
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 roku, Nr 217, poz. 1590) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 maja 2007 roku wpłynął do tut. Urzędu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego (pismo z dnia 28.05.2007 roku), w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:
M..... spółka z o. o. jest spółką handlowo-usługową. Główne produkty, które spółka sprzedaje to sprzęt gastronomiczny i chłodniczy, a przede wszystkim wprowadza do Polski nowoczesną technologię gastronomiczną. Ponadto firma świadczy usługi serwisowe sprzedawanego sprzętu. W celu realizacji planowego zakresu działania spółka organizuje pokazy dla klientów mające na celu zaprezentowanie działania poszczególnych urządzeń jak i technologii przygotowania żywności, (np. pokaz parzenia kawy i funkcjonowania ekspresu do kawy, pokaz działania i obsługi pieca konwekcyjno-parowego i sposobu obróbki poszczególnych produktów żywnościowych). Pokazy kończą się oceną osób obecnych co do trafności poszczególnych zmian technologicznych, co również wiąże się z degustacją przez potencjalnych klientów. W ramach usług serwisowych np.: wykonywanie naprawy frytkownicy do sprawdzenia czy urządzenie działa zużywany jest olej, po naprawie automatu do bitej śmietany zużywana jest śmietana w celu sprawdzenia prawidłowości działania, po naprawie ekspresu do kawy zużywana jest kawa, naprawa krajalnicy wymaga przetestowania przy użyciu np. serów, warzyw, ... itp.
Spółka pyta:
Czy w rozumieniu rozdziału III, art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zakup artykułów żywnościowych w celu wykorzystania w trakcie pokazów lub sprawdzenia działania urządzenia jest kosztem uzyskania przychodu w związku ze zmianą przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Zdaniem spółki produkty żywnościowe wykorzystywane podczas pokazów funkcjonowania urządzeń gastronomicznych czy chłodniczych mają charakter czysto
reklamowy zachęcający do dokonania zakupu prezentowanego urządzenia. Natomiast zakup produktów żywnościowych służących do sprawdzenia, czy urządzenie działa po naprawie serwisowej wiąże się bezpośrednio z działalnością spółki, i ma wpływ na wzrost sprzedaży i zysków firmy, a więc koszty z tym związane są kosztami uzyskania przychodu.
W myśl przepisu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. nr 217, poz. 1590) wnioski o wydanie pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach wniesione przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy podlegają rozpatrzeniu na podstawie przepisów ustawy zmienianej w art.1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku- Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 roku, Nr 8, poz. 60 z późn. zmianami) - w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 lipca 2007 roku - stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.
Przytoczony powyżej przepis oznacza, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskaniem przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.16 ust. 1 powołanej ustawy. Jednak aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, podatnik musi wykazać jego bezpośredni związek z prowadzoną działalnością, a także i to, czy poniesienie kosztu miało lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.
W wyniku nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od dnia 1 stycznia 2007 r. (Dz.U. z 2006 r. nr 217, poz. 1589) podatnicy mają prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na reklamę (zarówno publiczną jak i niepubliczną). Natomiast wydatki na reprezentację nie są kosztami podatkowymi - jak stanowi przepis art.16 ust.1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy utracili więc prawo zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reprezentację, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
W znowelizowanym przepisie ustawodawca wymieniając grupy wydatków niestanowiące kosztów podatkowych, użył sformułowania w szczególności co oznacza że powołane w nim rodzaje wydatków są przykładowe i nie stanowią zamkniętego katalogu. Nie wprowadził też do ustawy definicji reprezentacji, dlatego ustalając zakres pojęcia reprezentacji i reklamy należy posługiwać się słownikową definicją.
Reprezentacja - to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną.
Reklama - to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług.
Spółka organizuje pokazy dla klientów na których odbywa się prezentacja działania poszczególnych urządzeń z wykorzystaniem produktów żywnościowych, a które mają na celu zachęcanie do ich nabywania. Udział firmy w pokazach stwarza możliwości nawiązania nowych kontaktów handlowych i pozyskania klientów, a także zwiększenia w przyszłości sprzedaży
oferowanych towarów i usług.
Celem prezentacji jest bez wątpienia reklama sprzętu gastronomiczno-chłodniczego sprzedawanego i serwisowanego przez spółkę, zainteresowanie oferowanymi produktami i w konsekwencji doprowadzenie do zawarcia stosownych umów kupna-sprzedaży.
Mając na uwadze rodzaj produktów, które sprzedaje spółka, reklama tych urządzeń nie jest możliwa bez wykorzystania i degustacji produktów żywnościowych.
Wyżej wymienione działania spółki pozostają w związku przyczynowym z osiąganymi przez spółkę przychodami i stanowią wydatki które należy uznać za element reklamy i w związku z tym mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w całości.
Również wydatki na zakup produktów żywnościowych używanych do sprawdzania działania urządzenia należy zakwalifikować do kosztów podatkowych - jako pozostające w związku z przychodami spółki. O ile wyżej wymienione wydatki będą związane wyłącznie z reklamą sprzedawanych urządzeń, lub osiąganymi przez spółkę przychodami i nie będą to zakupy usług gastronomicznych, żywności oraz napojów, w tym alkoholowych noszących znamiona reprezentacji to będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Należy przy tym podkreślić, iż obowiązek jednoznacznego wykazania związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a przychodem uzyskanym z działalności każdorazowo spoczywa na podatniku.
W świetle powołanych powyżej przepisów należy uznać, iż stanowisko podatnika przedstawione we wniosku jest prawidłowe.
Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej- do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
