POSTANOWIENIE - Interpretacja - DP/PD/423-007/1/06/AK

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.04.2006, sygn. DP/PD/423-007/1/06/AK, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie: koszty uzyskania przychodów - raty leasingowe płacone na podstawie przejętej umowy leasingu operacyjnego

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka akcyjna na podstawie zawartej w dniu 30.11.2005r. umowy przejęcia umowy leasingu operacyjnego samochodu ciężarowego wstąpiła w prawa i obowiązki innego leasingobiorcy. Następnie w dniu 19.12.2005r. zawarto aneks do umowy leasingu operacyjnego na podstawie którego strony zmieniły treść umowy z dnia 30.11.2005r.

Wątpliwości Podatnika budzi, czy raty leasingowe z tytułu przejętej umowy leasingu operacyjnego samochodu ciężarowego mogą stanowić dla Spółki koszt uzyskania przychodu.

Zdaniem Podatnika raty leasingowe płacone na podstawie przejętej umowy leasingu operacyjnego samochodu ciężarowego mogą stanowić koszt uzyskania przychodu w pełnej wysokości.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

W świetle art. 519 ustawy z dnia 23.04.1964r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) osoba trzecia może wstąpić na miejsce dłużnika, który zostaje z długu zwolniony (przejęcie długu). Przejęcie długu może nastąpić:

  1. przez umowę między wierzycielem a osobą trzecią za zgodą dłużnika; oświadczenie dłużnika może być złożone którejkolwiek ze stron;
  2. przez umowę między dłużnikiem a osobą trzecią za zgodą wierzyciela; oświadczenie wierzyciela może być złożone którejkolwiek ze stron; jest ono bezskuteczne, jeżeli wierzyciel nie wiedział, że osoba przejmująca dług jest niewypłacalna.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie określają skutków podatkowych w przypadku cesji umowy leasingu. Powyższa ustawa reguluje jedynie skutki podatkowe występujące w trakcie trwania umowy oraz skutki rozporządzania przedmiotem leasingu po upływie podstawowego okresu umowy.

Jak stanowi art. 17b ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego, z zastrzeżeniem ust. 2, jeżeli umowa ta spełnia następujące warunki:

  1. została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, albo została zawarta na okres co najmniej 10 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości, oraz
  2. suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Na podstawie art. 17b ust. 2 ustawy z dnia 15.02.1992r. jeżeli finansujący w dniu zawarcia umowy leasingu korzysta ze zwolnień w podatku dochodowym przysługujących na podstawie:

  1. art. 6,
  2. przepisów o specjalnych strefach ekonomicznych,
  3. art. 23 i 37 ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o spółkach z udziałem zagranicznym

  4. - do umowy tej stosuje się zasady opodatkowania określone w art. 17f-17h.

Zgodnie z art. 17l ustawy z dnia 15.02.1992r. do opodatkowania stron umowy zawartej na czas nieoznaczony lub na czas oznaczony, lecz niespełniającej warunków, określonych w art. 17b ust. 1 pkt 2 lub art. 17f ust. 1 lub art. 17i ust. 1, stosuje się przepisy, o których mowa w art. 12-16, dla umów najmu i dzierżawy.

Jak wynika z powołanych przepisów jedynie jeżeli umowa leasingu spełnia warunki określone w art. 17b ust.1, a finansujący nie korzysta ze zwolnień, o których mowa w art. 17b ust. 2 ustawy z dnia 15.02.1992r., wówczas korzystający ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów obciążające go opłaty wynikające z umowy leasingu, a więc również raty leasingowe.

Jeżeli natomiast zawarta umowa nie spełnia warunku, o którym mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15.02.1992r., to jej skutki podatkowe są takie same, jak w przypadku umowy najmu lub dzierżawy, co oznacza że raty leasingowe wynikające z takiej umowy stanowią dla celów podatkowych czynsz dzierżawny. W świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. czynsz dzierżawny może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, jeśli korzystanie z tego samochodu ciężarowego będzie nierozerwalnie związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością oraz osiąganymi przychodami oraz jeśli poniesiony wydatek zostanie prawidłowo udokumentowany.

Reasumując, jedynie, jeżeli Podatnik spełnia wszystkie przedstawione powyżej warunki to można uznać za prawidłowe stanowisko, iż raty leasingowe płacone na podstawie przejętej umowy leasingu operacyjnego samochodu ciężarowego mogą stanowić koszt uzyskania przychodu w pełnej wysokości.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy zauważa, iż organ podatkowy nie jest obowiązany ani też uprawniony do dokonywania analizy i oceny załączonych do wniosku dokumentów. Stan faktyczny ma być bowiem przedstawiony przez Podatnika, a nie ustalony przez organ podatkowy, gdyż wniesienie zapytania nie wszczyna postępowania podatkowego. Tym samym tut. Organ podatkowy zaznacza, iż przedmiotem oceny był stan faktyczny przedstawiony we wniosku, nie poddano natomiast ocenie załączników do wniosku.

Pomorski Urząd Skarbowy