Czy dywidenda otrzymana przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Zakładu będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych ? - Interpretacja - IPPB5/423-483/12-2/AJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.08.2012, sygn. IPPB5/423-483/12-2/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy dywidenda otrzymana przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Zakładu będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych ?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13.06.2012 r. (data wpływu 15.06.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dywidendy uzyskanej za pośrednictwem zakładu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dywidendy uzyskanej za pośrednictwem zakładu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

B . (Wnioskodawca, Spółka Dominująca) jest osobą prawną posiadającą siedzibę w Niemczech (jest rezydentem niemieckim), zgodnie z art. 4 ust. 1 Umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku z dnia 14 maja 2003 r. Wnioskodawca podlega w Niemczech opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania. Dodatkowo, Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Wnioskodawca jest komandytariuszem w spółce osobowej prawa handlowego - G. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (Spółka Osobowa, Zakład). Komplementariuszem w Spółce Osobowej jest spółka kapitałowa z siedzibą w Polsce - G. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Komplementariusz). Spółka Osobowa prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Polski, także na terytorium Polski znajduje się jej siedziba.

Spółka Osobowa stanowi dla Spółki Dominującej zagraniczny zakład w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o CIT oraz zakład w rozumieniu art. 5 Umowy Polsko-Niemieckiej. Fakt ten został potwierdzony także w drodze interpretacji Indywidualnej wydanej na rzecz Wnioskodawcy przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 grudnia 2011 r. (sygn. IPPB5/423-957/11-3/PS, dalej Interpretacja).

Spółka Osobowa posiada 99,99% udziałów w spółce R. sp. z o.o. (dalej Spółka Wypłacająca). Pozostałe 0,01% udziałów w Spółce Wypłacającej posiada Wnioskodawca.

Spółka Wypłacająca jest podmiotem prowadzącym na rynku polskim działalność gospodarczą w zakresie mediów i reklamy. Jest także podatnikiem podatku dochodowego, mającym siedzibę i zarząd na terytorium Polski.

Z uwagi na fakt, iż Spółka Osobowa, zgodnie z polskimi przepisami podatkowymi, jest transparentna dla celów podatku dochodowego, to Wnioskodawca uzyskuje na terytorium Polski dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę Osobową. Dochody te są opodatkowane zgodnie z regulacjami ustawy CIT z uwzględnieniem szczególnych zapisów Umowy Polsko-Niemieckiej.

Spółka Wypłacająca zamierza wypłacić dywidendę zgodnie z art. 191 i następne ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (dalej KSH).

Dywidenda zostanie wypłacona wspólnikowi - Spółce Osobowej (Zakładowi), która na dzień wypłaty dywidendy będzie posiadać udziały w kapitale Spółki Wypłacającej przez okres przekraczający 2 lata.

Całość udziałów posiadanych w kapitale Spółki Wypłacającej przez podmiot na rzecz którego będzie wypłacana dywidenda wynika z tytułu własności.

Wnioskodawca przekaże Spółce Wypłacającej swój certyfikat rezydencji wydany przez niemieckie władze podatkowe potwierdzające jego miejsce siedziby dla celów podatkowych w Republice Federalnej Niemiec.

Dodatkowo, Wnioskodawca przekaże Spółce Wypłacającej oświadczenie, o którym mowa w art. 26 ust. 1f ustawy o CIT, potwierdzające brak korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dywidenda otrzymana przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Zakładu będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych ...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym do dywidendy wypłaconej przez Spółkę Wypłacającą do swojego udziałowca - Spółki Osobowej, będącej zagranicznym zakładem Spółki Dominującej, w części przypadającej na Wnioskodawcę, będzie mieć zastosowane zwolnienie wynikające z art. 22 ust. 4 w zw. z art. 22 ust. 4c pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej ustawa o CIT lub ustawa).

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o CIT podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Niemniej jednak, począwszy od 1 stycznia 2004 r. ustawodawca implementował do ustawy o CIT zwolnienie dla dywidend (oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych) w przypadku, gdy oba podmioty (spółka wypłacająca dywidendę oraz podmiot uzyskujący przychód z tego tytułu) spełniają określone w przepisach warunki.

Obecnie, przepisy statuujące zwolnienie i określające zasady korzystania z niego znajdują się w art. 22 ust. 4 - 4d ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy zwolnienie z podatku dochodowego obejmuje dochody (przychody) z dywidend w sytuacji, gdy do wypłaty dochodzi pomiędzy:

  • spółką będącą podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - wypłacająca dywidendę (art. 22 ust. 4 pkt 1 ustawy), a
  • spółką podlegającą w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania - uzyskującą dochody (przychody) z dywidend (art. 22 ust. 4 pkt 2 ustawy);
  • spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1 (art. 22 ust. 4 pkt 3 ustawy) na podstawie tytułu własności (art. 22 ust. 4d ustawy) przez okres co najmniej 2 lat (art. 22 ust. 4a i 4b ustawy);
  • spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania (art. 22 ust. 4 pkt 4 ustawy).

Przy czym przepisy ustawy mają także zastosowanie do sytuacji, gdy dywidenda wypłacana jest na rzecz zagranicznego zakładu. Zgodnie z art. 22 ust. 4c pkt 3 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r.) przepisy ust. 4-4b stosuje się odpowiednio do dochodów wypłacanych (przypisanych) na rzecz położonego na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub innego państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej zagranicznego zakładu spółki, o której mowa w ust. 4 pkt 2, jeżeli spółka ta spełnia warunki określone w ust. 4-4b

Jednym słowem zwolnienie z podatku może znaleźć zastosowanie m.in. w przypadku gdy:

  1. dywidendę wypłaca spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. dochód z dywidend jest wypłacany (przypisany) do położonego na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej zagranicznego zakładu spółki;
  3. zagraniczny zakład jest zakładem spółki podlegającej w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania oraz niekorzystającej ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania;
  4. podmiot uzyskujący dochody z dywidend posiada minimum 10% udziałów w podmiocie wypłacającym dywidendę przez okres 2 lat na podstawie tytułu własności.

W niniejszej sprawie:

  1. dywidendę wypłaca Spółka Wypłacająca, która jest podatnikiem podatku dochodowego oraz ma siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej;
  2. dochód z dywidend jest wypłacany (przypisany) do Spółki Osobowej, stanowiącej położony na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej - a więc Państwa należącego do Unii Europejskiej - zagraniczny zakład (co potwierdza otrzymana przez Wnioskodawcę interpretacja indywidualna);
  3. Spółka Osobowa jest zagranicznym zakładem Spółki Dominującej - czyli spółki podlegającej na terytorium Republiki Federalnej Niemiec opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania i niekorzystającej ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania;
  4. Spełniony jest warunek posiadania minimum 10% udziałów przez okres 2 lat na podstawie tytułu własności.

Stąd niewątpliwie wymogi podmiotowe dla zwolnienia przedmiotowej dywidendy, określone w art. 22 ust. 4 w zw. z art. 22 ust. 4c pkt 3 ustawy o CIT są spełnione.

W świetle powyższego, dywidenda otrzymana przez Wnioskodawcę będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 498 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie