Czy opisany powyżej sposób rozpoznawania obowiązku podatkowego w podatku od towarów usług oraz przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych jest pr... - Interpretacja - IPPB3/423-463/11-3/MC

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.08.2011, sygn. IPPB3/423-463/11-3/MC, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy opisany powyżej sposób rozpoznawania obowiązku podatkowego w podatku od towarów usług oraz przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowy?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29.04.2011r. (data wpływu 06.05.2011r.) uzupełniony w dniu 27.07.2011r. o wpłatę w odpowiedzi na wezwanie z dnia 20.07.2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu uzyskania przychodu z tytułu wystawienia faktury jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.05.2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu uzyskania przychodu z tytułu wystawienia faktury.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest wyłącznym dystrybutorem na Polskę markowej odzieży oznaczonej znakiem towarowym T.. Nabywany od producentów lub zagranicznych dystrybutorów towar Spółka sprzedaje odbiorcom krajowym i zagranicznym. Spółka zamierza wprowadzić nowy model sprzedaży dystrybuowanych przez siebie towarów, który stosowany będzie przy sprzedaży krajowej. Zamiast typowej sprzedaży towarów do sklepów, nowy model opierałby się na przeniesieniu własności towaru Spółki, dostarczonego na teren sklepu, na własność podmiotu prowadzącego sklep, dopiero w momencie sprzedaży tego towaru konsumentowi. Do czasu pojawienia się nabywcy towar ten objęty byłby ofertą w rozumieniu przepisów prawa cywilnego, skierowaną przez Spółkę do podmiotu prowadzącego sklep. Pobranie tego towaru przez ten podmiot i ujawnienie tego faktu w systemie informatycznym byłoby równoznaczne z przyjęciem oferty Spółki. Dalsza odsprzedaż towaru na rzecz konsumenta dokonywana byłaby przez podmiot prowadzący sklep w jego własnym imieniu i na jego własny rachunek (nie występowałaby tu jakakolwiek usługa pośrednictwa, w tym komisu).

Do czasu dokonania sprzedaży detalicznej przez sklep towar pozostawałby własnością Spółki, która miałaby prawo do swobodnego nim dysponowania, w tym wycofania z terenu sklepu, sprzedaży innemu podmiotowi, obciążania prawami na rzecz osób trzecich etc. Jedynym uprawnieniem podmiotu prowadzącego sklep byłoby prawo do pobrania towaru w celu jego odsprzedaży konsumentowi (co byłoby równoznaczne z przyjęciem oferty sprzedaży towaru, złożonej przez Spółkę). Ponadto podmiot prowadzący sklep miałby obowiązek zabezpieczenia towaru będącego własnością Spółki przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub utratą, jak również obowiązek uczestniczenia w inwentaryzacji tego towaru, zarządzanej przez Spółkę. Z tytułu w/w usług podmiot prowadzący sklep otrzymywałby od Spółki ryczałtowe wynagrodzenie.

Wprowadzenie tego rozwiązania zabezpieczy Spółkę przed negatywnymi konsekwencjami niewypłacalności klientów, w przypadku której Spółka obecnie nie może uzyskać ani zapłaty za towar, ani otrzymać zwrotu towaru, który jest własnością niewypłacalnego klienta. W przypadku wprowadzenia nowego modelu sprzedaży Spółka będzie mogła w każdej chwili, w razie wystąpienia opóźnień w zapłacie, odebrać towar ze sklepu, jako że będzie on stanowił jej własność.

Sprzedaż towaru na rzecz podmiotu prowadzącego sklep rozpoznawana będzie przez Spółkę dla celu podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych w momencie przyjęcia oferty Spółki przez podmiot prowadzący sklep (czasowo będzie się to zbiegać z datą wydania towaru konsumentowi). Spółka wystawiać będzie w tym samym dniu fakturę sprzedaży, w niektórych przypadkach wystawienie faktury może nastąpić później, maksymalnie w terminie 7 dni od daty dokonania sprzedaży.

Data wystawienia faktury (przy założeniu jej wystawienia nie później niż w ciągu 7 dni od daty wydania towaru) będzie przez Spółkę traktowana jako data powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT. Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych przychód rozpoznawany będzie w dacie dokonania sprzedaży na rzecz podmiotu prowadzącego sklep (wydania towaru konsumentowi).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy opisany powyżej sposób rozpoznawania obowiązku podatkowego w podatku od towarów usług oraz przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowy...

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie podatku od towarów i usług została wydana odrębna interpretacja.

Zdaniem Wnioskodawcy

Odnosząc się do momentu rozpoznania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych należy odnieść się do regulacji zawartej w art. 12 ust. 3 i 3a updop, zgodnie z którymi za przychody związane z działalnością gospodarczą uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Za datę powstania takich przychodów uważa się dzień wydania rzeczy, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Ponieważ w opisanym zdarzeniu przyszłym wystawienie faktury będzie miało miejsce w dniu sprzedaży (wydania) towaru podmiotowi prowadzącemu sklep bądź w ciągu siedmiu kolejnych dni, za datę powstania przychodu uznać należy zdaniem Spółki dzień dokonania sprzedaży (wydania towaru) na rzecz sklepu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, 09-402 Płock, ul. 1 Maja 10.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie