
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art .14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r Nr 8 poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku XXX Sp. z o.o., z marca 2005r. żądającego udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconej należności za wykonaną przez kontrahenta zagranicznego usługę marketingową
Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Spółka przedstawiła we wniosku następujący stan faktyczny:
Spółka chcąc rozszerzyć rynki zbytu zleciła firmie białoruskiej wykonanie badań marketingowych na terenie Białorusi. Za wykonaną usługę kontrahent zagraniczny wystawił fakturę, usługa została wykonana na terenie Białorusi i tam powstał obowiązek podatkowy.
Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy dokonując wypłaty należności za wykonaną usługę marketingową dla kontrahenta zagranicznego jest zobowiązana pobrać zryczałtowany podatek dochodowy.
Spółka uważa, że zgodnie z art. 26 w związku z art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od w/w transakcji nie należy pobierać zryczałtowanego podatku dochodowego.
Biorąc powyższy stan faktyczny pod uwagę informuję, że :
W przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie mają następujące przepisy :
- art. 3 ust. 2 ustawy z 15 lutego 1992r o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r Nr 54 poz. 654 ze zm.) stosownie do którego, podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
- art. 21 ust. 1 pkt 2a powyższej ustawy, w myśl którego podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze - ustala się w wysokości 20 % przychodów:
- art. 21 ust. 2 ustawy podatkowej, stanowiący iż przepisy ust.1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska ;
- art. 26 ust. 1 ustawy podatkowej, stosownie do którego osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust.1 oraz w art. 22, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2 w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikat rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej;
- art.7 ust. 1 umowy z dnia 18 listopada 1992r między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białoruś w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1993r Nr 120 poz.534 ), zgodnie z którym zyski osoby mającej siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, chyba że osoba ta prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli osoba wykonuje działalność w ten sposób, to zyski osoby podlegają opodatkowaniu w drugim Umawiającym się Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.Mając na względzie w/w przepisy należy stwierdzić, iż podatnicy którzy nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez w/w podatników przychodów z tytułu świadczeń badania rynku ustala się w wysokości 20% przychodów.
Należy jednak zauważyć (uwzględniając w/w przepisy podatkowe), iż w omawianym przypadku należy uwzględnić postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartą pomiędzy Polską a Białorusią.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 tej umowy, jeżeli osoba mająca siedzibę na terenie Białorusi, osiąga dochody na terytorium Polski, to dochody te podlegają opodatkowaniu w Polsce tylko wówczas, gdy działalność ta wykonywana jest przez położony tu zakład, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.
W przeciwnym wypadku, jeżeli osoba nie posiada zakładu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a udokumentowała miejsce swojej siedziby do celów podatkowych poprzez przedłożenie zaświadczenia (certyfikatu rezydencji), wydanego przez właściwy organ administracji podatkowej, to dochód z działalności gospodarczej uzyskany w Polsce jest w całości opodatkowany na Białorusi.
