Czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych beda mialy zastosowanie do SCSp, tj. czy SCSp bedzie podatnikiem podatku dochodowego od os... - Interpretacja - ITPB3/4510-194/16/AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.06.2016, sygn. ITPB3/4510-194/16/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych beda mialy zastosowanie do SCSp, tj. czy SCSp bedzie podatnikiem podatku dochodowego od osob prawnych w swietle ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych?

Na podstawie art. 14b ? 1 i ? 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z pozn. zm.) oraz ? 4 pkt 1 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy dzialajacy w imieniu Ministra Finansow stwierdza, ze stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2016 r. (data wplywu 25 kwietnia 2016 r.) ? uzupelnionym pismem z dnia 20 maja 2016 r. (data wplywu 30 maja 2016 r.) ? o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego dotyczacej podatku dochodowego od osob prawnych w zakresie uznania luksemburskiej spolki SCSp ? ktora zamierza utworzyc Wnioskodawca ? za podatnika tego podatku ? jest prawidlowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2016 r. wplynal ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczacej podatku dochodowego od osob prawnych w zakresie uznania luksemburskiej spolki SCSp ? ktora zamierza utworzyc Wnioskodawca ? za podatnika tego podatku. Wniosek nie spelnial wymogow formalnych. Wobec tego pismem z dnia 17 maja 2016 r. Nr ITPB3/4510-193/16-2/AW wezwano Spolke do jego uzupelnienia. Niniejsze zostalo dokonane w dniu 30 maja 2016 r. (data wplywu).

We wniosku oraz jego uzupelnieniu przedstawiono nastepujace zdarzenie przyszle.

Wnioskodawca jest spolka z ograniczona odpowiedzialnoscia majaca siedzibe w Polsce.

Wnioskodawca planuje przystapienie w charakterze wspolnika do spolki prawa luksemburskiego, funkcjonujacej w formie prawnej Societe en Commandite Speciale (tlumaczenie na jezyk polski: Spolka Komandytowa Specjalna, dalej: ?SCSp?).

Planowana firma SCSp bedzie tozsama z firma Wnioskodawcy, z wyjatkiem oznaczenia formy prawnej, tj. zamiast ?spolka z ograniczona odpowiedzialnoscia?, firma bedzie zawierac ?Societe en Commandite Speciale?.

Planowany adres do doreczen SCSp bedzie tozsamy z adresem siedziby Wnioskodawcy. Wnioskodawca przystapi do SCSp w charakterze tzw. associe commandite.

SCSp jest spolka uregulowana w zmienionej w 2013 r. ustawie z dnia 10 sierpnia 1915 r. o spolkach handlowych (Luxembourg Act of 10th August 1915 on commercial companies).

SCSp jest spolka osobowa o konstrukcji prawnej zblizonej do struktury polskiej spolki komandytowej.

SCSp jest ustanawiana na podstawie umowy wspolnikow na czas okreslony badz nieokreslony, z chwila podpisania umowy spolki przez wspolnikow. W SCSp wystepuja dwie kategorie wspolnikow:

  1. associe commandite jest wspolnikiem, ktory ponosi nieograniczona i solidarna odpowiedzialnosc za wszelkie zobowiazania spolki oraz moze reprezentowac i prowadzic sprawy spolki (associe commandite jest zatem odpowiednikiem komplementariusza polskiej spolki komandytowej);
  2. associe commanditaire jest wspolnikiem, ktory ponosi ograniczona (do wysokosci wniesionego wkladu) odpowiedzialnosc za zobowiazania spolki i nie moze jej reprezentowac wobec osob trzecich (associe commanditaire jest wiec odpowiednikiem komandytariusza polskiej spolki komandytowej).

Aby SCSp zostala utworzona, umowa spolki musi byc zawarta przez co najmniej jednego wspolnika kazdego rodzaju (tj. SCSp moze byc utworzona przez co najmniej dwoch wspolnikow).

Jesli umowa spolki SCSp inaczej nie stanowi, kazdy wspolnik uczestniczy w zysku i stratach spolki proporcjonalnie do swojego udzialu w spolce. Wspolnicy sa zobowiazani do wniesienia wkladu do spolki konstytuujacego ich udzial w spolce (stanowiacego odpowiednik ogolu praw i obowiazkow w polskiej spolce komandytowej). Zgodnie z prawem luksemburskim udzial wspolnika ponoszacego ograniczona odpowiedzialnosc (associe commanditaire) moze, ale nie musi, byc reprezentowany w formie papierow wartosciowych, zgodnie z zapisami umowy spolki. Posiadane przez wspolnikow udzialy w SCSp moga byc zbywane, scedowane, podzielone lub byc przedmiotem zastawu, zgodnie z warunkami przewidzianymi w umowie spolki.

Udzial Wnioskodawcy w SCSp bedzie reprezentowany w formie papierow wartosciowych, zgodnie z zapisami umowy spolki.

Zgodnie z przepisami luksemburskiego prawa spolek, SCSp nie posiada osobowosci prawnej. Pomimo tego, SCSp moze, podobnie jak polskie spolki osobowe, we wlasnym imieniu nabywac prawa, w tym wlasnosc nabywanych aktywow, zaciagac zobowiazania, pozywac i byc pozywana.

SCSp nie jest traktowana jak osoba prawna na gruncie luksemburskiego prawa podatkowego (nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osob prawnych). SCSp jest bowiem na gruncie prawa podatkowego Luksemburga traktowana jako podmiot transparentny podatkowo, co oznacza, ze nie jest ona podatnikiem podatku dochodowego w Luksemburgu, a jej przychody (dochody) sa alokowane i opodatkowywane na poziomie jej wspolnikow.

Jak wskazano powyzej, Wnioskodawca przystapi do SCSp jako wspolnik o nieograniczonej odpowiedzialnosci (associe commandite). Ponadto, do SCSp przystapi rowniez wspolnik ponoszacy ograniczona odpowiedzialnosc (associe commanditaire).

Majatek SCSp bedzie pochodzil z wkladow wniesionych przez wspolnikow przy zalozeniu SCSp lub w pozniejszym okresie oraz z dochodow generowanych przez SCSp.

SCSp pelnic bedzie funkcje podmiotu holdingowego, inwestujacego w spolki osobowe z siedziba w Polsce. Mozliwe jest rowniez, ze SCSp bedzie inwestowac w nieruchomosci, papiery wartosciowe, udzialy w spolkach oraz inne instrumenty finansowe w Polsce lub poza jej granicami.

Wnioskodawca niniejszy wniosek sklada na podstawie art. 14n ? 1 pkt 1) ustawy ? Ordynacja podatkowa, jako osoba planujaca zalozenie SCSp.

W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca wskazal, ze zwrot ?Wnioskodawca planuje przystapienie w charakterze wspolnika do spolki prawa luksemburskiego funkcjonujacej w formie prawnej (...)? oznacza, ze Wnioskodawca planuje utworzenie nowej spolki prawa luksemburskiego, funkcjonujacej w formie prawnej Societe en Commandite Speciale (dalej jako: ?SCSp?). W sprawie utworzenia SCSp, Wnioskodawca zawarl z przyszlymi wspolnikami porozumienie ustne. Niemniej jednak ostateczny sklad osobowy wspolnikow SCSp zostanie ustalony w momencie zawiazania SCSp.

W zwiazku z powyzszym opisem zadano nastepujace pytanie.

Czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych beda mialy zastosowanie do SCSp, tj. czy SCSp bedzie podatnikiem podatku dochodowego od osob prawnych w swietle ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych nie beda mialy zastosowania do SCSp, tj. SCSp nie bedzie podatnikiem podatku dochodowego od osob prawnych w swietle ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych, w rozumieniu art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Art. 1 ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych okreslajacy zakres podmiotow podlegajacych opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osob prawnych stanowi, ze ustawa o podatku dochodowym od osob prawnych reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodow osob prawnych i spolek kapitalowych w organizacji. Przepisy ustawy maja rowniez zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemajacych osobowosci prawnej, z wyjatkiem spolek niemajacych osobowosci prawnej, z zastrzezeniem ust. 1 i 3.

Art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych stanowi jednak, ze przepisy ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych maja zastosowanie do spolek niemajacych osobowosci prawnej majacych siedzibe lub zarzad w innym panstwie, jezeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego panstwa sa traktowane jak osoby prawne i podlegaja w tym panstwie opodatkowaniu od calosci swoich dochodow bez wzgledu na miejsce ich osiagania.

Co prawda, jako spolke niebedaca osoba prawna ustawa o podatku dochodowym od osob prawnych w art. 4a pkt 14 definiuje spolke niebedaca podatnikiem podatku dochodowego. Jednak, zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych, spolka niemajaca osobowosci prawnej moze byc podatnikiem podatku dochodowego od osob prawnych, jesli spelnia lacznie nastepujace warunki:

  • ma siedzibe lub zarzad w innym panstwie;
  • zgodnie z przepisami prawa podatkowego panstwa siedziby lub panstwa, w ktorym znajduje sie jej zarzad jest traktowana jak osoba prawna;
  • podlega w tym panstwie opodatkowaniu od calosci swoich dochodow bez wzgledu na miejsce ich osiagania.

W przypadku zagranicznych spolek niemajacych osobowosci prawnej, ich podmiotowosc dla celow polskiego podatku dochodowego od osob prawnych wynika zatem z wewnetrznych regulacji prawa podatkowego panstwa siedziby spolki.

W swietle powyzszych regulacji nalezy stwierdzic, ze SCSp nie moze byc uznana za podatnika polskiego podatku dochodowego od osob prawnych, poniewaz nie spelnia przeslanek z art. 1 ust. 3 pkt 2) ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych. Zgodnie bowiem z prawem luksemburskim SCSp nie ma osobowosci prawnej ani nie jest traktowana jak osoba prawna dla celow podatkowych. SCSp nie podlega opodatkowaniu w Luksemburgu podatkiem dochodowym (nie jest podatnikiem tego podatku), jest zatem spolka transparentna podatkowo (na potrzeby podatku dochodowego). Przychod uzyskiwany przez te spolke jest alokowany do wspolnikow proporcjonalnie do posiadanych w niej udzialow i opodatkowywany na poziomie wspolnikow.

Powyzsze podejscie jest zgodne z tezami przedstawionymi w raporcie o stosowaniu modelowej konwencji OECD do spolek osobowych (The Application of the OECD Model Tax Convention to the Partnerships. Application de la Convention Fiscale de 1OCDE aux Societes de personnes. Paris, 1999). Raport ten odnosi sie do szeregu kwestii na gruncie statusu spolek osobowych w kontekscie miedzynarodowym. Najwazniejszym wnioskiem raportu jest stwierdzenie, ze panstwo, w ktorym spolka zostala zorganizowana decyduje o tym, czy spolka jest z podatkowego punktu widzenia ?transparentna?. Panstwo zrodla konsekwentnie musi uznac ustalenie panstwa, w ktorym spolka zostala zorganizowana (por. Kazimierz Bany, Stosowanie umow o unikaniu podwojnego opodatkowania do spolek osobowych, Monitor Podatkowy, Nr 7/2006).

Powyzsze stanowisko znajduje potwierdzenie w pogladach wyrazanych w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe dzialajace w imieniu i z upowaznienia Ministra Finansow.

Tytulem przykladu Wnioskodawca wskazuje:

  • interpretacje wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w dniu 24 stycznia 2014 r. (sygn. IBPBI/2/423-1392/13/CzP), w ktorej organ podatkowy potwierdzil, ze przychody osiagane przez podatnika z tytulu udzialu w Spolce Komandytowej Specjalnej beda podlegaly opodatkowaniu jako przychody z udzialu w spolce niebedacej osoba prawna, zgodnie z art. 5 ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych,
  • interpretacje wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 17 stycznia 2013 r. (sygn. IPPB5/423-1069/12-4/PS), w ktorej organ podatkowy potwierdzil, ze spolka prawa dunskiego typu P/S nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osob prawnych ze wzgledu na swoj status spolki transparentnej podatkowo zgodnie z dunskimi przepisami podatkowymi,
  • interpretacje wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 11 grudnia 2012 r. (sygn. IPPB5/423-787/12-4/PS), w ktorej organ podatkowy potwierdzil, ze spolka prawa holenderskiego typu commanditaire vennootschap nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osob prawnych ze wzgledu na swoj status spolki transparentnej podatkowo zgodnie z holenderskimi przepisami podatkowymi,
  • interpretacje wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 7 grudnia 2012 r. (sygn. ILPB4/423-298/12-2/DS), w ktorej organ podatkowy stwierdzil, ze z punktu widzenia wykladni literalnej, nalezy stwierdzic, ze tresc art. 5 ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych, nie jest ograniczona wylacznie do rozliczania przychodow i kosztow polskich spolek osobowych, lecz dotyczy wszelkich spolek osobowych, niezaleznie od ich lokalizacji.

Posrednim potwierdzeniem takiego wniosku jest przewidziany w art. 5 ust. 1 ww. ustawy wyjatek od przewidzianej w tym przepisie zasady (laczenia przychodow i kosztow spolki osobowej z przychodami i kosztami wspolnika) dotyczacy spolek osobowych, do ktorych zastosowanie ma art. 1 ust. 3 omawianej ustawy ? przepis ten dotyczy spolek osobowych majacych siedzibe lub zarzad w innym panstwie, jezeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego panstwa sa traktowane jak osoby prawne i podlegaja w tym panstwie opodatkowaniu od calosci swoich dochodow bez wzgledu na miejsce ich osiagania. Stosujac argumentacje a contrario, jezeli spolka osobowa majaca siedzibe lub zarzad na terytorium innego panstwa (niz Polska) nie jest traktowana w tym innym panstwie jako podatnik podatku dochodowego (nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym), przychody i koszty takiej spolki osobowej powinny byc laczone z przychodami i kosztami polskiego wspolnika tej spolki osobowej.

Nie ulega zatem watpliwosci, ze SCSp nie miesci sie w hipotezie art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych, a co za tym idzie nie jest podatnikiem polskiego podatku dochodowego od osob prawnych.

W swietle obowiazujacego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszlego jest prawidlowe.

Zgodnie z art. 14b ? 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z pozn. zm.) minister wlasciwy do spraw finansow publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretacje przepisow prawa podatkowego (interpretacje indywidualna).

Instytucja interpretacji indywidualnych gwarantuje ochrone prawna ? w zakresie unormowanym w art. 14k?14n Ordynacji podatkowej ? podmiotom, ktore zastosowaly sie do wydanych na ich rzecz rozstrzygniec. Stosownie bowiem do art. 14k ? 1 tej ustawy zastosowanie sie do interpretacji indywidualnej przed jej zmiana, stwierdzeniem jej wygasniecia lub przed doreczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sadu administracyjnego uchylajacego interpretacje indywidualna nie moze szkodzic wnioskodawcy, jak rowniez w przypadku nieuwzglednienia jej w rozstrzygnieciu sprawy podatkowej.

Zgodnie z art. 14n ? 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, przepisy art. 14k i art. 14m stosuje sie odpowiednio w przypadku zastosowania sie przez spolke do interpretacji indywidualnej wydanej przed powstaniem spolki na wniosek osob planujacych utworzenie tej spolki ? w zakresie dotyczacym dzialalnosci tej spolki.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca zwrocil sie o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 14n ? 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, jako podmiot planujacy utworzenie spolki SCSp. Niniejszy wniosek dotyczy wiec oceny skutkow podatkowych dla podmiotu, ktory Wnioskodawca planuje utworzyc, jako wspolnik o ograniczonej odpowiedzialnosci za zobowiazania tej spolki.

Zgodnie z art. 1 ust. 1-2 oraz art. 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osob prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z pozn. zm.) podatnikami podatku dochodowego od osob prawnych sa:

  • osoby prawne i spolki kapitalowe w organizacji,
  • jednostki organizacyjne niemajace osobowosci prawnej, z wyjatkiem spolek niemajacych osobowosci prawnej,
  • podatkowe grupy kapitalowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 3 przepisy tej ustawy maja rowniez zastosowanie do:

  • spolek komandytowo-akcyjnych majacych siedzibe lub zarzad na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • spolek niemajacych osobowosci prawnej majacych siedzibe lub zarzad w innym panstwie, jezeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego panstwa sa traktowane jak osoby prawne i podlegaja w tym panstwie opodatkowaniu od calosci swoich dochodow bez wzgledu na miejsce ich osiagania.

Wynika stad, ze podatnikiem jest m.in.:

  • kazda osoba prawna bez wyjatku,
  • spolka komandytowo-akcyjna majaca siedzibe lub zarzad na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (w tym spolki zagraniczne posiadajace zblizona konstrukcje do polskiej spolki komandytowo-akcyjnej posiadajace miejsce faktycznego zarzadu na terytorium Polski),
  • jednostka organizacyjna niemajaca osobowosci prawnej, za wyjatkiem spolek niemajacych osobowosci prawnej innych niz te, ktore sa traktowane w panstwie rezydencji jak osoby prawne i ktore sa objete nieograniczonym obowiazkiem podatkowym w tym panstwie.

Ustawodawca przez osobe prawna rozumie wiec podmioty:

  • ktorym prawo polskie nadaje osobowosc prawna,
  • ktorym prawo obce nadaje osobowosc prawna w znaczeniu odpowiadajacym rozwiazaniu przyjetemu przez polskiego ustawodawce,
  • funkcjonujace w zagranicznych systemach prawnych, w ktorych nie funkcjonuje pojecie osoby prawnej w znaczeniu zblizonym do przyjetego w polskim systemie prawnym, lecz wykazujace takie podstawowe cechy konstrukcyjne, ktore odpowiadaja cechom charakterystycznym dla polskich osob prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. Prawo prywatne miedzynarodowe (Dz. U. z 2015 r., poz. 1792) osoba prawna podlega prawu panstwa, w ktorym ma siedzibe. Jezeli jednak prawo wskazane w przepisie ust. 1 przewiduje wlasciwosc prawa panstwa, na podstawie ktorego osoba prawna zostala utworzona, stosuje sie prawo tego panstwa. Na podstawie art. 21 ustawy Prawo prywatne miedzynarodowe przepis art. 17 powolanej ustawy stosuje sie odpowiednio do jednostek organizacyjnych niemajacych osobowosci prawnej.

Na podstawie art. 17 ust. 3 ustawy Prawo prywatne miedzynarodowe prawu wskazanemu w przepisach ust. 1 i 2 podlegaja w szczegolnosci:

  1. powstanie, laczenie, podzial, przeksztalcenie lub ustanie osoby prawnej;
  2. charakter prawny osoby prawnej;
  3. nazwa oraz firma osoby prawnej;
  4. zdolnosc osoby prawnej;
  5. kompetencje i zasady dzialania oraz powolywanie i odwolywanie czlonkow organow;
  6. reprezentacja;
  7. nabycie i utrata statusu wspolnika lub czlonkostwa oraz prawa i obowiazki z nimi zwiazane;
  8. odpowiedzialnosc wspolnikow lub czlonkow za zobowiazania osoby prawnej;
  9. skutki naruszenia przez osobe reprezentujaca osobe prawna ustawy, aktu zalozycielskiego lub statutu.

Poniewaz z opisu zdarzenia przyszlego nie wynika, aby w prawie luksemburskim pojecie osobowosci prawnej mialo inne znaczenie, jak w polskim systemie prawnym, nalezy uznac, ze prawem wlasciwym do ustalenia, czy SCSp jest osoba prawna bedzie prawo luksemburskie.

Natomiast kwalifikacja prawnopodatkowa (okreslenie statusu prawnopodatkowego) danego podmiotu na gruncie ustawodawstwa krajowego nastepuje w sposob autonomiczny na podstawie przepisow ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych.

Nalezy zauwazyc, ze zgodnie z opisem zdarzenia przyszlego przedstawionym przez Wnioskodawce SCSp na gruncie prawa luksemburskiego:

  • jest spolka osobowa o konstrukcji prawnej zblizonej do struktury polskiej spolki komandytowej;
  • jest spolka, ktora nie posiada osobowosci prawnej;
  • nie jest traktowana jak osoba prawna (nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osob prawnych);
  • jest transparentna dla celow podatku dochodowego, co oznacza, ze nie jest podatnikiem podatku dochodowego w Luksemburgu, a jej przychody/dochody sa alokowane i opodatkowywane na poziomie jej wspolnikow.

W rezultacie nalezy uznac, ze spolka SCSp nie miesci sie w zadnej z kategorii podatnikow okreslonych w art. 1 ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych, tj.:

  • w ust. 1 tego artykulu ? gdyz nie jest osoba prawna, ani nie moze byc za taka uznana w wyniku analizy porownywalnosci elementow konstrukcyjnych SCSp i polskich osob prawnych z uwzglednieniem specyfiki ustawodawstwa luksemburskiego;
  • w ust. 2 niniejszego artykulu ? gdyz jest spolka niemajaca osobowosci prawnej;
  • w ust. 3 ww. artykulu ? gdyz w opisie zdarzenia przyszlego wskazano, ze SCSp nie jest traktowana jak osoba prawna na gruncie luksemburskiego prawa podatkowego (nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osob prawnych). SCSp jest bowiem na gruncie prawa podatkowego Luksemburga traktowana jako podmiot transparentny podatkowo, co oznacza, ze nie jest ona podatnikiem podatku dochodowego w Luksemburgu, a jej przychody (dochody) sa alokowane i opodatkowywane na poziomie jej wspolnikow;
  • nie jest tez spolka komandytowo-akcyjna posiadajaca siedzibe lub zarzad na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (na podstawie opisu zdarzenia przyszlego we wniosku ORD-IN przyjeto za Wnioskodawca, ze SCSp jest spolka osobowa o konstrukcji prawnej zblizonej do struktury polskiej spolki komandytowej, a nie komandytowo-akcyjnej).

W swietle przedstawionego zdarzenia przyszlego Spolki SCSp nie mozna zatem uznac za podatnika podatku dochodowego od osob prawnych w Polsce.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy nalezy uznac za prawidlowe.

Koncowo nadmienic nalezy, ze procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisow prawa podatkowego w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie podlega regulom przewidzianym dla postepowania podatkowego czy kontrolnego. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domene ewentualnego postepowania podatkowego. Dokonujac interpretacji indywidualnej organ interpretacyjny dzialajacy z upowaznienia Ministra Finansow przedstawia jedynie swoj poglad dotyczacy wykladni tresci analizowanych przepisowi sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego badz zdarzenia przyszlego (ktorego elementy przyjmuje jako podstawe rozstrzygniecia bez weryfikacji).

I tak, w procesie wydawania interpretacji indywidualnych wlasciwy organ nie dokonuje zadnych wlasnych ustalen w ramach postepowania dowodowego, ale przedstawia wylacznie ocene stanowiska Wnioskodawcy na tle przedstawionego przez niego stanu faktycznego (zdarzenia przyszlego). Innymi slowy, podane przez wnioskodawce fakty nie podlegaja weryfikacji ani konfrontacji z dokumentami zrodlowymi, poniewaz w oparciu o wydana w indywidualnej sprawie interpretacje, wnioskodawca uzyskuje jedynie informacje o pogladzie organu w konkretnej, przedstawionej we wniosku sprawie.

Stronie przysluguje prawo do wniesienia skargi na niniejsza interpretacje przepisow prawa podatkowego z powodu jej niezgodnosci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewodzkiego Sadu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na pismie organu, ktory wydal interpretacje ? w terminie 14 dni od dnia, w ktorym skarzacy dowiedzial sie lub mogl sie dowiedziec o jej wydaniu ? do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 ? 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sadami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z pozn. zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwoch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a jezeli organ nie udzielil odpowiedzi na wezwanie, w terminie szescdziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 ? 2 ww. ustawy). Jednoczesnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemna interpretacje przepisow prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie moze byc oparta wylacznie na zarzucie naruszenia przepisow postepowania, dopuszczeniu sie bledu wykladni lub niewlasciwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sad administracyjny jest zwiazany zarzutami skargi oraz powolana podstawa prawna.

Skarge wnosi sie za posrednictwem organu, ktorego dzialanie lub bezczynnosc sa przedmiotem skargi (art. 54 ? 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Sw. Jakuba 20, 87-100 Torun.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy