
Temat interpretacji
Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie sposobu opodatkowania usług związanych z opracowaniem przez rosyjską firmę, nie mającą w Polsce siedziby, algorytmów automatycznego sterowania tłoczni gazu,
uznać stanowisko Spółki za
prawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
Wnioskiem z dnia.... Spółka wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka zakupuje od firmy mającej siedzibę w Rosji usługi związane z opracowywaniem algorytmów automatycznego sterowania tłoczni gazu. W/w usługi są świadczone przez przedstawicieli rosyjskiej Spółki w Polsce na urządzeniach, które nie stanowią ich własności. Firma nie posiada przedstawicielstwa w Polsce, a płatności z tytułu wykonywanych przez nią prac realizowane są bezpośrednio do firmy, zgodnie z w/w umową.
Ponadto wraz z wnioskiem Spółka przedłożyła opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi, z której wynika, iż usługi związane z opracowaniem algorytmów automatycznego sterowania tłoczni gazu mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.20.3, jako "Usługi inżynierskie".
Na tle przedstawionego stanu faktycznego Spółka ma wątpliwość, czy usługi te mieszczą się w zakresie świadczeń doradczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, od których należy pobrać podatek w wysokości 20%, a w przypadku posiadania certyfikatu rezydencji odstąpić od pobrania podatku?
Zdaniem Spółki w/w usługi nie są usługami licencyjnymi, stąd należy je traktować jak usługi niematerialne w ramach doradztwa i konsultacji inżynierskich (PKWiU 74.20.3). Mieszczą się one w zakresie "świadczeń doradczych /.../ oraz świadczeń o podobnym charakterze, o których mowa w w/w przepisie i opodatkować wg stawki 20%, natomiast w przypadku posiadania certyfikatu rezydencji odstąpić od pobrania podatku.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego, Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie uprzejmie informuje.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w 2006 roku, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze pobiera się w wysokości 20% przychodów.
Urząd Statystyczny w Łodzi zakwalifikował w/w usługi jako "usługi inżynierskie", natomiast Spółka, zgodnie z polską klasyfikacją PKWiU zaliczyła je do "usług doradztwa i konsultacji inżynierskich", o czym stanowi podgrupa PKWiU o symbolu 74.20.31.
Jak wynika z w/c art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy, przepis ten nie jest katalogiem zamkniętym, stąd "usługi inżynierskie" i ich szersze rozwinięcie tj. "usługi doradztwa i konsultacji inżynierskich" również mieszczą się w w/w usługach, stanowiąc świadczenia o podobnym charakterze.
W myśl art. 26 ust. 1 ustawy, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikat rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej.
W dniu 22 maja 1992 r. zawarto umowę między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1993 r. Nr 125, poz. 569). Zgodnie z art. 2 pkt 3 ppkt b, do aktualnie istniejących podatków, których ta umowa dotyczy należą w Federacji Rosyjskiej podatki od zysków i dochodów oraz podatki od majątku przewidziane w ustawach Federacji Rosyjskiej.
Uwzględniając okoliczności przedstawione we wniosku i w opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi oraz przytoczone przepisy prawa, Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, iż mając na uwadze przepisy państwa polskiego, które przewidują opodatkowanie usług, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2a w/w ustawy, z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, Spółka jest zobowiązana pobrać z tytułu wypłaty wynagrodzeń za świadczone usługi podatek w wysokości 20% tylko w przypadku, gdy Firma rosyjska nie przedłoży odpowiedniego certyfikatu rezydencji.
W świetle powyższego, organ podatkowy stwierdza, że stanowisko Spółki zawarte we wniosku jest prawidłowe.
Wobec powyższego organ podatkowy postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stosownie do art. 14b § 1 interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy - do czasu zmiany lub uchylenia zgodnie z art. 14b § 2 ustawy- Ordynacja podatkowa.
Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacja podatkowa.
Zażalenie powinno spełniać wymogi określone w art. 222 Ordynacji podatkowej.
W przypadku wniesienia zażalenia należy uiścić opłatę skarbową zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (j. t. Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.).
