Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka decyzją walnego zgromadzenia akcjonariuszy w maju 2005r. podjęły uchwałę o wypłacie d... - Interpretacja - 1472/RPŁ/423-29/05/KMP

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.09.2005, sygn. 1472/RPŁ/423-29/05/KMP, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka decyzją walnego zgromadzenia akcjonariuszy w maju 2005r. podjęły uchwałę o wypłacie dywidendy z zysku za 2004r. Jeden z akcjonariuszy Spółki został z dniem 04.04.2005r. wykreślony z Krajowego Rejestru Sądowego ze względu na zakończenie postępowania upadłościowego. Spółka stoi na stanowisku iż właściwe w tej sytuacji jest przekazanie niewypłaconej dywidendy i podatku dochodowego od osób prawnych na rzecz organizacji pożytku publicznego.

Składając przedmiotowy wniosek Spółdzielnia prosi o potwierdzenie prawidłowości zajętego stanowiska. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego wyjaśnia:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14a organy podatkowe stosownie do swojej właściwości na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Przepisami prawa podatkowego są przepisy ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych. W związku z tym Naczelnik tut. Urzędu nie jest organem właściwym do ustalania podmiotu, któremu Spółka winna jest wypłacić dywidendę, gdyż te kwestie są uregulowane w ustawie z dnia 15.09.2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94 z 2000r. poz. 1037 ze zm.), a przepisy tej ustawy zgodnie z przedstawioną powyżej definicją nie stanowią przepisów prawa podatkowego. W związku z tym w niniejszym postanowieniu uprawnione jest jedynie odniesienie do przepisów prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54 z 2000r. poz. 654 ze zm.) dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), a więc takim dochodem jest otrzymana przez akcjonariusza dywidenda. Art. 22 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż podatek dochodowy od dochodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19 % uzyskanego przychodu. Na podstawie art. 26 ust. 1 tej ustawy Spółka ma obowiązek, jako płatnik, pobierać w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od wypłacanych dywidend. Zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1 i 2 pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika. W związku z tym nie istnieje możliwość przekazania kwoty podatku podmiotowi innemu niż naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla podatnika, czyli dla podmiotu otrzymującego dywidendę.

Zawarta w niniejszym postanowieniu interpretacja odnosi się jedynie do przedstawionego przez płatnika we wniosku stanu faktycznego i jest ważna w stanie prawnym obowiązującym na dzień wydania postanowienia.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie