Czy w opisanej powyżej sytuacji przychodem wnioskodawcy podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym powinna być cena sprzedaży uwidoczniona na par... - Interpretacja - IPPB3/423-889/11-2/MC

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 03.01.2012, sygn. IPPB3/423-889/11-2/MC, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy w opisanej powyżej sytuacji przychodem wnioskodawcy podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym powinna być cena sprzedaży uwidoczniona na paragonie fiskalnym (w części fiskalnej) czy też kwota faktycznie otrzymana, tj. po udzieleniu bonifikaty?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21.09.2011 r. (data wpływu 10.10.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia wysokości przychodu z tytułu sprzedaży produktów objętych bonifikatą jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.10.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia wysokości przychodu z tytułu sprzedaży produktów objętych bonifikatą.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podstawowym przedmiotem działalności sp. z o.o. jest handel detaliczny produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, produktami sanitarnymi, kosmetykami i odżywkami, preparatami ziołowymi itp. Spółka jest właścicielem aptek i prowadzi swoją działalność w zakresie detalicznego handlu lekami i wskazanymi powyżej towarami poprzez te placówki handlowe.

W celu zwiększenia przychodów i uatrakcyjnienia oferty handlowej, apteka udziela swoim klientom bonifikaty. Bonifikata polega na obniżeniu - w momencie dokonania sprzedaży - kwoty do zapłaty przez klienta o określoną wartość procentową lub kwotową.

W efekcie, należność uiszczana przez kupujących w kasie apteki jest niższa od sumy wartości jednostkowych sprzedawanych towarów. Innymi słowy - pacjent otrzymuje rabat wyliczany od łącznej wartości nabywanych towarów. W ten sposób następuje obniżenie ceny towarów przed sprzedażą, o czym kupujący jest informowany i na co wyraża zgodę. Sprzedaż detaliczna ewidencjonowana jest przy zastosowaniu kasy rejestrującej i dokumentowana paragonami fiskalnymi, zawierającymi wszystkie niezbędne informacje, stosownie do § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania.

Na paragonie fiskalnym dokumentującym sprzedaż z bonifikatą, bonifikata nie obniża cen poszczególnych artykułów, ale pomniejsza wykazaną w nim ostateczną kwotę do zapłaty. Na paragonie wyspecyfikowane są bowiem ceny leków w kwotach netto i brutto, natomiast bonifikata przedstawiona jest na dole paragonu w postaci jednej kwoty - bez podziału na kwotę netto i podatek VAT oraz bez przyporządkowania do poszczególnych pozycji towarów wydanych klientowi. Do kasy apteki wpływa wyłącznie należność po bonifikacie, a zatem kwota faktycznie zapłacona przez klienta. Wartość bonifikat nie jest uwidoczniona w raporcie dobowym z kasy fiskalnej (bonifikata ujmowana jest w części informacyjnej, a nie fiskalnej kasy). Z tego powodu powstaje różnica pomiędzy raportem fiskalnym, który pokazuje wartość obrotu bez uwzględniania bonifikat oraz rzeczywistym obrotem, który jest o te bonifikaty pomniejszony. Spółka podkreśla, że kasy rejestrujące i ich algorytmy działania są zdeterminowane przepisami i brak jest możliwości ingerencji w strukturę oprogramowania przez podatnika. Z uwagi jednak na fakt, iż apteki pracują przy użyciu zintegrowanego systemu informatycznego, który powiązany jest z drukarkami fiskalnymi, wartość bonifikat i obrotu rejestrowanego za pomocą kas fiskalnych odzwierciedlona jest w ewidencji komputerowej i pojawia się na sporządzonych na jej podstawie zestawieniach komputerowych przez ten system, wykazujących kwoty sprzedaży, kwoty bonifikat, a co za tym idzie kwoty faktycznie osiągniętego obrotu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej powyżej sytuacji przychodem wnioskodawcy podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym powinna być cena sprzedaży uwidoczniona na paragonie fiskalnym (w części fiskalnej) czy też kwota faktycznie otrzymana, tj. po udzieleniu bonifikaty...

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód uzyskany z tytułu prowadzonej przez Spółkę sprzedaży detalicznej, powinien być pomniejszany o kwotę udzielonych bonifikat. Zgodnie z art. 12 ust 3 UPDOP za przychody związane z działalnością gospodarczą osiągnięte w roku podatkowym uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Co do zasady zatem bonifikaty i skonta pomniejszają kwotę przychodu podatnika. UPDOP nie zawiera jednakże definicji legalnej bonifikaty. Z tego względu, należy odwołać się do pozaustawowej, językowej definicji tego pojęcia.

Według słowników języka polskiego bonifikata to zmniejszenie ustalonej ceny towaru lub usługi, zniżka od ustalonej ceny towaru, opust, rabat (Słownik Języka Polskiego PWN pod red. M. Szymczaka, Warszawa 1996, s. 178).

Przepisy UPDOP nie wskazują również sposobu w jaki bonifikata powinna być udokumentowana, aby mogła być czynnikiem obniżającym przychód. Ustalenie ceny sprzedaży jest zależne, co do zasady, od woli stron, podobnie jak udzielenie bonifikat i upustów. Z powyższego należy więc wnioskować, iż pomimo, że bonifikata jest udzielana dopiero po ustaleniu ceny towaru uwidocznionej w paragonie fiskalnym, zmniejszenie odpłatności klienta powoduje zmniejszenie przychodu Spółki - udziela ona bowiem bonifikaty (rabatu) zmniejszającego ostateczną cenę, jaką zapłacić ma pacjent. Zatem kwotą podlegającą opodatkowaniu powinna być kwota należna Wnioskodawcy po udzielonej bonifikacie, a nie kwota wskazana jako cena sprzedaży w treści paragonu fiskalnego. Jak wskazaliśmy powyżej, przepisy podatkowe nie wskazują sposobu dokumentowania bonifikat, wobec powyższego uznać należy, iż podatnik jest uprawniony do uwzględnienia bonifikaty udokumentowanej wydrukami z systemu komputerowego stosowanego przy obsłudze apteki.

Do udokumentowania udzielonych bonifikat wystarczające zdaniem Spółki będą:

  • dzienne lub miesięczne zestawienia sprzedaży sporządzone przy pomocy programu komputerowego wykazującego kwoty sprzedaży, kwoty bonifikat, a co za tym idzie kwoty faktycznie osiągniętego przychodu, w przypadku, gdy ewidencja komputerowa równolegle dokumentuje i ściśle odzwierciedla udzielone bonifikaty i przychody rejestrowane za pomocą kas fiskalnych,
  • paragony z kasy fiskalnej będące w posiadaniu klienta i podatnika, jeśli ich treść pokrywa się z ewidencją komputerową o której mowa powyżej.

W ocenie Spółki taki sposób dokumentacji jest wystarczający, aby bonifikatę udzieloną pacjentom traktować jako podstawę do zmniejszenia przychodu będącego wynikiem dokonanej sprzedaży.

Wobec powyższego bonifikata stanowi podstawę uprawniająca podatnika do zmniejszenia przychodu będącego wynikiem dokonanej sprzedaży. Stanowisko przedstawione przez Spółkę w niniejszym wniosku znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 17.02.2011r. nr ITPB3/423-643/10/AM w której organ podatkowy wskazuje ustawodawca nie narzuca żadnych technicznych rozwiązań co do sposobu dokumentowania przychodów, podkreśla natomiast, że prowadzona ewidencja rachunkowa ma zapewnić określenie dochodu i podstawy opodatkowania oraz należnego podatku.(...) przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie regulują kwestii dokumentowania bonifikat. Jeżeli zatem dokumenty, na podstawie których dokonywane są księgowania udzielanych klientom bonifikat są, stosownie do (...) ustawy o rachunkowości, rzetelne, t.j. zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej, której dotyczą, kompletne, zawierające co najmniej dane określone w art. 21 tej ustawy, wówczas przychodem Wnioskodawcy ze sprzedaży farmaceutyków jest kwota faktycznie zapłacona przez nabywcę. Udzielenie bonifikaty ma tym samym wpływ na obniżenie podstawy opodatkowania.

Podobnie wypowiada się Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacjach z 2011.03.02 nr ITPB3/423-713/10/AW oraz z 5 stycznia 2011 r. nr ITPB1/415-884/09/10-S/TK Spółka jednocześnie pragnie podkreślić, iż posiadana przez nią dokumentacja jest rzetelna oraz kompletna, a zatem, dokumentacja ta powinna zostać uznana za wystarczającą do udokumentowania udzielanych bonifikat oraz obniżenia przychodu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Podsumowując, w ocenie Spółki, system dokumentowania bonifikat stosowany przez Spółkę, polegający na wykazaniu kwoty bonifikaty na paragonach fiskalnych w części informacyjnej oraz w systemie informatycznym, wystarczająco potwierdza fakt udzielenia bonifikaty. Tym samym Spółka, przy ustalaniu kwoty zobowiązania w podatku dochodowym z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej jest uprawniona do uwzględnienia rzeczywistego stanu przychodu pomniejszonego o udzielone bonifikaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie