P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/DPD1/423-12/06/SG

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.04.2006, sygn. 1471/DPD1/423-12/06/SG, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 12.01.2006r. (wpływ do Urzędu 16.01.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy Spółka ma prawo uznania za koszty uzyskania przychodów w pełnej wysokości wydatków ponoszonych zarówno w związku ze świadczeniem usług reklamowych ponoszonych na rzecz zleceniodawcy tych usług, jak też odnoszących się do produktów, znajdujących się w ofercie handlowej Spółki i przez nią dystrybuowanych, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zajmuje się dystrybucją produktów leczniczych, suplementów diety i kosmetyków, a także świadczy na rzecz Spółki X usługi w zakresie reklamy i marketingu, dotyczące towarów produkowanych i dystrybuowanych przez Zleceniodawcę. Spółka X jest w odniesieniu do tych towarów podmiotem odpowiedzialnym w rozumieniu Prawa Farmaceutycznego, zlecającym Spółce prowadzenie reklamy i marketingu tych towarów.Do usług świadczonych przez Stronę na rzecz Zleceniodawcy należy w szczególności: tworzenie koncepcji promocji marki, kompleksowa organizacja kampanii reklamowych, współpraca z agencjami reklamowymi w celu promocji produktów Zleceniodawcy, dostarczanie materiałów promocyjnych dotyczących tych produktów potencjalnym i obecnym klientom Zleceniodawcy, wizytowanie aptek, hurtowni oraz sklepów w celu promocji produktów leczniczych, a także spotkania promocyjne z lekarzami oraz innym personelem służby zdrowia.Wynagrodzenie Strony z tytułu świadczonych usług reklamowo-marketingowych ustalane jest na podstawie kosztów ponoszonych przez Spółkę z tego tytułu, powiększonych o określoną marżę.Obok usług reklamowo-marketingowych świadczonych na zlecenie Spółki X, Spółka prowadzi także reklamę własnych produktów, nabywanych przez Spółkę od innego podmiotu z grupy, dystrybuowanych następnie na rynku polskim.Wśród produktów leczniczych, które Strona reklamuje na zlecenie Spóóki X, znajduje się niewielka grupa produktów, które mogą być dystrybuowane zarówno na rynku aptecznym, jak i masowym. W odniesieniu do tych produktów Strona działa jednocześnie jako dystrybutor na rynku masowym, chociaż zasadnicza część sprzedaży tych produktów dokonywana jest na rynku aptecznym przez Spółkę X.Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Spółka zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że koszty ponoszone przez nią w związku ze świadczeniem na rzecz Zleceniodawcy usług reklamowych w zakresie, w jakim usługi te odnoszą się do produktów, dystrybuowanych także przez Spółkę, stanowią koszt uzyskania przychodu w pełnej wysokości (jako koszt usług świadczonych na zlecenie), a do zaliczania tych wydatków do kosztów podatkowych nie ma zastosowania art. 16 ust. l pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.Stanowisko SpółkiPonosząc wydatki na reklamę Produktów, Spółka czyni to w ramach świadczenia na rzecz Spółki X usług reklamowo-marketingowych. Wydatki te stanowią tym samym koszt świadczonej usługi reklamowej, a jako takie w sposób bezpośredni wpływają na powstawanie po stronie Spółki przychodu z tytułu wyświadczonych usług. Zatem podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. l ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.W przedmiotowej sprawie, zdaniem Spółki, nie znajduje zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 28 tej ustawy, albowiem w/w wydatki nie są ponoszone na reklamę prowadzoną przez Spółkę we własnym imieniu i na własną rzecz, ale w związku z usługami świadczonymi na rzecz Zleceniodawcy za wynagrodzeniem. Na potwierdzenie swojego stanowiska Spółka przywołuje informację z dnia 23 września 2004 roku o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, wydaną przez Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, sygn. US72/ROP1/423/562/04/PS, w której stwierdzono, iż wydatki związane z wykonywaniem usług marketingowych, ponoszone przez podatnika będącego jednocześnie dystrybutorem produktów leczniczych oraz podmiotem świadczącym usługi marketingowe na rzecz dostawcy tych produktów, stanowią jako koszt sprzedaży tych usług - koszt uzyskania przychodów w całości.Dodatkowo Spółka podkreśla, że w przedmiotowej sytuacji, ograniczenia wynikające z art. 16 ust. l pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uwzględnia Spółka X jako Zleceniodawca, czyli beneficjent usług reklamowych, a nie Spółka.W tej sytuacji, biorąc pod uwagę wskazaną powyżej okoliczność, iż Spółka reklamuje produkty nie we własnym imieniu, a na zlecenie Spółki X, w ramach usług świadczonych na rzecz tego podmiotu, Spółka uważa, iż uzasadnione jest podejście, zgodnie z którym wydatki ponoszone przez nią w odniesieniu do produktów dystrybuowanych przez Spółkę, stanowią koszty uzyskania przychodu w pełnej wysokości. Takiej kwalifikacji przedmiotowych wydatków nie zmienia, zdaniem Spółki, fakt, iż produkty, których dotyczą usługi reklamowe świadczone przez Spółkę, są w pewnej części jednocześnie dystrybuowane przez Spółkę na rynku masowym.Przepisy prawa podatkowego mające zastosowanie w sprawie:W myśl art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. Z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty, zaś dochodem jest - z zastrzeżeniem wyjątków niemających zastosowania w rozpatrywanej sprawie - nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 cyt. wyżej ustawy przychodami osiągniętymi w roku podatkowym są otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, a w zakresie działalności gospodarczej również przychody należne, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane. Jednocześnie art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.Wykładnia gramatyczna użytego przez ustawodawcę zwrotu "koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów" oznacza, iż podatnik ma możliwość odliczenia do celów podatkowych wszelkich kosztów, pod tym warunkiem, iż wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, to między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy tego typu, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie czy też zwiększenie tego przychodu, a przy tym będzie on racjonalny z punktu widzenia działalności służącej jego osiągnięciu. Jednocześnie wydatek ten nie może być wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 tej ustawy nie stanowią kosztów uzyskania przychodów koszty reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodów, chyba, że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.W przedmiotowym wniosku Spółka zwraca się natomiast o rozstrzygnięcie kwestii dotyczących zaliczenia w pełnej wysokości do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z dystrybuowaniem pewnych rodzajów produktów zarówno na rynku aptecznym, jak i masowym, ponoszonych w związku ze świadczeniem usług reklamowych czynionych na rzecz zleceniodawcy tych usług. W ocenie Naczelnika tut. Urzędu w sytuacji przedstawionej we wniosku Spółki, całość kosztów ponoszonych przez Spółkę w celu wykonania przedmiotowych świadczeń, stanowi z definicji art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, koszt uzyskania przychodów Strony. Natomiast wyżej powołany przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 nie będzie miał w tym przypadku zastosowania.Podejmowane przez Spółkę działania marketingowe pozostają w bezpośrednim związku z powadzoną przez nią działalnością, polegającą na możliwości uzyskiwania przychodu ze sprzedaży świadczonych usług marketingowych.W związku z powyższym należy stwierdzić, że zasadne jest kwalifikowanie przez Spółkę kosztów związanych z działaniami reklamowymi na rzecz dystrybuowanych przez nią produktów, względem których świadczy ona usługi marketingowe, w pełnej wysokości.Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony #8722; do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy-Ordynacja podatkowa). Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty jego doręczenia (art. 14a § 4 ustawy-Ordynacja podatkowa).

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie