POSTANOWIENIE - Interpretacja - DP/P1/423-0115/1/05/AP

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.12.2005, sygn. DP/P1/423-0115/1/05/AP, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie: kosztów uzyskania przychodu - wydatki na rzecz firmy konsultingowej za pomoc w przygotowaniu wniosku o dotację

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka podjęła działania mające na celu uzyskanie certyfikatu zgodności z normą ISO 14001:2004 w zakresie Systemu Zarządzania Środowiskiem.

W dniu 06.07.2005r. Podatnik zawarł umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości o częściowe dofinansowanie wydatków w zakresie ww. projektu. Zgodnie z umowną definicją "dofinansowania" środki finansowe będą pochodzić z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i publicznych środków krajowych. Umowa przewiduje, że realizacja projektu, czyli wdrożenie systemu zgodnego z normą ISO, nastąpi do dnia 31.05.2006r.

W celu otrzymania dofinansowania Spółka jest obowiązana w terminie 25 dni od dnia upływu okresu realizacji projektu, do przedłożenia dokumentów szczegółowo wymienionych w umowie. Przedstawione przez Podatnika dokumenty podlegają weryfikacji przez Regionalną Instytucję Finansującą, która może odrzucić te dokumenty. Odrzucenie dokumentów przedstawionych przez Podatnika w konsekwencji może doprowadzić do odmowy refundacji. Tym samym nie jest pewne, czy Spółka otrzyma refundację poniesionych wydatków. Wiadomym jest jedynie, iż jeżeli Podatnik otrzyma refundację, to nastąpi to w 2006r.

W związku z wdrażaniem Systemu Zarządzania Środowiskiem ISO 14001:2004 oraz realizacją umowy o dofinansowanie zawartą z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, w 2005r. Spółka ponosi m.in. wydatki na rzecz firmy konsultingowej za pomoc w przygotowaniu wniosku o dotację. Wydatki te nie mają być sfinansowane dotacją.

Podatnik stoi na stanowisku, iż wydatki poniesione z własnych środków na opracowanie wniosku do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości o dotację będą kosztem uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości została utworzona w 2001r. na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz.U. Nr 109, poz. 1158 z późn. zm.). Agencja jest państwową osobą prawną realizującą zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w programach rozwoju gospodarki. Jednym z zadań jakie realizuje Agencja jest udzielanie dotacji przedsiębiorcom.

Udzielone przez nią dotacje mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych.

I tak, do dnia 31 grudnia 2003r. kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach - zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 14b) ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych - wolne były od podatku. Z dniem 1 stycznia 2004r. przepis art. 17 ust. 1 pkt 14b) ustawy z dnia 15.02.1992r. został uchylony. Jednakże kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z ww. wyjątkiem korzystają ze zwolnienia od podatku jeszcze do końca 2006r. Jak bowiem wynika z treści art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 254, poz. 2533) zwolnienia, o których mowa m.in. w art. 17 ust. 1 pkt 14b) ustawy wymienionej w art. 1, tj. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003r., stosuje się do dnia 31 grudnia 2006r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2003r.

W myśl zaś postanowień - aktualnie obowiązującego - art. 17 ust.1 pkt 23 ustawy z dnia 15.02.1992r. wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Zatem udzielone przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości dotacje na dofinansowanie wdrażania i uzyskania certyfikatu ISO 14001:2004 mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14b) ustawy z dnia 15.02.1992r., pod warunkiem, że środki finansowe pochodzą z budżetu państwa. Jeśli natomiast przyznane przez nią środki pochodzą z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazanej przez podmiot upoważniony do rozdzielania tych środków, a Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości została jedynie upoważniona do rozdzielania tych środków, to dochody otrzymane przez podatnika z tego źródła są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust.1 pkt 23 ww. ustawy.

Stosownie do przepisów art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych albo są wolne od podatku oraz kosztów uzyskania tych przychodów.

Wydatek poniesiony na sporządzenie wniosku o dotacje jest wydatkiem związanym bezpośrednio z pozyskaniem środków finansowych, które z mocy art. 17 ust. 1 pkt 14b i pkt 23 ustawy z dnia 15.02.1992r. są wolne od podatku, tym samym nie stanowi on w całości kosztu uzyskania przychodu w momencie jego poniesienia stosownie do przepisów art. 7 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy.

A zatem wydatki za usługę w zakresie przygotowania wniosku o dofinansowanie, pokryte z własnych środków, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów ze względu na ich związek z przychodami zwolnionymi.

Spółka podniosła kwestię, iż wydatek na sporządzenie wniosku został poniesiony niezależnie od osiągniętego rezultatu. Takie stwierdzenie jest słuszne, ale nie można z tego faktu wyciągnąć wniosku, że jest to koszt uzyskania przychodu. Należy bowiem zauważyć, że koszt ten został poniesiony w celu osiągnięcia przychodu, z którego dochód jest wolny od podatku dochodowego. W związku z tym niezależnie od tego, czy Podatnik otrzyma dotację, czy też nie, do kosztów uzyskania przychodów nie może zaliczyć wydatku związanego z uzyskaniem tej dotacji.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż stanowisko Spółki przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Pomorski Urząd Skarbowy