
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8 poz. 60 z późniejszymi zmianami) w związku z art. 4 ust. 1 i art. 7 ustawy z dnia 16.11.2006 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz.1590) oraz art. 15 ust. 1 pkt 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 z późniejszymi zmianami) - Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 10.05.2007 r., znak DF/4471/2007 (wpływ do tut. Urzędu w dniu 14.05.2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie dotyczącej uznania czy wydatki na zakup standardowej zieleni tj. roślin, które są posadzone na zewnątrz przed posesją oraz kwiatów doniczkowych do pomieszczeń biurowych, a także doniczki, ziemię i inne środki dla roślin stanowią koszt uzyskania przychodów Spółki postanawia uznać że, w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe
Pismem z dnia 10.05.2007 r. Spółka zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji, dotyczącej uznania, czy wydatki na zagospodarowanie terenu wokół siedziby firmy oraz kwiaty do pomieszczeń biurowych, stanowią koszt uzyskania przychodów Spółki. Przedstawiając stan faktyczny Spółka podaje, że w ramach prowadzonej działalności kupuje standardowej klasy kwiaty doniczkowe do pomieszczeń biurowych oraz rośliny i krzewy ozdobne, które posadzone są na zewnątrz przed posesją, w której mieści się siedziba Spółki. Zagospodarowanie terenu wokół firmy oraz wewnątrz budynku nie odbiega od zwyczajowo przyjętego w okolicy, a raczej należy do skromnych. Koszty związane z zakupem roślin do pomieszczeń biurowych jak i na zewnątrz budynku oraz wydatki na zakup doniczek, ziemi do kwiatów, kory, Spółka zalicza do kosztów uzyskania przychodów.
Według Spółki, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym os osób prawnych za koszty uzyskania przychodu należy rozumieć koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Spółka uważa, że zgodnie z przedstawioną definicją kosztu uzyskania przychodów, wydatki na zakup roślin zarówno do pomieszczeń biurowych jak i na zewnątrz oraz wydatki na zakup doniczek, ziemi do kwiatów i kory należy zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów. Rośliny doniczkowe, dostarczając tlenu, oczyszczając pomieszczenia z toksyn, absorbując kurz i emitując ujemne jony poprawiające nastrój, spełniają funkcje użytkową w pomieszczeniach biurowych. Dbałość o posesję wynika z przepisów administracyjnych, zgodnie z którymi każdy właściciel zobowiązany jest do dbania o wygląd terenu przed zajmowaną posesją. Zagospodarowanie terenu wokół firmy nie może odbiegać od ogólnie przyjętych w tym zakresie standardów. Jednocześnie art. 16 ust 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyłącza z kosztów uzyskania przychodów koszty reprezentacji, w szczególności koszty poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Zgodnie z tym wyłączeniem, nie uznaje się za koszt uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, gdzie reprezentacja oznacza okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia zawiązanym ze stanowiskiem lub pozycją społeczną. Reprezentacja to stwarzanie i utrwalanie dobrego wizerunku firmy, czyli działania mające na celu wywarcie na kontrahentach jak najlepszego wrażenia. Zdaniem Spółki zakup standardowej klasy zieleni nie jest reprezentacją. Trudno uznać za okazałość i wytworność utrzymanie w należytym porządku terenów zielonych przed budynkiem jak też posiadanie kwiatka doniczkowego w biurze.
Odnosząc się do powyższego, tut. organ podatkowy stwierdza, co następuje. Stosownie do treści art. 15 ust. 1 pkt 1 zdanie pierwsze ustawy z dnia 15.02.1992 r. (tekst jednolity z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 z późniejszymi zmianami) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.16 ust. 1. Ze wskazanego przepisu wynika, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowić mogą koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Przy czym kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z funkcjonowaniem firmy, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, a także w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przyniosło (mogło przynieść) przychody także w przyszłości.
Zgodnie z obowiązującym od dnia 1.01.2007 r. brzmieniem art. 16 ust. 1 pkt 28 wskazanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Z uwagi na to, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają definicji pojęć reprezentacja, należy stosować wykładnię językową. Według słownika języka polskiego pod redakcją prof. M. Szymczuka (PWN, Warszawa 2002), reprezentacja to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną. Przywołana powyżej definicja reprezentacji akcentuje okazałość i wytworność, jako środki, do wywołania jak najlepszego wrażenia potencjalnego klienta czy kontrahenta.
Według oceny tut. organu podatkowego, opisane we wniosku działania firmy nie stanowią działań o charakterze wyjątkowym, specjalnym, mającym na celu okazałe, ekskluzywne czy wytworne odbiegające od zwyczajowo przyjętego w danej branży i okolicy - reprezentowanie przedsiębiorstwa. W świetle powyższego uznać należy, iż wydatki te nie wyczerpują wskazanej definicji reprezentacji.
Zatem, wydatki na wystrój firmy i zagospodarowanie terenu wokół firmy, w opisanym stanie faktycznym i prawnym, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W świetle powyższego uznać należy, że w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym, stanowisko Spółki, jest prawidłowe.
112047, 146936, 130845, 148330
