P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1472/ROP1/423-129-140/05/PS

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.06.2005, sygn. 1472/ROP1/423-129-140/05/PS, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej we wniosku z dnia 09.03.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 20.04.2005.)

p o s t a n o w i a

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka organizuje corocznie spotkania ze swoimi dealerami w celu zaprezentowania nowych produktów oraz przeszkolenia swoich kontrahentów w ich sprzedaży. Ponadto w związku z faktem, że spotkania te odbywają się zwyczajowo pod koniec roku kalendarzowego prezentowane i omawiane są wyniki finansowe za mijający rok oraz prezentowana jest strategia biznesowa na rok następny. Uczestnicy szkolenia przyjeżdżają na nie na własny koszt, natomiast Spółka pokrywa pozostałe koszty organizacji, tj. wynajmu i przygotowania sali szkoleniowej, parkingu, pomieszczeń hotelowych, wyżywienia itp.

Zdaniem Spółki wszystkie ww. koszty poniesione przez Spółkę powinny w pełnej wysokości zastać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Naczelnik II MUS po zapoznaniu się z przedstawionymi we wniosku okolicznościami informuje, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 ze zm.) za koszty uzyskania przychodów uważa się wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Zapis art. 15 ust. 1 ww. ustawy pozwala podatnikowi odliczyć od przychodów wszelkie koszty ich uzyskania pod warunkiem, że będą one miały bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wysokość osiągniętego przychodu.

Szkolenia organizowane przez Spółkę dla swoich dealerów są niewątpliwie związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Celem organizowanych szkoleń jest zaznajomienie własnych kontrahentów (dealerów) z nowymi produktami firmy, ich właściwościami oraz zapoznanie z parametrami technicznymi oferowanych nowych produktów. Z treści wniosku wynika, że organizowane szkolenie nie ma na celu zareklamowania nowych produktów Spółki. Celem szkolenia jest natomiast prezentacja dealerom nowych produktów oraz odpowiednie przeszkolenie w zakresie sposobu ich sprzedaży odbiorcom detalicznym. Działania tego typu, zdaniem Naczelnika II MUS mają charakter szkoleniowo - informacyjny pozbawiony elementów reklamy, czy też swoistego ,,zachwalania prezentowanych w trakcie szkolenia produktów. Dodatkowym argumentem przesądzającym o braku reklamowego charakteru organizowanego przez Spółkę szkolenia jest fakt, że uczestniczą w nim stali kontrahenci doskonale znający jakość i wartość oferowanych przez Spółkę produktów, a realizowane szkolenie ma jedynie charakter informacyjny, podczas którego prezentowana jest również strategia biznesowa Spółki na kolejny rok.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że celem szkolenia jest przekazanie dealerom obiektywnych informacji o cechach jakościowych, użytkowych, technicznych oraz walorach użytkowych nowych produktów Spółki. Uzyskana w wyniku takiego szkolenia wiedza może być tym czynnikiem, który odpowiednio wykorzystany przez dealerów Spółki może wpływać na wzrost i poszerzenie oferty sprzedaży o nowe produkty Spółki. W warunkach gospodarki rynkowej, dużej konkurencji i zaawansowania technicznego oferowanych produktów prezentowana w trakcie szkolenia wiedza może być przydatna - jak słusznie zauważa wnioskodawca - do prowadzenia późniejszych działań marketingowych przez dealerów w odniesieniu do produktów prezentowanych na szkoleniu.

Zdaniem Naczelnika II MUS, szkolenia takie niewątpliwie mogą w efekcie przyczyniać się do wzrostu sprzedaży produktów Spółki dokonywanej za pośrednictwem jej kontrahentów (dealerów).

W związku z powyższym, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego podzielając stanowisko Spółki zawarte w przedmiotowym wniosku stwierdza, że koszty szkolenia związane z jego organizacją obejmujące wydatki na: wynajęcie sal wykładowych, pomieszczeń hotelowych, parkingu, wyżywienia jego uczestników (dealerów) będą stanowić stosownie do treści art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodu dla jego organizatora w pełnej wysokości.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik II MUS postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego we wniosku przez pytającego.

Zgodnie z treścią art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.

Na podstawie art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie składane w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia za pośrednictwem tutejszego organu.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie