Pytanie podatnika - Interpretacja - DD7/033-298-TK/06-824

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.11.2006, sygn. DD7/033-298-TK/06-824, Minister Finansów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie art. 11 Konwencji z dnia 13 lutego 2002 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu ( Dz. U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120, dalej: konwencja polsko-holenderska),

Minister Finansów uznaje za nieprawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku w sprawie opodatkowania odsetek od pożyczki.

UZASADNIENIE

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, firma Y mająca siedzibę w Holandii, udzieliła Spółce pożyczkę w 2005 r. Spółka spłaca odsetki od tej pożyczki w ratach począwszy od 1 listopada 2005 r. pożyczkodawcy holenderskiemu, który jednocześnie jest udziałowcem Spółki.

Wątpliwości Spółki budzi treść art. 11 konwencji polsko-holenderskiej. Spółka zwróciła się zatem z pytaniem, czy w świetle tego przepisu jest zobligowana do potrącania zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłat należności z tytułu odsetek od udzielonej pożyczki przez udziałowca mającego siedzibę w Holandii.

Zdaniem Spółki wypłacane odsetki powinny być opodatkowane tylko w Holandii. W ocenie Spółki brak obowiązku podatkowego po stronie pożyczkobiorcy jest uzasadniony treścią art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 64, poz. 654 ze zm.; dalej: updop).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Minister Finansów zważył, co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 updop podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Polski siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Polski.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 updop podatnicy, podlegający ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od dochodów osiąganych na terytorium Polski (nierezydenci), nie posiadający w Polsce siedziby lub zarządu, uzyskujący na terytorium Polski przychody z tytułu odsetek, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w wysokości 20% przychodów.

Należy jednak zauważyć, że przepisy art. 21 updop stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska (art. 22a updop).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 i 2 konwencji polsko-holenderskiej odsetki, które powstają w Polsce i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Holandii, mogą być opodatkowane w Holandii. Jednakże takie odsetki mogą być opodatkowane także w Polsce ale jeśli osoba uprawniona do odsetek ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Holandii, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5% kwoty brutto tych odsetek. Zastosowanie 5% stawki podatku będzie możliwe pod warunkiem, że osoba uprawniona do odsetek ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Holandii i nie prowadzi w Polsce działalności poprzez położony tu zakład lub stałą placówkę (art. 11 ust. 6 konwencji polsko-holenderskiej).

Jednakże w przypadku, gdy w wyniku szczególnych powiązań między dłużnikiem a osobą uprawnioną do odsetek lub między nimi a osobą trzecią kwota odsetek związanych z zadłużeniem, z tytułu którego są wypłacane, przekracza kwotę, która byłaby uzgodniona pomiędzy płatnikiem a osobą uprawnioną do odsetek bez takich powiązań, wówczas postanowienia artykułu 11 konwencji polsko-holenderskiej mają zastosowanie tylko do ostatniej wymienionej kwoty. W takim przypadku nadpłacona część podlega opodatkowaniu zgodnie z ustawodawstwem każdego Umawiającego się Państwa i z uwzględnieniem innych postanowień konwencji polsko - holenderskiej (art. 11 ust. 7)

Natomiast stosownie do postanowień art. 11 ust. 3 konwencji polsko-holenderskiej, nie podlegają opodatkowaniu w Polsce odsetki wypłacane:

  1. z tytułu jakiegokolwiek rodzaju pożyczki udzielonej, zabezpieczonej lub gwarantowanej przez instytucję publiczną promującą eksport, której właścicielem jest Umawiające się Państwo lub która jest przez nie kontrolowana;
  2. w związku ze sprzedażą na kredyt wyposażenia przemysłowego, handlowego lub naukowego;
  3. w związku z jakąkolwiek pożyczką udzieloną przez bank;
  4. w związku z obligacjami, skryptami dłużnymi lub innymi podobnymi obligacjami emitowanymi przez Rząd Umawiającego się Państwa, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny;
  5. drugiemu Umawiającemu się Państwu lub jego jednostce terytorialnej albo jego organowi lokalnemu.

Z przedstawionego we wniosku Spółki stanu faktycznego nie wynika, aby spełnione zostały przesłanki określone w cytowanym art. 11 ust. 3 konwencji polsko-holenderskiej, skutkujące zwolnieniem wypłacanych odsetek z opodatkowania w Polsce.

Minister Finansów informuje, iż na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa nie jest kompetentny w sprawie interpretacji powołanego przez Spółkę art. 21 ust. 3 updop. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy do obowiązków naczelnika właściwego urzędu skarbowego, stosownie do art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej.

Należy jednakże zauważyć, iż w myśl art. 7 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533) zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 3 ustawy updop ma zastosowanie do przychodów (dochodów) uzyskanych od dnia 1 lipca 2013 r.

Należy również wyjaśnić, iż umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie nadają państwom żadnych nowych praw do opodatkowania w tym państwie dochodów osób zagranicznych, a jedynie ograniczają już istniejące prawa. Dlatego też dane państwo, na podstawie samej tylko umowy, nie może nałożyć na rezydenta podatkowego innego państwa obowiązków podatkowych ponad te, które wynikają z jego wewnętrznego ustawodawstwa podatkowego, może tylko ograniczyć obowiązki wynikające z własnego wewnętrznego ustawodawstwa podatkowego. Dlatego też w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania używa się sformułowania, że dane dochody podatnika "mogą być opodatkowane w drugim umawiającym się państwie", bowiem o tym czy będą tam opodatkowane zdecyduje już wyłącznie dane państwo, którego prawa taki zapis dotyczy, i które z prawa do opodatkowania takich dochodów może zrezygnować.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż na Spółce jako płatniku, ciąży obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego. Z tym, że pobranie przez polskiego płatnika podatku w wysokości 5%, zgodnie z konwencją polsko-holenderską, będzie możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikat rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej.

Mając na uwadze powyższe, postanowiono jak w sentencji.

Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Referencje

IPPB5/423-19/10-4/PS, interpretacja indywidualna

Minister Finansów