Czy wydatki na zakup uslug obrobki mechanicznej i powierzchniowej realizowane przez podwykonawcow poza terenem SSE, stanowiacych element procesu pro... - Interpretacja - IBPB-1-2/4510-806/15/JW

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.02.2016, sygn. IBPB-1-2/4510-806/15/JW, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy wydatki na zakup uslug obrobki mechanicznej i powierzchniowej realizowane przez podwykonawcow poza terenem SSE, stanowiacych element procesu produkcyjnego wyrobow gotowych, nalezy uznac za koszty uzyskania przychodow zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osob prawnych, w zwiazku z prowadzeniem dzialalnosci na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (stan faktyczny)?

Na podstawie art. 14b ? 1 i ? 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613, ze zm.) oraz ? 4 pkt 2 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, dzialajacy w imieniu Ministra Finansow, stwierdza, ze stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 24 listopada 2015 r., data wplywu do tut. BKIP 1 grudnia 2015 r., uzupelnionym 1 i 3 lutego 2016 r., o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego dotyczacej podatku dochodowego od osob prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki na zakup uslug obrobki mechanicznej i powierzchniowej realizowane przez podwykonawcow poza terenem SSE, stanowiacych element procesu produkcyjnego wyrobow gotowych, nalezy uznac za koszty uzyskania przychodow zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osob prawnych, w zwiazku z prowadzeniem dzialalnosci na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (stan faktyczny) ? jest nieprawidlowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2015 r. wplynal do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczacej podatku dochodowego od osob prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki na zakup uslug obrobki mechanicznej i powierzchniowej realizowane przez podwykonawcow poza terenem SSE, stanowiacych element procesu produkcyjnego wyrobow gotowych, nalezy uznac za koszty uzyskania przychodow zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osob prawnych, w zwiazku z prowadzeniem dzialalnosci na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Wniosek ten nie spelnial wymogow formalnych, dlatego tez pismem z dnia 22 stycznia 2016 r. Znak IBPB-1-2/4510-806/15/JW wezwano do jego uzupelnienia. Uzupelnienia dokonano w dniu 1 i 3 lutego 2016 r.

We wniosku zostal przedstawiony nastepujacy stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej: ?Spolka?) zajmuje sie produkcja profili aluminiowych (ksztaltownikow) o bardzo szerokim przeznaczeniu, m.in. do fasad, okien, drzwi, mebli, opraw oswietleniowych, wyposazenia lazienek, listew ozdobnych, drabin, poreczy, rusztowan, wyposazenia sklepow, gablot wystawowych, dachow, solarow, bram, markiz, slupkow balustradowych, masztow do latarni i lodzi zaglowych, elementow nosnych ciezarowek oraz wielu innych.

Wnioskodawca prowadzi dzialalnosc gospodarcza na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, na podstawie Zezwolenia (dalej: ?Zezwolenie?), ktore zostalo nastepnie zmienione decyzja. Spolka jest w trakcie realizacji inwestycji bedacej, podstawa do wydania Zezwolenia i jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osob i prawnych, ktorego limit jest ustalany w oparciu o poniesione naklady inwestycyjne.

Zgodnie z trescia Zezwolenia, zostalo ono udzielone na ?prowadzenie dzialalnosci gospodarczej na terenie strefy, rozumianej jako dzialalnosc produkcyjna, handlowa i uslugowa w ramach nastepujacych pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobow i Uslug (PKWiU) Glownego Urzedu Statystycznego, wprowadzonej rozporzadzeniem Rady Ministrow z dnia 29 pazdziernika 2008 r.:

  1. aluminium sekcja C, klasa 24.42,
  2. uslugi z zakresu obrobki mechanicznej elementow metalowych - sekcja C, klasa 25.62,
  3. narzedzia - sekcja C, klasa 25.73,
  4. odpady inne niz niebezpieczne nienadajace sie do recyklingu - sekcja E, kategoria 38.11.5.

Spolka produkuje profile aluminiowe o standardowych ksztaltach (tj. katowniki, plaskowniki, teowniki, ceowniki, a takze prety) oraz o specjalistycznych ksztaltach wytwarzanych na dedykowane zamowienia klientow, w oparciu o dostarczone przez nich rysunki techniczne.

Proces produkcji profili aluminiowych polega na poddaniu procesowi wyciskania wsadu aluminiowego w postaci walcow aluminiowych (tzw. wlewkow) na specjalistycznej prasie. Wsad aluminiowy jest podgrzewany przy pomocy pieca tunelowego zasilanego gazem ziemnym do temperatury 400-500?C, a nastepnie przeciskany przez matryce wykonana ze stali narzedziowej, ktora nadaje produktowi ksztalt koncowy. W dalszej czesci procesu produkcyjnego profile sa poddawane schlodzeniu, rozciaganiu, cieciu oraz tzw. starzeniu, czyli przetrzymaniu przez kilka godzin w temperaturze 1800C w celu nabrania twardosci dzieki wydzieleniu sie krzemku magnezu. Dlugosc procesu starzenia, ewentualnie jego brak, zaleza od pozadanej twardosci profili.

  • Profile wytworzone w wyniku opisanego powyzej procesu produkcyjne sa nastepnie sprzedawane odbiorcom Spolki lub tez, na zyczenie poszczegolnych klientow, moga one byc poddawane dodatkowym procesom w ramach cyklu produkcyjnego, tj. obrobce mechanicznej
  • przykladowo ciecie, otworowanie, frezowanie, zagniatanie lub tez obrobce powierzchniowej - przykladowo anodowanie, lakierowanie. W wyniku poddania wytworzonych profili aluminiowych dalszej obrobce mechanicznej lub powierzchniowej, dochodzi do pewnych zmian ich wlasciwosci czy cech, niemniej produktem gotowym sprzedawanym przez Spolke sa nadal profile aluminiowe.

Czynnosci wykonywane w ramach opisanej obrobki mechanicznej i powierzchniowej sa przez Spolke wykonywane we wlasnym zakresie badz tez, w przypadku braku niektorych maszyn i urzadzen lub braku mocy produkcyjnych na istniejacych maszynach i urzadzeniach, Spolka zleca wykonanie niektorych uslug podmiotom zewnetrznym. Niektorzy kooperanci zewnetrzni sa zlokalizowani i wykonuja uslugi obrobki mechanicznej lub powierzchniowej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: ?Strefa? lub ?SSE?), inni zas wykonuja przedmiotowe uslugi poza terenem SSE. Czynnosci wykonywane przez kooperantow zewnetrznych sa wykonywane na zlecenie Spolki na powierzonych materialach.

Opisane czynnosci obrobki mechanicznej i powierzchniowej stanowia najczesciej ostatni etap procesu produkcyjnego w wyniku, ktorego dochodzi do wytworzenia profili aluminiowych, ktore mieszcza sie w grupowaniach statystycznych wskazanych w Zezwoleniu.

Czynnosci wykonywane w ramach uslug stanowia niezbedny, aczkolwiek nie kluczowy element procesu, produkcyjnego wyrobow gotowych wskazanych w Zezwoleniu i dotycza jedynie czesci asortymentu z grupy profili specjalistycznych. Zlecanie uslug opisanych powyzej jest konieczne ze wzgledu na zapotrzebowanie niektorych klientow na profile aluminiowe o konkretnych parametrach estetycznych, technicznych lub fizyko-chemicznych. Przykladowo, anodowanie poprawia walory estetyczne aluminium, a takze jego wlasciwosci antykorozyjne. Zakup uslug obrobki mechanicznej i powierzchniowej od podmiotow zewnetrznych wynika zas z braku mozliwosci technicznych do samodzielnego ich wykonania przez Spolke.

Dodatkowo Spolka wskazuje, iz posiada siedzibe i prowadzi dzialalnosc wylacznie na terenie SSE. Spolka nie posiada innych swoich zakladow czy oddzialow poza terenem SSE.

W zwiazku z powyzszym zadano nastepujace pytanie:

Czy wydatki na zakup uslug obrobki mechanicznej i powierzchniowej realizowane przez podwykonawcow poza terenem SSE, stanowiacych element procesu produkcyjnego wyrobow gotowych, nalezy uznac za koszty uzyskania przychodow zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osob prawnych, w zwiazku z prowadzeniem dzialalnosci na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (stan faktyczny)...

W ocenie Wnioskodawcy, wydatki na zakup uslug obrobki mechanicznej i powierzchniowej realizowanych przez podwykonawcow poza terenem SSE stanowiacych element procesu produkcyjnego wyrobow gotowych, nalezy uznac za koszty uzyskania przychodow zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osob prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osob prawnych (t.j. Dz.U. 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej: ?updop?). Sa to bowiem koszty poniesione w zwiazku z generowaniem przychodu z dzialalnosci prowadzonej na terenie SSE na podstawie Zezwolenia.

Przywolany art. 17 ust. 1 pkt 34 updop wskazuje, iz wolne od podatku sa dochody (...) uzyskane z dzialalnosci gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o ktorym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 pazdziernika 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (...). Zgodnie zas z art. 17 ust. 4 updop zwolnienie, o ktorym mowa w ust. 1 pkt 34, przysluguje podatnikowi wylacznie z tytulu dochodow uzyskanych z dzialalnosci gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 pazdziernika 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 282, dalej: ?ustawa o SSE?) podstawa do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawa, jest zezwolenie na prowadzenie dzialalnosci gospodarczej na terenie danej strefy uprawniajace do korzystania z pomocy publicznej (...), zas ust. 2 niniejszego przepisu wskazuje, iz zezwolenie okresla m.in. przedmiot dzialalnosci gospodarczej.

Nastepnie, w mysl art. 12 ustawy o SSE, dochody uzyskane z dzialalnosci gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o ktorym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzace dzialalnosc gospodarcza sa zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach okreslonych w przepisach o podatku dochodowym od osob prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osob fizycznych. (...).

Z powyzszych przepisow wynika, iz ze zwolnienia od podatku korzystac beda wylacznie dochody uzyskane z dzialalnosci gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie odpowiedniego zezwolenia, w ktorym okresla sie m.in. przedmiot prowadzonej w strefie dzialalnosci gospodarczej. A zatem konieczne jest jednoczesne spelnienie dwoch warunkow, mianowicie dzialalnosc gospodarcza musi byc prowadzona na terenie SSE, zas jej rodzaj musi miescic sie w zakresie posiadanego zezwolenia. Poglad taki zostal wyrazony przykladowo w wyroku Naczelnego Sadu Administracyjnego z 28 wrzesnia 2012 r., sygn. II FSK 334/11.

W ocenie Wnioskodawcy, w analizowanym przypadku, oba te warunki sa spelnione. Jak wskazano wczesniej, produkcja profili aluminiowych jest objeta zakresem Zezwolenia, zas Spolka prowadzi dzialalnosc gospodarcza wylacznie na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Fakt, ze prowadzac dzialalnosc gospodarcza na terenie SSE, Spolka dokonuje zakupu m.in. uslug od podmiotow zewnetrznych nie powoduje bowiem, iz dochodzi do zmiany miejsca prowadzenia jej dzialalnosci.

Poglad taki zostal wyrazony przykladowo przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 1 wrzesnia 2015 r., sygn. IBPB-1-2/4510-187/15/MM, ktora dotyczyla podobnego stanu faktycznego: ?Uslugi te stanowia bowiem jedynie pewien element (faze) procesu produkcyjnego i nie sa przejawem prowadzenia przez Spolke dzialalnosci gospodarczej poza terenem SSE. Analizujac procesy produkcyjne w obecnych realiach zycia gospodarczego mozna zaobserwowac ich wysoka specjalizacje, co powoduje, ze niezbedne staje sie korzystanie z towarow i uslug dostarczanych przez inne podmioty. Trudno sobie wyobrazic jakakolwiek dzialalnosc gospodarcza, w ktorej podmiot nie korzysta z zakupu towarow i uslug. W zakresie uslug, kazdy podmiot korzysta z dostarczanych wody, pradu i innych mediow. Poza tym podmioty kupuja uslugi transportowe, ochrony mienia, obslugi rachunkowej czy prawnej, ktore swiadcza podmioty spoza specjalnej strefy ekonomicznej. Tak samo wyglada sytuacja z zakupem uslug kooperacyjnych, czy zakupem komponentow produkcyjnych. Okolicznosci powyzsze pozwalaja na uznanie, ze czynnosci podwykonawcow Spolki nalezy traktowac jako dzialalnosc pomocnicza - niezbedna do realizacji dzialalnosci gospodarczej objetej zwolnieniem na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop?.

Poniewaz, w przypadku Wnioskodawcy, korzystanie z uslug kooperantow zewnetrznych w opisanym zakresie nie nalezy utozsamiac z czesciowym prowadzeniem przez niego dzialalnosci poza terenem SSE, nie znajduje zastosowania ? 5 ust. 5 rozporzadzenia Rady Ministrow z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiebiorcom dzialajacym na podstawie zezwolenia na prowadzenie dzialalnosci gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (t.j. Dz.U. 2015 r., poz. 465, dalej: ?Rozporzadzenie?), w ktorym mowa jest o koniecznosci wydzielenia organizacyjnego tej czesci dzialalnosci gospodarczej, ktora jest prowadzona poza terenem SSE.

Poglad taki zostal potwierdzony m.in. w wyroku Naczelnego Sadu Administracyjnego z 10 wrzesnia 2015 r., sygn. II FSK 1766/13, w ktorym w podobnym stanie faktycznym sad wskazal, ze: ?Prawidlowo zaakcentowal Sad pierwszej instancji, ze skarzaca poza terenem strefy nie prowadzi zadnej dzialalnosci gospodarczej. Oczekiwanie, by wyodrebnila ona w sztuczny sposob niewielki wycinek produkcji realizowanej na terenie strefy tylko z tego powodu, ze korzysta z uslug podwykonawcow, nie znajduje ani prawnego, ani racjonalnego uzasadnienia?.

W obecnych realiach gospodarczych nie jest mozliwe prowadzenie dzialalnosci gospodarczej tylko i wylacznie we wlasnym zakresie. Taki model wymagalby bowiem, aby przedsiebiorca nie nabywal zadnych materialow ani uslug od innych przedsiebiorcow, czyli musialby dysponowac wszelkimi zasobami w ramach wlasnego przedsiebiorstwa, co jest sytuacja praktycznie niemozliwa. Co wiecej, z punktu widzenia celow, dla ktorych utworzono specjalne strefy ekonomiczne podejscie takie byloby rowniez nieuzasadnione.

Specjalne strefy ekonomiczne maja bowiem przyczyniac sie do szeroko pojetego rozwoju gospodarczego danego regionu. Efektem bezposrednim realizacji projektu inwestycyjnego bedacego podstawa do otrzymania zezwolenia jest poniesienie przez przedsiebiorce - inwestora nakladow inwestycyjnych, ktore spowoduja wzrost jego aktywnosci gospodarczej oraz utworzenie nowych miejsc pracy. Kazdorazowo zas efektem posrednim realizacji takiego projektu inwestycyjnego, ktory jest istotny i brany pod uwage przez zarzady specjalnych stref ekonomicznych podczas podejmowania decyzji o przyznaniu zezwolenia, jest wlasnie wzrost zwiazkow kooperacyjnych, ktory jest naturalnym efektem wzrostu aktywnosci gospodarczej przedsiebiorcy - inwestora. W specyfikacjach istotnych warunkow przetargow i rokowan dla podmiotow ubiegajacych sie o zezwolenia sporzadzanych przez zarzadzajacych strefami jednym z kryteriow oceny przedsiewziecia gospodarczego jest udzial w powiazaniach gospodarczych, w tym kooperacyjnych, z przedsiebiorcami dzialajacymi na terenie kraju. A zatem celem udzielania pomocy na podstawie zezwolenia SSE jest m.in. wzrost zwiazkow kooperacyjnych. Wykonywanie poszczegolnych drugorzednych etapow produkcji poza terenem Strefy w ramach stosunkow umownych z podwykonawcami nie przekresla samego faktu, iz cele te realizowane sa na terenie SSE. Inwestycja i dzialalnosc w Strefie powinny byc impulsem do rozwoju Strefy, regionu i kraju, w zamian za co przedsiebiorca-inwestor otrzymuje prawo do zwolnienia dochodu pochodzacego z tej dzialalnosci.

W zwiazku z tym przyjecie odmiennego podejscia zgodnie, z ktorym korzystanie z uslug kooperantow mialoby uniemozliwiac korzystanie ze zwolnienia podatkowego w tej czesci zachecaloby w istocie do ograniczania wspolpracy z kooperantami czy to lokalnymi, czy krajowymi, co pozostawaloby w sprzecznosci z celami, dla realizacji ktorych utworzone zostaly SSE.

Naturalnie nalezy miec na uwadze, by korzystanie z uslug kooperantow zewnetrznych przez podmioty korzystajace ze zwolnienia podatkowego na podstawie zezwolenia SSE nie prowadzilo do korzystania z pomocy publicznej w sposob nieuprawniony poprzez uznanie, iz dzialalnosc gospodarcza jest prowadzona na terenie SSE, przy czym kluczowe czynnosci z punktu widzenia wytworzenia produktu objetego zakresem zezwolenia czy tez takie, ktore generowalyby glowna czesc wartosci w ramach procesu produkcyjnego bylyby w istocie wykonywane poza terenem SSE. Z tego tez powodu, sytuacje takie nalezy kazdorazowo poddawac indywidualnej analizie, biorac pod uwage m.in. charakter czynnosci wykonywanych poza terenem SSE. W przypadku, kiedy czynnosci takie maja charakter pomocniczy wzgledem podstawowej dzialalnosci wykonywanej na terenie SSE, wydatki poniesione na nabycie takich uslug nalezy uznac za zwiazane z uzyskaniem przychodu zwolnionego i w efekcie - dochod wygenerowany ze sprzedazy produktow objetych zakresem zezwolenia bedzie mogl w calosci korzystac ze zwolnienia od podatku dochodowego od osob prawnych.

Czynnosci w zakresie obrobki mechanicznej i powierzchniowej wykonywane przez kooperantow zewnetrznych sa niezbedne, ale nie kluczowe z punktu widzenia procesu produkcyjnego w wyniku, ktorego dochodzi do wytworzenia profili aluminiowych, a zatem maja one charakter czynnosci pomocniczych w stosunku do zasadniczego procesu produkcyjnego. W konsekwencji w analizowanym przypadku wydatki poniesione na nabycie takich uslug nalezy uznac za zwiazane z uzyskaniem przychodu zwolnionego, zas dochod wygenerowany ze sprzedazy profili aluminiowych przy produkcji ktorych korzystano z przedmiotowych uslug, bedzie mogl w calosci korzystac ze zwolnienia od podatku dochodowego od osob prawnych (z uwzglednieniem limitu dostepnej pomocy publicznej). O ile zatem wydatki te beda spelniac warunki ogolne do uznania ich za koszty uzyskania przychodow zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, to beda one uwzglednione w kalkulacji dochodu zwolnionego. Nie beda one natomiast uwzgledniane w kalkulacji dochodu podlegajacego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osob prawnych zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 i pkt 3 updop.

Stanowisko zaprezentowane przez Wnioskodawce znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych i wyrokach sadow administracyjnych, m.in. w:

  • Interpretacji indywidualnej Ministra Finansow z 1 sierpnia 2011 r., sygn. IBPBI/1/423-34/11/KB, w ktorej podatnik produkowal na terenie SSE profile aluminiowe, korzystajac przy tym z uslug kooperantow zewnetrznych wykonywanych poza terenem SSE w zakresie czynnosci anodowania, lakierowania czy otworowania;
  • Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 30 lipca 2015 r., sygn. IBPB-1-2/4510-210/15/SD ?jezeli czynnosci wykonywane przez podwykonawcow Spolki, stanowia jedna z faz produkcji produkowanych i sprzedawanych przez Spolke wyrobow, a produkcja i sprzedaz tych wyrobow bedzie sie miescic w zakresie PKWiU, okreslonych w zezwoleniach na prowadzenie dzialalnosci gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, to dochod uzyskany z ich sprzedazy, jako dochod uzyskany z dzialalnosci strefowej w calosci bedzie korzystal ze zwolnienia z podatku dochodowego od osob prawnych. Sam fakt wykorzystywania w procesie produkcji uslug podmiotow zewnetrznych zlokalizowanych poza terenem strefy nie moze Byc utozsamiany z czesciowym prowadzeniem dzialalnosci przez Wnioskodawce poza terenem strefy?;
  • Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 30 lipca 2015 r., sygn. IBPB-1-2/4510-187/15/MM;
  • Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 24 kwietnia 2015 r., sygn. IBPBI/2/4510-137/15/PC;
  • Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 23 stycznia 2015 r., sygn. IBPBI/2/423-1329/14/PC;
  • Wyroku Naczelnego Sadu Administracyjnego z 10 wrzesnia 2015 r., sygn. II FSK 1766/13;
  • Wyroku Naczelnego Sadu Administracyjnego z 19 listopada 2014 r., sygn. II FSK 2887/12;
  • Wyroku Wojewodzkiego Sadu Administracyjnego w Poznaniu z 5 marca 2013 r., sygn. I SA/Po 960/12.

W zwiazku z powyzszym Spolka wnosi o potwierdzenie prawidlowosci przedstawionego powyzej stanowiska.

Dodatkowo Spolka wskazuje, iz zgodnie z wyrokiem Wojewodzkiego Sadu Administracyjnego w Rzeszowie z 8 maja 2007 r. (I SA/Rz 254/07), przepisy rozporzadzenia regulujace szczegolowe kwestie zwiazane z korzystaniem ze zwolnienia z PDOP stanowia normy prawa podatkowego, do ktorych zastosowanie winny miec przepisy art. 14b ? 1 Ordynacji podatkowej. Podobnie uznal Wojewodzki Sad Administracyjny w Warszawie w wyroku z 21 listopada 2007 r. (III Sa/Wa 1737/07), w ktorym stwierdzil, iz nie mozna obowiazku udzielania przez organ podatkowy pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zawezac wylacznie do ustaw zawierajacych w tytule pojecie prawa podatkowego, poniewaz nie tylko w tych ustawach uregulowano elementy, od ktorych zalezy opodatkowanie i jego wysokosc.

W swietle obowiazujacego stanu prawnego stwierdzam, co nastepuje:

Specjalne Strefy Ekonomiczne sa czescia terytorium kraju wyodrebniona administracyjnie, na ktorej mozliwe jest prowadzenie dzialalnosci gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczegolnosci korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osob prawnych lub podatku dochodowego od osob fizycznych, o czym wyraznie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 pazdziernika 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 282).

Na mocy art. 12 ust. 1 tej ustawy, dochody uzyskane z dzialalnosci gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o ktorym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzace dzialalnosc gospodarcza sa zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach okreslonych w przepisach o podatku dochodowym od osob prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osob fizycznych. Podstawa do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawa, jest zezwolenie na prowadzenie dzialalnosci gospodarczej na terenie danej strefy uprawniajace do korzystania z pomocy publicznej (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm. dalej takze: ?updop?), wolne od podatku sa dochody, z zastrzezeniem ust. 4-6, uzyskane z dzialalnosci gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o ktorym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 pazdziernika 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z 2008 r. Nr 118, poz. 746 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97), przy czym wielkosc pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie moze przekroczyc wielkosci pomocy publicznej dla przedsiebiorcy, dopuszczalnej dla obszarow kwalifikujacych sie do uzyskania pomocy w najwiekszej wysokosci, zgodnie z odrebnymi przepisami. Pomoca publiczna udzielana przedsiebiorcy prowadzacemu dzialalnosc gospodarcza na terenie strefy jest niezaplacony przez tego przedsiebiorce podatek obliczony od dochodu osiaganego wylacznie z dzialalnosci prowadzonej na terenie strefy na podstawie wlasciwego zezwolenia. Wielkosc tego zwolnienia jest uzalezniona od wysokosci poniesionych przez przedsiebiorce wydatkow inwestycyjnych.

Rownoczesnie art. 17 ust. 4 updop, stanowi, ze powyzsze zwolnienie przysluguje podatnikowi wylacznie z tytulu dochodow uzyskanych z dzialalnosci gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Tak wiec warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z dzialalnosci gospodarczej, prowadzonej w zakresie przedmiotowym okreslonym w zezwoleniu, przy czym dzialalnosc gospodarcza ma byc prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Biorac powyzsze pod uwage nalezy wskazac, ze zwolnienie od podatku przysluguje wylacznie z tytulu dochodow uzyskanych z prowadzonej na terenie strefy dzialalnosci gospodarczej, okreslonej w zezwoleniu. Jezeli dany rodzaj (przedmiot) dzialalnosci gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochod z takiej dzialalnosci nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku, gdy dany rodzaj dzialalnosci jest prowadzony poza terenem strefy wowczas dochod z takiej dzialalnosci rowniez nie bedzie podlegal zwolnieniu.

Z przeslanego wniosku ORD-IN wynika, ze Wnioskodawca jest spolka prowadzaca dzialalnosc na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie udzielonego zezwolenia. Spolka jest w trakcie realizacji inwestycji bedacej podstawa do wydania Zezwolenia i jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osob i prawnych, ktorego limit jest ustalany w oparciu o poniesione naklady inwestycyjne. Zdarza sie, ze czynnosci wykonywane w ramach obrobki mechanicznej i powierzchniowej (np. ze wzgledu na brak mocy produkcyjnych na istniejacych maszynach i urzadzeniach) sa zlecane przez Spolke kooperantom zewnetrznym, ktorzy nie prowadza dzialalnosci na terenie SSE. Czynnosci wykonywane przez kooperantow zewnetrznych sa wykonywane na zlecenie Spolki na powierzonych materialach i stanowia najczesciej ostatni etap procesu produkcyjnego w wyniku, ktorego dochodzi do wytworzenia profili aluminiowych, ktore mieszcza sie w grupowaniach statystycznych wskazanych w Zezwoleniu.

Przedmiotem watpliwosci Wnioskodawcy jest mozliwosc zaliczenia do kosztow uzyskania przychodow zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osob prawnych, kosztow zakupu uslug obrobki mechanicznej i powierzchniowej realizowanych poza specjalna strefa ekonomiczna.

W orzecznictwie zarowno Sadu Najwyzszego, jak i Naczelnego Sadu Administracyjnego, a takze w pismiennictwie uksztaltowany jest poglad, w mysl ktorego przepisy prawa podatkowego nalezy interpretowac scisle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, a jedynie w sytuacjach watpliwych, gdy jezykowa wykladnia nie doprowadza do ustalenia jednoznacznej tresci normy prawnej, nalezy skorzystac z innych metod wykladni w taki sposob, by wyinterpretowana norma spojna byla z innymi normami skorelowanymi, jak rowniez by jednoczesnie w pelni odzwierciedlala intencje racjonalnego ustawodawcy. Stanowisko to ma swoje oparcie przede wszystkim w zalozeniu, ze zrodlem wiedzy, zarowno dla podatnika, jak i organow stosujacych prawo, jest i zawsze bedzie tylko jezykowe znaczenie norm prawnych, albowiem przekaz jezykowy rozumiany jako mozliwy sens slow jest powszechna metoda komunikowania sie ustawodawcy z podatnikiem i organami stosujacymi prawo.

Majac na wzgledzie cytowane powyzej przepisy stwierdzic nalezy, ze jezeli czynnosci wykonywane przez podwykonawcow Spolki stanowia ostatni etap procesu produkcyjnego w wyniku ktorego, jak sam Wnioskodawca twierdzi ?dochodzi do wytworzenia profili aluminiowych, ktore mieszcza sie w grupowaniach statystycznych wskazanych w Zezwoleniu? a wykonanie tego etapu ma miejsce poza terenem SSE, to koszty z tego tytulu nie beda stanowily kosztow uzyskania przychodow zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osob prawnych.

Majac powyzsze na uwadze nalezy stwierdzic, ze stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidlowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowiazujacego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienic nalezy, ze w zakresie zdarzenia przyszlego wydano odrebne rozstrzygniecie.

Stronie przysluguje prawo do wniesienia skargi na niniejsza interpretacje przepisow prawa podatkowego z powodu jej niezgodnosci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewodzkiego Sadu

Administracyjnego w ?. po uprzednim wezwaniu na pismie organu, ktory wydal interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w ktorym skarzacy dowiedzial sie lub mogl sie dowiedziec o jej wydaniu ? do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 ? 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sadami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.).

Skarge do WSA wnosi sie (w dwoch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a jezeli organ nie udzielil odpowiedzi na wezwanie, w terminie szescdziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 ? 2 ww. ustawy).

Skarge wnosi sie za posrednictwem organu, ktorego dzialanie lub bezczynnosc sa przedmiotem skargi (art. 54 ? 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Bialej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biala.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach