Czy w przypadku jeśli prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawianych przez Zakład Gospodarki Mieszkaniowej nie przysługiwałoby, kwoty podatku V... - Interpretacja - ILPB3/423-556/11-4/JG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.03.2012, sygn. ILPB3/423-556/11-4/JG, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy w przypadku jeśli prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawianych przez Zakład Gospodarki Mieszkaniowej nie przysługiwałoby, kwoty podatku VAT stanowiłyby koszt uzyskania przychodu?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miejskiego Zakładu Komunikacji przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 06 lutego 2012 r. (data wpływu 09 lutego 2012 r.) oraz o brakującą opłatę w dniu 07 lutego 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

  1. Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym, dla którego głównym przedmiotem działalności, wynikającym ze statutu jest zaspokajanie potrzeb ludności miasta w zakresie lokalnego transportu zbiorowego.
    Zakład najmuje od Zakładu Gospodarki Komunalnej (zwany dalej Wynajmującym), lokal użytkowy stanowiący własność Miasta. W lokalu mieszczą się kasy prowadzące sprzedaż biletów na przejazdy środkami komunikacji.
  2. Przedmiotowy najem funkcjonuje na podstawie umowy najmu lokalu użytkowego, z której wynikają m.in. poniższe zapisy:
    1. Wynajmujący oddaje w najem lokal użytkowy, stanowiący własność Miasta.
    2. Wysokość opłaty za najem lokalu miesięcznie wynosi ... zł, bez VAT (zwolnienie na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia § 13 ust. 1 pkt 13).
    3. Oprócz opłaty za najem Najemca zobowiązany jest płacić Wynajmującemu zaliczki tytułem wniesienia opłat niezależnych od Wynajmującego za:
      1. centralne ogrzewanie w wysokości zł netto + VAT 23%
        Wpłacone zaliczki będą okresowo rozliczane na podstawie danych rzeczywistych przedstawionych przez Wynajmującego.
      2. utrzymanie terenu zewnętrznego w wysokości zł netto + VAT 8%
      3. opłatę za zimną wodę i ścieki półrocznie po wystawieniu faktury.
    4. W przypadku wzrostu cen za świadczone usługi dodatkowe, wymienione w pkt 3, Wynajmujący ma prawo dokonać zmiany dodatkowych stawek oraz wysokości opłat miesięcznych, wyliczonych w oparciu o ich nową wysokość.
  3. Miejski Zakład Komunikacji otrzymuje od Wynajmującego faktury VAT.
    1. Co miesiąc za: najem użytkowy, utrzymanie terenu na zewnątrz, zaliczkę za centralne ogrzewanie (przykładowa faktura załącznik pdf str. 3).
    2. Co pół roku faktury korygujące, dotyczące rozliczenia wody, odprowadzania ścieków oraz centralnego ogrzewania (przykładowa faktura załącznik pdf str. 3).
  4. Wynajmujący obciąża MZK kosztami mediów na podstawie dokumentów pierwotnych, bez doliczania marży.

Wnioskodawca w piśmie z dnia 06 lutego 2012 r. będącym odpowiedzią na wezwanie do uzupełnienia wniosku wyjaśnił, że w złożonym wniosku wskazano błędnie nazwę wynajmującego jako Zakład Gospodarki Komunalnej. Poprawnie winno być Zakład Gospodarki Mieszkaniowej, który jest samorządowym zakładem budżetowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych (ostatecznie określone w piśmie uzupełniającym z dnia 06 lutego 2012 r.).

Czy w przypadku jeśli prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawianych przez Zakład Gospodarki Mieszkaniowej nie przysługiwałoby, kwoty podatku VAT stanowiłyby koszt uzyskania przychodu...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku jeśli prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawianych przez Zakład Gospodarki Mieszkaniowej nie przysługiwałoby, kwoty podatku VAT stanowiłyby koszt uzyskania przychodu (art. 16 ust. 1 pkt 46a).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i art. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ().

Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu, bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, przy czym każdy wydatek, poza wyraźnie wskazanym w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania podmiotu.

Nie każdy koszt poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Takimi kosztami bowiem nie mogą być wydatki enumeratywnie wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z przepisem art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co do zasady za koszty uzyskania przychodów nie uważa się podatku od towarów i usług. Zasada ta wynika z konstrukcji prawnej tego podatku, który z założenia jest neutralny dla przedsiębiorców.

Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Od zasady nieuznawania podatku od towarów i usług za koszt uzyskania przychodów ustawodawca przewidział jednak pewne wyjątki.

I tak, na mocy art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) tiret drugie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztem uzyskania przychodów jest podatek naliczony w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Przy czym zauważyć należy, iż przepis ten daje możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów naliczonego podatku od towarów i usług, o ile podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług. Innymi słowy, wskazany przepis nie dotyczy sytuacji, w których podatnik miał możliwość skorzystania z odliczenia w podatku od towarów i usług, ale z niej nie skorzystał.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego oraz zadanego pytania podatkowego Wnioskodawcy zasadnym jest wskazanie w tym miejscu na rozstrzygnięcie jakie zapadło na gruncie rozpoznawanej sprawy w zakresie podatku od towarów i usług.

Jak wynika z uzasadnienia Organu w wydanej w dniu 27 lutego 2012 r. interpretacji nr ILPP1/443-1491/11-4/KG, mając na uwadze przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie są spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturze dokumentującej nabycie przez Wnioskodawcę usługi najmu lokalu użytkowego. Jak bowiem dowiedziono, w analizowanym przypadku usługa najmu lokalu użytkowego wraz ze świadczeniami dodatkowymi stanowi jedną usługę, która korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia. A zatem zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup usługi najmu lokalu użytkowego.

Odnosząc powyższe do treści art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) tiret drugie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stwierdzić więc należy, że kwoty podatku VAT naliczonego, będą stanowić dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie nadmienia się, iż w zakresie stanu faktycznego dotyczącego podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

ILPP1/443-1491/11-4/KG, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu