Czy w przypadku przekształcenia Spółki w spółkę komandytowo-akcyjną, po przekształceniu Spółka (spółka przekształcona), działając jako płatnik, będzie... - Interpretacja - ITPB3/423-315/11/AM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 04.10.2011, sygn. ITPB3/423-315/11/AM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy w przypadku przekształcenia Spółki w spółkę komandytowo-akcyjną, po przekształceniu Spółka (spółka przekształcona), działając jako płatnik, będzie zobowiązana do pobrania podatku dochodowego od osób prawnych od niepodzielonych zysków w części, w jakiej należne będą one udziałowcowi Spółki, będącemu instytucją wspólnego inwestowania z siedzibą na Cyprze?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2011 r. (data wpływu 4 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od wartości niepodzielonych zysków przypadających na udziałowca będącego instytucją wspólnego inwestowania z siedzibą na Cyprze jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2011 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od wartości niepodzielonych zysków przypadających na udziałowca będącego instytucją wspólnego inwestowania z siedzibą na Cyprze.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest polskim rezydentem podatkowym. W związku z planowaną zmianą struktury własności prawdopodobnym jest, że udziałowcem Spółki zostanie wkrótce podmiot zagraniczny, będący instytucją wspólnego inwestowania z siedzibą na Cyprze, typu PICIS (Private International Collective Investment Scheme). Podmiot zagraniczny, o którym mowa powyżej, będzie podlegał nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Cypru (cypryjski rezydent podatkowy). Wyłącznym przedmiotem jego działalności będzie zbiorowe lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego oraz niepublicznego proponowania nabycia jego tytułów uczestnictwa w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe. Podmiot ten będzie ponadto prowadził swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych władz Cypru (Centralnego Banku Cypru), będzie podlegał nadzorowi odpowiednich władz cypryjskich (Centralnego Banku Cypru) oraz będzie posiadał depozytariusza przechowującego jego aktywa. W dalszej perspektywie udziałowcy rozważają ewentualne przekształcenie Spółki w spółkę osobową (spółkę komandytowo-akcyjną).

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy w przypadku przekształcenia Spółki w spółkę komandytowo-akcyjną, po przekształceniu Spółka (spółka przekształcona), działając jako płatnik, będzie zobowiązana do pobrania podatku dochodowego od osób prawnych od niepodzielonych zysków w części, w jakiej należne będą one udziałowcowi Spółki, będącemu instytucją wspólnego inwestowania z siedzibą na Cyprze...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodem z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także wartość niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe; przychód określa się na dzień przekształcenia.

Natomiast na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu. Zgodnie z treścią art. 22 ust. 4 ustawy, zwalnia się przy tym z opodatkowania dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
  3. spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1,
  4. spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Na podstawie art. 22 ust. 4a ustawy zwolnienie, o którym mowa powyżej, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3 ustawy, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Zgodnie z kolei z art. 22 ust. 4b ustawy, zwolnienie, o którym mowa powyżej, znajduje zastosowanie również w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów). Jednak w przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3 nieprzerwanie przez okres dwóch lat spółka, o której mowa w ust. 4 pkt 2, jest obowiązana do zapłaty od dochodów (przychodów) z udziału w zyskach osób prawnych podatku, wraz z odsetkami za zwłokę, w wysokości 19% dochodów (przychodów) do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym utraciła prawo do zwolnienia. Odsetki nalicza się od następnego dnia po dniu, w którym po raz pierwszy skorzystała ze zwolnienia.

Wskazać należy ponadto, iż przepisy art. 22 ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W myśl art. 26 ust. 6 ustawy, w przypadku dochodu z udziału w zyskach osób prawnych obejmującego wartość niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych, w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe, spółka powstała w wyniku przekształcenia jest obowiązana, jako płatnik, w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał dochód, wpłacić 19% podatek, o którym mowa w art. 22 ust. 1, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Podatnik jest obowiązany przed tym terminem przekazać płatnikowi kwotę tego podatku. W terminie wpłaty podatku płatnik jest obowiązany przesłać podatnikowi informację o wpłaconym podatku, sporządzoną według ustalonego wzoru.

Mając na uwadze powyższe, co do zasady, spółka powstała w wyniku przekształcenia zobowiązana jest, w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał przychód (nastąpiło przekształcenie) wpłacić 19% podatek od wartości niepodzielonego zysku ustalonego na dzień przekształcenia. Bez względu jednak na zwolnienie, o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy, podatek ten nie będzie płatny w sytuacji, kiedy udziałowcem Spółki (wspólnikiem spółki przekształconej) będzie instytucja wspólnego inwestowania posiadająca siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii europejskiej (Cypr), która spełnia łącznie następujące warunki:

  1. podlega w państwie, w którym ma siedzibę (Cypr) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
  2. wyłącznym przedmiotem jej działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego oraz niepublicznego proponowania nabycia jej tytułów uczestnictwa w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe,
  3. prowadzi swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych władz państwa, w którym ma siedzibę (Cypru),
  4. jej działalność podlega nadzorowi właściwych władz państwa, w którym ma siedzibę (Cypru),
  5. posiada depozytariusza przechowującego aktywa tej instytucji.

Podmioty spełniające łącznie wszystkie powyższe warunki są bowiem zwolnione z opodatkowania w Polsce na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Zgodnie z informacją przekazaną przez cypryjskiego doradcę podatkowego wszystkie powyższe warunki są spełnione w przypadku instytucji wspólnego inwestowania typu PICIS, mającej swoją siedzibę na Cyprze, która zostanie udziałowcem Spółki. Podmiot ten jest bowiem uznawany za rezydenta podatkowego na Cyprze, podlegającego nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na Cyprze (zgodnie z zasadami wynikającymi z wewnętrznego ustawodawstwa cypryjskiego), wyłącznym przedmiotem jego działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego oraz niepublicznego proponowania nabycia jego tytułów uczestnictwa w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe. Podmiot ten prowadzi ponadto swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych władz Cypru, podlega nadzorowi odpowiednich władz cypryjskich oraz posiada depozytariusza przechowującego jego aktywa. Fakt posiadania przez instytucję typu PICIS nieograniczonego obowiązku podatkowego na Cyprze może zostać potwierdzony certyfikatem rezydencji podatkowej wydanym przez władze cypryjskie. Natomiast spełnienie przez PICIS pozostałych warunków wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 10a ustawy może zostać potwierdzone przez Bank Centralny Cypru, który zgodnie z ustawodawstwem cypryjskim jest organem wydającym zezwolenie na prowadzenie przez PICIS działalności i tę działalność nadzorującym.

Tym samym, w przypadku przekształcenia Spółki w spółkę osobową, jaką zgodnie z art. 4 § 1 Kodeksu spółek handlowych jest spółka komandytowo-akcyjna, część niepodzielonego zysku przypadająca na udziałowca Spółki będącego instytucją zbiorowego inwestowania typu PICIS, mającą swoją siedzibę na Cyprze, będzie zwolniona z opodatkowania w Polsce na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 10a ustawy, podobnie jak wszystkie pozostałe dochody uzyskiwane ewentualnie przez ten podmiot na terytorium Polski. Tym samym, bez względu na postanowienia art. 22 ust. 4-4b ustawy, po przekształceniu Spółka (spółka przekształcona) nie będzie zobowiązana jako płatnik do wpłacenia podatku dochodowego od osób prawnych od części niepodzielonego zysku przypadającego na podmiot cypryjski. Przychód ten będzie bowiem zwolniony z opodatkowania w Polsce na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 10a ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie oceny stanowiska Spółki w odniesieniu do powiązanego z nim pytania, wpisanego w nakreślone wnioskiem zdarzenie przyszłe i wynikających z tego konsekwencji podatkowoprawnych. Ocena ta nie przesądza natomiast o spełnieniu warunków opisanych w art. 6 ust. 1 pkt 10a ustawy przez wskazaną we wniosku instytucję wspólnego inwestowania typu PICIS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy