Skutki podatkowe wniesienia przez Wnioskodawcę - do już istniejącej spółki komandytowej- aportu w postaci przedsiębiorstwa. - Interpretacja - IPPB3/423-130/11-2/MS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 11.05.2011, sygn. IPPB3/423-130/11-2/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Skutki podatkowe wniesienia przez Wnioskodawcę - do już istniejącej spółki komandytowej- aportu w postaci przedsiębiorstwa.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 08.02.2011r. (data wpływu 14.02.2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia przez Wnioskodawcę - do już istniejącej spółki komandytowej- aportu w postaci przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.02.2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia przez Wnioskodawcę - do już istniejącej spółki komandytowej - aportu w postaci przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Planowane jest utworzenie spółki komandytowej, w której komplementariuszem będzie aktualnie istniejąca i prowadząca działalność gospodarczą spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawca), natomiast komandytariuszami będą osoba fizyczna oraz inna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółka komandytowo-akcyjna. Na etapie tworzenia ww. spółki komandytowej wszyscy wspólnicy wniosą do spółki wkłady pieniężne. Jednakże możliwe jest, że w późniejszym terminie (już po utworzeniu ww. spółki komandytowej) Wnioskodawca pełniący rolę komplementariusza wniesie aportem do ww. spółki komandytowej prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo (wkład niepieniężny). Wszyscy potencjalni wspólnicy mającej powstać spółki komandytowej są polskimi rezydentami podatkowymi. Nowo utworzona spółka komandytowa również będzie polskim rezydentem podatkowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z wniesieniem przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawcę) aportu w postaci przedsiębiorstwa do spółki komandytowej, po stronie wnoszącego aport (Wnioskodawcy) powstanie przychód z tego tytułu czy też czynność ta jest dla Wnioskodawcy neutralna podatkowo...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wniesienie przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawcę) aportu w postaci przedsiębiorstwa do spółki komandytowej nie spowoduje powstania po stronie wnoszącego aport przychodu z tego tytułu.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011r., Nr 74, poz. 397 ze zm.; dalej: ustawa o CIT), przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. Do 31.12.2010r. ustawa o CIT nie regulowała kwestii skutków podatkowych wniesienia aportem przedsiębiorstwa do spółki osobowej. Jedynie przepis art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, odnosił się do wysokości przychodu powstałego w wyniku wniesienia do spółki kapitałowej aportu w postaci innej niż przedsiębiorstwo. Dlatego też, mając na uwadze, iż spółka komandytowa jest osobową spółką prawa handlowego oraz fakt, że w odniesieniu do prawa podatkowego zakazane jest stosowanie wykładni rozszerzającej, powszechnie przyjmowało się, że wniesienie aportu do spółki osobowej było dla wnoszącego aport neutralne podatkowo na gruncie ustawy o CIT. Takie stanowisko zostało zaprezentowane w praktyce organów podatkowych.

Od dnia 1 stycznia 2011r. powyższe stanowisko zostało ugruntowane poprzez wprowadzenie do ustawy o CIT przepisu 12 ust. 4 pkt 3c, zgodnie z którym do przychodów nie zalicza się przychodów z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną. Przepis ten ma zastosowanie do wnoszenia wkładów niepieniężnych do spółki komandytowej, albowiem jako spółka osobowa nie jest ona osobą prawną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie