Czy wydatki na zakup towarów i usług ostatecznie sprzedanych Klientom w ramach tzw. Pakietów Lojalnościowych np. za symboliczną złotówkę, zgodnie z ... - Interpretacja - IPPB3/423-669/13-2/MC

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.11.2013, sygn. IPPB3/423-669/13-2/MC, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy wydatki na zakup towarów i usług ostatecznie sprzedanych Klientom w ramach tzw. Pakietów Lojalnościowych np. za symboliczną złotówkę, zgodnie z warunkami określonymi w Regulaminie, stanowią koszty uzyskania przychodów?Czy wydatki na zakup towarów i usług ostatecznie sprzedanych Klientom w ramach tzw. Pakietów Lojalnościowych np. za symboliczną złotówkę, zgodnie z warunkami określonymi w Regulaminie stanowią koszty bezpośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami z tytułu sprzedaży Pakietów Lojalnościowych?Czy Oddział będzie mógł traktować wydatki na zakup towarów i usług sprzedawanych w przyszłości Klientom w ramach podobnych Akcji Promocyjnych poniżej ceny zakupu jak koszty uzyskania przychodów?czy wydatki na zakup towarów i usług sprzedawanych w przyszłości Klientom w ramach podobnych Akcji Promocyjnych poniżej ceny zakupu będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania bezpośrednio związanych z przychodami z tytułu sprzedaży towarów i usług Klientom w promocyjnych cenach?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2013 r. (data wpływu 26 sierpnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków na zakup towarów i usług ostatecznie sprzedanych Klientom w ramach tzw. Pakietów Lojalnościowych jest prawidłowe,
  • zaliczenia ww. wydatków do kosztów bezpośrednio związanych z przychodami z tytułu sprzedaży Pakietów Lojalnościowych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków na zakup towarów i usług ostatecznie sprzedanych Klientom w ramach tzw. Pakietów Lojalnościowych i zaliczenia tych wydatków do kosztów bezpośrednio związanych z przychodami.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne i zdarzenia przyszłe.

Spółka z o.o. Oddział w Polsce (dalej: Oddział lub Wnioskodawca) jest generalnym importerem samochodów marki M. w Polsce. W ramach prowadzonej działalności Oddział współpracuje z autoryzowanymi salonami sprzedaży i serwisami obsługi (dalej: Dealerzy, lub łącznie z Oddziałem Strony), za pomocą których odbywa się sprzedaż samochodów i świadczenie usług na rzecz klientów/użytkowników samochodów marki M. W związku z tym, Dealerzy nabywają od Oddziału zarówno same samochody, jak i akcesoria oraz części niezbędne w ich działalności dealersko-serwisowej.

W celu zachęcenia kontrahentów, do nabywania swoich produktów, Oddział podejmuje/inicjuje różnego rodzaju działania. promocyjne, zmierzające w efekcie do zwiększenia wolumenu sprzedaży samochodów, a w konsekwencji także swoich przychodów. Działania te wpływają również pozytywnie na budowanie relacji z kontrahentami, na ich lojalność, a co za tym idzie na osiąganie większego dochodu. Przynoszą one korzyści zarówno Oddziałowi, jak i Dealerom. W ramach ww. działań marketingowych, Wnioskodawca organizuje akcje promocyjne (sprzedaż premiową, dalej. Akcje Promocyjne), w których oferuje klientom (dalej: Klienci), tj. nabywcom lub leasingobiorcom samochodów marki M, możliwość nabycia różnego rodzaju produktów promocyjnych po obniżonych cenach, np. wielofunkcyjny iPad albo voucher na ekskluzywny weekend dla dwojga w SPA o wartości rynkowej ok. 1.500 zł za iPad/youcher do SPA (dalej: Pakiety Lojalnościowe). Organizowane dotychczas Akcje Promocyjne polegały/polegają na umożliwieniu Klientom oraz osobom bliskim Klientom zakupu jednego z Pakietów Lojalnościowych za cenę promocyjną 1 zł brutto od Dealera po spełnieniu warunków i na zasadach szczegółowo określonych w regulaminie (dalej.,, Regulamin).

Ekonomiczny koszt organizacji Akcji Promocyjnych ponosi Oddział, który jako generalny importer samochodów marki M w Polsce jest bezpośrednio zainteresowany wzrostem sprzedaży tych samochodów przez sieć dealerską. W tym celu Oddział dąży do uatrakcyjnienia oferty Dealerów skierowanej do Klientów. Oddział nabywa więc powyższe towary lub usługi w cenach rynkowych, a następnie odprzedaje je jako Pakiety Lojalnościowe do Dealerów w cenie 1 zł brutto, którzy sprzedają je ostatecznym Klientom w tej samej cenie.

Zasady nabywania Pakietów Lojalnościowych znane są Klientom i dostępne są dla osób trzecich w Regulaminie zamieszczonym na stronie internetowej Wnioskodawcy i Dealerów. Z uwagi na ogólną dostępność ww. informacji Klient w momencie zakupu ma świadomość tego, że nabywając samochód będzie miał możliwość nabycia w promocyjnej cenie Pakietu Lojalnościowego, co stanowi istotny bodziec skłaniający Klienta do zakupu samochodu, Jest wysoce prawdopodobne, iż bez takiej zachęty w postaci ww. pakietu Klient zrezygnowałby z zakupu, bądź dokonał zakupu samochodu innej marki.

Oddział zalicza do kosów uzyskania przychodów (w kwotach netto) wydatki na nabycie towarów/usług, które sprzedawane są Klientom za pośrednictwem Dealerów w cenach promocyjnych, tj. które objęte są Akcjami Promocyjnymi i stanowią element Pakietów Lojalnościowych. Oddział traktuje te koszty jak bezpośrednio związane z przychodami z tytułu sprzedaży Pakietów Lojalnościowych.

W przyszłości, Oddział planuje organizować kolejne Akcje Promocyjne oparte o taki sam mechanizm zachęcający do kupna samochodu marki M, tzn. obejmujące towary i usługi sprzedawane Klientom za pośrednictwem Dealerów w promocyjnych cenach, tj. znacznie niższych niż ceny nabycia ponoszone przez Oddział.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wydatki na zakup towarów i usług ostatecznie sprzedanych Klientom w ramach tzw. Pakietów Lojalnościowych np. za symboliczną złotówkę, zgodnie z warunkami określonymi w Regulaminie, stanowią koszty uzyskania przychodów...
  2. Czy wydatki na zakup towarów i usług ostatecznie sprzedanych Klientom w ramach tzw. Pakietów Lojalnościowych np. za symboliczną złotówkę, zgodnie z warunkami określonymi w Regulaminie stanowią koszty bezpośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami z tytułu sprzedaży Pakietów Lojalnościowych...
  3. Czy Oddział będzie mógł traktować wydatki na zakup towarów i usług sprzedawanych w przyszłości Klientom w ramach podobnych Akcji Promocyjnych poniżej ceny zakupu jak koszty uzyskania przychodów...
  4. czy wydatki na zakup towarów i usług sprzedawanych w przyszłości Klientom w ramach podobnych Akcji Promocyjnych poniżej ceny zakupu będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania bezpośrednio związanych z przychodami z tytułu sprzedaży towarów i usług Klientom w promocyjnych cenach...

Stanowisko Wnioskodawcy:

  1. Wydatki na zakup towarów i usług ostatecznie sprzedanych Klientom w ramach tzw. Pakietów Lojalnościowych np. za symboliczną złotówkę zgodnie z warunkami określonymi w Regulaminie stanowią koszty uzyskania przychodów o których mowa w art. 15 ust 1 ustawy o CIT;
  2. Wydatki na zakup towarów i usług ostatecznie sprzedanych Klientom w ramach tzw. Pakietów Lojalnościowych np. za symboliczną złotówkę, zgodnie z warunkami określonymi w Regulaminie stanowią koszty bezpośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami z tytułu sprzedaży Pakietów Lojalnościowych.
  3. W opisanym zdarzeniu przyszłym w którym Oddział przeprowadzać będzie podobne Akcje Promocyjne Oddział będzie mógł traktować wydatki na zakup towarów i usług sprzedawanych Klientom w ramach Akcji Promocyjnych poniżej ceny zakupu, jako koszty uzyskania przychodów.
  4. W opisanym zdarzeniu przyszłym, w którym Oddział przeprowadzać będzie podobne Akcje Promocyjne, wydatki na zakup towarów i usług sprzedawanych Klientom w ramach Akcji Promocyjnych poniżej ceny zakupu będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania bezpośrednio związanych z przychodami z tytułu sprzedaży towarów i usług Dealerom w promocyjnych cenach.

Wydatki na zakup towarów i usług ostatecznie sprzedanych Klientom w ramach tzw. Pakietów Lojalnościowych np. za symboliczną złotówkę, zgodnie z warunkami określonymi w Regulaminie, stanowią koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, który stanowi zamknięty katalog kosztów podlegający wyłączeniu z kosztów podatkowych, przy czym każdy wydatek wymaga indywidualnej oceny pod kątem związku z przychodami. Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków trzeba brać pod uwagę ich celowość oraz możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodu, a także racjonalność wydatków, to znaczy ich adekwatność do rzeczywistych potrzeb i zakresu prowadzonej działalności oraz konieczność ich poniesienia dla osiągnięcia przychodu.

Podstawową cechą kosztu podatkowego jest związek tego kosztu z przychodem (ewentualnie z zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów). Jak wynika ze stanu faktycznego, Akcje Promocyjne są prowadzone w celu zmotywowania Klientów do zwiększenia zakupów samochodów marki M.. Podstawowym celem wprowadzenia tego rodzaju Akcji Promocyjnych nie jest finansowanie Dealerów lub Klientów przez Oddział, lecz intensyfikacja sprzedaży i zwiększenie przychodów ze sprzedaży samochodów.

Powyższe stanowisko potwierdzają interpretacje indywidualne. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 29 stycznia 2013 r. (sygn. IPPB5/423-1170/12-2/KS) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że (...) wydatki na zakup towarów ostatecznie sprzedanych w ramach tzw. sprzedaży premiowej za symboliczną złotówkę kontrahentom, zgodnie z warunkami określonymi w regulaminie, w całości stanowią koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wydatki na zakup towarów i usług ostatecznie sprzedanych Klientom w ramach tzw. Pakietów Lojalnościowych np. za symboliczną złotówkę, zgodnie z warunkami określonymi w Regulaminie stanowią koszty bezpośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami z tytułu sprzedaży Pakietów Lojalnościowych.

Ustawa o CIT nie definiuje kosztów bezpośrednio i pośrednio związanych z uzyskiwanym przychodem. Zatem, rozumienie tych terminów powinno opierać się na znaczeniu językowym Do pierwszej kategorii kosztów tj. kosztów bezpośrednich należy zaliczyć koszty, których poniesienie wpłynęło bezpośrednio na uzyskanie konkretnego przychodu, druga zaś kategoria obejmuje wszelkie inne koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z jego funkcjonowaniem oraz koszty, które pomimo, że niewątpliwie związane są z osiągniętym przychodem, nie pozostają w bezpośrednim związku z konkretnymi przychodami. Tym samym, nie jest możliwe ustalenie, w którym okresie podatkowym powstał.: konkretny przychód, uzasadniający potrącanie takich kosztów. Kosztami o charakterze bezpośrednim są zatem wszelkie koszty związane z wytworzeniem wyrobów lub usług, natomiast kosztami o charakterze pośrednim są w szczególności koszty ogólnego zarządu (zob. J. Marciniuk (red.), Podatek dochodowy od osób prawnych, Komentarz, wyd. C H. Beck, Warszawa 2007 s 347) Klasyfikacja danego wydatku jako koszt bezpośrednio lub pośrednio związany z uzyskiwanym przychodem ma znaczenie dla momentu, w którym ów wydatek może zostać potrącony i ujęty w księgach podatkowych, tj. w którym może obniżyć przychody podatkowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c, dotyczących w szczególności kosztów poniesionych po zakończeniu roku podatkowego.

Z kolei, koszty pośrednio związane z przychodami potrącane są wdacie ich poniesienia (art. 15 ust. 4d ustawy o CIT). Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem kilku wyjątków wskazanych w ustawie o CIT, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (art. 15 ust 4e ustawy o CIT).

W ocenie Wnioskodawcy wydatki na nabycie towarowi usług są bezpośrednio powiązane z późniejszą sprzedażą Pakietów Lojalnościowych do Dealerów w promocyjnej cenie 1 zł brutto (0,81 zł netto). Są one związane z osiąganymi przez Oddział przychodami z tytułu sprzedaży Pakietów Lojalnościowych w sposób bezpośredni co oznacza ze mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w momencie, o którym mowa w art. 15 ust. 4-4c ustawy o CIT. Fakt ze tego rodzaju wydatki stanowią koszty podatkowe jako bezpośrednio związane z osiąganymi przychodami potwierdzają również interpretacje indywidualne np interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 12 marca 2012 r. (sygn. ITPBI/415-1293/11/AK) oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 24 czerwca 2010 r. (sygn ILPBI/415-457/10-2/AG) który stwierdził dodatkowo, że sprzedaż towaru poniżej kosztów zakupu nie ma wpływu na możliwość zaliczenia w całości do kosztów uzyskania przychodów wydatków na jego nabycie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 776 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie