
Temat interpretacji
STAN FAKTYCZNY
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Towarzystwo ... jest Stowarzyszeniem wpisanym do KRS i prowadzi działalność polegającą na opiece medycznej nad ludźmi chorymi i ich rodzinami, a w szczególności nad ludźmi chorymi na chorobę nowotworową w ostatniej fazie jej rozwoju.
Towarzystwo ...
posiada przyznany numer NIP, Regon.
Dla realizacji swoich zadań statutowych Towarzystwo, na podstawie § 35 Statutu utworzyło Hospicja:
a) Hospicjum A ...,
b) Hospicjum B.
W/w Hospicja finansowane są ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia /podpisane umowy o świadczenie usług/.Natomiast Towarzystwo ... pozyskuje środki ze składek członkowskich, 1% podatku, zbiórek publicznych, nie prowadzi żadnej zarobkowej działalności.
Hospicja posiadają odrębne rachunki bankowe i odrębnie nadane numery NIP i Regon.Ponadto posiadają odrębne wpisy w księdze rejestrowej prowadzonej dla Zakładów Opieki Zdrowotnej przez Podlaskie Centrum Zdrowia Publicznego w Białymstoku. Kontrakty z Narodowym Funduszem Zdrowia na wykonywanie usług medycznych zawierają hospicja (każde oddzielnie).
W uzupełnieniu wniosku z dnia 18 grudnia 2006r. (data wpływu: 20.12.2006r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu podatkowego odnośnie sprecyzowania stanu faktycznego poprzez wyjaśnienie statusu
prawnego: Hospicjum A oraz Hospicjum B, tj. wskazanie czy jednostki te wchodzą w skład Towarzystwa (są jego oddziałami) czy też są to odrębne jednostki organizacyjne, Towarzystwo odpisało: status hospicjów uregulowany został przez Statut Stowarzyszenia. Paragraf 35, ustęp 1 Statutu stanowi, iż hospicja, cyt. "...stanowią wyodrębnione organizacyjnie zespoły osób i środków materialnych, utworzone w celu świadczenia opieki nad chorymi ...". § 35 ustęp 2 Statutu Stowarzyszenia ... stanowi, że cyt. " Wyróżnia się hospicja domowe i stacjonarne". Ponadto: § 38 ustęp 1 Statutu stanowi, że cyt. "Bezpośrednie administrowanie hospicjami należy do kierowników placówek opieki hospicyjnej, powoływanych i odwoływanych przez Zarząd Towarzystwa". Kompetencje kierowników hospicjów określone zostały w § 38 ust. 2 cyt. "Samodzielność kierowników hospicjów w sprawach majątkowych obejmuje zakres zwykłego zarządu, decyzje przekraczające ten zakres wymagają akceptacji Zarządu Towarzystwa".
W tym stanie
faktycznym zostało postawione następujące pytanie: czy obowiązek składania sprawozdań finansowych do Urzędu Skarbowego spoczywa wyłącznie na:
- Towarzystwie ..., które obejmowałyby całość, tj. Towarzystwo ... i oba Hospicja,
- w rozbiciu na utworzone w ramach stowarzyszenia jednostki organizacyjne - Hospicja,
- czy też każdy posiadacz NIP należący do Stowarzyszenia, obowiązany jest do składania odrębnych sprawozdań finansowych?
STANOWISKO PODATNIKA
Uważamy, że stan faktyczny i prawny przemawia za tym aby jednostki organizacyjne - hospicja utworzone przez Stowarzyszenie, jak też samo Stowarzyszenie, składały odrębne sprawozdania finansowe.Przemawia za tym fakt gospodarowania odrębnym, wydzielonym majątkiem, daleko posunięta samodzielność kierowników w zarządzaniu hospicjami, prowadzenie oddzielnie księgowości przez Stowarzyszenie oraz hospicja, a także posiadanie odrębnych rachunków bankowych oraz nadanych numerów NIP i REGON.
OCENA PRAWNA STANOWISKA PYTAJĄCEGO Z PRZYTOCZENIEM PRZEPISÓW PRAWA
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej ( Dz. U. Nr 91, poz. 408 z późn. zm.) zakład opieki zdrowotnej jest wyodrębnionym organizacyjnie zespołem osób i środków majątkowych utworzonym i utrzymywanym w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia.
W myśl przepisu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, zakładem opieki zdrowotnej jest szpital, zakład opiekuńczo-leczniczy, zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy, sanatorium, prewentorium, hospisjum stacjonarne, inny niewymieniony z nazwy zakład przeznaczony dla osób, których stan zdrowia wymaga udzielania całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych w odpowiednio urządzonym, stałym pomieszczeniu.
Natomiast w pkt 12 cytowanego przepisu ustawodawca wymienił: inny zakład spełniający warunki określone w ustawie.
Art. 2 ust. 2 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej
stanowi, że zakład opieki zdrowotnej może być odrębną jednostką organizacyjną, częścią innej jednostki organizacyjnej lub jednostką organizacyjną podległą innej jednostce organizacyjnej.
Stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 pkt 6 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej zakład opieki zdrowotnej może być utworzony przez: fundację, związek zawodowy, samorząd zawodowy lub stowarzyszenie.
Natomiast przepis art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy stanowi, że ustrój zakładu opieki zdrowotnej oraz inne sprawy dotyczące jego funkcjonowania, nie uregulowane w ustawie, określa statut. Stosownie do przepisu art. 11 ust. 2 cytowanej ustawy w statucie zakładu opieki zdrowotnej określa się w szczególności:1) nazwę zakładu odpowiadającą zakresowi udzielanych świadczeń,2) cele i zadania zakładu,3) siedzibę i obszar działania,4) rodzaje i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych,5) organy zakładu i strukterę organizacyjną, 6) formę gospodarki finansowej.Podmiot, który utworzył zakład, nadaje statut, chyba
że przepisy ustawy stanowią inaczej (art. 11 ust. 3 cytowanej ustawy). Stosownie do przepisu art. 12 ust. 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, zakład opieki zdrowotnej może rozpocząć działalność dopiero po uzyskaniu wpisu do rejestru. Przepis art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych /tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm/ stanowi, że podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego przekazują do urzędu skarbowego sprawozdanie wraz z opinią i raportem podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych, w terminie 10 dni od daty zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, a spółki - także odpis uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe. Obowiązek złożenia opinii i raportu nie dotyczy podatników, których sprawozdania finansowe, na podstawie odrębnych przepisów, są zwolnione z obowiązku badania. Jak wynika z powyższego przepisu, obowiązek przekazania do urzędu skarbowego
sprawozdania finansowego, w terminie 10 dni od daty jego zatwierdzenia, dotyczy podatników podatku dochodowego od osób prawnych obowiązanych do sporządzenia sprawozdania finansowego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Towarzystwo jest Stowarzyszeniem, wpisanym do KRS, prowadzi działalność polegającą na opiece medycznej nad ludźmi chorymi i ich rodzinami. Dla realizacji swoich zadań statutowych Towarzystwo, na podstawie Statutu, utworzyło Hospicjum A i Hospicjum B. Hospicja stanowią wyodrębnione organizacyjnie zespoły osób i środków materialnych, utworzone w celu świadczenia opieki nad chorymi. Hospicja posiadają odrębne wpisy w księdze rejestrowej prowadzonej dla Zakładów Opieki Zdrowotnej przez Podlaskie Centrum Zdrowia Publicznegpo w Białymstoku. W/w Hospicja finansowane są ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia. Kontrakty z Narodowym Funduszem Zdrowia na wykonywanie usług medycznych zawierają hospicja (każde oddzielnie). Bezpośrednie administrowanie hospicjami
należy do kierowników placówek opieki hospicyjnej, powoływanych i odwoływanych przez Zarząd Towarzystwa. Samodzielność kierowników hospicjów w sprawach majątkowych obejmuje zakres zwykłego zarządu, decyzje przekraczające ten zakres wymagają akceptacji Zarządu Towarzystwa.Hospicja posiadają odrębne rachunki bankowe i odrębnie nadane numery NIP i REGON. Rozstrzygając kwestię objętą przedmiotowym zapytaniem należy stwierdzić, że istotne znaczenie ma rozstrzygnięcie kwestii: czy utworzone przez Towarzystwo Hospicja podlegają przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. czy utworzone Hospicja są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Stosownie do zapisu art. 7 ustawy - Ordynacja podatkowa, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1. W myśl przepisu art. 1 ust.1
ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej "podatnikami". Natomiast przepis art. 1 ust. 2 ustawy podatkowej stanowi, że przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3. Pojęcie "osoba prawna" zostało określone w art. 33 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem osobami prawnymi są Skarb Państwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną. Jednostka organizacyjna uzyskuje osobowość prawną z chwilą jej wpisu do właściwego rejestru, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. Rodzaje rejestrów oraz ich organizację i sposób prowadzenia regulują odrębne przepisy. (art. 37 § 1 i 2 K.c.). Natomiast pojęcie "jednostka organizacyjna
nie mająca osobowości prawnej" nie zostało zdefiniowane w prawie podatkowym, ani też w polskim systemie prawa. Należy jednak wskazać, że stosunki prawnopodatkowe są stosunkami o charakterze majątkowym, pieniężnym i koncentrują się wokół majątku podatnika. Dlatego też majątek podatnika należałoby uznać za najistotniejszy element składowy konstrukcji podatnika. Innym również ważnym elementem jest posiadanie organów zarządzających, których działania lub zaniechania mogłoby zostać przypisane danemu podmiotowi podatku. Posiadanie bowiem autonomii w sferze majątkowej oraz wyodrębnienia organizacyjnego pozwala na wykonanie obowiązku zapłaty podatku oraz ponoszenie odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe.Analiza posiadania podmiotowości prawnopodatkowej w podatku dochodowym od osób prawnych przez niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej wymaga odniesienia do przepisów regulujących ich status, a mianowicie przepisów cytowanej wyżej ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Zgodnie z art. 2 ust. 1
ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jednolity: Dz. U. z 2004r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymuja numery identyfikacji podatkowej, zwane dalej "NIP". Przepis art. 2 ust. 2 cytowanej wyżej ustawy stanowi: obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podatków; podmioty te również otrzymują NIP. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników podatnicy obowiązani są do dokonania złoszenia identyfikacyjnego; zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę
opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.Art. 5 ust. 3 pkt 1 cytowanej ustawy stanowi, że zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera w szczególności pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, a ponadto w przypadku zakładów (oddziałów) osób prawnych oraz innych wyodrębnionych jednostek wewnętrznych będących podatnikami - NIP oraz inne dane dotyczące jednostki macierzystej. Zatem, tut. organ podatkowy zauważa, że nadanie utworzonym przez Towarzystwo Hospicjom numerów identyfikacyjnych (NIP) nie przesądza o formie organizacyjnej tychże Hospicjów, bowiem o tym decydują przepisy
ustaw oraz statut oparty na tychże przepisach. Fakt posiadania przez Hospicja numerów REGON również nie ma znaczenia w tym kontekście. A zatem fakt nadania Hospicjom nr NIP i nr REGON nie przesądza o tym, iż są one podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Reasumując: w przedstawionym stanie faktycznym utworzone przez Towarzystwo Hospicja, niewątpliwie nie są podatnikami, o których mowa w art. 1 ust. 1 ustawy podatkowej - brak wpisu w KRS. Jeżeli utworzone przez Towarzystwo Hospicja posiadają określone przymioty charakteryzujące je jako jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej (takie jak m.in. wyodrębniony majątek i wykształconą strukturę organizacyjną, wykazują dostateczny stopień niezależności i samodzielności), to w świetle przepisów art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych winny być uznane za podatników podatku dochodowego od osób prawnych. W związku z powyższym Hospicja mają obowiązek stosowania przepisów tejże ustawy, a zatem również
przepisów zawartych w art. 27 ust. 2 ustwy podatkowej, tj. składania sprawozdań finansowych. Wówczas Hospicja utworzone przez Stowarzyszenie jak też samo Stowarzyszenie obowiązane byłyby składać odrębne sprawozdania finansowe. W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza, iż stanowisko przedstawione w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe. Dokumenty złożone wraz z wnioskiem nie podlegały formalnej i merytorycznej ocenie. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
