Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. N... - Interpretacja - ŁUS-II-2-423/73/06/JB

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.04.2006, sygn. ŁUS-II-2-423/73/06/JB, Łódzki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19.01.2006 r. (data wpływu 25.01.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie określenia wielkości pomocy publicznej z tytułu działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w świetle art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w przypadku niewystąpienia z wnioskiem o konwersję zadłużenia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840) uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku.

Pismem z dnia 19.01.2006 r. (data wpływu 25.01.2006 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27.03.2006 r. (data wpływu 29.03.2006 r.). Spółka wystąpiła z zapytaniem:
Na jaką wielkość pomocy publicznej spółka może liczyć w przypadku niewystąpienia wnioskiem o konwersję zezwolenia ?
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadząc na terenie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia z 2000 r. działalność gospodarczą rozumianą jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów określanych w ramach pozycji PKWIU, wyszczególnionych w pismie z dnia 19.01.2006 r. korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). W dniu wejścia Polski do Unii Europejskiej Spółka była średnim przedsiębiorcą - na 31.12.2003 r. nie przekroczyła progów określonych w ustawie:
- zatrudnienie 51 osób
- suma bilansowa 40.000 000 EUR
- przychody netto 27 000 000 EUR.

Zdaniem podatnika Spółka nie konwertując zezwolenia korzysta z praw nabytych - wartość pomocy publicznej równa się 100 % nakładów inwestycyjnych w okresie istnienia strefy (tj. do roku 2017).
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Na podstawie art. 5 ust 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1840) przedsiębiorca, który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1.01.2001 r. zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu z dnia 31.12.2000 r.:

    1. w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. - jeżeli był on w dniu uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej małym przedsiębiorcą,
    2. w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. - jeżeli był on w dniu uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej średnim przedsiębiorcą

    - w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r.).


Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw przedsiębiorca, który uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wydane przed 1 stycznia 2001 roku, może wystąpić z wnioskiem do ministra właściwego do spraw gospodarki o jego zmianę polegającą na zastosowaniu do tego przedsiębiorcy zwolnień określonych w art. 5 ww. ustawy. Termin złożenia powyższego wniosku zgodnie z art. 6 ust. 5 ustawy upływa 31 grudnia 2007 roku.W dniu wejścia Polski do Unii Europejskiej Spółka była średnim przedsiębiorcą.
W związku z powyższym, niezależnie od tego czy Spółka wystąpi o zmianę warunków zezwolenia zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, mają do niej zastosowanie przepisy wyżej powołanego art. 5 ust. 1 ww. ustawy. Wobec powyższego, stanowisko Spółki tutejszy organ podatkowy uznaje - za nieprawidłowe. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej).

Łódzki Urząd Skarbowy