POSTANOWIENIE - Interpretacja - D-1/423-68/05

www.shutterstock.com

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.02.2006, sygn. D-1/423-68/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 07.12.2005r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego (uzupełniony pismem z dnia 25.01.2005r.), w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka z o. o. na mocy umów zawartych z Samorządem Województwa Lubelskiego w imieniu którego działa Wojewódzki Urząd Pracy, realizuje projekty w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - Priorytet 2 "Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach" - działanie 2.3 "Reorientacja osób odchodzących z rolnictwa" i działanie 2.4 "Reorientacja zawodowa osób zagrożonych procesami restrukturyzacyjnymi", które finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz ze środków budżetu państwa. Program współfinansowany jest ze środków:
- Europejskiego Funduszu Społecznego w wysokości 75 %,
- z budżetu państwa w wysokości 25 %.

Na pokrycie kosztów realizacji projektów, spółka uzyskuje dotację z Wojewódzkiego Urzędu Pracy do wysokości poniesionych wydatków, uznanych za koszty kwalifikowane zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi rozliczania ZPORR. Środki uzyskane z dotacji lokowane są na wydzielonym rachunku bankowym a ewidencja wydatków prowadzona jest na wydzielonych kontach księgowych.

Do chwili obecnej dotacja uzyskana z WUP zaliczana była do przychodów podlegających opodatkowaniu, a do kosztów uzyskania przychodów zaliczano poniesione wydatki sfinansowane ze środków ZPORR, jednak tylko do wysokości kwoty dotacji która wpłynęła na konto LBS. Zgodnie z zawartymi umowami spółka jest "Beneficjentem", a Samorząd Województwa, w którego imieniu działa Wojewódzki Urząd Pracy jest "Instytucją wdrażającą". Beneficjent nie wnosi środków własnych. Dofinansowanie będące przedmiotem umowy przekazywane jest beneficjentowi transzami. Płatność na rzecz beneficjenta realizowana jest przez Wojewódzki Urząd Pracy w oparciu o dokument o nazwie "wniosek o płatność" sporządzony przez beneficjenta na podstawie poniesionych wydatków. Wniosek o płatność jest weryfikowany i zatwierdzany przez Wojewódzki Urząd Pracy. Po akceptacji wniosku instytucja wdrażająca dokonuje przelewu na wydzielone konto bankowe beneficjenta.

Pytanie Spółki: Czy dotacja uzyskiwana z Wojewódzkiego Urzędu Pracy jako dofinansowanie realizacji projektów wykonywanych w ramach ZPORR korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 23 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? Czy zwolnienie ma zastosowanie do całości dotacji, czy też wyłącznie do części sfinansowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego (75 %) ?

W/w sprawie Spółka zajęła następujące stanowisko: Dotacja korzysta w całości ze zwolnienia przedmiotowego. Jednocześnie wydatki finansowane ze środków uzyskanych z dotacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Stosownie do przepisów art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli pochodzą od rządów państw obcych organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów RP, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Celem tego przepisu jest zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym określonych kwot przekazywanych przez rządy państw obcych lub zagraniczne instytucje finansowe od momentu przekazania do momentu ich uzyskania przez podmiot polski - beneficjenta takiej pomocy (podmiot któremu ma służyć ta pomoc). Dlatego zwolnieniu od podatku dochodowego podlegają dochody podmiotów, którym przyznana została ta pomoc.

Powyższy przepis precyzuje zarówno źródło pochodzenia środków jak i podmiot, który te środki otrzymuje u którego są one dochodem wolnym.

Wobec powyższego do uzyskania przedmiotowego zwolnienia konieczne jest spełnienie łącznie dwóch warunków:
- uzyskania środków od wskazanego w przepisie podmiotu zagranicznego bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotu lub podmiotów upoważnionych do rozdzielania,
- środki te muszą stanowić bezzwrotną pomoc zagraniczną.

Z powyższego zwolnienia korzystają - uzyskane w związku z pozyskaniem środków pomocowych - dochody tych podmiotów, którym przyznana została pomoc (beneficjenci) i to zarówno dochody tych beneficjentów, którzy uzyskują środki bezpośrednio od w/w podmiotów jak też tych, którzy uzyskują te środki za pośrednictwem podmiotów nie będących beneficjentami, właścicielami tych środków, ale które zostały upoważnione do administrowania tymi środkami i przekazywania ich na konto beneficjentów.

Natomiast na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14 wyżej cyt. ustawy w brzmieniu obowiązującym do końca 2006r. zwalnia się od podatku dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, niezależnie od celu ich przeznaczenia z wyjątkiem dopłat od oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Zwolnienie podatkowe dotyczy wszystkich podmiotów otrzymujących dotacje, jednakże pod warunkiem, że otrzymana wypłata jest dokonana tytułem dotacji, zaś źródłem wypłaty jest budżet państwa lub budżet jednostki samorządu terytorialnego, niezależnie od celu ich przeznaczenia.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego spółka jako "beneficjent", na mocy umów zawartych z Samorządem Województwa o dofinansowanie projektów ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego otrzymuje od Wojewódzkiego Urzędu Pracy działającego w imieniu Samorządu Województwa jako "Instytucji wdrażającej" na realizację projektów dofinansowanie w formie dotacji. Tak więc, otrzymane środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego są wolne od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 23 cyt. ustawy, natomiast środki z budżetu państwa korzystają ze zwolnienia do dnia 31.12.2006 r. zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.

Jednocześnie wydatki i koszty sfinansowane z tych środków w świetle przepisu zawartego w art. 16 ust. 1 pkt 58 nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, bowiem zgodnie z tym przepisem "nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14 a, 23, 24 wyżej cyt. ustawy.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14 a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie