Na podstawie przepisów art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.... - Interpretacja - PD-423/1/ŚA/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.02.2006, sygn. PD-423/1/ŚA/06, Urząd Skarbowy w Opatowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie przepisów art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10.01.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych w części dotyczącej zaliczenia kosztów związanych z ulepszeniem istniejącego środka trwałego do środków trwałych w budowie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opatowie stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

W dniu 16.01.2006 r. Spółdzielnia Mieszkaniowa zwróciła się do tutejszego organu o udzielenie interpretacji w zakresie zaliczenia kosztów mających na celu ulepszenie środka trwałego (kotłowni) do środków trwałych w budowie.Z przedstawionego przez spółdzielnię stanu faktycznego wynika, że podjęła ona działania w celu uzyskania środków finansowych z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na modernizację kotłowni osiedlowej. Jednym z przedmiotów działalności spółdzielni zapisanym w statucie jest wytwarzanie, przesyłanie i dystrybucja ciepła. Odbiorcami energii cieplnej są lokatorzy spółdzielni oraz odbiorcy zewnętrzni, którymi są między innymi: druga spółdzielnia mieszkaniowa, przedszkole, przychodnia zdrowia, szkoła.Z uwagi na zły stan techniczny urządzeń spółdzielnia zmuszona jest do wymiany tych urządzeń i modernizacji kotłowni. Koszty tej modernizacji oszacowano na 3 mln złotych. Spółdzielnia nie ma możliwości finansowania tak dużego przedsięwzięcia w całości ze swoich środków dlatego podejmuje działania mające na celu pozyskanie środków finansowych z zewnątrz (m.in. z Norweskiego Mechanizmu Finansowego).
Spółdzielnia do dnia złożenia wniosku poniosła część wydatków na opracowanie wniosku o uzyskanie środków finansowych, opracowanie audytu energetycznego, opracowanie analizy uciążliwości kotłowni itp.
Wg spółdzielni poniesione koszty nie stanowią na opisanym etapie kosztów uzyskania przychodów i należało je zakwalifikować do środków trwałych w budowie jako przedsięwzięcie mające na celu ulepszenie już istniejącego środka trwałego jakim jest kotłownia. Natomiast kosztami uzyskania przychodów będą (po zamknięciu zadania) odpisy amortyzacyjne z wyłączeniem tej części, która zostanie sfinansowana środkami z zewnątrz.

Rozpatrując powyższy wniosek Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opatowie stwierdza:
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U z 2000 r. Nr 54. poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1, co oznacza, że podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów, pod tym jednak warunkiem, iż wykaże ich bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub będzie miało bezpośredni wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 w/w ustawy kosztem uzyskania przychodów są m.in. odpisy z tytułu zużycia środków trwałych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a - 16m, z uwzględnieniem art. 16. Stosownie do art. 16g ust. 13 ustawy, jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji wartość początkową środków trwałych powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł. i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.
O tym, czy dany wydatek może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów w całości jako remont czy poprzez odpisy amortyzacyjne decyduje zakres rzeczowy wykonanych prac.

W myśl art. 16h ust. 1 pkt 1 wymienionej ustawy odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub, w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór, suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art. 16-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Podatnik ubiega się o przyznanie mu dotacji na prace związane z modernizacją kotłowni. Dotacja ta jest przychodem stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 54 , poz. 654 ze zm.) z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne (...). Dotacja staje się przychodem podatnika w momencie faktycznego jej otrzymania.

W art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawodawca przewidział zwolnienie przedmiotowe od podatku dotacji, subwencji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymanych na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m wymienionej ustawy.
Fakt otrzymania dotacji nie wpływa na wartość początkową środków trwałych nabytych przez Spółdzielnię z dotacji oraz środków własnych. Spółdzielnia nie może natomiast zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tej części wartości środków trwałych, która została jej zwrócona w jakiejkolwiek formie, w tym przypadku w postaci otrzymanej dotacji.

Zatem środki trwałe sfinansowane otrzymaną dotacją będą amortyzowane od wartości początkowej uwzględniającej poniesione nakłady (art. 16 g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) z tym, że część odpisów amortyzacyjnych odpowiadająca wartości otrzymanej dotacji nie będzie stanowiła kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności, dokonana w świetle właściwych dla tych okoliczności przepisów prawa podatkowego, pozwoliła Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w Opatowie uznać stanowisko prezentowane przez Spółdzielnię Mieszkaniową za prawidłowe.

Urząd Skarbowy w Opatowie