Czy zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Fundusz spełnia przesłankę wymienioną w lit. b tego przepis... - Interpretacja - IPPB5/423-163/13-4/AJ

www.shutterstock.com

Interpretacja indywidualna z dnia 29.05.2013, sygn. IPPB5/423-163/13-4/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Fundusz spełnia przesłankę wymienioną w lit. b tego przepisu, co przy założeniu, że pozostałe przesłanki wymienione w tym przepisie (art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. a oraz c - f) zostaną spełnione, oznacza, że dochody osiągane przez Fundusz w Polsce w związku z działalnością inwestycyjną Funduszu będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 10a ustawy o CIT ?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Przedsiębiorstwa przedstawione we wniosku z dnia 27.02.2013 r. (data wpływu 04.03.2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21.05.2013 r. (data nadania 21.05.2013 r., data wpływu 24.05.2013 r.) na wezwanie tut. Organu podatkowego z dnia 08.05.2013 r. (data doręczenia 14.08.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wypełnienia przesłanki zwolnienia podmiotowego określonej w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. b) updop przez maltańską spółkę inwestycyjną - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wypełnienia przesłanki zwolnienia podmiotowego określonej w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. b) updop przez maltańską spółkę inwestycyjną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka europejska (dalej jako: Spółka lub Wnioskodawca, mająca siedzibę w Holandii jest holenderskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca zamierza nabyć lub objąć udziały lub inne tytuły uczestnictwa w spółce prawa handlowego pod prawem maltańskim, utworzonej na terytorium Republiki Malty (dalej jako: Malta), która będzie utworzona i zarejestrowana w rejestrze prowadzonym przez Rejestr Spółek (ang. the Registry of Companies) działająca na podstawie licencji wydanej przez maltańską Komisję Nadzoru nad Sektorem Finansowym (ang. the Malta Financial Services Authority, dalej jako: Komisja Nadzoru) jako spółka inwestycyjna o zmiennym kapitale (dalej jako: Fundusz lub SICAV).

Fundusz będzie posiadał rezydencję podatkową na Malcie i będzie podlegał tam nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Fundusz będzie działać na podstawie maltańskiej ustawy. Fundusz zasadniczo jest opodatkowany maltańskim podatkiem dochodowym, którego stawka wynosi 35%. Jeżeli odpowiednie warunki zostaną spełnione, pewne kategorie dochodu uzyskiwanego przez Fundusz mogą być zwolnione z maltańskiego podatku dochodowego.

W ramach Funduszu może funkcjonować kilka klas aktywów (tzw. kompartamenty - ang. compartments) będących odpowiednikiem subfunduszy. Po uzyskaniu od Komisji Nadzoru statusu SICAV - instytucji wspólnego inwestowania, Fundusz będzie działał nadal w formie spółki kapitałowej prawa handlowego Malty.

Wyłącznym przedmiotem działalności SICAV jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego lub niepublicznego proponowania nabycia ich tytułów uczestnictwa w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe, w tym akcje lub prawa i obowiązki w spółkach osobowych. Fundusz będzie pozyskiwał środki do inwestowania za pomocą niepublicznych ofert udziałów emitowanych przez niego.

Fundusz rozważa różnego rodzaju inwestycje w Polsce, które mogę obejmować w szczególności:

  1. inwestycje w akcje w spółkach komandytowo-akcyjnych;
  2. uczestnictwo, jako wspólnik w innych spółkach osobowych (np. komandytowych lub jawnych);
  3. bezpośrednie inwestycje w papiery wartościowe;
  4. innego typu inwestycje dozwolone na mocy maltańskich przepisów o funduszach inwestycyjnych.

Oprócz inwestycji w Polsce, Fundusz planuje również inwestycje w innych krajach, szczególnie w tych należących do Unii Europejskiej.

Ponadto, pewna część środków może być inwestowana przez Fundusz w inwestycje płynne, takie jak lokaty bankowe, instrumenty rynku pieniężnego, jednostki innych funduszy inwestycyjnych, np. funduszy papierów wartościowych.

Biorąc pod uwagę powyższe typy inwestycji, Fundusz może osiągać różnego rodzaju przychody z inwestowania na rynku polskim, w tym dochody dywidendowe, udział w zyskach spółek osobowych, dochody ze zbywania udziałów/akcji łub też z praw i obowiązków w spółkach kapitałowych i osobowych.

Działalność Funduszu, zgodnie z prawem maltańskim, w szczególności ustawą o usługach inwestycyjnych z 1994 roku ze zmianami wprowadzonymi przez XVII ustawę z 2002 roku (ang. the Investment Services Act, 1994) będzie prowadzona na podstawie zezwolenia i będzie bezpośrednio podlegała nadzorowi oraz regulacjom maltańskiej Komisji Nadzoru - odpowiednika KNF, która jest podmiotem zarówno regulującym, jak i bezpośrednio nadzorującym fundusze SICAV Komisja Nadzoru, jako organ nadzorujący sprawdza czy podmioty zarządzające SICAV spełniają kryteria ustawowe dla sprawowanych funkcji oraz czy mają kompetencje do przeglądu działalności gospodarczej Funduszu w tym dokumentów księgowych, rejestrów oraz innych dokumentów, zgodnie z prawem oraz wszystkimi innymi regulaminami (przepisami). Komisja Nadzoru ma odpowiednie uprawnienia by chronić interesy inwestorów, włączając w to pozbawienie Funduszu statusu instytucji wspólnego inwestowania. Podmiotem odpowiedzialnym za zarządzanie Funduszem będzie wyspecjalizowany podmiot - spółka prawa handlowego Republiki Malty (Spółka Zarządzająca) utworzona w formie spółki kapitałowej - odpowiednika spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Fundusz będzie posiadać depozytariusza, który m.in. będzie odpowiedzialny za pieczę nad majątkiem Funduszu i monitorowanie działalności Zarządzającego funduszem SICAV. Zgodnie z Ustawą Spółek z 1996 roku (ang. Companies Act) Spółka Zarządzająca powstanie poprzez podpisanie umowy spółki przez co najmniej 2 osoby po wydaniu świadectwa rejestracji. Spółka Zarządzająca będzie odpowiedzialna za reprezentowanie Funduszu w stosunkach z osobami trzecimi, realizację polityki inwestycyjnej Funduszu oraz wszelkie inne kwestie dotyczące zarządzania Funduszem, niezastrzeżone dla zgromadzenia udziałowców Funduszu. Przy czym podmiot ten, zgodnie z maltańską ustawą o usługach inwestycyjnych z 1994 roku i odpowiednimi innymi przepisami, musi charakteryzować się odpowiednio dobrą reputacją i posiadać odpowiednie doświadczenie. Zgodnie z tą ustawą, Spółka Zarządzająca Funduszem na podstawie zezwolenia udzielonego przez Komisję Nadzoru iw zakresie zarządzania Funduszem podlega bezpośredniemu nadzorowi regulatora maltańskiego. Ponadto, zgodnie z maltańskimi regulacjami o usługach inwestycyjnych, powołanie i każdorazowa zmiana Spółki Zarządzającej Funduszu podlegać będzie osobnemu zezwoleniu Komisji Nadzoru.

W związku z posiadaniem przez Fundusz statutu instytucji wspólnego inwestowania, struktura kapitału zakładowego będzie zawsze odpowiadać (w każdym dniu wyceny aktywów Funduszu), wartości netto aktywów Funduszu.

Z udziałami emitowanymi przez Fundusz, będą związane prawa określone szczegółowo prospektem emisyjnym Funduszu oraz maltańskimi przepisami, te prawa są następujące:

  1. w odniesieniu do zarządzania udziałami emitowanymi przez Fundusz, prawo do udziału w zgromadzeniach udziałowców Funduszu i głosowania w sprawie uchwał rozpatrywanych na zgromadzeniu (w tym w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Funduszu, zmiany siedziby Funduszu, istotnych zmian w prospekcie emisyjnym Funduszu);
  2. prawo do udziału w podzielonym zysku Funduszu;
  3. w odniesieniu do tzw. udziałów inwestorów, prawo do nabycia tych udziałów, do konwersji ich na inną klasę udziałów lub żądania odkupienia przez Fundusz;
  4. prawo do zbycia udziałów, zastawienia ich lub obciążenia ich w jakikolwiek inny sposób.

Fundusz nie będzie posiadał zarządu.

Fundusz otrzyma certyfikat rezydencji wydany przez właściwe maltańskie władze podatkowe zaświadczający, że Fundusz funkcjonując, jako instytucja wspólnego inwestowania posiada status rezydenta podatkowego na Malcie w rozumieniu umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatku od dochodu z dnia 7 stycznia 1994 roku (Dz. U. z 1995 r. Nr 49 poz. 256 ze zm.).

Wnioskodawca może w przyszłości uzyskiwać od Funduszu dochód z tytułu udziałów zgodnie z prawem handlowym Malty w formie dywidend lub w przypadku gdy Wnioskodawca posiada tzw. udziały inwestorów, w formie przychodów z ich umorzenia.

Nadto, w piśmie z dnia 21 maja 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił ww. opis o następujące elementy.

Intencją Wnioskodawcy wyrażoną poprzez użycie sformułowania: zamierza nabyć lub objąć udziały w spółce prawa handlowego pod prawem maltańskim było wskazanie, że Profireal Group SE planuje założyć spółkę inwestycyjną, w której obejmie akcje założycielskie.

Wnioskodawca zostanie właścicielem akcji w wyniku wniesienia akcji aportem. Planowana nazwa spółki inwestycyjnej to Proficredit Fund SICAV plc. Nazwa ta w przyszłości może ulec zmianie, Formą prawną będzie odpowiednik polskiej spółki akcyjnej - the public limited company. Adres do doręczeń jest następujący:..., Valleta, Malta.

Obecnie planowane są przez Fundusz następujące rodzaje inwestycji w Polsce:

  1. inwestycje w akcje w spółkach komandytowo-akcyjnych;
  2. uczestnictwo, jako wspólnik w innych spółkach osobowych (np. komandytowych lub jawnych);
  3. bezpośrednie inwestycje w papiery wartościowe;
  4. innego typu inwestycje dozwolone na mocy maltańskich przepisów o funduszach inwestycyjnych - pod tym pojęciem Wnioskodawca rozumie instrumenty pochodne, należności, emisję papierów wartościowych w odniesieniu do towarów.

Oprócz inwestycji w Polsce, Fundusz planuje również inwestycje w innych krajach, szczególnie w tych należących do Unii Europejskiej.

Ponadto Fundusz rozważa inwestowanie pewnej ilości środków w inwestycje płynne, takie jak lokaty bankowe, instrumenty rynku pieniężnego, jednostki innych funduszy inwestycyjnych, np. funduszy papierów wartościowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej jako: Ustawa o CIT), Fundusz spełnia przesłankę wymienioną w lit. b tego przepisu, co przy założeniu, że pozostałe przesłanki wymienione w tym przepisie (art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. a) oraz c) - f) zostaną spełnione, oznacza, że dochody osiągane przez Fundusz w Polsce w związku z działalnością inwestycyjną Funduszu będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 10a ustawy o CIT ...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazane w stanie faktycznym dochody/przychody osiągane w Polsce w wyniku działalności inwestycyjnej podlegać będą zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 10a ustawy o CIT tak długo jak rodzaje inwestycji wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit b) ww. ustawy będą także dozwolone dla Funduszy na mocy maltańskich przepisów o funduszach inwestycyjnych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10a Ustawy o CIT, zwolnieniu z opodatkowania CIT podlegają instytucje wspólnego inwestowania z siedzibą w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, które spełniają łącznie warunki wymienione w tym artykule. Jednym z nich jest wymieniony w lit. b mówiący, że wyłącznym przedmiotem ich działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych, zebranych w drodze publicznego lub niepublicznego proponowania nabycia ich tytułów uczestnictwa, w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

Zgodnie z prawem maltańskim, regulującym funkcjonowanie funduszy inwestycyjnych o zmiennym kapitale (SICAV), jedynym obszarem ich działalności może być zbiorowe lokowanie środków pieniężnych, zebranych w drodze publicznego lub niepublicznego proponowania nabycia ich tytułów uczestnictwa, w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa będące prawami majątkowymi, w tym inwestowanie w spółki osobowe przez uczestnictwo w takich spółkach.

Zgodnie z przepisami polskiego kodeksu spółek handlowych (Dz. U. 2000 Nr 94, poz. 1037 ze zm. art. 10), ogół praw i obowiązków w spółce osobowej (jawnej, komandytowej, komandytowo-akcyjnej, partnerskiej) zwany udziałem spółkowym jest zbywalnym prawem majątkowym. Udział w spółce osobowej jest traktowany także, jako prawo majątkowe dla celów podatków dochodowych (prawo majątkowe jest prawom podmiotowym pozostającym w ścisłym związku ekonomicznym z interesem uprawnionego). Jest to określone uprawnienie podmiotu, które związane jest z jego majątkiem (por. Izba Skarbowa w Poznaniu, interpretacja indywidualna z 30 listopada 2007 r., ILPB2/415-52/07-4/JK). W uchwale siedmiu sędziów Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że np. udział w spółce jawnej należy zakwalifikować do praw majątkowych, z którymi związany jest stosunek członkostwa w tej spółce (wyrok z dnia 30 marca 2009 r., II FPS 5/08). Zdaniem NSA: Posiadanie przez spółkę (jawną) własnego majątku powoduje, że majątek tej spółki ma charakter odrębny od majątku jej wspólników (por. K. Szczepański, Podatek dochodowy w spółkach prawa handlowego, Warszawa 2002, str. 33).

Wspólnicy spółki nie są współuprawnionymi do majątku spółki. W razie nabycia nieruchomości, użytkowania wieczystego łub praw rzeczowych do księgi wieczystej wpisuje się firmę spółki, a nie wspólników (por. S. Sołtysiński w: S. Sołtysiński..., op.cit. str. 272). Podobnie mienie wniesione do spółki jawnej jako wkład, tak samo jak mienie nabyte przez tę spółkę w czasie jej trwania stanowi majątek spółki, a nie majątek wspólny wspólników spółki jak ma to miejsce w przypadku spółki cywilnej. Powyższe rozumienie prawa majątkowego znajduje odpowiednie zastosowanie do udziału w każdej innej spółce osobowej. Również z punktu widzenia przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (j.t. Dz. U. 2010 Nr 101, poz. 649 ze zm.) udział w spółce osobowej jest prawem majątkowym, którego sprzedaż podlega opodatkowaniu tym podatkiem (tak też np. Izba Skarbowa w Poznaniu w interpretacji z 30 listopada 2007 r., ILPB2/415-52/07-4/JK oraz sądy administracyjne w wyrokach np. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z 3 marca 2010 r. (SA/Bk 7/10), WSA w Bydgoszczy z 5 stycznia 2010 r., I SA/Bd 882/09, WSA w Szczecinie z 25 października 2007 r., (I SA/Sz 58/07).

Biorąc zatem pod uwagę, że zgodnie z maltańskim prawem o funduszach inwestycyjnych, Fundusz może czerpać dochody dywidendowe z tytułu udziałów/akcji w spółkach kapitałowych jak i dochody z uczestnictwa w spółce osobowej, np. jawnej, komandytowo-akcyjnej lub komandytowej oraz dochody z tytułu zbycia udziałów w spółce osobowej, spełniony jest warunek określony art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. b) Ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe,

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej także: updop) podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Na wstępie wskazać należy, że z uwagi na podjęte przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej zobowiązania wobec Komisji Europejskiej w sprawie usunięcia naruszenia nr 2006/4093 ustawą z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 226, poz. 1478) został dodany pkt 10a w art. 6 w ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze zm.).

Dodany przepis, zgodnie z zaleceniami Komisji zwalnia z podatku dochodowego instytucje wspólnego inwestowania posiadające siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, które spełniają łącznie następujące warunki:

  1. podlegają w państwie, w którym mają siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
  2. wyłącznym przedmiotem ich działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego oraz niepublicznego proponowania nabycia ich tytułów uczestnictwa w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe,
  3. prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych władz państwa, w którym mają siedzibę,
  4. ich działalność podlega nadzorowi właściwych władz państwa, w którym mają siedzibę,
  5. posiadają depozytariusza przechowującego aktywa tej instytucji;

Następnie w art. 2 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2011 r. Nr 234, poz. 1389) nadano nową treść przepisom lit. b-d, które otrzymały brzmienie:

  1. wyłącznym przedmiotem ich działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych, zebranych w drodze publicznego lub niepublicznego proponowania nabycia ich tytułów uczestnictwa, w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe,
  2. prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę, albo prowadzenie przez nie działalności wymaga zawiadomienia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę, w przypadku gdy:
    • prowadzą swoją działalność w formie instytucji wspólnego inwestowania typu zamkniętego oraz
    • zgodnie z dokumentami założycielskimi ich tytuły uczestnictwa nie są oferowane w drodze oferty publicznej ani dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, ani wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu oraz mogą być nabywane także przez osoby fizyczne wyłącznie gdy osoby te dokonają jednorazowego nabycia tytułów uczestnictwa o wartości nie mniejszej niż 40.000 euro,
  3. ich działalność podlega bezpośredniemu nadzorowi właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę,

Niezależnie od przedstawionych powyżej zmian, wprowadzono dodatkowy wymóg dla zagranicznych funduszy inwestycyjnych. I tak, aby móc skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym muszą być - podobnie jak ma to miejsce w przypadku funduszy inwestycyjnych tworzonych w oparciu o przepisy ustawy o funduszach inwestycyjnych - zarządzane przez podmioty, które prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmioty te mają siedzibę.

Fundusze zagraniczne aby być uznane za porównywalne z funduszami krajowymi i podlegać zwolnieniu od opodatkowania na mocy art. 6 ust. 1 pkt 10a updop muszą spełniać ww. warunki. Formułując te warunki oparto się tu na cechach charakteryzujących działania polskich funduszy, tj.:

  • przedmiot działalności, który jest ograniczony do lokowania środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe (art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych opubl. w Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 ze zm., dalej także: u.f.i.),
  • możliwość utworzenia funduszu inwestycyjnego wyłącznie po uzyskaniu zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego (art. 14 ust. 1 u.f.i.),
  • obowiązek prowadzenia rejestru aktywów funduszu przez depozytariusza (art. 9 u.f.i.),
  • podleganie nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego (art. 5 pkt 8 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym /Dz. U. nr 183, poz. 1537 ze zm.),
  • posiadanie przez wszystkie fundusze inwestycyjne osobowości prawnej, pomimo że stanowią one jedynie masę majątkową utworzoną z wpłat uczestników i nabytych za te wpłaty aktywów.
  • muszą też być zarządzane przez podmioty, które prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmioty te mają siedzibę.

W związku z powyższym, w opinii tut. Organu podatkowego, przesłanki zwolnienia podmiotowego z art. 6 ust. 1 pkt 10a updop należy oceniać poprzez pryzmat zasady równego traktowania polskich funduszy inwestycyjnych i ich odpowiedników (podmiotów równoważnych) z Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Do tych bowiem zasad odwoływali się autorzy nowelizacji updop wprowadzając przedmiotowe zwolnienie. To z kolei narzuca kierunek interpretacji art. 6 ust. 1 pkt 10a updop.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż zakres działalności określony w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. b) updop pokrywa się z zakresem określonym dla polskich funduszy inwestycyjnych w art. 3 ust. 1 u.f.i., zgodnie z którym fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

Na podstawie art. 145 147 u.f.i. polskie fundusze inwestycyjne zamknięte, z zastrzeżeniem mogą lokować aktywa w:

  1. papiery wartościowe,
  2. wierzytelności, z wyjątkiem wierzytelności wobec osób fizycznych,
  3. udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością,
  4. waluty,
  5. instrumenty pochodne, w tym niewystandaryzowane instrumenty pochodne,
  6. prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od oznaczonych co do gatunku rzeczy, określonych rodzajów energii, mierników i limitów wielkości produkcji lub emisji zanieczyszczeń, dopuszczone do obrotu na giełdach towarowych,
  7. instrumenty rynku pieniężnego
    - pod warunkiem że są zbywalne (art. 145 ust. 1 u.f.i.), a także w zbywalne wierzytelności wobec osób fizycznych (art. 145 ust. 2 u.f.i.). Przedmiotem lokat mogą być także określone w art. 147 ust. 1 u.f.i.:
    1. własność lub współwłasność:
      1. nieruchomości gruntowych w rozumieniu przepisów o gospodarce nieruchomościami,
      2. budynków i lokali stanowiących odrębne nieruchomości,
      3. statków morskich;
    2. użytkowanie wieczyste.

W świetle powyższego, zgodnie z przyjętym przez polskiego Prawodawcę modelem fundusze inwestycyjne nie mogą inwestować w spółki osobowe nie emitujące papierów wartościowych, takich jak spółka jawna lub komandytowa.

Wynika to m.in. z odmienności konstrukcji polskiej spółki osobowej jawnej lub komandytowej w zakresie odpowiedzialności wspólników za zobowiązania spółki, jej reprezentacji, zarządzania, zbywalności praw udziałowych itd. od rozwiązań przewidzianych dla spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i akcyjnych.

Szczególnie jest to widoczne w przypadku spółki jawnej.

Zgodnie bowiem z art. 29 § 1 -3 Ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej: ksh):

  • każdy wspólnik ma prawo reprezentować spółkę,
  • prawo wspólnika do reprezentowania spółki dotyczy wszystkich czynności sądowych i pozasądowych spółki,
  • prawa reprezentowania spółki nie można ograniczyć ze skutkiem wobec osób trzecich.

Zgodnie z art. 10 § 1 i § 2 ksh ogół praw i obowiązków wspólnika spółki osobowej może być przeniesiony na inną osobę tylko wówczas, gdy umowa spółki tak stanowi. Ogół praw i obowiązków wspólnika spółki osobowej może być przeniesiony na inną osobę tylko po uzyskaniu pisemnej zgody wszystkich pozostałych wspólników, chyba że umowa spółki stanowi inaczej.

Zgodnie z art. 22 § 2 ksh każdy wspólnik (spółki jawnej) odpowiada za zobowiązania spółki bez ograniczenia całym swoim majątkiem solidarnie z pozostałymi wspólnikami oraz ze spółką, z uwzględnieniem art. 31.

Zgodnie z art. 39 § 12 ksh:

  • każdy wspólnik (spółki jawnej) ma prawo i obowiązek prowadzenia spraw spółki,
  • każdy wspólnik może bez uprzedniej uchwały wspólników prowadzić sprawy nieprzekraczające zakresu zwykłych czynności spółki.

Dlatego też polski Ustawodawca nakazuje np. traktować dochody z udziału w spółce osobowej w przypadku osób fizycznych, tak jak dochody z działalności gospodarczej (por. art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opubl. w Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.).

W opinii tut. Organu podatkowego, analiza porównywalności przedmiotowych funduszy maltańskich i polskich funduszy inwestycyjnych działających na podstawie u.f.i. prowadzi do wniosku, iż przedmiot ich działalności należy uznać za nieporównywalny.

Przyznanie racji Wnioskodawcy prowadziłoby do niewątpliwie niezamierzonego (zamiarem Ustawodawcy było zrównanie traktowania pod względem podatkowym polskich i zagranicznych funduszy, a nie uprzywilejowanie tych ostatnich) przez Ustawodawcę uprzywilejowanego traktowania funduszy maltańskich w stosunku do polskich funduszy działających w oparciu o u.f.i. Nadto podkreślić należy inny poziom ryzyka w przypadku inwestycji w spółki osobowe, co w przypadku instytucji zbiorowego inwestowania przedkłada się wprost na bezpieczeństwo inwestorów.

Warto przy tym zauważyć, iż inwestycje w spółki osobowe nie mieszczą się także w zakresie określonym w art. 50 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 302/32). Natomiast celem Dyrektywy jest m.in. zapewnienie odpowiedniej ochrony inwestorów.

Niewątpliwie zatem wykładnia celowościowa art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. b) updop wskazuje, iż zwolnienie podmiotowe określone w przedmiotowym artykule nie obejmuje zagranicznych spółek inwestycyjnych inwestujących w polskie spółki jawne i inne spółki osobowe nie emitujące papierów wartościowych (których zakres dopuszczalnych inwestycji wykracza poza zakres działalności polskich funduszy określony w u.f.i.).

W konsekwencji, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz powołanych przepisów prawa należy uznać, iż stanowisko Wnioskodawcy (wyrażone w przedmiotowym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego), zgodnie z którym biorąc zatem pod uwagę, że zgodnie z maltańskim prawem o funduszach inwestycyjnych, Fundusz może czerpać dochody dywidendowe z tytułu udziałów/akcji w spółkach kapitałowych jak i dochody z uczestnictwa w spółce osobowej, np. jawnej, komandytowo-akcyjnej lub komandytowej oraz dochody z tytułu zbycia udziałów w spółce osobowej, spełniony jest warunek określony art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. b) Ustawy o CIT, należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 538 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie