
Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź Górna, działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2007 r., w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w piśmie z dnia 27 czerwca 2007 r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - stosownie do swej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Interpretacja, o której mowa powyżej następuje w drodze postanowienia i dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
W dniu 28 czerwca 2007 r. wpłynął do tutejszego Urzędu wniosek Spółdzielni Mieszkaniowej w sprawie dokonania interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Zapytanie dotyczy zakresu stosowania przepisów art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do niżej wymienionych dochodów uzyskiwanych przez Spółdzielnię:
1. dochody uzyskiwane z wynajmu lokali mieszkalnych, znajdujących się w budynkach mieszkalnych,
2. dochody uzyskiwane z wynajmu lokali użytkowych, znajdujących się w budynkach mieszkalnych i poza nimi (tj. budynki niemieszkalne wolnostojące, pawilony),
3. dochody uzyskiwane z eksploatacji lokali użytkowych posiadających spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, znajdujące się w budynkach mieszkalnych i poza nimi,
4. dochody uzyskiwane z najmu innych pomieszczeń typu nieużytkowane pralnie, suszarnie, komórki itp., wynajmowane na cele związane z poprawą warunków mieszkaniowych osobom posiadającym spółdzielcze prawo do lokalu,
5. dochody uzyskiwane z garaży,
6. dochody uzyskiwane z dzierżawy gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz dzierżawy dachów i ścian budynków mieszkalnych i użytkowych,
7. dochody z tytułu oprocentowania środków na rachunkach bankowych, lokat itp.,
8. dochody z tytułu otrzymanych odsetek za nieterminowe regulowanie należności za lokale mieszkalne, lokale użytkowe posiadające spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu oraz lokali użytkowych w najmie,
9. dochody z odszkodowań uzyskanych z tytułu ubezpieczenia majątku Spółdzielni,
10. przychody z tytułu zwrotu kosztów windykacji należności (opłaty sądowe, komornicze),
11. przychody z tytułu nadwyżek ponad wkład mieszkaniowy lub budowlany lokali mieszkalnych lub użytkowych, uzyskanych w przetargowej formie sprzedaży spółdzielczych praw do lokalu.
W ocenie Spółdzielni przez pojęcie zasoby mieszkaniowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy rozumieć całość substancji lokalowej, tj. pomieszczenia mieszkalne i użytkowe. Zdaniem Spółdzielni, uwzględniając terminologię w zakresie pojęcia gospodarka zasobami mieszkaniowymi, zawartą w przepisach ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz ustawy o ochronie praw lokatorów, a także uwzględniając fakt przeznaczenia wszystkich dochodów z działalności operacyjnej i finansowej na utrzymanie zasobów mieszkaniowych, uzyskiwane dochody, wymienione w piśmie winny korzystać ze zwolnienia podatkowego.
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź Górna, po sprawdzeniu, że spełnione zostały warunki określone w art. 14a § 1 i § 2 cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa udziela poniższej informacji:
Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.), na którą powołuje się Spółdzielnia reguluje sposób funkcjonowania spółdzielni mieszkaniowych, sposób ustanowienia praw do lokali oraz prawa i obowiązki właścicieli tych lokali.
Natomiast obowiązek podatkowy jakiemu podlega Spółdzielnia Mieszkaniowa został uregulowany w ustawie z dnia 15 lutego 1991r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
Zgodnie z przepisami art. 17 ust. 1 pkt 44 tej ustawy wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Natomiast pod pojęciem zasoby mieszkaniowe, o których mowa w wyżej wymienionym przepisie należy rozumieć:
- budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności:
- dźwigi osobowe i towarowe,
- aparaty do wymiany ciepła,
- kotłownie i hydrofornie wbudowane,
- klatki schodowe,
- strychy, piwnice, komórki,
- garaże,
2. pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:
- budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,
- kotłownie i hydrofornie wolno stojące,
- osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
3. urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak:
- zbiorniki - doły gnilne, szamba,
- rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,
- sieci elektroenergetyczne i telefoniczne,
- budowle inżynieryjne (studnie itp.),
- budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,
- inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia.
Opłaty związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami (czynsz) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Dochód powstały z tego tytułu w tym: wynajem lokali mieszkalnych oraz innych pomieszczeń takich jak: pralnie, suszarnie, komórki na cele związane z poprawą warunków mieszkaniowych osobom posiadającym spółdzielcze prawo do lokalu oraz opłaty uzyskiwane z garaży, w myśl przepisów art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
Natomiast opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi.
A zatem, przychody Spółdzielni Mieszkaniowej pochodzące z wynajmu lokali użytkowych znajdujących się w budynkach mieszkalnych i poza nimi, z eksploatacji lokali użytkowych posiadających spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, znajdujących się w budynkach mieszkalnych i poza nimi, opłaty z tytułu dzierżawy gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów, dzierżawy dachów i ścian budynków mieszkalnych i użytkowych, odsetki za nieterminowe regulowanie należności za lokale mieszkalne i użytkowe, przychody z tytułu odszkodowań uzyskanych w związku z ubezpieczeniem majątkowym, przychody z tytułu zwrotu kosztów windykacji należności oraz przychody z tytułu nadwyżek ponad wkład mieszkaniowy lub budowlany lokali mieszkalnych i użytkowych uzyskanych w przetargowej formie sprzedaży spółdzielczego prawa do lokalu nie stanowią przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Dochody uzyskane z wyżej wymienionych tytułów podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, bez względu na cel, na jaki zostaną przekazane.
Biorąc pod uwagę powyższe uzasadnienie postanowiono jak w sentencji uznając, że przedstawione przez Spółdzielnię Mieszkaniową w zakresie zastosowania przepisów art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółdzielnię oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania interpretacji.
Intrepretacja nie jest dla Spółdzielni wiążąca, wiąże natomiast tutejszy Organ podatkowy do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy w drodze decyzji.
