POSTANOWIENIE - Interpretacja - OP/423-5/07/INT-13

www.shutterstock.com
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.04.2007, sygn. OP/423-5/07/INT-13, Urząd Skarbowy w Nowym Targu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Targu działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku znak EF: 60/2007 z dnia 22 stycznia 2007 r. (wpływ do tut. Urzędu - 5 lutego 2007 r.) uzupełnionego następnie pismem z dnia 9 marca 2007 r. (wpływ do tut. Urzędu - 14 marca 2007 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2007 r. do Naczelnika tut. Urzędu wpłynął wniosek znak: EF 60/2007 z 22 stycznia 2007 r. o wydanie wiążącej interpretacji w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisu na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych.
We wniosku tym spółdzielnia zapytuje, czy postępuje prawidłowo zaliczając do zasobów mieszkaniowych wszystkie budynki mieszkalne i niemieszkalne i związane z nimi grunty i uznając odpis na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych spółdzielni od wszystkich tych budynków i lokali mieszkalnych zalicza go w całości do kosztów uzyskania przychodów.
Ponadto spółdzielnia podaje, że obowiązujące przepisy nie zawierają definicji zasobów mieszkaniowych", wobec czego przy ustalaniu tego pojęcia posługuje się pismem okólnym Nr 17 z 27 sierpnia 1978 r. Zarządu Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego wyszczególniając następnie rodzaje budynków, budowli i innych urządzeń i uzbrojenia terenów zaliczonych przez nią do własnego zasobu mieszkaniowego".

Przedstawiając to pytanie spółdzielnia nie przedstawiła własnego stanowiska w sprawie, toteż pismem Nr OP/423-5/07/INT-13/WEZ z 1 marca 2007 r. tut. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę o uzupełnienie tego braku. Pismem Nr EP: 60/2007 z 9 marca 2007 r. spółdzielnia uczyniła zadość żądaniu Urzędu.
Przedstawiając swe stanowisko Sp-nia wskazała, iż jej zdaniem, naliczanie w koszty odpisu na fundusz remontowy również od lokali użytkowych jest prawidłowe, gdyż od wszystkich lokali, budynków zaliczanych do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych nie nalicza amortyzacji, lecz tworzy odpis na fundusz remontowy, który jest zaliczany do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.16 ust 1.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 9 lit.a ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaje fundusze. Kosztem uzyskania przychodów są jednak podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, których obowiązek lub możliwość ich tworzenia określają odrębne ustawy. Taką właśnie ustawą jest ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.)-art. 6 ust 3.

Po przeanalizowaniu treści żądania objętego wnioskiem Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Targu stwierdza:

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Natomiast zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 9 lit.a tejże ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy.
Wskazany przez wnioskodawcę przepis tj. art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych bez wątpienia nakłada na spółdzielnię mieszkaniową obowiązek tworzenia funduszu na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi stanowiącymi mienie spółdzielni.
Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokali.

Ustawodawca w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych posługuje się pojęciem zasobów mieszkaniowych spółdzielni, nie wyjaśniając go. Pojęcie to używane jest również w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 16c pkt 2 tej ustawy amortyzacji nie podlegają - budynki, lokale, budowle i urządzenia zaliczane do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych lub służących działalności społeczno-gospodarczej prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe.
Z brzmienia powyższego zapisu wynika, że wolą ustawodawcy jest szerokie potraktowanie pojęcia zasobów mieszkaniowych, nie ograniczające się jedynie do lokali mieszkalnych, lecz również do całej infrastruktury towarzyszącej lokalom mieszkalnym (budowle, urządzenia) będące mieniem spółdzielni, która ma zapewnić zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych jej członków. Do takiej konkluzji skłania ponadto przepis art. 2 cyt. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, w świetle którego lokalem w rozumieniu ustawy jest samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 22 czerwca 1994 r o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.). Lokale te, jak wyżej wskazano, nie podlegają amortyzacji. Jest to jak najbardziej uzasadnione, gdyż odpowiednikiem amortyzacji jest podstawowy odpis na fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych obciążający koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi stanowiącymi mienie spółdzielni.

Mając na uwadze aktualny stan prawny oraz przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Targu stwierdza jak w sentencji postanowienia.
W sprawie będącej przedmiotem wniosku, w dacie wydania postanowienia, nie toczyło się postępowanie kontrolne ani podatkowe, jak również postępowanie przed sądem administracyjnym.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika /płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika /osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie Ośrodek Zamiejscowy w Nowym Sączu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Targu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Nowym Targu