P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1472/ROP 1/423-62/143/06/DP

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.04.2006, sygn. 1472/ROP 1/423-62/143/06/DP, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie działając na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Szpitala ... SPZOZ z dnia 20.02.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 23.02.2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych

postanawia

uznać stanowisko podatnika za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Szpital ponosi wydatki na zakup sprzętu medycznego i modernizację budynku ze środków z dotacji celowych otrzymanych od Organu Założycielskiego. Od zakupionych środków trwałych Szpital nalicza amortyzację, która zgodnie z przepisami art. 16 ust. 1 pkt. 63 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie stanowi kosztów uzyskania przychodów i o tę amortyzację powiększa dochód do opodatkowania. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt. 4 ww. ustawy wolne od podatku są: dochody podatników, których celem statutowym jest działalność m.in. w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej - w części przeznaczonej na te cele. Mimo, że poniesione wydatki w myśl ww. przepisów nie stanowią kosztów uzyskania przychodu, to z uwagi na przeznaczenie ich na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt. 4, dochód stanowiący równowartość tych wydatków jest wolny od podatku.

W związku z powyższym podatnik zwraca się z wnioskiem o dokonanie interpretacji przepisów art. 17 ust. 1 pkt. 4 oraz art. 16 ust. 1 pkt. 63 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i potwierdzenie stanowiska, iż

od amortyzacji nie stanowiącej kosztów uzyskania przychodów Szpital nie płaci podatku dochodowego, ponieważ dochód przeznaczony jest na odtworzenie zużywających się środków trwałych poprzez zakup nowych, które służą celom statutowym Szpitala.

Zdaniem Jednostki, w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym winien znaleźć zastosowanie przepis art.17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym dochody Szpitala w części przeznaczone na cele statutowe czyli związane z ochroną zdrowia są wolne od podatku dochodowego. W przypadku wydatków, które nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt. 63 ww. ustawy - a więc wpływających na zwiększenie dochodu - należy ustalić, czy są to wydatki związane z celami statutowymi. Jeżeli dany wydatek będzie związany z realizacją celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca temu wydatkowi będzie wolna od podatku. W przypadku zaś, gdy wydatek nie będzie związany z tymi celami - będzie podlegać opodatkowaniu.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie podziela stanowisko Spółki zawarte we wniosku i wyjaśnia, co następuje.

Jak wynika z wniosku, Szpital ponosi wydatki na zakup sprzętu medycznego i modernizację budynku ze środków z dotacji celowych otrzymanych od Organu Założycielskiego będącego jednostką samorządu terytorialnego - Miasto Stołeczne Warszawa. Szpital dokonuje amortyzacji uzyskanych w ten sposób środków trwałych.

Tutejszy organ podatkowy wyjaśnia, że zasadniczo amortyzacja jest szczególnym sposobem uwzględnienia w kosztach uzyskania przychodu wydatków na środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne. Wydatki na ich nabycie nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodu bezpośrednio, lecz pośrednio, poprzez dokonywane przez podatnika odpisy amortyzacyjne.

Jednakże w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku dokonywane przez Szpital odpisy amortyzacyjne nie stanowią kosztów uzyskania przychodów zgodnie z dyspozycją art. 16 ust. 1 pkt. 63 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów m.in. odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych (...) nabytych nieodpłatnie (ze względu na dotacje), jeżeli:

- nabycie to nie stanowi przychodu z tytułu nieodpłatnego otrzymania rzeczy lub praw w związku z art. 12 ust.4 pkt.14 ww. ustawy, lub

- dochód z tego tytułu jest zwolniony od podatku dochodowego, lub

- nabycie to stanowi dochód, od którego na podstawie odrębnych przepisów zaniechano poboru podatku.

Poniesione przez podatnika wydatki, nie uznawane w myśl przepisów podatkowych za koszty uzyskania przychodów, wpływają na powstanie różnic pomiędzy dochodem podatkowym a zyskiem bilansowym. Ujęte w księgach rachunkowych wydatki - nie uznane w myśl przepisów o podatku dochodowym za koszty uzyskania przychodów - wpływają na zwiększenie dochodu podatkowego.

Jeżeli jednak wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych wiążą się z realizacją celów statutowych (a wiążą się, gdyż w przedmiotowej sprawie środki trwałe od których naliczana jest amortyzacja wykorzystywane są do realizacji celów statutowych Szpitala), to zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 - 8 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody podatników w części przeznaczonej na cele statutowe lub inne określone w tych przepisach.

Stanowisko powyższe potwierdziło Ministerstwo Finansów pismem z dnia 19.11.2002 r. sygn. PB3-IP-8214-256/2002.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego i jest ważna w stanie prawnym obowiązującym w dniu wydania postanowienia. Interpretacja jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zgodnie z treścią art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy.

Na podstawie art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w terminie 7 dni od doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł (ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej, Dz.U. z 2004 r. Nr 253 poz. 2532 ze zm.).

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie