następującymi cechami:

  1. została nabyta w drodze umów o ich przeniesienie i korzystanie z praw do nich,
  2. stanowi wartość niematerialną i prawną w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i została wprowadzona do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Spółki w roku 2006;
  3. rozwiązania technologiczne wprowadzone w Spółce na podstawie Licencji są innowacyjne w skali świata, tj. nie były stosowane na świecie w okresie dłuższym niż 5 ostatnich lat przed datą wprowadzenia do Ewidencji i pozwoliły na stworzenie nowej jakości pracy w Spółce oraz udoskonalenie procesów oraz obsługi jej klientów. Fakt ten Spółka zamierza potwierdzić poprzez uzyskanie opinii niezależnej od Spółki jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615),
  4. zgodnie z zapisami umowy licencyjnej, stroną umowy jest Spółka, niemniej może ona także wykorzystywać Oprogramowanie w celu przetwarzania transakcji w ramach działalności pozostałych spółek z Grupy. W związku z powyższym, Licencja udzielona Spółce ma charakter tzw. licencji grupowej, z której w oparciu o uzgodnienia z dostawcą Oprogramowania mogą również korzystać inne podmioty z Grupy. Na tej podstawie Spółka zawarła z innymi podmiotami z Grupy umowy na odpłatne korzystanie z Oprogramowania. W oparciu o te umowy Spółka pobiera od podmiotów z Grupy miesięczne wynagrodzenia ustalane w oparciu o miesięczną stawkę kwotową oraz liczbę użytkowników wykorzystujących Oprogramowania w celu przetwarzania transakcji w ramach działalności Grupy;
  5. wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie Licencji zostały ujęte w ich wartości początkowej. W wartości początkowej oprócz kosztów nabycia Licencji ujęto także koszty wdrożenia Oprogramowania naliczone do dnia przekazania Licencji do używania,
  6. Spółka poniosła wydatki na nabycie Oprogramowania tj. dokonała zapłaty za nabywane Licencje podmiotom uprawnionym w toku wdrożenia Oprogramowania, w latach poprzedzających ich wprowadzenie do Ewidencji lub roku, w którym Licencja została wprowadzona do Ewidencji;
  7. Spółka nie otrzymała zwrotu wydatków na Licencję. Niemniej część wartości Oprogramowania została sfinansowana ze środków ZFRON, w związku z faktem, iż w momencie wprowadzania do Ewidencji Licencji Spółka posiadała status zakładu pracy chronionej.

Jednocześnie Spółka informuje, iż nie prowadziła oraz nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz nie została w stosunku do niej ogłoszona upadłość obejmująca likwidację majątku. Spółka nie została także postawiona w stan likwidacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w sytuacji uzyskania pozytywnej opinii jednostki naukowej potwierdzającej, iż Licencja opisana w stanie faktycznym stanowi nową technologię w rozumieniu art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka ma prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania w zeznaniu za rok podatkowy, w którym Spółka poniosła wydatki na nabycie Oprogramowania 50% całości wydatków poniesionych na ich nabycie (obejmujących koszty nabycia Licencji i koszty wdrożenia), ujętych w wartości początkowej Licencji, czy też 50% ww. wydatków pomniejszonych o wynagrodzenie otrzymane przez Spółkę od innych spółek z Grupy przed upływem trzech lat podatkowych, licząc od końca roku podatkowego, w którym Spółka wprowadziła Licencję do Ewidencji...
  2. W przypadku uznania, iż Spółce przysługuje prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków na nabycie i wdrożenie Licencji, pomniejszonych o wynagrodzenie otrzymane przez Spółkę od innych spółek z Grupy przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym Spółka wprowadziła Licencję do Ewidencji, w jaki sposób Spółka powinna dokonać tego odliczenia...

W opinii Spółki, w przypadku potwierdzenia przez niezależną jednostkę naukową, iż zakupione przez nią Licencje stanowią nowe technologie w rozumieniu art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% całości wydatków poniesionych na ich nabycie i wdrożenie, ujętych w wartości początkowej Licencji. Tym samym. Spółka będzie miała prawo do dokonania korekty zeznania podatkowego złożonego za rok podatkowy, w którym wprowadziła Licencję do Ewidencji.

Jak wynika z literalnego brzmienia powołanego wyżej przepisu, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków na nowe technologie, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  • technologia nabyta przez podatnika stanowi wartości niematerialne i prawne ujęte w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;
  • nabyta technologia stanowi nową technologię w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i nie była stosowana na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat, co zostało potwierdzone opinią niezależnej jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615);
  • podatnik w roku podatkowym nabycia oraz w roku poprzedzającym nabycie nowej technologii nie prowadził działalności w specjalnej strefie ekonomicznej;
  • podatnik nie otrzymał zwrotu wydatków na nabytą technologię;
  • podatnik nie udzielił prawa do nowych technologii innym podmiotom;
  • w stosunku do podatnika nie została ogłoszona upadłość obejmująca likwidację majątku;
  • podatnik nie został postawiony w stan likwidacji.

W opinii Spółki, w przypadku uzyskania pozytywnej opinii niezależnej jednostki naukowej w odniesieniu do Licencji, w sytuacji opisanej w stanie faktycznym spełnione będą wszystkie wskazane wyżej warunki. W konsekwencji, w odniesieniu do wydatków poniesionych na nabycie Licencji (rozumianych jako koszty Licencji oraz koszty wdrożenia Oprogramowania), Spółce przysługiwać będzie prawo do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18b Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W odniesieniu do powyższego należy wskazać, iż przedmiotowa Licencja stanowi wartość niematerialną i prawną i jako taka została wprowadzona przez Spółkę do Ewidencji, przy czym jej wartość początkowa została ustalona w cenie nabycia, obejmującej koszty Licencji oraz koszty wdrożenia.

W odniesieniu do powyższego Spółka wskazuje, iż jej zdaniem z regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że podstawą wyliczenia ulgi technologicznej" na podstawie art. 18b tej ustawy, będzie wartość początkowa wartości niematerialnej i prawnej, ustalona właśnie jako cena nabycia, tj. suma wynagrodzenia zapłaconego podmiotowi uprawnionemu za korzystanie z Licencji oraz kosztów związanych z nabyciem, w tym przede wszystkim kosztów wdrożenia.

Na podstawie bowiem art. l6g ust. 3 ustawy, cenę nabycia prawa stanowi kwota należna zbywcy, powiększona między innymi o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania go do używania, w tym między innymi koszty instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych.

W świetle powyższego, należy uznać, iż wartość początkowa nabytej Licencji na używanie Oprogramowania obejmuje także koszty wdrożenia poniesione przez Spółkę. Poniesienie przedmiotowych kosztów było bowiem niezbędne, aby Licencja na Oprogramowanie nadawała się do gospodarczego wykorzystania, co jest także warunkiem koniecznym do uznania ich za wartości niematerialne i prawne.

Spółka podkreśla, iż powyższe stanowisko zostało potwierdzone między innymi w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 22 marca 2010 r., sygn. ILPB3/423-1175/09-5/DS.

Ponadto, należy wskazać, iż zgodnie z informacjami zawartymi w opisie stanu faktycznego, nabyte Oprogramowanie w momencie wprowadzenia do Ewidencji, stanowiło nową technologię w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj.: nie było stosowane na świecie w okresie 5 lat oraz umożliwiło Spółce usprawnienie zarządzania procesami i przepływem informacji w Spółce, co skutkowało udoskonalaniem obsługi klientów (zgodnie z informacjami przedstawionymi w stanie faktycznym). Jednocześnie, jak już wskazano w opisie stanu faktycznego, Spółka zamierza uzyskać opinię niezależnej jednostki naukowej potwierdzającej powyższe.

Odnosząc się do kwestii innowacyjności nabytych przez Spółkę technologii Spółka wskazuje, iż zakup Licencji w istotny sposób przyczynił się do usprawnienia funkcjonowania jej przedsiębiorstwa. Nabywane przez Spółkę Oprogramowanie jest bowiem zintegrowanym systemem informatycznym, który funkcjonuje w wielu obszarach: finanse i księgowość, kadry i płace, controling, dystrybucja, logistyka, sprzedaż, gospodarka magazynowa, a także marketing. Zakup i wdrożenie Oprogramowania umożliwiło rozwój Spółki oraz poprawę jakości funkcjonowania i zarządzania, a także usprawnienie i automatyzację wewnętrznych procesów gospodarczych.

Ponadto, dzięki wykorzystaniu nabytego Oprogramowania, opartego na innowacyjnych rozwiązaniach technologicznych i dostosowaniu go do indywidualnych potrzeb Spółki w procesie wdrożenia, Spółka zyskała możliwość wdrożenia usprawnień i podniesienia efektywności w strategicznych obszarach jej działalności, poprzez uzyskanie możliwości przetwarzania większej liczby transakcji, składowania większej ilości danych i lepszego zarządzania ich treścią.

Odnosząc się do pozostałych warunków przewidzianych w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka wskazuje, iż zgodnie z zapisami umowy licencyjnej z dostawcą Oprogramowania, stroną umowy jest Spółka, niemniej może ona także wykorzystywać Oprogramowanie w celu przetwarzania transakcji w ramach działalności pozostałych spółek z Grupy. Zakres dozwolonego korzystania z Oprogramowania został określony w umowie z dostawcą Oprogramowania, której treść przewiduje, iż udzielona Spółce Licencja obejmuje korzystanie z Oprogramowania do przetwarzania transakcji Spółki, ale także innych Spółek należących do Grupy. Ponadto, w rozumieniu tych umów użytkownikami Oprogramowania oprócz Spółki, mogą być także spółki z Grupy. W związku z powyższym, w przedmiotowej sytuacji to nie Spółka, ale pierwotny licencjodawca (dostawca Oprogramowania) udzielił prawa do korzystania z Oprogramowania przez Spółkę oraz w określonym zakresie inne niż Spółka podmioty należące do Grupy. W związku z tym ze względu na fakt, że licencja ma charakter tzw. licencji grupowej, w ocenie Spółki zawarcie przez Spółkę umów na korzystanie z Oprogramowania nie wyklucza możliwości skorzystania przez Spółkę z ulgi na nowe technologie na podstawie art. 18b ustawy.

W opinii Spółki również fakt, iż Spółka za korzystanie z Oprogramowania pobiera wynagrodzenie od podmiotów z Grupy nie wpływa na możliwość skorzystania przez nią z przedmiotowego odliczenia od całości wydatków poniesionych na nabycie Licencji. Nie można bowiem uznać, iż poprzez otrzymanie ww. wynagrodzenia Spółka uzyskała zwrot tych wydatków w jakiejkolwiek części. Opłaty te stanowią bowiem opłaty za świadczenie usługi w postaci korzystania z Oprogramowania. O powyższym, świadczy przede wszystkim fakt, iż wartość przedmiotowych świadczeń została ustalona przy uwzględnieniu stawki miesięcznej za usługi oraz aktualnej liczby użytkowników Oprogramowania, Wobec tego w ocenie Spółki nie dochodzi w tej sytuacji do zwrotu wydatków dla Spółki.

Mając na uwadze przytoczone powyżej argumenty, zdaniem Spółki w przypadku uzyskania pozytywnej opinii niezależnej jednostki naukowej, iż nabyte Licencje dotyczą nowych technologii w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przysługiwać jej będzie prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% całości wydatków na ich nabycie i wdrożenie w roku wprowadzenia Licencji do Ewidencji (tj. w chwili obecnej Spółka będzie miała prawo do dokonania korekty zeznania podatkowego za rok wprowadzenia Licencji do Ewidencji).

Spółka podkreśla, iż przedstawione wyżej stanowisko potwierdzają liczne interpretacje indywidualne, w tym min. interpretacja wydana przez:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 15 kwietnia 2011 r., sygn. ILPB4/423-28/11-2/LM,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 12 kwietnia 2011, sygn. IPPB5/423-60/11-2/AM,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 19 stycznia 2011 r., sygn. ILPB3/423-858/10- 2/EK,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 25 marca 2010 r., sygn. ILPB3/423-29/10-2/AP,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w dniu 15 maja 2008 r.. sygn. IBPB3/423-I3I/08/CzP.

Niezależnie od stanowiska Spółki przedstawionego powyżej odnośnie pytania 1, w opinii Spółki, w przypadku uznania, iż Spółce przysługuje prawo do skorzystania z odliczenia 50% wydatków na nabycie i wdrożenie Licencji, pomniejszonych o kwoty uzyskane tytułem opłat za korzystanie z Oprogramowania od innych spółek z Grupy (traktowane jako zwrot wydatków za Oprogramowanie), w zeznaniu za rok podatkowy, w którym Spółka wprowadziła Licencje do Ewidencji, Spółka ma prawo do odliczenia 50% wydatków poniesionych na nabycie oraz wdrożenie Licencji pomniejszonych o wynagrodzenie uzyskane tytułem opłat za korzystanie z Oprogramowania od innych spółek z Grupy przed upływem trzech lat podatkowych, licząc od końca roku podatkowego, w którym Spółka wprowadziła Licencję do Ewidencji.

W opinii Spółki powyższy sposób postępowania, w przypadku uznania, że ma miejsce zwrot wydatków na nową technologię, wynika z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W odniesieniu do powyższego należy wskazać, iż art. 18b ust. 8 ustawy określa sytuacje, przy wystąpieniu których podatnik traci prawo do odliczeń związanych z nabyciem nowej technologii. Zgodnie z treścią ww. regulacji może to nastąpić m.in. w przypadku, gdy przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym podatnik wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych otrzyma zwrot wydatków na tę technologię w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie zaś z brzmieniem ust. 9 tego artykułu, w przypadku wystąpienia ww. okoliczności podatnik jest zobowiązany w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym wystąpiły te okoliczności, do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dokonanych odliczeń, do których utracił prawo, a w razie poniesienia straty - do jej zmniejszenia o tę kwotę. Jednocześnie, zgodnie z powołaną regulacją, kwotę odliczeń, do której podatnik utracił prawo w związku z otrzymaniem zwrotu, określa się proporcjonalnie do udziału zwróconych wydatków w wartości początkowej nowej technologii.

Jednocześnie, Spółka pragnie wskazać, iż w analizowanym przypadku uznania, że ma miejsce zwrot wydatków na nową technologię, na moment obecny Spółka jest w stanie ustalić wielkości przysługującej Spółce ulgi na podstawie wartości początkowej Licencji oraz określić kwoty uzyskiwanego wynagrodzenia od innych spółek z Grupy przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym Spółka wprowadziła Licencję do Ewidencji. Tym samym Spółka posiada informację, o jaką kwotę powinna ewentualnie pomniejszyć przysługującą jej ulgę związaną z nabyciem nowej technologii poprzez korektę zeznania za rok podatkowy, za który pierwotnie należało dokonać rozliczenia ulgi.

Mając na uwadze powyższe, w opinii Spółki, w przypadku uznania, iż otrzymała ona zwrot wydatków poniesionych na nabycie Licencji w wartości wynagrodzenia od innych spółek z Grupy, ma prawo dokonać rozliczenia ulgi poprzez korektę zeznania za rok podatkowy, w którym Spółka wprowadziła Licencje do Ewidencji (tj. Spółka w ww. zeznaniu ma prawo do odliczenia 50% wydatków poniesionych na nabycie oraz wdrożenie Licencji pomniejszonych o wynagrodzenie uzyskane tytułem opłat za korzystanie z Oprogramowania od innych spółek z Grupy przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym Spółka wprowadziła Licencję do Ewidencji).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Wnioskodawca w roku 2006 i w latach wcześniejszych poniósł koszty nabycia Licencji (Oprogramowania), obejmujące wydatki na nabycie Licencji oraz koszty wdrożenia Oprogramowania. Licencja stanowi wartość niematerialną i prawną, wprowadzoną do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w 2006 roku.

Licencja udzielona Spółce ma charakter tzw. licencji grupowej, z której w oparciu o uzgodnienia z dostawcą Oprogramowania mogą również korzystać inne podmioty z Grupy. Na tej podstawie Spółka zawarła z innymi podmiotami z Grupy umowy na odpłatne korzystanie z Oprogramowania, na podstawie których pobiera od nich miesięczne wynagrodzenia ustalane w oparciu o miesięczną stawkę kwotową oraz liczbę użytkowników wykorzystujących Oprogramowania w celu przetwarzania transakcji w ramach działalności Grupy.

Wnioskodawca zamierza uzyskać opinię niezależnej od niego jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615), potwierdzającej, że rozwiązania technologiczne wprowadzone w Spółce na podstawie Licencji są innowacyjne w skali świata, tj. nie były stosowane na świecie w okresie dłuższym niż 5 ostatnich lat przed datą wprowadzenia do Ewidencji i pozwoliły na stworzenie nowej jakości pracy w Spółce oraz udoskonalenie procesów oraz obsługi jej klientów - opinię potwierdzającą, że Licencja opisana w stanie faktycznym stanowi nową technologię w rozumieniu art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca rozważa, czy stosownie do art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku uzyskania ww. opinii będzie miał prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniósł wydatki na nabycie Oprogramowania:

  1. 50% całości wydatków poniesionych na ich nabycie (obejmujących koszty nabycia Licencji i koszty wdrożenia), ujętych w wartości początkowej Licencji; czy też
  2. 50% ww. wydatków pomniejszonych o wynagrodzenie otrzymane przez Wnioskodawcę od innych spółek z Grupy przed upływem trzech lat podatkowych, licząc od końca roku podatkowego, w którym Wnioskodawca wprowadził Licencję do Ewidencji.

Należy zatem wyjaśnić, że przepis art. 18b normujący prawo odliczenia od podstawy opodatkowania określonej procentowo części wydatków na zakup nowej technologii został dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dniem 1 stycznia 2006, mocą art. 22 pkt 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 179, poz. 1484). Wprowadzona preferencja podatkowa stanowi instrument służący wspieraniu innowacyjności przedsiębiorstw jako elementu mającego istotny wpływ na ich konkurencyjność, a w konsekwencji na konkurencyjność gospodarki.

Dla potrzeb wyłączenia ulgi podatkowej z tytułu zakupu nowej technologii z regulacji europejskich dotyczących pomocy publicznej regionalnej, art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych został znowelizowany mocą art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 12 maja 2006 r. o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 107, poz. 723) z dniem 5 lipca 2006 r. Stosownie do art. 4 ww. ustawy zmieniającej, znowelizowana wersja art. 18b ma zastosowanie do dochodów uzyskanych (strat poniesionych) oraz wydatków poniesionych od dnia 1 stycznia 2006 r.

Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym od dnia 5 lipca 2006 r., od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii.

Przez nabycie nowej technologii rozumie się przy tym nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw (art. 18b ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W myśl ust. 2 tego artykułu, za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484).

Regulacja art. 18b ust. 2 funkcjonowała w powyższym brzmieniu do dnia 30 września 2010 r. W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 226, poz. 1478), z dniem 1 października 2010 r. przepis ten przyjął następujące brzmienie: Za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 18b ust. 4 ustawy). Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji (art. 18b ust. 5).

Stosownie do art. 18b ust. 6 i 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w ust. 4 i 5, przy czym odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5.

Jak wynika z powołanych przepisów, skorzystanie z przedmiotowego odliczenia jest możliwe, jeżeli podatnik:

  1. dokonał nabycia wiedzy technologicznej, która:

    1. ma postać wartości niematerialnej i prawnej;
    2. umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług;
    3. nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat;
  2. posiada opinię niezależnej od niego jednostki naukowej w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki, potwierdzającej, że nabyta przez niego wiedza technologiczna nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat.

Należy przy tym podnieść, że ustawodawca nie zdefiniował pojęcia wiedzy technologicznej. Niemniej jednak, nowe technologie to określenie na zaawansowane rozwiązania techniczne i zastosowania najnowszych odkryć. W języku potocznym pojęcie technologia oznacza metodę przeprowadzania procesu produkcyjnego lub przetwórczego, dziedzinę techniki zajmującą się opracowywaniem nowych metod produkcji wyrobów lub przetwarzania surowców. Nowy to z kolei niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl).

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 116, poz. 730 ze zm.) nowa technologia to technologia w postaci prawa własności przemysłowej lub usługi badawczo-rozwojowej (w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług), lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, która umożliwia wytwarzanie nowych lub znacząco ulepszonych towarów, procesów lub usług i nie jest stosowana na świecie dłużej niż 5 lat.

Wiedza technologiczna, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma umożliwiać podatnikom wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług. Mowa tu zatem o takiej wiedzy, która odnosi się do procesu wytwarzania wyrobów, a także do świadczenia usług, które wymagają określonych rozwiązań natury technologicznej.

Przedmiotowa wiedza technologiczna powinna mieć ponadto postać wartości niematerialnej i prawnej. klasycznym przykładem wartości niematerialnej i prawnej, której przedmiotem (treścią) jest wiedza technologiczna są wyniki badań i prac rozwojowych bądź know-how.

Kolejnym z warunków skorzystania z omawianej ulgi jest posiadanie przez podatnika opinii niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki, potwierdzającej, że nabyta przez niego wiedza technologiczna nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat.

Co istotne, posiadanie ww. opinii stanowi przesłankę materialnoprawną zastosowania omawianego prawa do odliczenia. Tym samym, uzyskanie wymaganej opinii powinno poprzedzać dokonanie odliczenia w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w art. 18b ust. 4 i 5. Tylko w takiej sytuacji można bowiem stwierdzić, że na moment, kiedy podatnik korzysta z analizowanej ulgi tj. na moment, kiedy odlicza od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym za dany rok podatkowy wydatki poniesione na nabycie nowych technologii rzeczywiście spełnia warunki do jej zastosowania. Nie jest natomiast możliwe skorzystanie z przedmiotowego odliczenia, jeżeli podatnik uzyska opinię niezależnej jednostki naukowej w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki w terminie późniejszym niż moment złożenia zeznania rocznego za rok podatkowy, w którym korzysta z ulgi.

W analizowanym przypadku Wnioskodawca dopiero zamierza uzyskać opinię niezależnej jednostki naukowej dotyczącą Oprogramowania wdrożonego w latach 2004 -2006 i ujętego w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w 2006 roku. Nie spełniała tym samym warunku posiadania wymaganej przepisami opinii na moment składania zeznania rocznego za rok podatkowy, w którym nabyła Licencję. W konsekwencji, w przypadku, gdy Spółka uzyska w przyszłości ww. opinię, nie będzie mogła z mocą wsteczną skorzystać z prawa do odliczenia na podstawie art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Niezależnie od powyższego, należy również zauważyć, że Spółka dokonała wdrożenia Oprogramowania w latach 2004 2006. A zatem, w odniesieniu do wydatków związanych z nabyciem Licencji i wdrożeniem oprogramowania poniesionych przed dniem 1 stycznia 2006 r., przepisy art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie mają zastosowania.

Jednocześnie, wątpliwości budzi możliwość samego uznania nabytej przez Wnioskodawcę Licencji na oprogramowanie za nową technologię w rozumieniu art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka zakupiła bowiem w istocie prawo korzystania z programu zapewniającego kompleksową obsługę zarządzającą firmy. Wdrożenie tego rodzaju oprogramowania informatycznego wspomagającego zarządzanie Spółką niewątpliwie może usprawnić jej funkcjonowanie, niemniej jednak nie może przełożyć się w sposób bezpośredni na technologiczne ulepszenie wyrobów lub usług oferowanych przez Wnioskodawcę. Oprogramowanie służące usprawnieniu zarządzania procesami i przepływem informacji w Spółce w zakresie takich sfer funkcjonowania tego podmiotu, jak finanse i księgowość, kadry i płace, controling, dystrybucja i logistyka, gospodarka magazynowa, marketing i sprzedaż, nie jest wiedzą technologiczną umożliwiającą wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług. Nie stanowi zatem nowej technologii w rozumieniu art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Należy jednocześnie podnieść, że zgodnie z art. 18b ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnik traci prawo do odliczeń związanych z nabyciem nowej technologii, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych udzieli w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii; nie dotyczy to przeniesienia prawa w wyniku przekształcenia formy prawnej oraz łączenia lub podziału dotychczasowych przedsiębiorców - dokonywanych na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych.

Wobec powyższego, nawet, gdyby przyjąć stanowisko Spółki o możliwości skorzystania przez nią z prawa do odliczenia po uzyskaniu opinii niezależnej jednostki naukowej, Spółka utraciłaby prawa do zwolnienia na podstawie art. 18b ust. 8 pkt 1 omawianej ustawy, z uwagi na okoliczność zawarcia przez nią z innymi podmiotami z Grupy umów na odpłatne korzystanie z Oprogramowania.

Mając na względzie powyższe argumenty, stanowisko Spółki uznać należy więc za nieprawidłowe.

W odniesieniu do powołanych we wniosku indywidualnych interpretacji prawa podatkowego, tut. organ informuje, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Jednocześnie, mając na uwadze, że Spółce nie przysługuje prawo do zastosowania odliczenia określonego w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odpowiedź na pytanie drugie jest bezprzedmiotowa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy