POSTANOWIENIE - Interpretacja - PDP/423-4/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.04.2006, sygn. PDP/423-4/06, Urząd Skarbowy w Oświęcimiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 27.02.2006 r. w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych - stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.02.2006 r. do tut. organu podatkowego wpłynęło zapytanie Przedsiębiorstwa o treści:
- Czy strata wykazana w poz. 44 zeznania CIT-8 za 2004 r. może obniżyć dochody w latach następnych wg zasad określonych w art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że w 2004 r. Spółka otrzymała z Urzędu Marszałkowskiego dopłatę do przewozów pasażerskich z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w tych przewozach oraz dotację ze Starostwa do zakupu środków trwałych. Otrzymaną dopłatę do biletów oraz dotację ujęto w zeznaniu CIT-8 za 2004 r., jako przychód (poz. 25 deklaracji). Równocześnie o kwotę otrzymanej dopłaty do biletów zostały pomniejszone koszty uzyskania przychodów wykazane w poz. 29 deklaracji. W rezultacie w poz. 31 i 34 został wykazany dochód. Z kolei w dochodach wolnych w poz. 36 deklaracji wykazano dochody otrzymane z dotacji i dopłaty do biletów. Dopiero po odjęciu dochodów wolnych w poz. 44 wykazano stratę.
Zdaniem Przedsiębiorstwa, wykazana w zeznaniu CIT-8 za 2004 r. strata w poz. 44 deklaracji może obniżyć dochody w latach następnych, bowiem Spółka na działalności (bez uwzględnienia dotacji i dopłat) poniosła stratę.

Tut. organ podatkowy odnosząc się do przedstawionego wyżej stanu faktycznego, wyjaśnia co następuje.
Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 1 i art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) otrzymana przez Jednostkę dopłata oraz dotacja na zakup środka trwałego stanowi dla niej przychód w dacie jej otrzymania i winna zostać wykazana w ogólnej kwocie zadeklarowanych za dany rok podatkowy przychodów.
Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym na dzień 31.12.2003 r.), dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego (...) są wolne od podatku. Z kolei, wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z tych dochodów (przychodów) - stosownie do zapisu art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy (wg stanu prawnego na dzień 31.12.2003 r.) - należy wyłączyć z kwoty kosztów uzyskania przychodów.
Zgodnie z treścią art. 5 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1957 ze zm.) zwolnienia, o których mowa m.in. w art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2003 r. stosuje się do 31.12.2006 r. Również przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003 r. stosuje się do 31.12.2006 r.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych wg zasad określonych w art. 16a-16m od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconych podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Zatem odnośnie sposobu ustalenia kwoty straty podatkowej tut. organ wyjaśnia następująco:
Zgodnie z treścią art. 7 ust. 4 w związku z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w celu prawidłowego wyliczenia kwoty straty podatkowej nie należy uwzględniać m.in. przychodów oraz kosztów uzyskania tych przychodów ze źródeł przychodów, z których dochody są wolne od podatku.
Stąd strata wykazana w poz. 44 zeznania podatkowego CIT-8 za 2004 r. (jako strata poniesiona na działalności) może być odliczona od dochodów uzyskanych z tej działalności w latach następnych stosownie do przepisów art. 7 ust. 5 ww. ustawy.
Oceniając przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny na gruncie obowiązujących przepisów stwierdza się, iż stanowisko Jednostki w powyższej sprawie jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
W sprawie będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

POUCZENIE:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia (art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 u.O.p.).

Urząd Skarbowy w Oświęcimiu