1. Czy otrzymane przez Instytut środki od Koordynatora projektu są przychodem podatkowym korzystającym ze zwolnienia przedmiotowego?2. Czy poniesione ... - Interpretacja - ILPB3/423-957/10-4/KS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14.03.2011, sygn. ILPB3/423-957/10-4/KS, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

1. Czy otrzymane przez Instytut środki od Koordynatora projektu są przychodem podatkowym korzystającym ze zwolnienia przedmiotowego?
2. Czy poniesione koszty w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, zwrócone Instytutowi przez Koordynatora projektu w formie refundacji lub wypłacone w formie zaliczki nie stanowią kosztów uzyskania przychodów?
3. Czy otrzymane środki finansowe od Nadleśnictwa w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Instytut może zaliczyć do przychodów podatkowych korzystających ze zwolnienia przedmiotowego i czy w zw. z tym poniesione wydatki zwrócone przez Nadleśnictwo w formie refundacji nie będą kosztami uzyskania przychodów?
4. Czy osiągnięty przychód z tytułu realizacji umowy z Powiatem jest przychodem podatkowym a poniesione koszty związane z realizacją umowy są kosztem uzyskania przychodu?
5. Czy otrzymane środki finansowe od Polskiej Akademii Nauk w zw. z wystawionymi notami księgowymi przez Instytut, obciążającymi PAN za pobyt naukowców z zagranicy w związku z realizacją zawartych porozumień w sprawie współpracy z zagranicą są dla Instytutu przychodami podatkowymi korzystającymi ze zwolnienia przedmiotowego i czy poniesione koszty przez Instytut, którymi następnie PAN zostanie obciążona nie są kosztami uzyskania przychodów?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2010 r. (data wpływu 13.12.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych i kosztów uzyskania przychodów jest:

  • nieprawidłowe w zakresie pytania nr 1 i 2,
  • nieprawidłowe w zakresie pytania nr 3,
  • prawidłowe w zakresie pytania nr 4,
  • nieprawidłowe w zakresie pytania nr 5.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu 23.02.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych i kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Instytut jest placówką naukową Polskiej Akademii Nauk. Jednostka utrzymuje się głównie z dotacji podmiotowej, którą corocznie otrzymuje od Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na finansowanie działalności statutowej.

Ponadto, Instytut realizuje także projekty np. projekty w ramach VI Programu Ramowego, projekty w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

1)

W dniu 25 lipca 2008 r. została zawarta Umowa Konsorcjum, którego członkowie powołali Ogólnopolskie Konsorcjum.

Jednym z członków Konsorcjum jest Instytut. Celem, jaki stawia sobie Konsorcjum jest opracowanie, upowszechnianie i wdrażanie nowych metod biotechnologicznych dla przyspieszenia postępu biologicznego w roślinach uprawnych: dostarczenie hodowcom nowych narzędzi umożliwiających przyspieszenie cyklu hodowlanego oraz prowadzenie efektywnej selekcji pożądanych genotypów: prowadzenie badań podstawowych i aplikacyjnych ukierunkowanych na rozwiązanie najpilniejszych problemów związanych z ulepszeniem cech użytkowych roślin uprawnych.

Realizacja celów Konsorcjum nastąpi między innymi poprzez przygotowanie i realizowanie projektów w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Instytut, jako członek Konsorcjum w dniu 30.11.2009 r. zawarł wraz z pozostałymi członkami Konsorcjum umowę o wykonanie projektu, którego celem jest zrealizowanie projektu rozwojowego pod nazwą Narzędzia biotechnologiczne wykonywanego na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej pomiędzy:

X (Jednostka Wdrażająca), a Beneficjentem w dniu 31 sierpnia 2009 r. w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, Priorytetu I Badania i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.3 Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców realizowanych przez jednostki naukowe, Poddziałanie 1.3.1 Projekty rozwojowe.

Koordynatorem projektu został Beneficjent.

Partnerzy projektu zgodnie z zawartą umową wykonują zadania badawcze projektu, zawarte we wniosku o dofinansowanie projektu i otrzymują na ten cel środki pochodzące z dofinansowania projektu otrzymane przez Koordynatora od Jednostki Wdrażającej. Partner Projektu otrzymuje dofinansowanie w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych lub w formie zaliczki. Koordynator projektu przekazuje Partnerom projektu środki finansowe po uznaniu wydatków za kwalifikowane przez Jednostkę Wdrażającą i otrzymaniu dofinansowania od Jednostki Wdrażającej w wysokości wynikającej z wykonania zadań badawczych i przyznanych kwot dofinansowania. Natomiast Instytucja Wdrażająca przekazuje Beneficjentowi dofinansowanie przeznaczone na realizację projektu ze środków publicznych w formie:

  • dotacji celowej (do dnia 31 grudnia 2009 r. - dotacja rozwojowa) stanowiącej część dofinansowania w wysokości odpowiadającej wkładowi krajowemu (15% kwoty dofinansowania), o której mowa w art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, oraz
  • płatności ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) (do dnia 31 grudnia 2009 r. - dotacja rozwojowa) - stanowiącej część dofinansowania w wysokości odpowiadającej wkładowi środków europejskich (85% kwoty dofinansowania), o której mowa w art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, w kwocie wymienionej na liście zadań badawczych, zgodnie z przedstawionymi wnioskami o płatność, przy zachowaniu harmonogramu według kwartałów.

Pierwszą płatność Koordynator przekazał Partnerom w 2010 roku.

2)

W dniu 12.11.2009 r. Instytut zawarł ze Skarbem Państwa Nadleśnictwem porozumienie partnerskie w przedmiocie realizacji Projektu Budowa sieci na rzecz środowiska ze środków Mechanizmu Finansowego. Celem zawartego porozumienia jest stworzenie platformy współpracy na rzecz realizacji ww. projektu dofinansowanego na zasadach określonych w umowie finansowej podpisanej dnia 15.10.2009 r. pomiędzy Nadleśnictwem, a X (Instytucja Wspomagająca), działającym z upoważnienia Ministra Środowiska, na podstawie Porozumienia ramowego w sprawie realizacji zadań w ramach procedur stosowanych w Mechanizmie Finansowym X oraz Mechanizmie finansowym Y z dnia z dnia 7 lipca 2006 r. z późn. zm. dla której podstawą była umowa finansowa, podpisana dnia 22.07.2009 r. pomiędzy Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, pełniącym funkcję Krajowego Punktu Kontaktowego (KPK), a Komitetem Mechanizmu Finansowego. Beneficjentem projektu jest Nadleśnictwo Instytucja Wspomagająca będzie przekazywać Beneficjentowi kwoty dofinansowania, udostępniane przez Komitet Mechanizmu Finansowego z przeznaczeniem na pokrycie wyłącznie faktycznie poniesionych wydatków kwalifikowanych w ramach projektu. Następnie Beneficjent przekazuje środki finansowe Partnerom (tu: Instytutowi) w formie refundacji poniesionych wydatków przez Partnera w ramach Projektu objętego porozumieniem partnerskim. Pierwsze środki finansowe Instytut otrzymał od Nadleśnictwa w 2010 r.

3)

W dniu 23.06.2010 r. Instytut podpisał umowę z Powiatem, której przedmiotem było wykonanie szczegółowego projektu zadrzewień dla Powiatu. Paragraf 1 niniejszej umowy zawiera następujący zapis Przedmiotem umowy jest wykonanie szczegółowego projektu zadrzewień dla Powiatu w ramach projektu Zadrzewienie dróg powiatowych i śródpolnych - zadanie w ramach Projektu - Szczegółowy projekt zadrzewień, dofinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, priorytet III Środowisko Przyrodnicze, działanie 3.3 Wsparcie Ochrony Przyrody, schemat I Odbudowa zdegradowanych siedlisk nieleśnych, leśnych i wodnych oraz czynna ich ochrona. Za wykonaną pracę Instytut wystawił fakturę VAT i w przewidzianym terminie otrzymał zapłatę.

4)

Instytut prowadzi współpracę naukową z zagranicą. We wrześniu 2006 r. Polska Akademia Nauk i Narodowy Ośrodek Badań Naukowych we F. (CNRS) podpisały umowę o współpracy naukowej. Krajowe Centrum Badań Naukowych jest państwową instytucją naukową, skupiającą się na rozwoju dyscyplin naukowych oraz technicznych, będącą pod kuratelą francuskiego ministra do spraw nauki.

PAN i CNRS w roku 2010 na mocy zawartego protokołu dotyczącego współpracy naukowej między PAN a CNRS wspólnie będą finansować realizację projektów.

W ramach współpracy, CNRS finansuje pobyt polskich naukowców we F. wypłacając im między innymi diety i noclegi w ramach określonych limitów w protokole dotyczącym współpracy naukowej między PAN a CNRS. Natomiast przyjazdy naukowców francuskich do Polski finansuje Polska Akademia Nauk. Wysokość pokrywanych kosztów określa protokół dotyczący współpracy naukowej pomiędzy PAN a CNRS. Instytut przyjmuje naukowców i wypłaca im należne kwoty, następnie obciąża notą księgową Kancelarię Polskiej Akademii Nauk Biuro Współpracy z Zagranicą kosztami pobytu naukowców francuskich w Polsce. PAN na podstawie otrzymanej noty dokona przelewu na konto bankowe Instytutu.

Instytut współpracuje również z rosyjską Akademią Nauk. W dniu 7 grudnia 2002 r. Polska Akademia Nauk (PAN) i R. Akademia Nauk (RAN) zawarły porozumienie o wzajemnej współpracy naukowej. Podpisany przez obie strony Protokół do Porozumienia o współpracy naukowej między PAN a RAN na lata 2008-2010 zawiera między innymi szczegóły finansowania pobytu naukowców polskich i rosyjskich. Strona przyjmująca, tj. Instytut pokrywa koszty zakwaterowania przybywających uczonych z R. a także wypłaca diety w wysokości określonej w niniejszym protokole, następnie obciąża notą księgową Kancelarię Polskiej Akademii Nauk Biuro Współpracy z Zagranicą.

Instytut realizuje także dwustronną współpracę naukową z Narodową Akademią Nauk na Białorusi (porozumienie o współpracy zawarte między PAN a Narodową Akademią Nauk Białorusi z dnia 19.05.1998 r.) oraz E. Akademią Nauk (Porozumienie o współpracy podpisane dnia 17.06.1996 r.). Rozliczenia finansowe Instytutu z PAN są takie same jak w przypadku współpracy z RAN.

Pismem z dnia 21 lutego 2011 r. Wnioskodawca doprecyzował przedstawiony stan faktyczny o następujące informacje:

Ad. 1.

  1. Umowa o dofinansowanie projektu zawarta pomiędzy X a Beneficjentem w dniu 31 sierpnia 2009 r. nie reguluje kwestii redystrybucji środków pomiędzy pozostałych członków konsorcjum, w tym Instytutu. Umowa o wykonanie projektu zawarta w dniu 30 listopada 2009 r. przez Członków Ogólnopolskiego Konsorcjum reguluje zasady wypłaty i rozliczania zaliczek przez Koordynatora projektu dla partnerów projektu, w tym Instytutu.
  2. Beneficjent występujący w roli Koordynatora rozdziela powierzone mu środki przez Jednostkę Wdrażającą na poszczególnych członków Konsorcjum, w tym Instytutu. Partnerzy projektu zobowiązani są do przekazania Koordynatorowi prawidłowo wypełnionych wniosków o płatność. Koordynator projektu przekazuje partnerom projektu środki finansowe po uznaniu wydatków za kwalifikowane przez Jednostkę Wdrażającą i otrzymaniu dofinansowania od Jednostki Wdrażającej. Partner projektu dofinansowanie otrzymuje w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych lub w formie zaliczki. Przekazywane środki partnerom przez Koordynatora nadal zachowują swój podział na dotację celową i płatność ze środków EFRR.
    Procedura rozliczeń:
    Członkowie Konsorcjum ponoszą wydatki zgodnie z planem realizacji projektu, następnie składają wnioski o płatność do Koordynatora, który także jest członkiem Konsorcjum. Koordynator zbiera wszystkie wykazane dane przez członków Konsorcjum i generuje jeden wspólny wniosek o płatność, na podstawie którego otrzymuje od Instytucji Wdrażającej dofinansowanie przeznaczone na realizację Projektu. Otrzymane środki przekazywane są Koordynatorowi (Beneficjentowi) z zachowaniem podziału na dotację celową i płatność ze środków EFRR.
    Następnie Koordynator przekazuje członkom Konsorcjum wydatkowane środki, wykazane w złożonych przez nich wnioskach o płatność. Przekazane środki przez Koordynatora uczestnikom projektu nadal zachowują swój podział na dotacje celową i płatność ze środków EFRR.
  3. Instytut jest jednym z realizatorów projektu rozwojowego. Realizacja całego projektu odbywa się przy udziale partnerów projektu tworzących Konsorcjum, w tym Instytutu. Realizacja projektu odbywa się w oparciu o Umowę o wykonanie projektu zawartą w dniu 30 listopada 2009 r. przez Członków Konsorcjum.

Ad.2

  1. Beneficjentem projektu Budowa sieci nauczania na rzecz środowiska jest Nadleśnictwo. Projekt wdrażany jest w partnerstwie z innymi jednostkami, w tym Instytutem. Wydatków w tym projekcie dokonuje każdy z partnerów, wysokość wydatków oraz zakres przeprowadzanych prac zadań przypisany jest dla każdego partnera osobno na podstawie szczegółowego zakresu harmonogramu rzeczowo finansowego.
  2. Każdy z partnerów zobowiązany jest przesłać Liderowi projektu (Nadleśnictwo) wniosek o płatność wraz z kompletem dokumentów źródłowych tworzących wykazany w raporcie koszt kwalifikowany. Lider Projektu informuje partnera projektu o akceptacji wniosku o płatność i niezwłocznie po otrzymaniu środków od Instytucji Wspomagającej, przekazuje 100% poniesionych wydatków kosztów kwalifikowanych na rachunek partnera (Instytutu). Zgodnie z informacją uzyskaną od Nadleśnictwa w przekazywanych kwotach zachowany jest następujący podział środków: 59,94% ze środków Komitetu Mechanizmu Finansowego oraz 40,06% ze środków własnych Nadleśnictwa, chociaż Instytut otrzymuje refundacje w jednej kwocie bez wyszczególnienia i rozbicia źródeł pochodzenia tych środków.
    Nadleśnictwo, jako lider projektu jest odpowiedzialny za całość realizacji projektu i jego rozliczenie wobec Instytucji Wspomagającej. Nadleśnictwo na podstawie wszystkich wniosków o płatność otrzymanych od poszczególnych partnerów tworzy jeden łączny wniosek o płatność i na jego podstawie otrzymuje dofinansowanie od Instytucji Wdrażającej w wysokości 59,94% kosztów kwalifikowanych jako refundacja poniesionych wydatków. Resztę wydatków wykazanych w zbiorczym wniosku o płatność Nadleśnictwo pokrywa ze środków własnych (przychody z gospodarki leśnej oraz inne przychody opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych).
  3. Środki finansowe przekazywane przez Nadleśnictwo są refundacją faktycznie poniesionych wydatków przez partnera projektu.
  4. Na mocy zawartego porozumienia partnerskiego Beneficjent projektu (Nadleśnictwo) zobowiązany jest zapewnić płynność finansową projektu i pokrywać wszelkie wydatki związane z realizacją projektu zgodnie z zasadą refundacji wydatków faktycznie poniesionych, refundować jedynie wydatki kwalifikowane w ramach projektu. Zdaniem Instytutu, opisane w pkt 2 zasady rozliczeń pomiędzy partnerami a Liderem projektu wskazują na pełnienie przez Nadleśnictwo funkcji redystrybutora środków otrzymywanych od Instytucji Wdrażającej, następnie przekazywanych partnerom w formie refundacji poniesionych wydatków. Taka funkcja nie wynika jednak z umowy finansowej o dofinansowanie projektu, lecz z umowy partnerskiej.
  5. Środki, które otrzymuje Beneficjent Projektu i które otrzymuje Instytut pochodzą z Komitetu Mechanizmu Finansowego. Instytucja wspomagająca zobowiązana jest przekazywać kwotę dofinansowania na konto Beneficjenta, udostępnioną przez Komitet Mechanizmu Finansowego do wysokości określonej w umowie o dofinansowanie projektu.
  6. Projekt realizowany jest w latach 2009-2011, umowa finansowa obowiązuje od dnia zawarcia, tj. 15.10.2009 r. do dnia upływu 10 lat od daty przyjęcia sprawozdania końcowego z realizacji projektu. W umowie finansowej widnieje następujący zapis: 1 Umowa finansowa winna być stosowana łącznie z następującymi dokumentami: 1) Zasadami i procedurami wdrażania Mechanizmu Finansowego, a także przyjętymi na ich podstawie szczegółowymi wytycznymi państw darczyńców; 2) Memorandum of Understanding wdrażania Mechanizmu Finansowego.

Ad. 3

  1. Instytut jest wykonawcą umowy z dnia 23.06.2010 r. podpisanej z Powiatem.
  2. Odbiorcą faktury VAT wystawionej przez Instytut za wykonaną pracę jest Powiat.
  3. Płatnikiem kwoty wynikającej z wystawionej przez Instytut faktury jest Powiat.
  4. Zdaniem Instytutu, Beneficjentem umowy o dofinansowanie jest Powiat z całą pewnością Beneficjentem nie jest Instytut, ponieważ Instytut dokonywał tylko odpłatnego świadczenia usług na rzecz Powiatu.

Ad. 4

  1. Przedmiotem działania Instytutu, zgodnie z jego statutem jest prowadzenie badań naukowych w dziedzinie nauk rolniczych, leśnych i biologicznych. Zadania te Instytut realizuje miedzy innymi poprzez współpracę z krajowymi i zagranicznymi instytucjami naukowymi.
  2. Instytut jako jednostka naukowa Polskiej Akademii Nauk podejmuje naukowców z zagranicy w swojej siedzibie i dlatego też ponosi koszty ich pobytu w Polsce. Współpraca pomiędzy naukowcami z Polski i z zagranicy odbywa się na poziomie instytutów naukowych. Instytut przerzuca na Kancelarię Polskiej Akademii Nauk Biuro Współpracy z Zagranicą poniesione wydatki do wysokości wynikającej z podpisanych porozumień pomiędzy Polską Akademią Nauk a instytucjami opisanymi we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji. Noty obciążeniowe wystawiane są zgodnie z dyspozycjami wydanymi przez PAN w stosunku do Instytutów.
  3. Instytut zamierza nie zaliczać do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków, a zatem zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymanego przychodu nie zaliczy też do przychodów podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy otrzymane przez Instytut środki od Koordynatora projektu są przychodem podatkowym korzystającym ze zwolnienia przedmiotowego...

  • Czy poniesione koszty w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, zwrócone Instytutowi przez Koordynatora projektu w formie refundacji lub wypłacone w formie zaliczki nie stanowią kosztów uzyskania przychodów...
  • Czy otrzymane środki finansowe od Nadleśnictwa w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków X Instytut może zaliczyć do przychodów podatkowych korzystających ze zwolnienia przedmiotowego i czy w zw. z tym poniesione wydatki zwrócone przez Nadleśnictwo w formie refundacji nie będą kosztami uzyskania przychodów...
  • Czy osiągnięty przychód z tytułu realizacji umowy z Powiatem jest przychodem podatkowym a poniesione koszty związane z realizacją umowy są kosztem uzyskania przychodu...
  • Czy otrzymane środki finansowe od Polskiej Akademii Nauk w zw. z wystawionymi notami księgowymi przez Instytut, obciążającymi PAN za pobyt naukowców z zagranicy w związku z realizacją zawartych porozumień w sprawie współpracy z zagranicą są dla Instytutu przychodami podatkowymi korzystającymi ze zwolnienia przedmiotowego i czy poniesione koszty przez Instytut, którymi następnie PAN zostanie obciążona nie są kosztami uzyskania przychodów...
  • Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i nr 2.

    Zdaniem Instytutu, otrzymane środki od koordynatora projektu są przychodem podatkowym korzystającym tylko w części ze zwolnienia przedmiotowego. Art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje zwolnienie z opodatkowania otrzymanych przez podatników dotacji z budżetu państwa. Zatem, tylko środki w wysokości dotacji celowej będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego, reszta przekazanych środków, tj. 85% nie będzie korzystała ze zwolnienia, gdyż w myśl przepisów art. 17 ust. 1 pkt 52 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są otrzymane przez beneficjentów płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego - Instytut nie jest Beneficjentem.

    Zatem, kosztami uzyskania przychodów będą koszty pokryte dotacją celową, reszta kosztów pokryta środkami z UE nie będzie stanowiła kosztów uzyskania przychodów.

    Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

    Otrzymane środki od Nadleśnictwa nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego, a więc i poniesione koszty pokryte w formie refundacji nie są kosztem uzyskania przychodów. Art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zwalnia z podatku dochodowego od osób prawnych środków pochodzących z Mechanizmu Finansowego.

    Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4.

    Osiągnięty przychód z tytułu realizacji umowy z Powiatem jest przychodem podatkowym podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, natomiast poniesione koszty związane z realizacją niniejszej umowy są kosztami uzyskania przychodów. Zdaniem Instytutu, na powyższą kwalifikację nie ma wpływu fakt pochodzenia środków, którymi Powiat ureguluje zobowiązanie wobec Instytutu.

    Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 5.

    Otrzymane środki od PAN są dla Instytutu przychodem podatkowym korzystającym ze zwolnienia przedmiotowego, zatem koszty poniesione przez Instytut a następnie zrefundowane przez PAN na podstawie wystawionej noty księgowej nie są kosztami uzyskania przychodów.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

    • nieprawidłowe w zakresie pytania nr 1 i 2,
    • nieprawidłowe w zakresie pytania nr 3,
    • prawidłowe w zakresie pytania nr 4,
    • nieprawidłowe w zakresie pytania nr 5.

    Odpowiedź w zakresie pytania nr 1 i 2.

    Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym, Wnioskodawca (Partner projektu) jest członkiem Konsorcjum, który wraz z pozostałymi członkami zawarł umowę o wykonanie projektu rozwojowego wykonywanego na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej pomiędzy Jednostką Wdrażającą a Beneficjentem, który jest Koordynatorem projektu.

    Partner projektu, zgodnie z zawartą umową wykonuje zadania badawcze projektu otrzymując na ten cel środki pochodzące z dofinansowania projektu otrzymane przez Koordynatora od Jednostki Wdrażającej w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych lub w formie zaliczki. Wpływy na rzecz projektu są realizowane zgodnie z umową w ten sposób, że Koordynator Projektu rozdziela powierzone mu środki przez Jednostkę Wdrażającą na poszczególnych członków Konsorcjum, w tym Wnioskodawcę na podstawie otrzymanych przez nich wniosków o płatność. Przekazywane środki partnerom przez Koordynatora zachowują swój podział na dotację celową (15% kwoty dofinansowania) i płatność ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85% kwoty dofinansowania). Pierwszą płatność Wnioskodawca (Partner) otrzymał w roku 2010.

    Rozważając charakter otrzymywanych przez Wnioskodawcę (Partnera) środków, należy odnieść się do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), która z dniem 1 stycznia 2010 r. wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

    Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

    W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

    W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

    1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 05 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006 r., str. 1),
    2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006 r., str. 1).

    Dochody budżetu środków europejskich ujmuje się w ustawie budżetowej.

    Programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej (art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych).

    W myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które w myśl art. 186 tej ustawy, mogą być przeznaczone na:

    1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
    2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
    3. dotacje celowe dla beneficjentów;
    4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
    5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

    Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej płatnościami, odpowiada Minister Finansów.

    Podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa (art. 188 ust. 1 ww. ustawy).

    Art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

    W przedmiocie sprawy, Wnioskodawca wskazał, iż dofinansowanie otrzymane na realizację projektu ma formę:

    • dotacji celowej (do dnia 31 grudnia 2009 r. - dotacja rozwojowa) stanowiącej część dofinansowania w wysokości odpowiadającej wkładowi krajowemu (15% kwoty dofinansowania), o której mowa w art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, oraz
    • płatności ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) (do dnia 31 grudnia 2009 r. - dotacja rozwojowa) - stanowiącej część dofinansowania w wysokości odpowiadającej wkładowi środków europejskich (85% kwoty dofinansowania), o której mowa w art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, w kwocie wymienionej na liście zadań badawczych, zgodnie z przedstawionymi wnioskami o płatność, przy zachowaniu harmonogramu według kwartałów.

    W myśl art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, dotacje celowe są to środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowych z udziałem środków europejskich.

    Z dniem 1 stycznia 2010 r. ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), dokonano zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

    W myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 oraz pkt 52 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są odpowiednio:

    • dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach,
    • płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

    Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do przykładowego wyliczenia w art. 12 ust. 1 powołanej ustawy przysporzeń majątkowych w szczególności zaliczanych do tej kategorii. Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

    Otrzymane przez Wnioskodawcę środki od Koordynatora w formie dotacji celowej oraz w formie płatności na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka stanowią przychód, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przychód ten jednak korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

    Do zwolnienia otrzymanego dofinansowania ma zastosowanie odpowiednio art. 17 ust. 1 pkt 47 (dotacja celowa) i art. 17 ust. 1 pkt 52 (płatności na realizację projektów w ramach programów finansowych z udziałem środków europejskich) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

    Wnioskodawca i Koordynator (Beneficjent) - Partnerzy działają wspólnie w celu realizacji projektu. Nie można zatem przyjąć, za stanowiskiem Wnioskodawcy, że otrzymane środki w wysokości 85% kwoty dofinansowania przekazane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) nie korzystają ze zwolnienia, gdyż jak zaznacza Wnioskodawca, w myśl przepisów art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy, wolne od podatku dochodowego są otrzymane przez beneficjentów płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego. Instytut nie jest Beneficjentem. Tym samym nie korzysta w tej części ze zwolnienia przedmiotowego.

    Organ zaznacza, że prawidłowa treść wskazanego powyżej przepisu brzmi: wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Otrzymane przez Wnioskodawcę od Koordynatora środki finansowe przekazane przez Jednostkę Wdrażającą stanowią płatności na realizację projektów w ramach programów finansowych z udziałem środków europejskich tym samym, otrzymane dofinansowanie w całości korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

    W przedmiocie sprawy zastosowanie będą miały również przepisy dotyczące kosztów uzyskania przychodów zawarte w art. 15 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

    Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

    W myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

    Zatem wydatki i koszty sfinansowane bezpośrednio z przychodu o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 i 52 podlegają wyłączeniu z kategorii kosztów uzyskania przychodów. Należy przy tym wyodrębnić dwa przypadki:

    • gdy otrzymane środki stanowią zaliczki przeznaczone na pokrycie bieżących wydatków wydatki te nie stanowią kosztów uzyskania przychodów,
    • gdy otrzymane środki stanowią refundację kosztów kwalifikowanych, zaliczonych uprzednio do kosztów uzyskania przychodów ich otrzymanie skutkuje koniecznością dokonania wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków w momencie otrzymania dofinansowania.

    Wnioskodawca wskazał, że otrzymuje dofinansowanie w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych lub w formie zaliczki.

    Tym samym, skoro przed otrzymaniem dofinansowania, Wnioskodawca ponosi wydatki z własnych środków finansowych, to wydatki te powinien zaliczyć do podatkowych kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast w momencie otrzymania dofinansowania Wnioskodawca powinien te wydatki, zaliczone uprzednio do kosztów uzyskania przychodów wyłączyć z tych kosztów w dacie wpływu dofinansowania. Do momentu otrzymania dofinansowania, nie ma bowiem pewności, iż wydatki poniesione ze środków własnych zostaną zrefundowane, tj. że koszty poniesione są kwalifikowane do objęcia wsparciem. Tym samym, wydatki sfinansowane ze środków własnych powinny zostać zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy. Natomiast w sytuacji, gdy Wnioskodawca otrzymał zaliczkę na pokrycie bieżących wydatków, zgodnie z treścią powołanego wcześniej art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy, nie stanowią one kosztu uzyskania przychodów.

    Reasumując:

    1. otrzymane przez Instytut środki finansowe od Koordynatora projektu w formie dotacji celowej oraz w formie płatności na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 2013 stanowią przychód, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przychód ten jednak korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. Do zwolnienia otrzymanego dofinansowania ma zastosowanie odpowiednio art. 17 ust. 1 pkt 47 (dotacja celowa) i art. 17 ust. 1 pkt 52 (płatności na realizację projektów w ramach programów finansowych z udziałem środków europejskich) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
    2. poniesione z własnych środków koszty w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 2013, Instytut powinien zaliczyć do podatkowych kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W momencie otrzymania dofinansowania Instytut powinien te wydatki, zaliczone uprzednio do kosztów uzyskania przychodów wyłączyć z tych kosztów w dacie wpływu dofinansowania. Do momentu otrzymania dofinansowania, nie ma bowiem pewności, iż wydatki poniesione ze środków własnych zostaną zrefundowane, tj. że koszty poniesione są kwalifikowane do objęcia wsparciem. Tym samym, wydatki sfinansowane ze środków własnych powinny zostać zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy. Natomiast wydatki pokryte otrzymaną zaliczką, zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy, nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.

    Odpowiedź na pytanie nr 3.

    Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zawarł ze Skarbem Państwa Nadleśnictwem porozumienie partnerskie w przedmiocie realizacji Projektu Budowa sieci na rzecz środowiska ze środków Mechanizmu Finansowego. Celem zawartego porozumienia jest stworzenie platformy współpracy na rzecz realizacji ww. projektu dofinansowanego na zasadach określonych w umowie finansowej podpisanej dnia 15 października 2009 r. pomiędzy Nadleśnictwem a X (Instytucja Wspomagająca). Beneficjentem projektu jest Nadleśnictwo. Instytucja Wspomagająca będzie przekazywać Beneficjentowi kwoty dofinansowania, udostępniane przez Komitet Mechanizmu Finansowego z przeznaczeniem na pokrycie poniesionych wydatków kwalifikowanych w ramach projektu. Beneficjent będzie następnie przekazywał te środki finansowe Partnerom, w tym Wnioskodawcy w formie refundacji poniesionych wydatków w ramach Projektu objętego porozumieniem partnerskim. Projekt realizowany jest w latach 2009-2011, umowa finansowa obowiązuje od dnia zawarcia, tj. 15.10.2009 r. do dnia upływu 10 lat od daty przyjęcia sprawozdania końcowego z realizacji projektu. W umowie finansowej widnieje następujący zapis: 1 Umowa finansowa winna być stosowana łącznie z następującymi dokumentami: 1) Zasadami i procedurami wdrażania Mechanizmu Finansowego, a także przyjętymi na ich podstawie szczegółowymi wytycznymi państw darczyńców; 2) Memorandum of Understanding wdrażania Mechanizmu Finansowego ... Pierwsze środki finansowe Wnioskodawca otrzymał od Nadleśnictwa w 2010 r.

    Z powyższego wynika, że umowa finansowa została zawarta pomiędzy Nadleśnictwem a X (Instytucją Wspomagającą), której podstawą była umowa finansowa zawarta pomiędzy Ministerstwem Rozwoju Regionalnego a Komitetem Mechanizmu Finansowego. Środki, które otrzymuje Beneficjent Projektu pochodzą z Komitetu Mechanizmu Finansowego. Instytut otrzymuje środki od Nadleśnictwa, który pełni funkcję redystrybucyjną.

    Ustawa o finansach publicznych w art. 5 ust. 1 pkt 2 określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

    Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

    1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
    2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
      1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
      2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
      3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
    3. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe,
    4. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
      1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej Sekcja Gwarancji,
      2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
      3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;
    5. środki przeznaczone na realizację:
      1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 1),
      2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1),
      3. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
      4. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009.

    W myśl art. 111 pkt 16 ww. ustawy, dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d () po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

    Art. 116 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy stanowi, iż podatkowe i niepodatkowe dochody budżetu państwa ujmuje się w załączniku do ustawy budżetowej według realizacji programów, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d.

    Wydatki budżetu państwa dzielą się m.in. na dotacje i subwencje (art. 124 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych) oraz wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ().

    Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych (art. 126). Z kolei, dotacjami celowymi są środki przeznaczone na realizację programów finansowych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d.

    Wnioskodawca wskazał, że jako Partner projektu otrzymuje środki finansowe od Nadleśnictwa (Lidera) na podstawie porozumienia partnerskiego. Odbywa się to w ten sposób, że Partner przesyła Liderowi wniosek o płatność i na tej podstawie Lider niezwłocznie po otrzymaniu środków od Instytucji Wspomagającej przekazuje 100% poniesionych wydatków kwalifikowanych na rachunek Partnera, w tym Wnioskodawcy. W przekazywanych kwotach zachowany jest następujący podział środków: 59,94% ze środków Komitetu Mechanizmu Finansowego oraz 40,06% ze środków własnych Nadleśnictwa. Instytut otrzymuje refundacje poniesionych wydatków bez wyszczególnienia i rozbicia źródeł pochodzenia tych środków.

    Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

    W świetle przedstawionego stanu faktycznego, otrzymane przez Wnioskodawcę środki finansowe, co do zasady, stanowią przychód podatkowy dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 12 ust. 1 tej ustawy.

    W myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 cytowanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

    Reasumując, środki finansowe na poniesione wydatki w ramach realizowanego Projektu, refundowane przez Nadleśnictwo, które wpłyną do Instytutu na podstawie umowy partnerskiej są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a wydatki i koszty Instytutu bezpośrednio sfinansowane z przychodów (dochodów) wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych, nie są - w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 cytowanej ustawy uważane za koszty uzyskania przychodów.

    Odpowiedź w zakresie pytania nr 4.

    Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są (z zastrzeżeniem art. 1 ust. 2 oraz art. 1a powołanej ustawy) osoby prawne.

    Na mocy art. 1 ustawy z dnia 25 kwietnia 1997 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 75, poz. 469 ze zm.) Polska Akademia Nauk, zwana dalej Akademią, jest państwową instytucją naukową. Działa ona poprzez wyłonioną w drodze wyborów korporację uczonych oraz placówki naukowe.

    Na podstawie art. 35 ustawy o Polskiej Akademii Nauk, placówkami naukowymi Akademii są instytuty, zakłady, centra, stacje badawcze, ogrody botaniczne oraz inne jednostki naukowe prowadzące badania naukowe lub prace badawczo-rozwojowe, zwane dalej badaniami.

    W myśl art. 36 ust. 1 ustawy o Polskiej Akademii Nauk, podstawową placówką naukową Akademii jest instytut.

    Zgodnie z art. 36 ust. 2 ustawy o Polskiej Akademii Nauk instytut posiada osobowość prawną, tak więc jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

    Jednocześnie instytuty naukowe nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

    Zatem Instytut, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ww. ustawie.

    Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Instytut podpisał umowę z Powiatem, na wykonanie szczegółowego projektu zadrzewień dla tego Powiatu w ramach projektu Zadrzewienie dróg powiatowych i śródpolnych - dofinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, priorytet III Środowisko Przyrodnicze, działanie 3.3 Wsparcie Ochrony Przyrody, schemat I Odbudowa zdegradowanych siedlisk nieleśnych, leśnych i wodnych oraz czynna ich ochrona. Za wykonaną pracę Instytut wystawił fakturę VAT i w przewidzianym terminie otrzymał zapłatę.

    Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera w swej konstrukcji definicji przychodu, precyzując, poprzez przykładowe wyliczenie zawarte w art. 12, rodzaje przychodów, a także enumeratywnie wylicza, jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów.

    Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

    Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 3 ww. ustawy).

    W myśl art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

    1. wystawienia faktury albo
    2. uregulowania należności.

    W odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów należy wskazać, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

    Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (nie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

    Podatnik ma zatem możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod tym jednak warunkiem, iż wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. w świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

    • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
    • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
    • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
    • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
    • został właściwie udokumentowany,
    • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

    W przedmiocie sprawy, Instytut jest wykonawcą umowy, wystawcą faktury VAT oraz odbiorcą płatności wynikającej z faktury. Płatnikiem kwoty jest Powiat. Powiat jest Beneficjentem Programu Operacyjnego na lata 2007 2013. Instytut wykonuje na rzecz Powiatu realizującego projekt w ramach ww. programu usługę, udokumentowaną fakturą VAT. Nie można powiedzieć, jak słusznie stwierdza Wnioskodawca, że Instytut jest Beneficjentem tego projektu, bowiem Beneficjentem przedmiotowego projektu jest Powiat.

    Wobec powyższego, osiągnięty przychód z tytułu realizacji umowy z Powiatem, na podstawie wystawionej faktury VAT jest przychodem podatkowym, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, w myśl art. 12 ust. 3 ustawy. Jednocześnie poniesione przez Instytut koszty związane z realizacją umowy są kosztem uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

    Odpowiedź w zakresie pytania nr 5.

    Z treści art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

    W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za koszty uzyskania przychodów uznaje się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

    Przychody neutralne podatkowo, a więc niestanowiące podstawy ustalania dochodu podatnika podlegającego opodatkowaniu, wymienia przepis art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dokonując ich wyczerpującego wyliczenia. W wyniku tej regulacji przepis ten tworzy zamknięty katalog, którego zakres nie podlega rozszerzeniu czy też zawężeniu poprzez stosowanie analogii, czy wykładni rozszerzającej. Do przychodów tych należą, stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 6a ww. ustawy, zwrócone inne wydatki nie zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

    Instytut wskazał, iż przedmiotem Jego działania, zgodnie ze statutem jest prowadzenie badań naukowych w dziedzinie nauk rolniczych, leśnych i biologicznych. Instytut prowadzi współpracę naukową z krajowymi i zagranicznymi instytucjami naukowymi. Jako jednostka naukowa Polskiej Akademii Nauk podejmuje naukowców z zagranicy w swojej siedzibie, w związku z czym ponosi koszty ich pobytu w Polsce. Współpraca pomiędzy naukowcami z Polski i zagranicy odbywa się na poziomie instytutów naukowych. Instytut przerzuca na Kancelarię Polskiej Akademii Nauk wydatki do wysokości wynikającej z podpisanych porozumień pomiędzy PAN a instytucjami, o których mowa w opisie stanu faktycznego.

    Pismem z dnia 21 lutego 2011 r. Instytut wskazał, że zamierza nie zaliczać do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków, a zatem zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymanego przychodu nie zaliczy do przychodów podatkowych.

    Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz wskazane przepisy należy zauważyć, iż w przedmiocie sprawy ma zastosowanie artykuł 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

    W konsekwencji, otrzymane środki finansowe od Polskiej Akademii Nauk w zw. z wystawionymi notami księgowymi przez Instytut, obciążającymi PAN za pobyt naukowców z zagranicy na pokrycie wydatków poniesionych przez Instytut, które nie stanowiły podatkowych kosztów uzyskania przychodów, nie stanowią dla Niego przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. stawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu