Czy do obliczenia przez Spółkę wielkości dostępnego limitu zwolnienia podatkowego powinna zostać przyjęta kwota wydatków inwestycyjnych faktycznie p... - Interpretacja - ITPB3/423-587/14/DK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 09.03.2015, sygn. ITPB3/423-587/14/DK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy do obliczenia przez Spółkę wielkości dostępnego limitu zwolnienia podatkowego powinna zostać przyjęta kwota wydatków inwestycyjnych faktycznie poniesionych przez Spółkę w związku z realizacją inwestycji na terenie Strefy w całym okresie obowiązywania Zezwolenia, tj. również kwota wydatków inwestycyjnych przewyższających minimalną wielkość nakładów inwestycyjnych określonych w Zezwoleniu (uwzględniając wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej oraz zasady dyskontowania)?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2014 r. (data wpływu 11 grudnia 2014 r.) dotyczącym udzielenia pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Spółka X Sp. z o.o. z siedzibą w G (dalej: Spółka, Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE, Strefa) w oparciu o zezwolenie z dnia 29 października 2007 r. (dalej: Zezwolenie).

Spółka korzysta z pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zezwolenie zostało udzielone Spółce na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy, rozumianej, jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w ramach następujących pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług:

- Sekcja D, podsekcja DD, dział 20, grupa 20.1 drewno piłowane, strugane lub impregnowane;
- Sekcja D, podsekcja DN, dział 36, grupa 36.1 meble;
- Sekcja K, dział 73, dział 73.1 usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych;
- Sekcja K, dział 74, grupa 74.3 usługi w zakresie badań i analiz technicznych.

Na podstawie Zezwolenia Wnioskodawca zobowiązany jest do poniesienia na terenie Strefy nakładów inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2007 r. w sprawie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 26, poz. 170 ze zm., dalej: Rozporządzenie Strefowe) w łącznej wysokości co najmniej 61 mln euro w terminie 31 sierpnia 2011 r.

Ponadto w Zezwoleniu określono także jako warunki prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Strefy zatrudnienie na terenie Strefy co najmniej 730 pracowników w terminie do dnia 31 sierpnia 2012 r. i utrzymanie ww. poziomu zatrudnienia do dnia 31 sierpnia 2017 r., posiadanie tytułu prawnego do dysponowania nieruchomością, na terenie której prowadzona będzie działalność gospodarcza, zakończenie inwestycji w terminie do dnia 31 sierpnia 2011 r., a ponadto przestrzeganie Regulaminu Strefy i innych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania Strefy.

Spółka wywiązała się z warunków zapisanych w treści zezwolenia, co zostało potwierdzone także przez Zarządzającego SSE w trakcie prowadzonych przez niego kontroli.

Jednocześnie, faktyczna łączna kwota wydatków inwestycyjnych poniesionych w ramach Zezwolenia przewyższa kwotę minimalną nakładów inwestycyjnych zapisaną w Zezwoleniu. Ponadto Spółka nadal ponosi i będzie ponosić wydatki inwestycyjne w związku z projektem inwestycyjnym, w związku z którym zostało udzielone Zezwolenie.

W związku z tym sformułowano następujące pytanie.

Czy do obliczenia przez Spółkę wielkości dostępnego limitu zwolnienia podatkowego powinna zostać przyjęta kwota wydatków inwestycyjnych faktycznie poniesionych przez Spółkę w związku z realizacją inwestycji na terenie Strefy w całym okresie obowiązywania Zezwolenia, tj. również kwota wydatków inwestycyjnych przewyższających minimalną wielkość nakładów inwestycyjnych określonych w Zezwoleniu (uwzględniając wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej oraz zasady dyskontowania)?

We własnym stanowisku w sprawie Wnioskodawca wskazał, że Spółka ma prawo uznać całość wydatków inwestycyjnych, tj. również w wartości przewyższającej minimalną kwotę określoną w Zezwoleniu za koszty kwalifikowane inwestycji. Tym samym, Spółka jest uprawniona do skorzystania z pomocy publicznej kalkulowanej w oparciu o rzeczywistą wartość poniesionych w okresie obowiązywania Zezwolenia wydatków kwalifikowanych.

Podstawą do skorzystania z pomocy publicznej jest uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych.

Określając warunki, na podstawie których Spółka korzysta z pomocy publicznej, należy rozpatrywać stan prawny obowiązujący na dzień uzyskania przez Spółkę Zezwolenia.

Zastosowanie zatem będą miały przepisy ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 3 sierpnia 2008 r. (zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, do zezwoleń wydanych przed dniem 4 sierpnia 2008 r. stosuje się przepisy ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 3 sierpnia 2008 r.).

W świetle art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy, wolne od podatku są dochody (...) uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Dodatkowo, na podstawie art. 17 ust. 4 Ustawy zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

W związku z faktem, że Zezwolenie zostało udzielone Spółce w dniu 29 października 2007 r., właściwe dla Spółki jest Rozporządzenie Strefowe z dnia 2 lutego 2007 r. Zgodnie bowiem z § 8 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanym przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia wżycie niniejszego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej.

Zgodnie z § 4 ust. Rozporządzenia Strefowego pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych stanowi pomoc regionalną z tytułu:

  • kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 7, lub
  • tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

Maksymalna intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem wynosi 50 % na obszarach należących do województwa x (§ 5 Rozporządzenia Strefowego).

Spółka korzysta z pomocy regionalnej z tytułu kosztów nowej inwestycji.

Stosownie do § 7 ust. 1 Rozporządzenia Strefowego za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się: koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące:

  • ceną nabycia gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego;
  • ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika;
  • kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych;
  • ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Zdaniem Spółki, kwota wydatków określona w Zezwoleniu stanowi minimalny próg wydatków kwalifikowanych, które Spółka jest zobowiązana ponieść jako warunek korzystania ze zwolnienia w podatku dochodowym z tytułu działalności w SSE, przy czym Zezwolenie nie określa maksymalnej kwoty wydatków kwalifikowanych.

Spółka, aby wywiązać się z wymogów określonych w Zezwoleniu, w ramach działalności prowadzonej na terenie SSE, zobowiązana była do poniesienia wydatków inwestycyjnych w wysokości co najmniej 61 mln euro nie później niż do dnia 31 sierpnia 2011 r. Spółka spełniła powyższe warunki.

Taki sposób określenia warunku Zezwolenia oznacza, że ustawodawca nie tylko dopuścił możliwość, ale wręcz przewidział, że wartość poniesionych wydatków inwestycyjnych przekroczy kwotę określoną w Zezwoleniu.

Dokonując bowiem językowej wykładni zwrotu co najmniej" nie można wyprowadzić innego wniosku niż ten, że przedsiębiorca realizujący inwestycję na terenie SSE jest zobowiązany do poniesienia wydatków inwestycyjnych w kwocie nie mniejszej niż określona w zezwoleniu, ale może ponieść nakłady w wysokości wyższej. W niniejszej sprawie oznaczało to, że minimalna wartość nakładów to 61 min euro a termin do spełnienia warunku to 31 sierpnia 2011 r. Jest to minimalny pułap wydatków inwestycyjnych, jakie Spółka powinna ponieść, aby być uprawnioną do korzystania z pomocy publicznej w formie zwolnienia z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Należy dodatkowo podkreślić, że Zezwolenie nie określa maksymalnego limitu wydatków kwalifikowanych inwestycji realizowanej w SSE. Takiego ograniczenia nie przewiduje także Rozporządzenie Strefowe i ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych (ograniczenie takie było zamieszczane przez organy wydające zezwolenia strefowe dopiero od 2008 r.).

Kolejny argument przemawiający za prawidłowością przedstawionego stanowiska, wynika z treści przepisu § 7 ust. 1 Rozporządzenia Strefowego, który wprost wskazuje, że wydatki inwestycyjne powinny być ponoszone w trakcie obowiązywania zezwolenia. Niniejsze oznacza, że w przypadku Spółki jest brak górnej granicy, do której Spółka może ponosić koszty kwalifikowane inwestycji będącej podstawą do uzyskania Zezwolenia.

Jak wynika z przedstawionej analizy, minimalny próg wydatków określony w Zezwoleniu stanowi tylko jeden z warunków, jakie powinien spełnić przedsiębiorca, aby mógł korzystać ze zwolnienia podatkowego. Brak jest przy tym podstaw, by stwierdzić, że warunki minimalne uprawniające przedsiębiorcę do skorzystania z pomocy publicznej, mają na celu ograniczenie poziomu wydatków kwalifikowanych.

Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka stoi na stanowisku, że o ile poniesione nakłady inwestycyjne również w części wykraczającej poza wartość minimalną określoną w Zezwoleniu (ponad 61 min euro) spełniać będą kryteria uznania za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną (jak opisano powyżej), to Spółka ma prawo zaliczyć je do podstawy obliczenia maksymalnej dostępnej dla Spółki pomocy publicznej. Tym samym, obliczając wartość przysługującego zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851 z późn. zm.) dalej: Ustawa Spółka powinna brać pod uwagę faktyczną kwotę poniesionych w okresie obowiązywania Zezwolenia wydatków inwestycyjnych.

Jednocześnie Spółka jest świadoma, że wartość pomocy publicznej udzielonej Spółce nie może przekroczyć poziomu dopuszczalnej regionalnej pomocy publicznej w związku z realizacją danej inwestycji.

Ponadto, zgodnie § 6 ust 1 Rozporządzenia Strefowego zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:

  1. nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat;
  2. będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.

Stanowisko przedstawione przez Spółkę znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidulanych wydanych w analogicznych stanach faktycznych. Przykładowo Spółka pragnie przywołać interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 lipca 2012 r (sygn. IPPB3/423-250/12-2/MS), w której Dyrektor Izby Skarbowej potwierdził stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym wydatki inwestycyjne w związku z realizacją inwestycji na terenie SSE poniesione, w okresie po dniu uzyskania Zezwolenia do ostatniego dnia jego zobowiązywania (tj. zarówno w okresie realizacji inwestycji do końca 2011 roku, jak i po tej dacie), przewyższające kwotę minimalną inwestycji określoną w Zezwoleniu (tj. kwotę PLN 22.190.000,00) będą uprawniały do powiększenia kwoty zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy do kwoty dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Stanowisko to jest szeroko akceptowane przez organy podatkowe. Spółka dodatkowo pragnie wskazać:

  • interpretację indywidulną z dnia 2 lipca 2014 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPBI/2/423-391/14/JD);
  • interpretację indywidualną z dnia 5 września 2013 r., wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. ILPB1/415-708/13-2/AG);
  • interpretację indywidualną z dnia 20 listopada 2012 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (sygn. IPTPB3/423-292/12-2/KJ);
  • interpretację indywidualną z dnia 17 listopada 2012 r., wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (sygn. IPTPB3/423-312/12-2/KJ);
  • interpretację indywidualną z dnia 30 października 2012 r., wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. ILPB3/423-286/12-2/AO);
  • interpretację indywidualną z dnia 21 czerwca 2012 r., wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. ILPB3/423-108/12-4/AO);
  • interpretację indywidualna z dnia 14 listopada 2011 r., wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPBI/1/423-40/11/KB);
  • interpretację indywidualną z dnia 2 grudnia 2011 r., wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. ILPB3/423-422/11-2/MM);
  • interpretację indywidualną z dnia 14 maja 2009 r., wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPB3/423-120/09/DK), w której stwierdzono: Odnosząc się do zadanego pytania należy podkreślić, iż zwolnienia podatkowe są odstępstwem od reguły powszechności i sprawiedliwości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie z wykładnią językową. Minimalną kwotę wydatków inwestycyjnych koniecznych do poniesienia w związku z działalnością na terenie strefy określa zezwolenie na działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. A zatem kwota ta stanowi dolny limit, w związku z którym Podatnik jest uprawniony do korzystania z pomocy publicznej, co oznacza, że rzeczywiste nakłady inwestycyjne nie mogą być niższe niż określone w zezwoleniu. W sytuacji więc, gdy Spółka poniesie wydatki w kwocie wyższej od wskazanej w zezwoleniu przy spełnieniu pozostałych warunków, określonych w przepisach rozporządzenia uprawniona jest do dalszego korzystania z tej pomocy, ale tylko do wysokości uwzględniającej zasady przyznawania przedsiębiorcom pomocy regionalnej. Tym samym wartość pomocy publicznej udzielnej przedsiębiorcy na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej nie może przekroczyć wartości dopuszczalnej regionalnej pomocy publicznej w związku z realizacją danej inwestycji.

Podsumowując, do obliczenia przez Spółkę wysokości dochodu zwolnionego od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy, powinna zostać przyjęta kwota wydatków inwestycyjnych faktycznie poniesionych przez Spółkę w związku z realizacją inwestycji na terenie Strefy w całym okresie obowiązywania Zezwolenia, tj. również kwota wydatków inwestycyjnych przewyższających minimalną wielkość nakładów inwestycyjnych określonych w Zezwoleniu.

Dodatkowo Spółka wskazuje, że zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 8 maja 2007 r. (I SA/Rz 254/07), przepisy rozporządzenia regulujące szczegółowe kwestie związane z korzystaniem ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych (w tym kalkulacji limitu pomocy publicznej) stanowią normy prawa podatkowego, do których zastosowanie winny mieć przepisy art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Podobnie uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 21 listopada 2007 r. (III Sa/Wa 1737/07), w którym stwierdził, iż nie można obowiązku udzielania przez organ podatkowy pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zawężać wyłącznie do ustaw zawierających w tytule pojęcie prawa podatkowego, ponieważ nie tylko w tych ustawach uregulowano elementy, od których zależy opodatkowanie i jego wysokość.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy