Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 15 ust.... - Interpretacja - PUS.I/423/61/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.11.2005, sygn. PUS.I/423/61/2005, Podkarpacki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku C. S.A. z dnia 9.09.2005 r. (znak: 58/09/2005) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, że spółka w celu uatrakcyjnienia sprzedaży przeprowadza w swoich punktach detalicznych akcje sprzedaży premiowej, polegającej na wydawaniu nagród w zamian za zebrane punkty, przyznawane za określone wielkości zakupów. Wątpliwości spółki sprowadzają się do pytania cyt. ?czy koszty zakupu nagród stanowią w całości (bez limitu) koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych?. Zdaniem podatnika, koszty związane ze sprzedażą premiową nie mają charakteru limitowanych wydatków na reklamę i reprezentację, lecz w całości (bez limitu) stanowią koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż celem akcji sprzedaży premiowych jest zachęcenie potencjalnych klientów do większych zakupów, co z kolei przyczyni się do zwiększenia przychodów.

Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, udzielając interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie przedstawionej w powyższym wniosku, stwierdza, co następuje:

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Podatnik, który prowadzi sprzedaż premiową swoich towarów, polegającą na uatrakcyjnieniu zakupu poprzez dołączenie nagród rzeczowych klientom, którzy wykazali się odpowiednią ilością punktów za dokonane zakupy - zgodnie z zasadami promocji ? w istocie ponosi koszt ogólny swojej działalności.

W stanie faktycznym opisanym przez spółkę nie mają zastosowania przepisy dotyczące reklamy (art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Wydatki związane ze sprzedażą premiowa, jako przedsięwzięciem zmierzającym do uatrakcyjnienia zakupu towarów, pozostają w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży i w całości stanowią koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nadmienić należy, że koszt uzyskania przychodu stanowić będzie wartość tych nagród, które w trakcie sprzedaży premiowej wydano klientom, spełniającym warunki określone zasadach promocji i których fakt wydania został odpowiednio udokumentowany. Obowiązek dokumentowania m.in. tego typu wydatków wynika z treści art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który w zakresie sposobu dokumentowania odsyła do odrębnych przepisów. Tymi odrębnymi przepisami są przepisy ustawy z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.), zgodnie z art. 20 ust. 2 podstawą zapisów księgowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej, tzw. dowody źródłowe.

Podkarpacki Urząd Skarbowy