POSTANOWIENIE - Interpretacja - PSUS/PBOI/423/180/P/05/DW

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.08.2005, sygn. PSUS/PBOI/423/180/P/05/DW, Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stwierdzam, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16.05.2005 r. (data wpływu - 23.05.2005r.), udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w części dotyczącej udokumentowania darowizny dokonanej na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu art. 20 i nast. ustawy z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz darowizny dokonanej na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie organizacjom pozarządowym, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzących działalność pożytku publicznego w rozumieniu art. 8 ustawy w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie, ale nie posiadających statusu organizacji pożytku publicznego do wysokości 10 % dochodu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.05.2005 r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek Spółki z dnia 16.05.2005 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego.
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl art. 14 a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie.
1. Stan faktyczny:
We wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie prawa podatkowego przedstawiono następujący stan faktyczny.
Spółka zamierza dokonać w 2005 r. darowizn na rzecz:
A. organizacji pożytku publicznego w rozumieniu art. 20 i nast. ustawy z dn. 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, oraz na
B. cele określone w art. 4 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i na rzecz organizacji pozarządowych (określonych art. 3 ust. 2 i 3 ustawy jw.) prowadzących działalność pożytku publicznego w rozumieniu art. 8 ww. ustawy, ale nie posiadających statusu organizacji pożytku publicznego w rozumieniu art. 20 ustawy jw.
2. Pytanie wnioskodawcy:
Jakie dokumenty powinno się uzyskać w celu potwierdzenia prawidłowości odliczenia darowizn na rzecz podmiotów wskazanych pod literą A i B ?
3. Stanowisko wnioskodawcy w sprawie:
Według podatnika, z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wynikają żadne szczególne obowiązki dokumentacyjne, w związku z czym podatnik stoi również na stanowisku, że do udokumentowania prawidłowości odliczenia z punktu widzenia podatkowego wystarczające jest zarówno w przypadku darowizny na rzecz podmiotu opisanego pod lit. A jak i B - posiadanie oświadczenia o darowiźnie oraz oświadczenia obdarowanego, że jest organizacją pożytku publicznego w przypadku omówionym pod lit. A, lub że darowizna wykorzystana zostanie na cele prowadzenia działalności pożytku publicznego w ramach zadań wskazanych w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w przypadku omówionym pod lit. B.
Ocena prawna stanowiska pytającego
Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1, pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), w myśl którego podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r, o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie - łącznie do wysokości nieprzekraczjącej 10 % dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7 a ust. 1, - podatnik ma prawo do odliczenia przedmiotowej darowizny pod warunkiem, że darowizna będzie przekazana na rzecz organizacji pozarządowych prowadzących działalność w sferze pożytku publicznego i na wskazany w ustawie cel.
Przekazanie darowizny w powyższym trybie, zgodnie z art. 18 ust.1 c w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych możliwe jest, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna dokumentem, z którego wynika wartość darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu. Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 1d cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wymóg odpowiedniego dokumentowania dotyczy także darowizny przekazywanych na cele kultu religijnego.
Zasadnym wydaje się podkreślenie, że oświadczenie darczyńcy o przekazaniu darowizny powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli świadczenie zostało spełnione. W przypadku przekazania nieruchomości wymagane jest oczywiście zachowanie formy aktu notarialnego pod rygorem nieważności, ponieważ przedmiot darowizny wymaga zachowania tej szczególnej formy dla oświadczeń obu stron.Oceniając przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny na gruncie wymienionych przepisów, należy stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez podatnika jest nieprawidłowe.

Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu