P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1472/ROP 1/423-358/ 58 /05/DP

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.02.2006, sygn. 1472/ROP 1/423-358/ 58 /05/DP, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku ABC S.A. z dnia 09.12.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 12.12.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

postanawia

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka zajmuje się produkcją oraz dystrybucją piwa. Równocześnie, zadaniem Spółki jest zapewnienie zbytu dla dystrybuowanych przez nią towarów. Bezpośrednimi nabywcami towarów Spółki są jednostki prowadzące działalność w zakresie handlu hurtowego. Dystrybutorzy (hurtownie) sprzedają produkty Spółki ABC S.A. do punktów sprzedaży detalicznej, dostarczających je następnie do ostatecznych konsumentów oraz do podmiotów zajmujących się profesjonalną obsługą gastronomiczną (np. firm cateringowych) zużywających produkty Spółki w ramach świadczonych przez siebie usług.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka organizuje akcje promocyjne skierowane do:

1. Bezpośrednich dystrybutorów produktów spółki, tj. podmiotów nabywających bezpośrednio od spółki jej towary, zajmujących się ich dalszą dystrybucją; akcje mogą mieć zasięg ogólnopolski lub regionalny. Warunkiem podstawowym wzięcia udziału w akcjach promocyjnych jest dokonanie przez dystrybutora zakupu produktów Spółki ABC S.A na określonym przez organizatora poziomie. Zakup taki jest zazwyczaj przeliczany na punkty. W niektórych akcjach organizator określa dodatkowe warunki decydujące o ilości przyznanych punktów, jak osiągnięcie określonej dynamiki wzrostu zakupów przez dystrybutora w czasie trwania akcji w porównaniu do podobnego okresu sprzed rozpoczęciem akcji, a także terminowe regulowanie płatności. Nagrody w ramach takich akcji mogą być przyznawane albo wszystkim uczestnikom akcji, którzy spełnili określone warunki albo tylko najlepszym (np. pięciu, którzy zebrali największą ilość punktów). Zasady akcji spisane są w regulaminach.

2. Akcje skierowane do przedsiębiorców będących sprzedawcami detalicznymi produktów Spółki; podstawowym warunkiem wzięcia udziału w takich akcjach jest dokonanie zakupu określonych produktów Spółki. W przypadku niektórych akcji zakup jest jedynym warunkiem otrzymania nagrody, czasami jednak organizator określa dodatkowe warunki, np.: utrzymanie ciągłej dostępności produktów Spółki, dodatkowa ekspozycja produktów, instalacja materiałów reklamowych.

3. Pracowników dystrybutorów produktów spółki (przedstawicieli handlowych); podstawowym warunkiem do wzięcia udziału w akcjach promocyjnych jest dokonanie przez przedstawiciela handlowego sprzedaży produktów Spółki na określonym poziomie. Zasady poszczególnych akcji mogą się różnić, tzn. nagrody mogą otrzymywać wszyscy uczestnicy, którzy osiągną minimalny, określony przez Koordynatora ds. Hurtu (będącego pracownikiem ABC) "cel sprzedażowy" wybranych marek piwa, albo tylko ci z uczestników, którzy osiągną największe procentowo przekroczenie wyznaczonego celu. Nagrody przyznawane w ramach omawianych akcji mają zazwyczaj charakter pieniężny. Ich wartość jest uzależniona od miejsca w rankingu albo od ilości zdobytych punktów. Zasady akcji spisane są w regulaminach.

Celem powyższych działań jest intensyfikacja sprzedaży piwa marki ABC na terenie całej Polski. Warunkiem podstawowym wzięcia udziału w akcjach promocyjnych jest: dokonanie zakupu produktów Spółki ABC S.A przez dystrybutorów oraz sprzedaży tych produktów przez przedstawicieli handlowych i przedsiębiorców będących sprzedawcami detalicznymi - na określonym przez organizatora poziomie, zaś zasady akcji spisane są w regulaminach.

W niektórych akcjach organizator określa dodatkowe warunki decydujące o ilości przyznanych punktów, jak osiągnięcie określonej dynamiki wzrostu zakupów przez dystrybutora w czasie trwania akcji w porównaniu do podobnego okresu sprzed rozpoczęciem akcji, terminowe regulowanie płatności, utrzymanie ciągłej dostępności produktów Spółki, dodatkowa ekspozycja towarów lub instalacja materiałów reklamowych. Nagrody przyznawane w ramach omawianych działań mają charakter pieniężny bądź rzeczowy.

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie stanowiska, iż organizowane przez nią akcje promocyjne skierowane do:

- bezpośrednich dystrybutorów produktów spółki,

- pracowników (przedstawicieli handlowych) dystrybutorów produktów spółki,

- punktów sprzedaży detalicznej produktów spółki,

stanowią działania o charakterze wsparcia sprzedaży i tym samym nie mieszczą się w zakresie regulacji art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a wydatki związane z ich organizacją stanowią w pełni koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ww. ustawy.

Zdaniem Spółki, wydatki poniesione na premiowanie wymienionych podmiotów za dokonywane przez nie zakupy oraz dystrybucję produktów mają bezpośredni lub pośredni wpływ na przychody Spółki, realizowane z tytułu sprzedaży jej towarów. Ponadto celem akcji promocyjnych nie jest reklama produktów Spółki lecz intensyfikacja ich sprzedaży.

Mając powyższe na uwadze, wydatki na organizację akcji promocyjnych - zdaniem wnioskodawcy - stanowią koszty uzyskania przychodów stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie podziela stanowisko Spółki zawarte we wniosku i wyjaśnia, co następuje.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, nagrody przyznawane w związku z udziałem w organizowanych przez wnioskodawcę akcjach promocyjnych, przyznawane są wyłącznie za spełnienie określonych w regulaminach warunków.

W przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie znajduje przepis art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 z późn. zm.), zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Przyznawanie nagród stanowi jedną z form uatrakcyjnienia oferowanej sprzedaży, jak również ma na celu umocnienie więzi gospodarczych (handlowych) podatnika z jego kontrahentami (nabywcami). Niewątpliwie możliwość uzyskania nagrody skłaniać będzie nabywców do kontynuowania zakupów w firmie, która ją oferuje. Wpływać zatem będzie na wzrost sprzedaży oferowanych artykułów, a co za tym idzie, na osiągane przez Spółkę przychody.

Należy zatem potwierdzić stanowisko strony, że wydatki poniesione przez organizatora działań promocyjnych w związku z przyznawaniem nagród (rzeczowych bądź pieniężnych):

- poniesione zostały w celu uzyskania przychodu, zaś ich poniesienie ma racjonalny i gospodarczo uzasadniony cel,

- nie należą do kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Oznacza to, iż wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z wypłacanymi nagrodami stanowić będą - w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - koszty uzyskania przychodów. W przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów chyba, że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób - bowiem ponoszone przez wnioskującego wydatki mają zdecydowanie inny charakter. Mimo, że cel akcji promocyjnych i reklamy jest taki sam, tj. zwiększenie sprzedaży, to są one realizowane innymi środkami. Reklama polega na informowaniu o zaletach, funkcjach sprzedawanych towarów lub wyrobów oraz możliwościach ich zakupu, zaś akcje promocyjne polegają na zastosowaniu "motywacyjnej" funkcji przyznawanej nagrody za zakup towarów lub wyrobów. Nie jest to więc zakres pojęć i czynności tożsamych.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji. Niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego i jest ważna w stanie prawnym obowiązującym w dniu wydania postanowienia. Interpretacja jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zgodnie z treścią art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy.

Na podstawie art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w terminie 7 dni od doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł (ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej, Dz.U. z 2004 r. Nr 253 poz. 2532 ze zm.).

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie