
Temat interpretacji
Czy zgodnie z art. 16j ust. 1 pkt 3 lit. a updop Spółka będzie miała prawo indywidualnie ustalić stawkę amortyzacyjną dla Sklepu będącego częścią składową Budynku, z tym że okres amortyzacji nie będzie mógł być krótszy niż 3 lata?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10.11.2010 r. (data wpływu 15.11.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości ustalenia indywidualnego okresu amortyzacji dla Sklepu będącego częścią składową budynku, który stanowi składnik przedsiębiorstwa wniesionego jako wkład niepieniężny jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15.11.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości ustalenia indywidualnego okresu amortyzacji dla Sklepu będącego częścią składową budynku, który stanowi składnik przedsiębiorstwa wniesionego jako wkład niepieniężny.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka Wnioskodawca w 2010 roku otrzyma od wspólnika (dalej: Wspólnik) wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa Wspólnika w rozumieniu art. 551 ustawy - Kodeks cywilny (dalej: Wkład). Jednym ze składników przedsiębiorstwa Wspólnika, które zostanie wniesione do Spółki w postaci Wkładu, jest wyodrębniony lokal sklepu (dalej: Sklep) stanowiący część składową budynku centrum usługowo-biurowo-handlowego (dalej: Budynek).
Budynek i znajdujący się w nim Sklep zostały wybudowane przed rokiem 1990 i były wykorzystywane w celach gospodarczych. Odrębna własność Sklepu została ustanowiona w roku 2009. Budynek ani Sklep nie zostały i nie zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Wspólnika. Przed wniesieniem Wkładu zarówno Budynek jak i Sklep będą wykorzystywane przez okres co najmniej 60 miesięcy, co Spółka będzie w stanie udowodnić. Po nabyciu Sklepu zostanie on po raz pierwszy wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy zgodnie z art. 16j ust. 1 pkt 3 lit. a updop Spółka będzie miała prawo indywidualnie ustalić stawkę amortyzacyjną dla Sklepu będącego częścią składową Budynku, z tym że okres amortyzacji nie będzie mógł być krótszy niż 3 lata...
Stanowisko Spółki:
Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 16j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej: updop), Spółka będzie miała prawo indywidualnie ustalić stawkę amortyzacyjną dla Sklepu będącego częścią składową Budynku, z tym że okres amortyzacji nie będzie mógł być krótszy niż trzy lata.
I. Brak zastosowania tzw. zasady kontynuacji podatkowej do Sklepu
Zgodnie z updop:
- art. 16g ust. 10a - Przepis (art. 16g ust. 9, przewidujący w określonych sytuacjach przyjęcie wartości początkowej środka trwałego w wysokości tej wartości określonej w ewidencji podmiotu przekształcanego, połączonego albo podzielonego przypis własny) stosuje się odpowiednio w razie nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze wkładu niepieniężnego. Jeżeli składniki majątku wchodzącego w skład wkładu niepieniężnego nie były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez podmiot wnoszący wkład niepieniężny, stosuje się odpowiednio (przepis art. 16g ust. 10 przypis własny);
- art. 16h ust. 3 Podmioty, o których mowa w art. 16g ust. 9, powstałe w wyniku przekształcenia, podziału () albo połączenia podmiotów () dokonują odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wartości odpisów oraz kontynuują metodę amortyzacji przyjętą przez podmiot przekształcony, podzielony, połączony (,,,) -tzw. zasada kontynuacji amortyzacji), przy czym na mocy art. 16h ust. 3 a przepis ten znajduje odpowiednie zastosowanie w razie nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w postaci wkładu niepieniężnego.
W świetle powyższych przepisów, zdaniem Spółki:
- zgodnie z updop, co do zasady w przypadku otrzymania środków trwałych w ramach wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części znajduje zastosowanie tzw. zasada kontynuacji amortyzacji podatkowej opisana w art. 16h ust. 3 updop;
- jednocześnie zgodnie z literalnym brzmienie przepisu art. 16g ust. 10a updop, powyższa zasada nie znajduje zastosowania w przypadku gdy dane środki trwałe nie były wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podmiotu wnoszącego wkład.
Konsekwentnie, skoro w analizowanej sytuacji Budynek ani Sklep nie były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Wspólnika, tzw. zasada kontynuacji amortyzacji podatkowej nie znajdzie zastosowania do Sklepu, wobec czego - przy założeniu spełnienia wszystkich przewidzianych w updop warunków - Spółka będzie mogła ustalić indywidualną stawkę amortyzacyjną dla Sklepu będącego częścią składową Budynku.
II Prawo Spółki do zastosowania do Sklepu indywidualnej stawki amortyzacyjnej wskazanej w art. 16j ust. 1 pkt 3 updop
Zgodnie z updop:
- art. 16i ust. 1 - Odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, (z wyjątkiem m.in. zastosowania indywidualnych stawek amortyzacyjnych przypis własny), dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych i zasad, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1;
- art. 16j ust. 1 pkt 3 lit. a - Podatnicy (z pewnymi wyjątkami nie mającymi zastosowania w sprawie - przypis własny), mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika, z tym że okres amortyzacji nie może być krótszy niż (...) dla budynków (lokali) i budowli, innych niż wymienione w pkt 4 - 10 lat, z wyjątkiem trwale związanych z gruntem budynków handlowo-usługowych wymienionych w rodzaju 103 Klasyfikacji (Klasyfikacji Śródków Trwałych przypis własny) i innych budynków niemieszkalnych wymienionych w rodzaju 109 Klasyfikacji trwale związanych z gruntem () - dla których okres amortyzacji nie może być krótszy niż 3 lata;
- art. 16j ust. 3 Środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 3, uznaje się za:
- używane, jeżeli podatnik wykaże, że przed ich nabyciem były wykorzystywane co najmniej przez okres 60 miesięcy, lub
- ulepszone, jeżeli przed wprowadzeniem do ewidencji wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
W świetle powyższych przepisów, zdaniem Spółki:
- O ile w danej sytuacji nie znajduje zastosowania tzw. zasada kontynuacji amortyzacji podatkowej, co do zasady podatnicy mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych przy zastosowaniu stawek określonych w załączniku nr 1 do updop oraz - w ściśle określonych przypadkach - przy zastosowaniu stawek indywidualnych.
- Z treści przytoczonego powyżej art. 16j updop wynika, iż w przypadku środków trwałych w postaci budynków (lokali) i budowli wprowadzonych po raz pierwszy do ewidencji środków trwałych danego podatnika, możliwość zastosowania indywidualnej stawki amortyzacyjnej, o której mowa w art. 16j ust. 1 pkt 3 lit. a updop, jest uzależniona od łącznego spełnienia następujących przesłanek:
- środki trwałe muszą być używane (tj. podatnik wykaże, że przed ich nabyciem były one wykorzystywane przez co najmniej 60 miesięcy - art. 16j ust. 3 pkt 1 updop) lub ulepszone (tj. podatnik przed ich wprowadzeniem do ewidencji poniósł wydatki na ulepszenie tych środków trwałych w wysokości przekraczającej 30% ich wartości początkowej - art. 16j ust. 3 pkt 2 updop), oraz
- środki trwałe muszą zostać zaklasyfikowane do jednej z kategorii wymienionych w przepisie art. 16j ust. 1 pkt 3 updop, tj. m.in. jako trwale związane z gruntem budynki handlowo-usługowe wymienione w rodzaju 103 Klasyfikacji środków Trwałych lub jako inne budynki niemieszkalne wymienione w rodzaju 109 Klasyfikacji Środków Trwałych trwale związane z gruntem
- Konsekwentnie, skoro w analizowanej sytuacji:
- Sklep będący częścią składową Budynku stanowiącego centrum handlowe powinien zostać zaklasyfikowany do rodzaju 103 Klasyfikacji Środków Trwałych, który obejmuje m.in. centra handlowe, domy towarowe, samodzielne sklepy i butiki; i
- przed nabyciem Sklepu przez Spółkę zarówno Sklep jak i Budynek, w którym się znajduje, będą wykorzystywane przez okres co najmniej 60 miesięcy, co Spółka będzie w stanie udowodnić; i
- po otrzymaniu Wkładu, Sklep zostanie wprowadzony po raz pierwszy do ewidencji środków trwałych Spółki,
W konsekwencji, zdaniem Spółki, skoro w analizowanej sytuacji wszystkie przesłanki przewidziane do zastosowania stawki amortyzacyjnej wskazanej w art. 16j ust. 1 pkt 3 lit. a updop są spełnione, Spółka będzie miała prawo indywidualnie ustalić stawkę amortyzacyjną dla Sklepu, z tym że okres amortyzacji nie będzie mógł być krótszy niż 3 lata.
III Potwierdzenie stanowiska Spółki w praktyce organów podatkowych oraz w doktrynie prawa podatkowego
Przedstawione powyżej stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych oraz w doktrynie prawa podatkowego, w szczególności:
- w interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 26 sierpnia 2008 roku, znak ITPB3/423-362/08/AW, zgodnie z którą: Z treści przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, że zamierza nabyć budynki handlowo - usługowe trwale związane z gruntem. Środki te będą po raz pierwszy wprowadzone do ewidencji podatnika i stanowić będą używane środki trwałe (były wykorzystywane powyżej 60 miesięcy). Jednocześnie - co podkreśla Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego - zostały one zaklasyfikowane do rodzaju 103 Klasyfikacji Środków Trwałych. Dlatego też - przyjmując, że Wnioskodawca prawidłowo zaklasyfikuje zakupione budynki do rodzaju 103 - będzie mógł indywidualnie ustalić stawkę amortyzacyjną przed rozpoczęciem amortyzacji i przyjąć okres amortyzacji nie krótszy niż 3 lata;
- analogiczne stanowisko potwierdzili - uznając przy tym stanowisko podatników za prawidłowe w pełnym zakresie i odstępując od uzasadnienia prawnego interpretacji - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 16 lipca 2009 roku, znak IBPBI/2/423-450/09/BG, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 28 kwietnia 2009 roku, znak ILPB3/423-122/09-2/HS oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacjach z dnia 24 lutego 2009 roku, znak IPPB5/423-237/08-2/MŚ, z dnia 17 kwietnia 2009 roku, znak IPPB3/423-92/09-2/JG;
- w Komentarzu do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych 2009, W. Nykiel, A. Marianski, Gdańsk 2009, s. 716-717, zgodnie z którym brzmienie art. 16j ust. 1 pkt 3 updop obowiązujące od dnia 1 stycznia 2007 roku usuwa wątpliwości interpretacyjne jakie miały miejsce w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. Obecnie obiekty, dla których możliwy jest okres amortyzacji nie krótszy niż 3 lata, to:
- trwale związane z gruntem budynki handlowo-usługowe wymienione w rodzaju 103 Klasyfikacji (Śródków Trwałych przypis własny),
- inne budynki niemieszkalne wymienione w rodzaju 109 Klasyfikacji trwale związane z gruntem,
- kioski towarowe o kubaturze poniżej 500 m3,
- domki kempingowe,
- budynki zastępcze;
- w stanowisku zamieszczonym na stronie internetowej Ministerstwa Finansów w dniu 3 listopada 2005 roku (dotyczącym co prawda przepisów updop w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 roku, aczkolwiek mającym - w ocenie Spółki - zastosowanie również w obecnym stanie prawnym), zgodnie z którym nie krótszy niż 36 miesięczny okres amortyzacji obowiązuje w stosunku do trwale związanych z gruntem budynków handlowo-usługowych wymienionych w rodzajach 103 KŚT oraz innych budynków niemieszkalnych wymienionych w rodzajach 109 KŚT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Spółki.
Końcowo informuje się, że w niniejszej interpretacji tut. Organ przyjął za Spółką, iż realizacja zdarzenia opisanego we wniosku nastąpi w 2010 r.
Ponadto należy też wskazać, że jeśli w rzeczywistości okazałoby się, iż nabyty w formie aportu Sklep jednak był ujęty w ewidencji Wspólnika i był amortyzowany to wówczas organ podatkowy winien wywieść skutki prawne adekwatne do sytuacji mającej miejsce w rzeczywistości.
Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
IBPBI/2/423-450/09/BG, interpretacja indywidualna
ILPB3/423-122/09-2/HS, interpretacja indywidualna
IPPB3/423-92/09-2/JG, interpretacja indywidualna
IPPB5/423-237/08-2/MŚ, interpretacja indywidualna
ITPB3/423-362/08/AW, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
