Odpowiadając na pismo z dnia 23.11.2003 r. w sprawie ustalenia podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku udzielania rab... - Interpretacja - US.I/423-37/03

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 30.12.2003, sygn. US.I/423-37/03, Urząd Skarbowy w Olsztynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Odpowiadając na pismo z dnia 23.11.2003 r. w sprawie ustalenia podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku udzielania rabatów od świadczonych usług oraz wykonywania usług bezpłatnych Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, stosownie do postanowień art. 14 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) uprzejmie wyjaśnia:

Jak podano w piśmie Spółka zamierza wprowadzić rabaty w postaci obniżki cen usług pralniczych o 20 do 30% lub usług bezpłatnych w przypadku np. kilkukrotnego skorzystania przez klienta z usług firmy- w formie kolejnej usługi bez pobierania za nią należności.

Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1982 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654- tekst jednolity ze zmianami) za przychody związane z działalnością gospodarczą uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

"Bonifikata" i "skonto" stanowią rodzaje rabatu, czyli obniżki ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażonej procentowo lub kwotowo. Przez "bonifikatę" (rabat) należy rozumieć pomniejszenie ustalonej uprzednio ceny towaru lub usługi. Bonifikata (rabat) jest udzielona wówczas, gdy wystąpią okoliczności uzasadniające obniżenie ustalonej wcześniej ceny."Skonto" jest procentowym zmniejszeniem należności udzielanym nabywcy towaru (odbiorcy usługi) przez sprzedawcę lub usługodawcę jako gratyfikacja za zapłatę należności przed upływem terminu albo zapłatę gotówką za towar objęty sprzedażą ratalną.

Jeżeli z istoty świadczenia wynikać będzie, iż faktycznie stanowi ono obniżenie ceny sprzedaży, to będzie miało miejsce udzielenie rabatu. Wartość rabatu pomniejsza przychód podatnika.

Zatem udzielenie przez Spółkę bonifikaty (rabatu) w postaci procentowego obniżenia ceny świadczonej usługi stanowi podstawę do pomniejszenia przychodu z tytułu sprzedaży tej usługi (zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy).

Natomiast bezpłatnie dostarczone towary (usługi) nie mieszczą się w prawnym pojęciu rabatu w rozumieniu art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i użytych w nim określeniach "bonifikata" i "skonto". Terminy te oznaczają zniżkę ceny, udzieloną kupującemu przez sprzedawcę.Art. 12 ust. 3 cyt. ustawy określa, iż od ustalonych przychodów odlicza się udzielone bonifikaty i skonta, czyli swego rodzaju upusty z ceny.

Zatem w przypadku wykonania jednej usługi bezpłatnie w związku z zakupem 12 usług pełnopłatnych nie ma podstaw do zmniejszenia przychodów o wartość tej usługi.

Świadczenie usługi bezpłatnie jest swojego rodzaju darowizną pomimo, że z ekonomicznego punktu widzenia u podłoża tej darowizny leży zamiar zyskania sobie klientów. Wartość takiej darowizny zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowi kosztów uzyskania przychodów.

Urząd Skarbowy w Olsztynie