Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 roz... - Interpretacja - ILPB3/423-120/08-3/EK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.05.2008, sygn. ILPB3/423-120/08-3/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta i Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2008 r. (data wpływu 06.02.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia podmiotowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 06 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony o dodatkową opłatę wniesioną w dniu 14.04.2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia podmiotowego.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Urząd Miasta i Gminy jest jednostką budżetową przy pomocy której Burmistrz wykonuje zadania (art. 33 ust. 1 w związku z art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują m.in. sprawy: edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, promocji gminy.

Urząd Miasta i Gminy wydał z końcem roku 2007 publikację albumową X miasto zabytków. Publikacja została w całości sfinansowana ze środków Urzędu Miasta i Gminy. Publikacja ma nadany nr ISBN. Koszt jednostkowy druku albumu wynosi 25,35 zł brutto, a całkowity jednostkowy koszt wytworzenia (opracowanie tekstu: 4 210,00 zł; wykonanie kompletu zdjęć i opracowaniu graficznego: 2 074,00 zł; druk albumu: 25 350,00 zł): 31,63 zł.

Burmistrz Miasta i Gminy, w ramach ww. zadań zamierza:

  1. przekazać odpłatnie po kosztach wytworzenia, część nakładu instytucjom kultury (samorządowym osobom prawnym) celem dystrybucji po ww. kosztach,
  2. sprzedawać we własnym zakresie, po kosztach wytworzenia, osobom fizycznym (turystom, pasjonatom), jak i organizacjom itp.,
  3. przekazać nieodpłatnie pracownikom urzędu, autorom publikacji, radnym, uczestnikom imprez artystycznych, sponsorom, jednostkom organizacyjnym gminy np. do bibliotek w szkołach w formie prezentu, darowizn lub nagród rzeczowych.

Burmistrz zamierza podpisać z instytucjami kultury porozumienie, którego celem będzie współpraca w zakresie promocji regionu poprzez dystrybucję po koszcie wytworzenia publikacji X Miasto zabytków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie


Jakie obowiązki podatkowe w zakresie podatku dochodowego rodzi przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny po stronie:

  1. Urzędu Miasta i Gminy ,
  2. samorządowych osób prawnych (gminnych instytucji kultury),
  3. pracowników Urzędu Miasta i Gminy,
  4. jednostek organizacyjnych gminy,
  5. pozostałych osób fizycznych i prawnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 i art. 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) jednostki budżetowe są zwolnione z podatku dochodowego. Celem ich działania nie jest osiągnięcie zysku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Urząd Miasta i Gminy jest jednostką budżetową.


Forma organizacyjno-prawna jednostek budżetowych określona została w art. 20 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 ze zm.)

Zgodnie z powołanym powyżej artykułem, jednostkami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem art. 22 ust. 1-3.

W myśl cytowanego przepisu jednostka budżetowa jest to taka jednostka sektora finansów publicznych, która nie wypracowuje samodzielnie dochodów odrębnych od dochodów jednostki głównej, tj. skarbu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Wobec powyższego, Urząd Miasta i Gminy, posiadający status jednostki budżetowej, zwolniony jest podmiotowo z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Zatem przychody uzyskane ze sprzedaży publikacji X Miasto zabytków nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że stanowisko Wnioskodawcy co do zasady jest prawidłowe, jednakże z uwagi na stwierdzenie Urząd Miasta i Gminy jest jednostką budżetową tut. Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego w oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a nie jak wskazał Wnioskodawca na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy.


Ponadto informuje się, że w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i podatku od towarów i usług w części dotyczącej:

  • samorządowych osób prawnych (gminnych instytucji kultury),
  • jednostek organizacyjnych gminy,
  • pozostałych osób prawnych,

jak również w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego zdefiniowania pojęcia sprzedaż po kosztach wydane zostało postanowienie z dnia 06 maja 2008 r. nr ILPB3/423-120/08-4/EK, ILPP1/443-173/08-3/KG odmawiające wszczęcia postępowania w tej części.


Jednocześnie dodaje się, iż w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku od towarów i usług została wydana odrębna interpretacja z dnia 06 maja 2008 r. nr ILPP1/443-173/08-2/KG, natomiast w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych interpretacja z dnia 06 maja 2008 r. nr ILPB1/415-99/08-2/AMN.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje
ILPB1/415-99/08-2/AMN, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-173/08-2/KG, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu