Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządz... - Interpretacja - ITPB3/423-111/07/PS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.12.2007, sygn. ITPB3/423-111/07/PS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad zwolnienia od podatku dochodów Spółdzielni Mieszkaniowej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 tej ustawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad zwolnienia od podatku dochodów Spółdzielni Mieszkaniowej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 tej ustawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia uzyskuje przychody między innymi z następujących źródeł:

  1. opłaty eksploatacyjne za użytkowanie wolnostojących garaży i lokali użytkowych na podstawie umów najmu i spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz odrębnej własności lokalu,
  2. opłaty eksploatacyjne za użytkowanie garaży i lokali użytkowych usytuowanych w budynkach mieszkalnych na podstawie umów najmu i spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz odrębnej własności lokalu,
  3. opłaty z tytułu dzierżawy gruntu stanowiącego część wspólną nieruchomości,
  4. opłaty z tytułu dzierżawy gruntu stanowiącego mienie Spółdzielni,
  5. odsetki od zaległości czynszowych lokali mieszkalnych, użytkowych i garaży,
  6. odsetki od lokat bankowych i rachunków bieżących,
  7. kary umowne za zwłokę w wykonywaniu robót remontowych i odszkodowania za wady i usterki,
  8. kwoty zwrotu kosztów windykacji należności Spółdzielni,
  9. przychody z tytułu zbycia składników majątku trwałego Spółdzielni (np. grunty),
  10. wpłaty osób prawnych w związku z finansowaniem statutowej działalności kulturalno oświatowej Spółdzielni (np. festyn osiedlowy dla mieszkańców).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy dochody uzyskiwane z ww. przychodów są objęte zwolnieniem przedmiotowym z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Spółdzielni przychody z ww. źródeł stanowią przychody w rozumieniu gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a dochody z tej działalności są w całości przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych i w związku z tym są objęte zwolnieniem przedmiotowym z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15.12.2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) celem spółdzielni mieszkaniowej, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 i 3 ww. ustawy przedmiotem działalności spółdzielni może być, np:

  • budowanie lub nabywanie budynków w określonych w ustawie celach, np: ustanawiania na rzecz członków spółdzielni własnościowych praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, ustanawiania na rzecz członków spółdzielni odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także miejsc postojowych w garażach wielostanowiskowych,
  • budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów,
  • udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych,
  • budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.
  • obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków.

Jak wynika z art. 4 cytowanej ustawy, członkowie spółdzielni, osoby niebędące członkami spółdzielni i inne osoby wymienione w tym przepisie, obowiązani są uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Obowiązujący od 1 stycznia 2007 r. przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r., Nr 54 poz. 654 ze zm.) stanowi, że wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Z treści tego przepisu wynika, iż dochody określonych w nim podmiotów wolne są od podatku jeśli uzyskano je z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i przeznaczono na utrzymanie tych zasobów. Kluczową zatem kwestią jest ustalenie co należy rozumieć pod pojęciem zasobów mieszkaniowych i gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Przez zasoby mieszkaniowe", o których mowa w wyżej wymienionym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy rozumieć:

* budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności:

  • dźwigi osobowe i towarowe,
  • aparaty do wymiany ciepła,
  • kotłownie i hydrofornie wbudowane,
  • klatki schodowe,
  • strychy, piwnice, komórki,
  • garaże,

* pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:

  • budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,
  • kotłownie i hydrofornie wolno stojące,
  • osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

* urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak:

  • zbiorniki - doły gnilne, szamba,
  • rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,
  • sieci elektroenergetyczne i telefoniczne,
  • budowle inżynieryjne (studnie itp.),
  • budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,
  • inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy - o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody spółdzielni mieszkaniowych otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.

Opodatkowaniu podlegać będą zatem dochody z działalności gospodarczej, która nie jest podstawową działalnością prowadzoną przez spółdzielnię mieszkaniową.

Oceniając zatem przedstawiony przez Spółdzielnię stan faktyczny na gruncie obowiązujących przepisów należy stwierdzić, że dochody uzyskane z tytułu:

  • opłat eksploatacyjnych za użytkowanie wolnostojących garaży i garaży usytuowanych w budynkach mieszkalnych, na podstawie umów najmu, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz odrębnej własności lokalu stanowią źródło przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, pod warunkiem, iż osobom będącym w posiadaniu tych garaży na podstawie ww. umów przysługują również prawa do lokali mieszkalnych oraz garaże nie będą wykorzystywane na cele użytkowe. Dochód z tego tytułu, o ile zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie powołanego art. 17 ust. 1 pkt 44,
  • kar umownych za zwłokę w wykonywaniu robót remontowych i odszkodowań za wady i usterki również stanowią źródło przychodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, pod warunkiem, że związane będą ze wskazanymi powyżej zasobami mieszkaniowymi. Dochód z tego tytułu, o ile zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, również będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie powołanego art. 17 ust. 1 pkt 44.

Natomiast dochody uzyskiwane z tytułu:

  • opłat eksploatacyjnych za użytkowanie wolnostojących lokali użytkowych oraz lokali użytkowych usytuowanych w budynkach mieszkalnych, na podstawie umów najmu, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz odrębnej własności lokalu,
  • opłat z tytułu dzierżawy gruntu stanowiącego część wspólną nieruchomości,
  • opłat z tytułu dzierżawy gruntu stanowiącego mienie Spółdzielni,
  • odsetek od zaległości czynszowych lokali mieszkalnych, użytkowych i garaży,
  • odsetek od lokat bankowych i rachunków bieżących,
  • kwot stanowiących zwrot kosztów windykacji należności Spółdzielni,
  • wpłat osób prawnych w związku z finansowaniem statutowej działalności kulturalno oświatowej Spółdzielni (np. festyn osiedlowy dla mieszkańców),

nie mogą zostać uznane za dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, która stanowi podstawową działalność Spółdzielni i w konsekwencji w myśl art. 7 ust. 1 ustawy będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zatem Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, mając na względzie przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie podziela stanowiska wyrażonego przez Spółdzielnię, że wszystkie ww. dochody uzyskane i przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych podlegają wyłączeniu z opodatkowania tym podatkiem.

Mając na uwadze powyższe, zajęte przez Wnioskodawcę stanowisko w kwestii dotyczącej określenia przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz możliwości zwolnienia od opodatkowania ww. dochodów w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy