
Temat interpretacji
Jeżeli odpowiedź na powyższe pytanie jest negatywna, jak ma wyglądać ewidencja środków pieniężnych umożliwiająca rozliczenie odsetek od środków zgromadzonych na rachunku bieżącym na przychody zwolnione z podatku dochodowego, jak i niekorzystające ze zwolnienia. w sytuacji, gdy Spółka korzysta z jednego rachunku bankowego, na którym gromadzone są środki z różnych źródeł lub z kilku rachunków bankowych, na których ze względów praktycznych dokładne rozdzielenie wpływów ze źródeł związanych z działalnością w Strefie oraz innych ewentualnych wpływów jest utrudnione lub wręcz niemożliwe?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez doradcę podatkowego, przedstawione we wniosku z dnia 04 września 2009 r. (data wpływu 09.09.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ewidencji umożliwiającej podział przychodów na działalność zwolnioną i opodatkowaną jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 09 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
- zwolnienia z opodatkowania odsetek od środków zgromadzonych na bieżącym rachunku bankowym,
- sposobu podziału przychodów na działalność zwolnioną i opodatkowaną,
- ewidencji umożliwiającej podział przychodów na działalność zwolnioną i opodatkowaną,
- zwolnienia z opodatkowania odsetek od lokat overnight,
- zwolnienia z opodatkowania odsetek od lokat terminowych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji, handlu i świadczenia usług w odniesieniu do szkła płaskiego. Działalność produkcyjna Spółki w całości prowadzona jest na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie Zezwolenia. Zezwolenie zostało udzielone do dnia 28 maja 2017 r. na prowadzenie działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w ramach następujących pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU): szkło płaskie (PKWiU 26.11) oraz szkło płaskie profilowane poddane dalszej obróbce (PKWiU 26.12).
W związku z prowadzeniem działalności na terenie SSE, Spółka otrzymuje lub będzie otrzymywać wpływy na rachunek bankowy. Spółka posiada kilka rachunków bankowych (złotówkowe i walutowe), przy czym ze względów praktycznych dokładne rozdzielenie wpływów ze sprzedaży produktów strefowych oraz innych ewentualnych wpływów będzie utrudnione lub niemożliwe. Źródłem wpływów na rachunki bankowe może być regulowanie zobowiązań przez Jej kontrahentów. Na rachunki bankowe wpływać będą przede wszystkim środki z tytułu regulowania zobowiązań wynikających z działalności objętej Zezwoleniem, jednakże na rachunkach mogą być gromadzone również środki z dodatkowej sporadycznej działalności gospodarczej nie objętej Zezwoleniem (np. sprzedaż złomu, odpadów, towarów, podnajem etc.). Na rachunku bankowym zgromadzone będą również środki pieniężne wpłacone na pokrycie kapitału zakładowego Spółki w celu finansowania przede wszystkim procesu inwestycyjnego na terenie Strefy, jak i działalności operacyjnej na terenie SSE. Ponadto, na rachunku bankowym gromadzone będą środki pochodzące z zaciągniętych kredytów i pożyczek służących finansowaniu inwestycji prowadzonej na terenie Strefy oraz bieżącej działalności.
Z tytułu posiadania w danym momencie chwilowej nadwyżki środków pieniężnych powstałej z tytułu większych wpłat niż wypłat, Spółka może otrzymywać odsetki:
- z tytułu oprocentowania środków zgromadzonych na bieżącym rachunku bankowym;
- od środków pieniężnych na rachunkach bankowych z tytułu tzw. lokat overnight (w tym wypadku bank może przelewać środki pieniężne znajdujące się na koniec dnia na rachunku bankowym na tzw. lokatę nocną, następnego roboczego dnia środki z lokaty overnight przelewane są z powrotem na rachunek bieżący);
- odsetek od dłuższych niż tylko na noc lokat bankowych (np. 7 dni, dwa tygodnie, miesiąc). Okres lokaty zależy od prognozowanego przepływu środków pieniężnych związanych z działalnością na terenie SSE.
Środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych służyć będą przede wszystkim finansowaniu działalności objętej Zezwoleniem, sporadycznie może jednak wystąpić sytuacja, gdy środki te wykorzystane zostaną na sfinansowanie wydatków niezwiązanych z działalnością określoną w Zezwoleniu (przy czym, środki te stanowić będą z reguły niewielki odsetek w porównaniu do środków przeznaczonych na finansowanie działalności określonej w Zezwoleniu). Spółka nie prowadzi żadnej rozbudowanej działalności finansowej o charakterze inwestycyjnym, czy też spekulacyjnym. Celem gromadzenia środków pieniężnych jest finansowanie szeroko pojętej działalności na terenie Strefy (finansowanie procesu inwestycyjnego w postaci zakupu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych oraz finansowanie bieżącej działalności na terenie Strefy).
Środki pieniężne wpływać będą na rachunki bankowe z dużą częstotliwością. W związku z tym, iż środki pieniężne są rzeczami oznaczonymi co do gatunku może nie być możliwa jednoznaczna identyfikacja źródeł pochodzenia środków podlegających oprocentowaniu, jak i kierunku ich rozchodu. W konsekwencji, mogą zdarzyć się sytuacje, gdy Spółka nie będzie mogła zakwalifikować określonych środków jako pochodzących z działalności wykonywanej w Strefie, jak i z działalności traktowanej jako nieobjęta Zezwoleniem.
Spółka poniosła już pierwsze wydatki inwestycyjne, o których mowa w § 6 Rozporządzenia w sprawie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, w konsekwencji, Spółce przysługuje zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji, począwszy od miesiąca, w którym poniosła wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania Zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej. Spółka pragnie poinformować, iż przedmiotem niniejszego wniosku są jedynie odsetki, które powstały po dniu, w którym Spółka zyskała prawo do korzystania ze Zwolnienia na terenie Strefy oraz powstaną w przyszłości.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy odsetki od środków zgromadzonych na bieżącym rachunku bankowym korzystają w całości ze zwolnienia podatkowego na równi z dochodami z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie Zezwolenia, w sytuacji, gdy środki te mają służyć finansowaniu działalności prowadzonej na terenie SSE (tj. finansowaniu procesu inwestycyjnego i bieżącej działalności), zaś źródłem pochodzenia środków może być sprzedaż towarów objętych Zezwoleniem, środki wpłacone na pokrycie kapitału zakładowego w związku z procesem inwestycyjnym i finansowaniem działalności na terenie SSE, zaciągnięte kredyty i pożyczki służące finansowaniu inwestycji / działalności na terenie SSE...
Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie trzecie. Wniosek Spółki w zakresie pozostałych pytań został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami wydanymi w dniu 02 grudnia 2009 r. nr ILPB3/423-753/09-2/ŁM, ILPB3/423-753/09-3/ŁM, ILPB3/423-753/09-5/ŁM oraz ILPB3/423-753/09-6/ŁM.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdy odpowiedź na pytanie 2 jest negatywna, w sytuacji, gdy Spółka korzysta z rachunku bankowego (rachunków bankowych), na którym gromadzone są środki pieniężne z różnych źródeł, dla określenia jaka część oprocentowania tych środków korzystać będzie ze Zwolnienia z podatku dochodowego, wystarczające jest prowadzenie ewidencji, która umożliwi wykazanie, iż przedmiotem oprocentowania w danym momencie jest kwota środków pieniężnych nieprzekraczająca kwoty pochodzącej z działalności Strefowej, po uwzględnieniu wpływów i rozchodów środków pieniężnych. W związku z brakiem przepisów szczegółowych w tym względzie, w celu obliczenia tej kwoty Spółka może w szczególności prowadzić ewidencję w oparciu o wykorzystywane na gruncie rachunkowości metody FIFO, LIFO, etc., jak i przyjąć konsekwentne podejście, że środki pochodzące ze źródeł niezwiązanych ze Strefą są wydatkowane w pierwszej kolejności i w ten sposób obliczać saldo środków pieniężnych podlegające oprocentowaniu (w tej ostatniej metodzie, jeżeli całkowity rozchód środków pieniężnych z rachunku bankowego przekroczył kwotę wpływów ze źródeł niezwiązanych z działalnością Strefową, pozostałe saldo środków pieniężnych stanowić będzie kwotę pochodzącą z działalności Strefowej).
Uzasadnienie.
Podatnik, który prowadzi działalność gospodarczą zarówno objętą Zezwoleniem, jak i niekorzystającą ze zwolnienia z podatku dochodowego, powinien w taki sposób prowadzić ewidencję, aby istniała możliwość dokładnego przyporządkowania określonych przychodów oraz określonych kosztów do działalności strefowej, jak i opodatkowanej. Należy podkreślić, iż przepisy nie wskazują jednak, jak taka ewidencja powinna być prowadzona. W konsekwencji, podatnik dysponuje tutaj swobodą, istotne jest jednak to, aby określona metoda ustalania dochodów podlegających zwolnieniu i opodatkowaniu stosowana była konsekwentnie (tj. aby nie była zmieniana w trakcie roku podatkowego).
W konsekwencji, gdy Spółka korzysta z rachunku bankowego (rachunków bankowych), na którym gromadzone są środki pieniężne z różnych źródeł, dla określenia jaka część oprocentowania tych środków korzystać będzie ze Zwolnienia z podatku dochodowego, wystarczające jest prowadzenie ewidencji, która umożliwi wykazanie, iż przedmiotem oprocentowania w danym momencie jest kwota środków pieniężnych nieprzekraczająca kwoty pochodzącej z działalności Strefowej, po uwzględnieniu wpływów i rozchodów środków pieniężnych.
W związku z brakiem przepisów szczegółowych w tym względzie, w celu obliczenia tej kwoty, Spółka może w szczególności prowadzić ewidencję w oparciu o wykorzystywane na gruncie rachunkowości metody FIFO, LIFO, etc. W tym wypadku porównując ruchy środków pieniężnych na rachunku bankowym Spółka ustali, czy w danym momencie przedmiotem oprocentowania są środki pochodzące z działalności strefowej, czy też pozastrefowej. Spółka rozważa również przyjęcie ewidencji, która zakładać będzie, iż środki pochodzące ze źródeł niezwiązanych z działalnością na terenie SSE wydatkowane są w pierwszej kolejności i w ten sposób obliczać saldo środków pieniężnych podlegających oprocentowaniu. Przy przyjęciu tej metody, jeżeli całkowity rozchód środków pieniężnych z rachunku bankowego przekroczy kwotę wpływów ze źródeł niezwiązanych z działalnością Strefową, pozostałe saldo środków pieniężnych stanowić będzie kwotę pochodzącą z działalności Strefowej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.
W tym miejscu, podkreślenia wymaga fakt, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), w związku z czym, winny być interpretowane w sposób ścisły, zgodnie z ich wykładnią literalną.
W przypadku, gdy Spółka uzyskuje wpływy z działalności objętej Zezwoleniem, jak i niekorzystającej ze zwolnienia z podatku dochodowego, istnieje konieczność odrębnego ujmowania w księgach przychodów, kosztów uzyskania przychodów i dochodów uzyskanych z działalności strefowej prowadzonej przez podatnika i działalności opodatkowanej. Zapisów w księgach należy dokonywać w sposób umożliwiający określenie dochodu zwolnionego od podatku dochodowego oraz podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Ponadto zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Odrębnymi przepisami, do których odsyła przytoczony wyżej przepis art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.).
Ze stanu faktycznego wynika, iż Spółka jest w posiadaniu kilku rachunków bankowych. Zatem za właściwe należałoby uznać wyodrębnienie rachunków, które dotyczyłyby tylko i wyłącznie działalności objętej zezwoleniem (tj. sprzedaży towarów strefowych, kredytów / pożyczek na działalność inwestycyjną w strefie) oraz które dotyczą pozostałej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu (wpływy z najmu, sprzedaży złomu i środki wpłacone na pokrycie kapitału zakładowego).
Mając powyższe na uwadze, konieczne jest prowadzenie ksiąg rachunkowych w taki sposób, aby możliwe było precyzyjne rozdzielenie przychodów z tytułu odsetek zgromadzonych na rachunku (rachunkach) bankowym na przychody związane z działalnością objętą Zezwoleniem oraz niekorzystające ze zwolnienia z podatku dochodowego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
ILPB3/423-753/09-2/ŁM, interpretacja indywidualna
ILPB3/423-753/09-3/ŁM, interpretacja indywidualna
ILPB3/423-753/09-5/ŁM, interpretacja indywidualna
ILPB3/423-753/09-6/ŁM, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
