POSTANOWIENIE - Interpretacja - DP/PD/423-0037/06/AK

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.05.2006, sygn. DP/PD/423-0037/06/AK, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm), w sprawie: koszty uzyskania przychodów - wydatki z tytułu umowy o udostępnienie zasobów geodezyjnych

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka zamierza zawrzeć umowę na "Udostępnienie zasobów geodezyjnych obejmujących numeryczną mapę zasadniczą m. XXXX". Z treści umowy wynika, iż zasób geodezyjny zostanie przekazany w postaci informatycznej bazy danych obejmującej numeryczną mapę zasadniczą m. XXXX w formacie dgn. Przez cały okres trwania umowy zasób ten pozostaje własnością Skarbu Państwa.

Baza informatyczna numerycznej mapy zasadniczej zostanie zainstalowana u Użytkownika na jednym stanowisku z prawem rozszerzania w wewnętrznej sieci komputerowej Użytkownika. Koszty zakupu niezbędnego do obsługi mapy numerycznej sprzętu komputerowego oraz niezbędnego oprogramowania, a także koszty jego instalacji ponoszone są przez Użytkownika.

Na mocy umowy Użytkownik może wykorzystać otrzymany zasób wyłącznie do celów wewnętrznych związanych z eksploatacją i rozbudową sieci gazowej. Zapewnienie dostępu do bazy danych numerycznej mapy zasadniczej nie daje Użytkownikowi prawa do przetwarzania, kopiowania, odstępowania i odsprzedaży udostępnionego zbioru innym osobom i instytucjom pod rygorem natychmiastowego rozwiązania umowy. Użytkownik jest obowiązany do zachowania szczególnej staranności przy przechowywaniu danych, w tym między innymi do ochrony udostępnionych danych przed dostępem do nich osób trzecich między innymi poprzez podjęcie środków zabezpieczających, o których mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2002r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.).

Za udostępnienie zasobu numerycznej mapy zasadniczej Spółka ma zapłacić jednorazową opłatę, wyliczoną w oparciu o Załącznik Nr 3 tabela 2 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu technicznego (Dz.U. nr 37, poz. 333).

Natomiast za czynności związane z aktualizacją udostępnionego zasobu, Spółka ponosić będzie opłaty eksploatacyjne, o których mowa w ww. Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004r. Opłata eksploatacyjna naliczana będzie z uwzględnieniem powierzchni numerycznej mapy zasadniczej pozostawianej w dyspozycji Użytkownika po każdorazowej aktualizacji. Podstawą zapłaty będzie zestawienie opłat, wystawione przez Administratora i przekazane Użytkownikowi, płatne w ostatnim dniu miesiąca, w którym nastąpiło udostępnienie aktualizowanego zasobu.

Wątpliwości Podatnika budzi, jak należy dla celów podatkowych potraktować umowę o udostępnienie zasobów geodezyjnych oraz jak rozliczyć ponoszone na podstawie tej umowy opłaty (początkową opłatę jednorazową oraz opłaty eksploatacyjne za aktualizacje).

Zdaniem Podatnika przedmiotem umowy o udostępnienie zasobów geodezyjnych jest korzystanie z utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zaś umowa o udostępnienie zasobów geodezyjnych jest umową licencyjną. W świetle art. 16b ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, aby zaliczyć wartość licencji do wartości niematerialnych i prawnych musi ona być użytkowana w niezmienionej formie przez okres dłuższy niż rok. Ponieważ Spółka przewiduje, iż zakupiony zasób geodezyjny będzie wymagał aktualizacji, a ich częstotliwość określono na kwartał, to Spółka ma prawo zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów nie tylko opłaty eksploatacyjne za aktualizacje, ale również początkową opłatę jednorazową.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 04.02.1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2000r. Nr 80, poz. 904 z późn. zm.), bazy danych spełniające cechy utworu są przedmiotem prawa autorskiego, nawet jeżeli zawierają nie chronione materiały, o ile przyjęty w nich dobór, układ lub zestawienie ma twórczy charakter, bez uszczerbku dla praw do wykorzystanych utworów.

Z kolei na podstawie art. 1 ustawy z dnia 27.07.2001r. o ochronie baz danych (Dz.U. z 2001r. Nr 128, poz. 1402 z późn. zm.) ochronie określonej w tej ustawie podlegają bazy danych, z wyłączeniem baz danych spełniających cechy utworu określone w ustawie z dnia 04.02.1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1.

Na podstawie z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 15.02.1992r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit.a) (gruntów oraz prawa wieczystego użytkowania gruntów) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Przepis art. 16b ustawy z dnia 15.02.1992r. zawiera zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych, od których odpisy amortyzacyjne stanowią koszty uzyskania przychodu. Jak stanowi art. 16b ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

  1. spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,
  2. spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
  3. prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  4. autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,
  5. licencje,
  6. prawa do: wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów użytkowych, wzorów zdobniczych,
  7. wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)

  8. - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Powołany art. 16b ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15.02.1992r. stanowi ogólnie o licencjach nie zawężając ich, zatem amortyzacja podatkowa jest możliwa zarówno od licencji na korzystanie z twórczej bazy danych chronionej na podstawie ustawy o prawie autorskim, jak i bazy danych chronionej na zasadach zawartych w ustawie o ochronie baz danych.

Przy czym - jak wynika z art. 16b ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. - zaliczenie licencji do wartości niematerialnych i prawnych uzależnione jest m.in. od wypełnienia przesłanki odnoszącej się do zamiaru używania na potrzeby działalności gospodarczej w przewidywanym okresie powyżej jednego roku.

Przewidywany okres użytkowania określa sam Podatnik. Jeżeli Podatnik uzna, że dany składnik będzie przez niego używany dłużej niż rok, to powinien go wprowadzić do ewidencji i amortyzować począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym wprowadzono go do ewidencji.

Natomiast, jeżeli Podatnik nabędzie wartości wymienione w art. 16b ust.1 ustawy z dnia 15.02.1992r. i ze względu na przewidywany okres używania krótszy niż rok nie zaliczy ich do wartości niematerialnych i prawnych, a faktyczny okres ich używania przekroczy rok, wówczas jest obowiązany, w pierwszym miesiącu następującym po miesiącu, w którym ten rok upłynął dokonać korekt, o których mowa w art. 16e ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r.

Przy czym nie można podzielić stanowiska Podatnika, iż baza danych musi być użytkowana w niezmienionej formie przez okres dłuższy niż rok, by wartość licencji na jej użytkowanie zaliczyć do wartości niematerialnych i prawnych. To, czy każda z aktualizacji będzie stanowiła odrębny obiekt ewidencyjny, czy też w ewidencji figurować będzie jedynie pierwotna wersja użytkowanej bazy danych, uzależnione jest przede wszystkim od tego, czy Podatnik w wyniku każdej aktualizacji zawiera nowe umowy licencyjne, czy też zawarta została tylko jedna umowa z obowiązkiem aktualizacji udostępnionego użytkownikowi zasobu.

W ocenie tut. Organu podatkowego ponieważ, jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Spółka zawarła na czas nieokreślony tylko jedną umowę o użytkowanie bazy danych, to w momencie zaktualizowania udostępnionego zasobu Podatnik powinien dalej kontynuować amortyzację "starej" licencji, a wydatek poniesiony na aktualizację zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

Jak stwierdziło Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 21.05.1996r., nr PO H/3574/148/96 wartości niematerialne i prawne nie podlegają ulepszeniu, w wyniku którego następuje zwiększenie wartości początkowej tych wartości i praw. Wydatki poniesione na modyfikację (aktualizację) użytkowanych programów stanowią koszt uzyskania przychodów w dacie poniesienia.

Reasumując w ocenie tut. Organu podatkowego nieprawidłowe jest stanowisko Podatnika, iż ponieważ Spółka przewiduje, iż zakupiony zasób geodezyjny będzie wymagał aktualizacji, a ich częstotliwość określono na kwartał, to Spółka ma prawo zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów nie tylko opłaty eksploatacyjne za aktualizację, ale również jednorazową opłatę początkową.

Pomorski Urząd Skarbowy