
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2007r. (data wpływu 24 września 2007r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 września 2007r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa
podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych zakresie uznania za koszt podatkowy wydatków na nagrody motywacyjne dla przewoźników.
W przedmiotowym wniosku zostało przestawione następując zdarzenie przyszłe.
Spółka świadczy usługi logistyczno-spedycyjne. Do wykonywania usług przewozu towarów zatrudnia podwykonawców- przewoźników na podstawie umów cywilnoprawnych, którzy świadczą usługi wyłącznie dla Spółki. W celu zmotywowania przewoźników do wysokiej jakości świadczonych usług zostanie zorganizowany konkurs- liga kierowców. Ocenie podlegać będą m.in.: ilość uszkodzeń, braków w przesyłkach, utrzymanie terminowości dostaw i odbioru, względy estetyczne (ubranie, identyfikatory, postawa i kultura osobista). Nagrodzeni kierowcy otrzymują nagrody rzeczowe w postaci sprzętu RTV/AGD (rozważane są inne formy nagrody jak: weekend, kolacja itp.). Nagrody zostaną sfinansowane ze środków obrotowych Spółki.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Zdaniem wnioskodawcy koszty te będą stanowiły koszty uzyskania przychodów, ponieważ mają wpływ na jakość wykonywanych przez Spółkę usług, a tym samym zadowolenie klientów, co bezpośrednio będzie wpływało na wielkość przychodów. Wysoki poziom obsługi klientów wpływa na ich utrzymanie jak i pozyskiwanie nowych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła
przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1. Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.
Do kosztów uzyskania przychodów zalicza się w szczególności:
koszty związane z całokształtem działalności podatnika, tj. koszty bezpośrednio związane z uzyskaniem przychodu (np. koszty materiałów i surowców, wynagrodzeń pracowników produkcyjnych), jak i pośrednio związane z uzyskaniem przychodu (np. koszty marketingu, reklamy, usług remontowych),
koszty funkcjonowania źródła przychodu, jakim jest całe przedsiębiorstwo (np. koszty badania sprawozdania finansowego, prenumeraty czasopism),
wydatki, które przyczynią się do zabezpieczenia bądź zachowania źródła przychodu, co w
efekcie pozwoli w przyszłości osiągnąć przychód.
Działania marketingowo-reklamowe (promocyjne) do, których zaliczyć należy m.in. konkursy organizowane dla klientów, kontrahentów czy też sprzedawców zatrudnionych u kontrahentów stanowią koszt uzyskania przychodu, przy spełnieniu warunków wynikających z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawych oraz stosownego udokumentowania wydatku.
Ze stanu faktycznego wynika, iż Spółka ma zamiar przeprowadzić konkurs dla przewoźników, którego celem jest podnoszenie motywacji podwykonawców poprzez przyznanie nagród dla najlepszych kierowców w postaci sprzętu RTV/AGD, kolacji itp. Nagrody zostaną sfinansowane ze środków obrotowych Spółki i przyznane najlepszym spośród rywalizujących między sobą osób, na podstawie regulaminu określającego m.in. nazwę konkursu, jego zasady, organizatora, uczestników, nagrody i sposób wyłonienia zwycięzców.
W tym miejscu należy
zaznaczyć, iż prawidłowe zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów uwarunkowane jest wykazaniem przez podatnika jego celowości i związku z przychodem jak i prawidłowym udokumentowaniem. To na podatniku bowiem ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, bo to on wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia obciążenia podatkowego. Wśród dowodów poniesionych wydatków powinien z pewnością znajdować się regulamin określający zasady przyznawania nagród, ich wysokość, sposób wyłaniania zwycięzcy itd. oraz potwierdzenie otrzymanej nagrody przez zwycięzcę.
W odniesieniu do opisanego we wniosku stanu faktycznego można uznać, że ww. działania Spółki będą miały na celu zwiększenie osiąganego w przyszłości przychodu, ponieważ wydatki na nagrody rzeczowe będą stanowiły zachętę dla przewoźników do podnoszenia jakości świadczonych przez Spółkę usług a w konsekwencji przyczynią się do pozyskania nowych klientów oraz zwiększeniu satysfakcji
już pozyskanych klientów, którzy nie będą poszukiwać atrakcyjniejszych ofert przewozu. Wydatki tę będą więc stanowiły koszty uzyskania przychodów Spółki.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10,09-402 Płock.
