Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpat... - Interpretacja - US.I-423-19/07

www.shutterstock.com
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.07.2007, sygn. US.I-423-19/07, Urząd Skarbowy w Olsztynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10.05.2007 r. (data wpływu 11.05.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, uznał stanowisko Wnioskodawcy w sprawie skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób prawnych, w części dotyczącej:

  • uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na:
  1. sporządzenie nazwy firmy wraz z logo i umieszczenie jej nad miejscem prowadzenia działalności oraz na pojazdach samochodowych używanych do działalności firmy,
  2. druk papieru firmowego i wizytówek z nazwą firmy i z logo,
  3. sporządzenie bussiness planu dotyczącego czynności związanych z prywatyzacją przedsiębiorstwa,
  • nieuznania za koszty uzyskania przychodów dzierżawy automatu do wody oraz zakup pojemników z wodą i kubków jednorazowego użytku udostępnianych klientom na terenie sklepu firmy,za prawidłowe.

W dniu 11.05.2007 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek Przedsiębiorstwa Handlowo-Technicznego Sprzętu Pożarniczego i Ochronnego "S." w O. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny.

Przedsiębiorstwo zleciło wykonanie nazwy firmy wraz z logiem celem zainstalowania nad wejściem do sklepu, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza. Ponadto, Przedsiębiorstwo zleca podmiotom zewnętrznym wykonanie usługi polegającej na umieszczeniu na samochodach używanych w działalności gospodarczej: nazwy Przedsiębiorstwa i jego logo, adresu siedziby, numery telefonów, zakres działalności Przedsiębiorstwa i inne dane mające na celu oddziaływanie na potencjalnych klientów Przedsiębiorstwa. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Przedsiębiorstwo wykorzystuje papier firmowy (druk zleca wyspecjalizowanym podmiotom) zawierający wszelkie informacje o nazwie, siedzibie, logo, wpisie do KRS e.t.c. oraz zleca drukowanie wizytówek dla poszczególnych pracowników Przedsiębiorstwa.

Ponadto, na terenie sklepu wykorzystywanego do działalności gospodarczej, Przedsiębiorstwo udostępnia do korzystania swoim klientom dzierżawiony automat do wody, nabywa pojemniki z wodą oraz udostępnia kubki jednorazowego użytku.

Przedsiębiorstwo podjęło czynności zmierzające do sprywatyzowania przedsiębiorstwa państwowego w trybie określonym w art. 39 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30.08.1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. nr 171, poz. 1397 ze zm.), tj. w drodze prywatyzacji bezpośredniej poprzez oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy prywatyzacyjnej, przed wydaniem zarządzenia o prywatyzacji bezpośredniej dokonuje się analizy stanu przedsiębiorstwa, polegającej między innymi na ustaleniu stanu prawnego majątku przedsiębiorstwa państwowego i ocenie realizacji obowiązków wynikających z wymogów ochrony środowiska i ochrony dóbr kultury oraz oszacowaniu wartości przedsiębiorstwa.

W związku z wymogami nałożonymi przez ustawę prywatyzacyjną Przedsiębiorstwo zleciło wykonanie business planu i poniosło z tego tytułu stosowne wydatki.

Wobec zaistniałych wątpliwości, Przedsiębiorstwo Handlowo-Techniczne Sprzętu Pożarniczego i Ochronnego "S." w O. zwróciło się do tut. Urzędu dnia 11.05.2007 r. z zapytaniem:

  • czy w świetle obowiązującego od dnia 01.01.200 7r. art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54 poz. 654 ze zm.) pod pojęciem reprezentacji, która w rozumieniu powołanej normy prawnej nie stanowi kosztów uzyskania przychodów, należy rozumieć: sporządzenie nazwy firmy wraz z logo i umieszczenie jej nad miejscem prowadzenia działalności oraz na pojazdach samochodowych używanych w działalności firmy; dzierżawa automatu do wody oraz zakup pojemników z wodą i kubków jednorazowego użytku udostępnianych klientom na terenie sklepu firmy; druk papieru firmowego i wizytówek z nazwą firmy i z logo?
  • czy w rozumieniu art. 15 ust. 1, ust. 4d i 4e ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2007 r. Przedsiębiorstwo może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów innych niż koszty bezpośrednie wydatki poniesione na sporządzenie business planu dotyczącego czynności związanych z prywatyzacją przedsiębiorstwa?

Zdaniem Wnioskodawcy do dnia 31.12.2006 r. klasyfikacja wydatków ponoszonych na reklamę i reprezentację podlegała zasadom wynikającym z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006 r.) oraz klasyfikacji ugruntowanej przez dotychczasowe orzecznictwo sądów administracyjnych. W poprzednim stanie prawnym nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na reprezentację i reklamę w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona była w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Od dnia 01.01.2007 r. ustawodawca wprowadził istotną zmianę do powyższej normy prawnej i stwierdził, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na reprezentację, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Nieprecyzyjne i nieostre brzmienie normy prawnej powoduje komplikacje przy prawidłowym klasyfikowaniu wydatków do podatkowych kosztów uzyskania przychodów, bowiem ustawodawca dla celów prawa podatkowego nie podał definicji legalnej pojęcia reklama, reprezentacja. Wnioskodawca uważa, iż w świetle powyższego należy posiłkować się definicjami słownikowymi, dotychczasowym orzecznictwem oraz logiką i doświadczeniem życiowym.Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995 r. str. 780) pojęcie:

  • reklama oznacza, rozpowszechnianie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu; środki służące do tego celu (plakaty, napisy, ogłoszenia w prawie i telewizji),
  • reprezentacja oznacza, wystawność życia, okazałość, zwłaszcza z chęci popisania się przed kimś.

W kontekście powyższego wg Wnioskodawcy należy uznać, że wydatki ponoszone na wykonanie przez podmioty zewnętrzne: nazwy, logo firmy, adresu siedziby, itp. które zostaną umieszczone trwale bądź to w miejscu prowadzenia działalności bądź na majątku ruchomym Przedsiębiorstwa (samochody) nie może być klasyfikowane, jako reprezentacja. Co do zasady bowiem powyższe spełnia funkcję informacyjną a nie reprezentacyjną.

Podobnie w przypadku wykorzystywania papieru firmowego z nadrukiem danych przedsiębiorstwa i jego logiem czy też wizytówek, którymi posługują się pracownicy Przedsiębiorstwa. W stosunkach gospodarczo-handlowych zwyczajowo używa się zarówno wizytówek zawierających dane firmy i możliwości kontaktu z firmą, jak również dane na papierze służbowym do korespondencji, w tym bowiem przypadku dane firmy umieszczone na papierze firmowym czy wizytówce pełnią funkcje pieczątki firmowej zawierające podstawowe informacje o firmie.

Zdaniem Przedsiębiorstwa do reprezentacji, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy pdop można byłoby ewentualnie zaliczyć opłatę za dzierżawę automatu do wody, nabywane pojemniki z wodą oraz kubki jednorazowego użytku przeznaczone do korzystania przez klientów Przedsiębiorstwa.

Zdaniem Wnioskodawcy po myśli art. 15 ust. 1 ustawy pdop kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Zatem należy przyjąć, iż aby wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione trzy warunki łącznie:

  • wydatek musi być poniesiony,
  • celem jego poniesienia powinno być osiągnięcie przychodów,
  • wydatek ten nie może znajdować się w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1).

Wnioskodawca uważa, że bezspornym w przedmiotowej sprawie jest, iż Przedsiębiorstwo:

  • poniosło wydatek na analizę zgodnie z wolą prawodawcy,
  • dokonując wydatku miał na celu uzyskiwanie przychodów poprzez odpłatne korzystanie z majątku sprywatyzowanego przedsiębiorstwa.

Wg Wnioskodawcy w art. 16 ust. 1 ustawy pdop ustawodawca wymienił enumeratywnie wydatki, które pomimo ich poniesienia nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy podatkowej. Ponieważ katalog wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy pdop jest tzw. katalogiem zamkniętym, oznacza to, iż nie można go dowolnie interpretować, a tylko w sposób ścisły. Należy wskazać, iż w katalogu art. 16 ust. 1 ustawy pdop nie wskazano wydatków poniesionych w związku z procesem prywatyzacyjnym przedsiębiorstw państwowych.

Wnioskodawca nadmienia, iż z § 12 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 03.06.1997 r. (Dz. U. z 2002 r. nr 64 poz. 408 ze zm.) wynika jednoznacznie, że opracowanie analizy jest finansowane m.in. przez przedsiębiorstwo państwowe, zgodnie z umową zawartą ze zlecającym. Taki zapis stanowi o zakwalifikowaniu wydatku poniesionego na analizę w ciężar kosztów prywatyzowanego przedsiębiorstwa.

Zdaniem Przedsiębiorstwa w świetle powyższego należy stwierdzić, iż wydatek poniesiony na sporządzenie business planu bezspornie stanowi koszt uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy podatkowej.

Z uwagi na to, iż wydatki poniesione na nabycie usług firm wykonujących analizy i business plan nie można zaliczyć do kosztów bezpośrednich, zastosowanie będzie mieć art. 15 ust, 4d i ust. 4e ustawy, Zgodnie z powołanymi normami prawnymi, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano ) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza co następuje:

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54 poz. 654 ze zm.) według stanu prawnego od 01.01.2007 r. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Powyższe przepisy wskazują, że za koszty uzyskania przychodów uważa się wszystkie wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów, w tym również poniesione w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów w przyszłości.

Warunkiem uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu jest istnienie między nim a osiągnięciem przychodu związku przyczyno-skutkowego, czyli wykazanie, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu podatkowego. Jak wynika z powyższego przepisu kosztem uzyskania przychodów są wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, służące uzyskiwaniu przychodów. Są to więc koszty bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem firmy. Przy czym koszty, których nie można bezpośrednio lub pośrednio powiązać z uzyskanym przychodem lub są związane z całokształtem działalności podatnika, podlegają zaliczeniu w ciężar kosztów uzyskania przychodów z chwilą ich faktycznego poniesienia. Takimi wydatkami są często między innymi wydatki poniesione przez podatników na cele reklamy. Są to bowiem wydatki, których wprawdzie nie można bezpośrednio powiązać z konkretnymi przychodami uzyskiwanymi przez podatników, ale niewątpliwie służą one uzyskiwaniu przychodów.

Po nowelizacji z 16.11.2006 r. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. nr 217 z 2006 r. poz. 1588), od 01.01.2007 r. za koszt uzyskania przychodu mogą być uznane wszelkie wydatki podatnika na reklamę jego wyrobów, towarów lub usług, niezależnie od tego czy ma ona charakter publiczny, czy niepubliczny.

W przepisach prawa podatkowego brak jest definicji reklamy, w związku z tym należy przyjąć wykładnię językową pojęcia reklama, zgodnie z którą według Uniwersalnego Słownika Języka Polskiego wyd. PWN za reklamę rozumieć można rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenia kogoś, zalecanie czegoś. Reklama polega na przedstawieniu towarów, nakłanianiu do nabycia towarów, w sposób bezpośredni.

Wydatki poniesione na sporządzenie nazwy firmy wraz z logo i umieszczenie jej nad miejscem prowadzenia działalności oaz na pojazdach samochodowych używanych w działalności firmy a także druk papieru firmowego i wizytówek z nazwą firmy i z logo, reklamują Przedsiębiorstwo, zachęcając klientów do nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług mają zatem związek z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy i pośrednio z osiąganymi przez niego przychodami.

Natomiast warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest zamierzony cel jego poniesienia, a mianowicie osiągnięcie przychodu.
Zatem odpowiednio udokumentowane wydatki na reklamę, tj. sporządzenie nazwy firmy wraz z logo i umieszczenie jej nad miejscem prowadzenia działalności oraz na pojazdach samochodowych używanych w działalności firmy a także druk papieru firmowego i wizytówek z nazwą firmy i z logo, zdaniem tutejszego organu podatkowego mieszczą się w pojęciu reklamy i można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Stosownie do przepisu art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 30.08.1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. nr 171, poz. 1397 ze zm.) Przedsiębiorstwo zleciło wykonanie bussiness planu i poniosło z tego tytułu stosowne wydatki.

Wydatki poniesione na sporządzenie bussiness planu dotyczącego czynności związanych z prywatyzacją przedsiębiorstwa mają związek z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy i pośrednio osiąganymi przychodami i mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z chwilą ich faktycznego poniesienia.

Zatem odpowiednio udokumentowane w/w wydatki jako nakłady związane z działalnością gospodarczą podatnika oraz pozostające w związku przyczyno-skutkowym z osiąganymi przychodami będą spełniały przesłanki, o których mowa w art. 15 ust. 1 ww. ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie bowiem z przytoczonym przepisem art. 15 ust. 1 cyt. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Każdy więc wydatek spełniający powyższą definicję podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Kosztami uzyskania przychodów są koszty zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z funkcjonowaniem firmy.Po nowelizacji z dnia 16.11.2006 r. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2006 r. nr 217, poz. 1588) od 01.01.2007 r. za koszty uzyskania przychodów nie uznaje się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (red.) M. Szymczyk, WN Warszawa 1981 tom II, str. 48 pod pojęciem reprezentacji rozumie się okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 06.05.1998 r. (sygn. akt S.S./Sz 1412/97) określa, że pojęcie reprezentacji nie musi odnosić się do okazałości, wystawności, a odnosi się do dobrego reprezentowania firmy, które może polegać na odpowiednim ubiorze pracowników, wystroju firmy, sposobie podejmowania interesantów, kontrahentów.

Do typowych wydatków reprezentacyjnych można zaliczyć m.in.

  1. zakup kwiatów, upominków i poczęstunków dla gości, kontrahentów, klientów,
  2. usługi gastronomiczne dla kontrahentów firmy przybyłego na rozmowy, negocjacje, sfinalizowanie transakcji,
  3. zakupy, tj. kawa, herbata, napoje, słodycze,
  4. uczestnictwo w przyjęciach, spotkaniach, konferencjach i innych imprezach organizowanych z okazji świąt, rocznic oraz innych typowych imprez reprezentacyjnych.

Za podstawowy warunek uznania wydatku za poniesiony na cele reprezentacji należy uznać możliwość wpływania przez podatnika za pomocą tego wydatku na obraz firmy i kojarzenie jej pośród innych na rynku. Dzierżawa automatu do wody oraz zakup pojemników z wodą i kubków jednorazowego użytku udostępnianych klientom na terenie sklepu firmy stanowią wydatki na potrzeby reprezentacji i stanowią element utrwalający dobry wizerunek firmy i dbałość o klienta i z tego względu nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie uznał, że stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie:

  • uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych

na:

  1. sporządzenie nazwy firmy wraz z logo i umieszczenie jej nad miejscem prowadzenia działalności oraz na pojazdach samochodowych używanych do działalności firmy,
  2. druk papieru firmowego i wizytówek z nazwą firmy i z logo,
  3. sporządzenie bussiness planu dotyczącego czynności związanych z prywatyzacją przedsiębiorstwa,
    - nieuznania za koszty uzyskania przychodów dzierżawy automatu do wody oraz zakup pojemników z wodą i kubków jednorazowego użytku udostępnianych klientom na terenie sklepu firmy,
  • za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego i faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika.

Stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika.

Wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu zmiany lub uchylenia, zgodnie z art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Olsztynie