mozliwosc odliczenia od podstawy opodatkowania wydatkow o jakich mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych - Interpretacja - IBPB-1-2/4510-153/16/KP

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.03.2016, sygn. IBPB-1-2/4510-153/16/KP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

mozliwosc odliczenia od podstawy opodatkowania wydatkow o jakich mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych

Na podstawie art. 14b ? 1 i ? 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz ? 4 pkt 2 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, dzialajacy w imieniu Ministra Finansow, stwierdza, ze stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 27 stycznia 2016 r. (data wplywu do tut. Biura 5 lutego 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego dotyczacej podatku dochodowego od osob prawnych w zakresie mozliwosci odliczenia od podstawy opodatkowania wydatkow o jakich mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych (w brzmieniu obowiazujacym do 31 grudnia 2015 r. - stan faktyczny) ? jest prawidlowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2016 r. do tut. Biura wplynal wniosek o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego podatku dochodowego od osob prawnych, w zakresie mozliwosci odliczenia od podstawy opodatkowania wydatkow o jakich mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych (w brzmieniu obowiazujacym do 31 grudnia 2015 r.).

We wniosku zostal przedstawiony nastepujacy stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej rowniez: ?Spolka?) jest jednostka wchodzaca w sklad Grupy Kapitalowej. Obszar dzialalnosci Grupy Kapitalowej obejmuje m.in. poszukiwanie zloz i wydobycie gazu ziemnego, magazynowanie oraz obrot paliwami gazowymi. Wydobycie gazu ziemnego i ropy naftowej jest jednym z kluczowych czynnikow zapewniajacych Grupie konkurencyjna pozycje na liberalizowanym rynku gazu. W sklad Grupy Kapitalowej wchodzi takze spolka bedaca producentem ciepla i energii elektrycznej w skojarzeniu - wlasciciel trzech elektrocieplowni i trzech cieplowni.

Podstawowym celem dzialalnosci Spolki jest swiadczenie uslug oraz realizacja wspolnych przedsiewziec dla wybranych podmiotow wchodzacych w sklad Grupy Kapitalowej. Takie rozwiazanie funkcjonowania Grupy Kapitalowej zostalo wdrozone w celu optymalizacji ponoszonych kosztow w zwiazku z realizacja niektorych zadan, ktore efektywniej moga byc realizowane przez jeden, scisle wyspecjalizowany podmiot. Zgodnie z wdrozona strategia Grupy Kapitalowej wybrane zadania sa realizowane przez Spolke.

Naleza do nich:

  1. uslugi teleinformatyczne,
  2. uslugi finansowo-ksiegowe,
  3. uslugi kadrowo-placowe,
  4. uslugi dodatkowe.

Swiadczenie uslug teleinformatycznych dla wybranych podmiotow z Grupy Kapitalowej obejmuje, m.in. uslugi hostingowe, wdrozenie i utrzymanie systemow informatycznych i aplikacji oraz uslugi wsparcia IT przy procesach produkcyjnych. Klienci sa jedynie odbiorcami uslug i nie uczestnicza w ich tworzeniu. Z kolei uslugi finansowo-ksiegowe obejmuja m.in. prowadzenie ksiag rachunkowych i dokonywanie na ich podstawie rozliczen podatkowych, sporzadzanie sprawozdan finansowych i statystycznych dla wybranych podmiotow z Grupy Kapitalowej. Natomiast uslugi kadrowo-placowe polegaja m.in. na prowadzeniu akt osobowych, aktualizowaniu praw wynikajacych z uprawnien pracowniczych, obslugi naliczania i wyplacania wynagrodzen wraz z prowadzeniem rozliczen podatkowych i z tytulu ubezpieczen spolecznych oraz przygotowywanie raportow w powyzszym zakresie dla wybranych podmiotow z Grupy Kapitalowej, odnosnie zatrudnionych przez te podmioty pracownikow. Ponadto, Spolka swiadczy podmiotom z Grupy Kapitalowej inne uslugi, m.in. obejmujace zarzadzanie nieruchomosciami oraz zarzadzanie flota samochodowa. Spolka rozwaza rozszerzenie swojej oferty rowniez o inne uslugi, zabiega takze o pozyskanie nowych klientow. Swiadczenie wyzej opisanych uslug dla podmiotow z Grupy Kapitalowej wymaga stalego wdrazania innowacji i udoskonalania stosownych technologii tak, by sprostac wymaganiom klientow oraz potrzebom Grupy Kapitalowej, poprzez zapewnienie profesjonalnego i innowacyjnego wsparcia w obszarze teleinformatycznym, finansowo-ksiegowym i zarzadzania zasobami ludzkimi. W celu usprawnienia tych rodzajow dzialalnosci Spolka nabyla od kontrahentow zewnetrznych szereg wartosci niematerialnych i prawnych w postaci licencji na oprogramowanie komputerowe (dalej: ?Systemy IT?) wraz z pracami wdrozeniowymi. Nabycie praw do wiedzy technologicznej w postaci Systemow IT nastapilo w drodze umow o ich przeniesienie oraz korzystanie z tych praw. Korzystanie z przedmiotowego oprogramowania prowadzilo do optymalizacji procesow wewnetrznych w Spolce oraz sprawniejszego swiadczenia uslug na rzecz podmiotow z Grupy Kapitalowej, co w konsekwencji przeklada sie na obnizenie kosztow i wzrost efektywnosci dzialalnosci gospodarczej prowadzonej przez Spolke. Wdrozenie Systemow IT wplynelo na udoskonalenie procesow swiadczenia uslug teleinformatycznych, finansowo-ksiegowych, kadrowo-placowych i uslug dodatkowych.

Udoskonalenie powyzszych obszarow dzialalnosci Spolki, w odniesieniu do poszczegolnych Systemow IT, polegalo na uzyskaniu jednej lub wiekszej liczby wskazanych nizej korzysci, tj.:

  • usprawnieniu procesow planowania, raportowania zarzadczego (w tym integracja danych),
  • przyspieszeniu procesow analizy danych i raportowania, a takze ewidencjonowania rozliczen z klientami,
  • skroceniu czasu podejmowania decyzji biznesowych/wykonywania zadan/dzialan w obszarze komunikacji wewnetrznej oraz z podmiotami zewnetrznymi powiazanymi i niepowiazanymi,
  • unowoczesnieniu i zwiekszeniu efektywnosci systemow zabezpieczania danych, w tym nadzoru nad mozliwoscia kopiowania i udostepniania kopii danych,
  • ograniczeniu kosztow dzialalnosci poprzez zmniejszenie liczby osob potrzebnych do obslugi klientow,
  • poprawie jakosci swiadczonych uslug,
  • rozszerzeniu i unowoczesnieniu zakresu uslug Spolki,
  • poprawie jakosci swiadczonych uslug w obszarze zarzadzania relacjami z klientami,
  • poprawie efektywnosci procesow operacyjnych, a takze usprawnieniu i automatyzacji wewnetrznych procesow gospodarczych,
  • ograniczeniu kosztow dzialalnosci poprzez automatyzacje czynnosci operacyjnych,
  • ograniczeniu kosztow dzialalnosci Spolki poprzez lepsze wykorzystanie krytycznych zasobow organizacji w realizacji strategii rozwoju Spolki,
  • ogolnym ograniczeniu kosztow dzialalnosci Spolki,
  • skroceniu czasu podejmowania decyzji biznesowych/wykonywania zadan lub dzialan w obszarze dzialalnosci Spolki;
  • usprawnieniu procesow planowania i raportowania zarzadczego (zbieranie danych, integracja danych),
  • usprawnieniu zarzadzania poprzez przyspieszenie okreslonych procesow o charakterze administracyjnym,
  • wprowadzeniu innowacji do swiadczonych uslug.

Optymalizacja procesow gospodarczych w powyzszym zakresie skutkowala zasadniczo obnizeniem okreslonych kosztow po stronie Spolki, jak rowniez usprawnieniem pewnych procesow administracyjnych, zarzadczych i finansowych wplywajacych na efektywnosc i wydajnosc. Ponadto, z uwagi na niewystandaryzowany charakter uslug Spolki, swiadczone przez nia uslugi (tj. uslugi teleinformatyczne, uslugi finansowo-ksiegowe, uslugi kadrowo- placowe, uslugi dodatkowe) ulegly zmianie (tj. staly sie bardziej innowacyjne) wskutek zastosowania nabywanych technologii.

Wniosek dotyczy wydatkow poniesionych w latach podatkowych trwajacych od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2015 r. w odniesieniu do Systemow IT wprowadzonych do ewidencji srodkow trwalych oraz wartosci niematerialnych i prawnych w okresie od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2015 r.

Zakres wniosku nie obejmuje Systemow IT, z ktorych Spolka korzystala jednoczesnie do celow swiadczenia odplatnych uslug informatycznych na rzecz spolek zaleznych oraz we wlasnym zakresie (wewnatrz wlasnej struktury).

W odniesieniu do Systemow IT, ktorych dotyczy wniosek, Spolka dokonywala platnosci wydatkow na ich nabycie w tym samym roku, w ktorym Spolka wprowadzila Systemy IT do ewidencji srodkow trwalych oraz wartosci niematerialnych i prawnych lub w roku nastepujacym po tym roku, lub tez - w przypadku przedplat (zadatkow) na poczet wydatkow na nabycie nowych technologii w rozumieniu art. 18b ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osob prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej: ?ustawa o CIT?), w roku poprzedzajacym rok, w ktorym Spolka wprowadzila Systemy IT do ewidencji srodkow trwalych oraz wartosci niematerialnych i prawnych. Przedplaty (zadatki) moga dotyczyc takze prac wdrozeniowych, ktore skladaja sie na wartosc poczatkowa danej WNiP. W przypadku niektorych Systemow IT w powyzszych okresach poniesiono tylko czesc wydatkow i tylko tej czesci dotyczy wniosek - pozostale czesci wydatkow poniesione poza powyzszymi okresami, czyli np. w latach poprzedzajacych o wiecej niz rok wprowadzenie do ewidencji srodkow trwalych i wartosci niematerialnych i prawnych lub platnosci dokonane pozniej niz rok po tej dacie, nie sa przedmiotem zapytania Spolki i odpowiadajaca im czesc wartosci poczatkowej zostanie wylaczona z dalszej analizy

Systemy IT spelniaja kryteria wartosci niematerialnych i prawnych podlegajacych amortyzacji podatkowej w rozumieniu art. 18b ustawy o CIT, i wszystkie one zostaly wprowadzone do ewidencji srodkow trwalych oraz wartosci niematerialnych i prawnych w okresie od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2015 r. Wartosc poczatkowa Systemow IT przyjeto w wysokosci ceny nabycia (w tym kosztow licencji, praw autorskich), powiekszonej o wydatki zwiazane z dostosowaniem i wdrozeniem (uruchomieniem) Systemow IT - poniesionych na rzecz jednego lub kilku uprawnionych podmiotow.

Spolka oczekuje, ze innowacyjnosc wskazanych wyzej Systemow IT zostanie potwierdzona opiniami jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz.U. Nr 96, poz. 615), jako spelniajaca przeslanki do zastosowania ulgi na nowe technologie stosownie do art. 18b ust. 2 ustawy o CIT, czyli, ze wskazane we wniosku Systemy IT stanowiace wiedze technologiczna w postaci wartosci niematerialnych i prawnych, umozliwiaja wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobow lub uslug i nie sa stosowane przez okres dluzszy niz 5 ostatnich lat (dalej: ?Pozytywne Opinie?).

Spolka nie udzielila i nie zamierza udzielic w jakiejkolwiek formie lub czesci innym podmiotom prawa do nowych technologii w postaci WNiP objetych wnioskiem.

Spolka nie prowadzila i nie prowadzi dzialalnosci na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie stosownego zezwolenia. Spolka nie udzielila w jakiejkolwiek formie lub czesci innym podmiotom prawa do nowych technologii. Nie zostala ogloszona upadlosc Spolki obejmujaca likwidacje majatku oraz Spolka nie zostala postawiona w stan likwidacji. Spolka nie otrzymala zwrotu wydatkow na nowe technologie w postaci Systemow IT w jakiejkolwiek formie.

Spolka nie rozpoznala straty podatkowej za lata podatkowe trwajace od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2015 r. Wielkosc jej dochodu podatkowego z pozarolniczej dzialalnosci gospodarczej nie byla nizsza od kwoty przyslugujacych odliczen (art. 18b ust. 6 zd. 2 ustawy o CIT) za poszczegolne lata podatkowe trwajace od 1 stycznia 2013 r. do 31 grudnia 2015 r.

Dotychczas Spolka nie korzystala z ulgi z tytulu nabycia nowych technologii.

W zwiazku z powyzszym zadano nastepujace pytanie:

Czy, przy zalozeniu ze Spolka uzyska Pozytywne Opinie jednostki naukowej, Spolka moze w stosunku do roku podatkowego trwajacego od 1 stycznia 2015 do 31 grudnia 2015 uwzglednic w zeznaniu podatkowym i skorzystac z ulgi na nowe technologie, o ktorej mowa w art. 18b ust. 1 ustawy o CIT, poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania:

  1. w roku podatkowym, w ktorym Systemy IT objete wnioskiem zostaly wprowadzone do ewidencji srodkow trwalych oraz wartosci niematerialnych i prawnych - omowionych wyzej wydatkow (czesci wydatkow) na nabycie Systemow IT (obejmujacych lacznie koszty licencji, praw autorskich i wdrozenia) do kwoty stanowiacej 50% wydatkow uwzglednionych w wartosci poczatkowej i zaplaconych podmiotowi uprawnionemu w tym roku podatkowym oraz przedplat (zadatkow) zaplaconych w roku poprzedzajacym ten rok podatkowy,
  2. w roku podatkowym, w ktorym Systemy IT objete wnioskiem zostaly wprowadzone do ewidencji srodkow trwalych oraz wartosci niematerialnych i prawnych - omowionych wyzej wydatkow (czesci wydatkow) na nabycie Systemow IT (obejmujacych lacznie koszty licencji, praw autorskich i wdrozenia) do kwoty stanowiacej 50% wydatkow uwzglednionych w wartosci poczatkowej i zaplaconych podmiotowi uprawnionemu w roku nastepujacym po roku, w ktorym Systemy IT zostaly wprowadzone do ewidencji srodkow trwalych oraz wartosci niematerialnych i prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, przy zalozeniu, ze Spolka uzyska Pozytywne Opinie jednostki naukowej, Spolka moze, w stosunku do roku podatkowego trwajacego od 1 stycznia 2015 r. do 31 grudnia 2015 r. - uwzglednic w zeznaniu podatkowym i skorzystac z ulgi na nowe technologie, o ktorej mowa w art. 18b ust. 1 ustawy o CIT, poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania:

  1. w roku podatkowym, w ktorym Systemy IT objete wnioskiem zostaly wprowadzone do ewidencji srodkow trwalych oraz wartosci niematerialnych i prawnych - omowionych wyzej wydatkow (czesci wydatkow) na nabycie Systemow IT (obejmujacych lacznie koszty licencji, praw autorskich i wdrozenia) do kwoty stanowiacej 50% wydatkow uwzglednionych w wartosci poczatkowej i zaplaconych podmiotowi uprawnionemu w tym roku podatkowym oraz przedplat (zadatkow) zaplaconych w roku poprzedzajacym ten rok podatkowy,
  2. w roku podatkowym, w ktorym Systemy IT objete wnioskiem zostaly wprowadzone do ewidencji srodkow trwalych oraz wartosci niematerialnych i prawnych - omowionych wyzej wydatkow (czesci wydatkow) na nabycie Systemow IT (obejmujacych lacznie koszty licencji, praw autorskich i wdrozenia) do kwoty stanowiacej 50% wydatkow uwzglednionych w wartosci poczatkowej i zaplaconych podmiotowi uprawnionemu w roku nastepujacym po roku, w ktorym Systemy IT zostaly wprowadzone do ewidencji srodkow trwalych oraz wartosci niematerialnych i prawnych.

Przepisy obowiazujace do 31 grudnia 2015 r.

Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy o CIT, od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, odlicza sie wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii.

Stosownie do tresci art. 18b ust. 2 ustawy o CIT, za nowe technologie uwaza sie wiedze technologiczna w postaci wartosci niematerialnych i prawnych, w szczegolnosci wyniki badan i prac rozwojowych, ktora umozliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobow lub uslug i ktora nie jest stosowana na swiecie przez okres dluzszy niz ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezaleznej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki.

Zgodnie natomiast z trescia art. 18b ust. 4 ustawy o CIT, podstawa ustalenia wielkosci odliczenia jest kwota wydatkow poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzglednionych w wartosci poczatkowej w czesci, w jakiej zostala zaplacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w ktorym nowa technologie wprowadzono do ewidencji srodkow trwalych oraz wartosci niematerialnych i prawnych lub w roku nastepujacym po tym roku, oraz w ktorej nie zostala zwrocona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie z art. l6g ust. 3 ustawy o CIT, za cene nabycia uwaza sie kwote nalezna zbywcy, powiekszona o koszty zwiazane z zakupem naliczone do dnia przekazania srodka trwalego lub wartosci niematerialnej i prawnej do uzywania, a w szczegolnosci o koszty transportu, zaladunku i wyladunku, ubezpieczenia w drodze, montazu, instalacji i uruchomienia programow oraz systemow komputerowych, oplat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszona o podatek od towarow i uslug, z wyjatkiem przypadkow, gdy zgodnie z odrebnymi przepisami podatek od towarow i uslug nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysluguje obnizenie kwoty naleznego podatku o podatek naliczony albo zwrot roznicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarow i uslug. W przypadku importu cena nabycia obejmuje clo i podatek akcyzowy od importu skladnikow majatku.

Z art. 18b ust. 5 ustawy o CIT wynika, ze w sytuacji, gdy podatnik dokonal przedplat (zadatkow) na poczet wydatkow na nowe technologie w roku poprzedzajacym rok, w ktorym wprowadzil nowa technologie do ewidencji srodkow trwalych oraz wartosci niematerialnych i prawnych, uznaje sie je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji.

Zgodnie z przepisem art. 18b ust. 6 ustawy o CIT, podatnik dokona stosownych odliczen w zeznaniach za wlasciwe lata podatkowe, w ktorych poniesiono wydatki, o ktorych mowa w art. 18b ust. 4 i 5 ustawy o CIT.

Stosownie do art. 18b ust. 7 ustawy o CIT, odliczenia zwiazane z nabyciem nowej technologii nie moga przekroczyc 50% kwoty ustalonej na podstawie art. 18b ust. 4 i 5 ustawy o CIT.

Jak wynika z art. 18b ust. 8 ustawy o CIT, podatnik traci prawo do odliczen zwiazanych z nabyciem nowej technologii, jezeli przed uplywem trzech lat podatkowych liczac od konca roku podatkowego, w ktorym wprowadzil nowa technologie do ewidencji srodkow trwalych oraz wartosci niematerialnych i prawnych:

  1. udzieli w jakiejkolwiek formie lub czesci innym podmiotom prawa do nowej technologii; nie dotyczy to przeniesienia prawa w wyniku przeksztalcenia formy prawnej oraz laczenia lub podzialu dotychczasowych przedsiebiorcow - dokonywanych na podstawie przepisow Kodeksu spolek handlowych, albo
  2. zostanie ogloszona jego upadlosc obejmujaca likwidacje majatku, lub zostanie postawiony w stan likwidacji, albo
  3. otrzyma zwrot wydatkow na te technologie w jakiejkolwiek formie.

Biorac pod uwage powyzsze warunki, podstawa ustalenia wielkosci odliczenia jest kwota wydatkow spelniajacych kumulatywnie ponizsze warunki, tj.:

  1. wydatki zostaly uwzglednione w wartosci poczatkowej WNiP, oraz
  2. zostaly poniesione przez podatnika na nabycie nowej technologii, oraz
  3. zostaly zaplacone w roku podatkowym, w ktorym wprowadzono nowa technologie do ewidencji srodkow trwalych oraz wartosci niematerialnych i prawnych lub w roku nastepnym, przy czym za wydatki poniesione w roku wprowadzenia do ewidencji uwaza sie rowniez przedplaty (zadatki) na poczet tych wydatkow w roku poprzedzajacym rok, w ktorym wprowadzil nowa technologie do ewidencji srodkow trwalych oraz wartosci niematerialnych i prawnych, oraz
  4. nie zostaly zwrocone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W ocenie Spolki, poniesione przez Spolke wydatki na nabycie licencji na Systemy IT spelniaja wszystkie powyzsze warunki, w szczegolnosci zas wydatki te zostaly uwzglednione w wartosci poczatkowej WNiP, zostaly poniesione przez Spolke na nabycie nowej technologii, zostaly zaplacone w roku podatkowym, w ktorym wprowadzono nowa technologie do ewidencji srodkow trwalych lub w roku nastepujacym po tym roku, przy czym za wydatki poniesione w roku wprowadzenia do ewidencji uwaza sie rowniez przedplaty (zadatki) na poczet tych wydatkow w roku poprzedzajacym rok, w ktorym wprowadzil nowa technologie do ewidencji srodkow trwalych oraz wartosci niematerialnych i prawnych, jak rowniez nie zostaly one zwrocone Spolce w jakiejkolwiek formie.

Systemy IT

W ocenie Spolki, wdrozenie Systemow IT umozliwia udoskonalanie procesow operacyjnych dotyczacych swiadczenia uslug teleinformatycznych, uslug finansowo-ksiegowych, uslug kadrowo-placowych, uslug dodatkowych na rzecz podmiotow z Grupy Kapitalowej. Standard Systemow IT, jako nowej technologii w rozumieniu art. 18b ust. 1 ustawy o CIT potwierdzony zostanie opiniami niezaleznej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki. Zgodnie z art. 18b ustawy o CIT jest niezbednym, aby konsekwencja zastosowania nowej technologii bylo wytwarzanie nowego wyrobu przez dany podmiot lub aby technologia byla innowacyjna, tj., aby umozliwiala wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobow lub uslug (co byloby potwierdzone przez odpowiednia jednostke naukowa). Nabycie praw do wiedzy technologicznej w postaci Systemow IT nastepuje w drodze umow o ich przeniesienie oraz korzystanie z tych praw. Korzystanie z przedmiotowego oprogramowania prowadzilo i prowadzi dalej do optymalizacji procesow wewnetrznych Spolki oraz sprawniejszego swiadczenia uslug teleinformatycznych, uslug finansowo-ksiegowych, uslug kadrowo-placowych, uslug dodatkowych na rzecz podmiotow z Grupy Kapitalowej Podjete dzialania przyczyniaja sie wiec do obnizenia kosztow, wzrostu efektywnosci prowadzonej dzialalnosci gospodarczej oraz rozwijania i unowoczesniania zakresu uslug swiadczonych na rzecz klientow - podmiotow z Grupy. W konsekwencji, majac na wzgledzie korzysci dla procesow gospodarczych w spolce wynikajace z zakupu Systemow IT, nalezy takie Systemy IT stanowiace wiedze technologiczna zakwalifikowac jako innowacyjne, a tym samym, traktowac jako nowa technologie w rozumieniu ustawy o CIT.

W zaprezentowanym przez Spolke stanie faktycznym, prawo do rozwiazan technologicznych w postaci licencji na Systemy IT stanowi dla Spolki wartosci niematerialne i prawne w swietle przepisow ustawy o CIT, co jest jednym z warunkow do uznania danej wiedzy technologicznej za nowa technologie w rozumieniu tej ustawy.

Jak wynika z literalnej interpretacji art. 18b ustawy o CIT, oraz ugruntowanej praktyki organow podatkowych, licencje na oprogramowanie komputerowe, ktore zostaly wprowadzone przez podatnika do ewidencji srodkow trwalych oraz wartosci niematerialnych i prawnych, moga byc podstawa do skorzystania z preferencji podatkowej wynikajacej z ulgi technologicznej, pod warunkiem uzyskania opinii jednostki naukowej potwierdzajacej innowacyjnosc nowej technologii.

Analogiczny poglad zostal potwierdzony przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 15 grudnia 2014 r. (Znak: IPPB5/423-946/14-4/MW), ktory uznal, ze podatnikowi przysluguje prawo do dokonania korekty deklaracji i odliczenia 50% kosztow poniesionych na nowe technologie w postaci licencji do programu komputerowego. Ponadto powyzsze potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10 wrzesnia 2009 r. (Znak: IPPB5/423-330/09-5/AM) oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 25 marca 2011 r. (Znak: ILPB3/423-29/10-2/AP), ktorzy potwierdzili stanowisko, ze podatnik bedzie mogl skorzystac prawa do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatkow poniesionych na nabycie nowych technologii w postaci wartosci niematerialnej i prawnej, jaka stanowi system usprawniajacy procesy biznesowe.

Natomiast w interpretacji indywidualnej z 12 sierpnia 2014 r. (Znak: IPTPB3/423-172/14- 4/PM), Dyrektor Izby Skarbowej w Lodzi potwierdzil stanowisko Wnioskodawcy, ze w momencie niezastosowania odliczenia w roku, w ktorym odliczenie przyslugiwalo, w celu skorzystania z prawa do odliczenia ulgi technologicznej, podatnik moze zlozyc korekte deklaracji za rok, w ktorym to odliczenie przyslugiwalo, z zastrzezeniem, ze spelnione zostaly wszystkie warunki niezbedne do zastosowania ulgi, o ktorej mowa w art. 18b ustawy o CIT i nie uplynal termin przedawnienia zobowiazania podatkowego.

Jak wynika z art. 16g ust. 3 ustawy o CIT, wartosc poczatkowa nabytych licencji na korzystanie z Systemow IT powiekszana jest o wydatki dotyczace ich wdrozenia, rozumiane jako koszty wdrozenia naliczone do dnia przyjecia Systemow IT do uzywania.

Powyzsze stanowisko jest powszechnie akceptowane w praktyce organow podatkowych, co potwierdza m. in.:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 21 marca 2014 r. (Znak: ILPB4/423-502/13-4/LM),
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Lodzi z marca 2014 r. (Znak: IPTPB3/423-522/13-3/KJ) oraz
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 grudnia 2013 r. (Znak: IPPB5/423-752/13-2/IS).

Dodatkowo, w interpretacji indywidualnej z 8 sierpnia 2014 r. (Znak: ITPB3/423- 237/14/KK), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy potwierdzil, ze rowniez przedplaty (zadatki) dotyczace prac wdrozeniowych, ktore skladaja sie na wartosc poczatkowa danej wartosci niematerialnej i prawnej, moga stanowic podstawe do ustalenia kwoty odliczenia od podstawy opodatkowania z tytulu nabycia nowych technologii.

Biorac pod uwage powyzsze okolicznosci, w opisanych przez Spolke zaistnialym stanie faktycznym spelnione zostaly wszystkie niezbedne przeslanki determinujace skorzystanie z ulgi technologicznej oraz nie zaistnialy okolicznosci skutkujace koniecznoscia dokonania korekty zwiekszajacej podstawe opodatkowania, wymienione przez ustawodawce w art. 18b ust. 8 ustawy o CIT, ktore powodowalyby definitywna utrate prawa do skorzystania z ulgi technologicznej.

Ponadto wydatki na nabycie nowych technologii zostaly efektywnie poniesione, co umozliwia ich odliczenie od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18b ust. 6 ustawy o CIT w roku podatkowym, w ktorym doszlo do ich poniesienia w rozumieniu art. 18b ust. 4 i ust. 5 ustawy o CIT.

W konsekwencji, przy zalozeniu, ze Spolka uzyska Pozytywne Opinie jednostki naukowej, Spolka moze skorzystac z ulgi na nowe technologie, o ktorej mowa w art. 18b ust. 1 ustawy o CIT, poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania:

  1. w roku podatkowym, w ktorym Systemy IT objete wnioskiem zostaly wprowadzone do ewidencji srodkow trwalych oraz wartosci niematerialnych i prawnych - omowionych wyzej wydatkow (czesci wydatkow) poniesionych na nabycie Systemow IT (obejmujacych lacznie koszty licencji, praw autorskich i wdrozenia) do kwoty stanowiacej 50% wydatkow uwzglednionych w wartosci poczatkowej i zaplaconych podmiotowi uprawnionemu w tym roku podatkowym oraz przedplat (zadatkow) zaplaconych w roku poprzedzajacym ten rok podatkowy,
  2. w roku podatkowym, w ktorym Systemy IT objete wnioskiem zostaly wprowadzone do ewidencji srodkow trwalych oraz wartosci niematerialnych i prawnych - omowionych wyzej wydatkow (czesci wydatkow) poniesionych na nabycie Systemow IT (obejmujacych lacznie koszty licencji, praw autorskich i wdrozenia) do kwoty stanowiacej 50% wydatkow uwzglednionych w wartosci poczatkowej i zaplaconych podmiotowi uprawnionemu w roku nastepujacym po roku, w ktorym Systemy IT zostaly wprowadzone do ewidencji srodkow trwalych oraz wartosci niematerialnych i prawnych.

Dodatkowo nalezy zaznaczyc, ze stanowisko Spolki o mozliwosci dokonania odliczenia zwiazanego z nabyciem nowej technologii zostalo potwierdzone w interpretacjach indywidualnych wydanych w analogicznych stanach faktycznych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dla innych podmiotow nalezacych do tej samej grupy kapitalowej co Spolka, tj.:

  • w interpretacji z 15 grudnia 2014 r., Znak: IPPB5/423-945/14-4/MW,
  • w interpretacji z 15 grudnia 2014 r., Znak: IPPB5/423-946/14-4/MW,
  • w interpretacji z 15 grudnia 2014 r., Znak: IPPB5/423-947/14-6/MW,
  • w interpretacji z 15 grudnia 2014 r., Znak: IPPB5/423-948/14-6/MW,
  • w interpretacji z 17 grudnia 2014 r., Znak: IPPB5/423-1000/14-3/MW,
  • w interpretacji z 17 grudnia 2014 r., Znak: IPPB5/423-1001/14-3/MW,
  • w interpretacji z 18 grudnia 2014 r., Znak: IPPB5/423-999/14-5/MW,
  • w interpretacji z 28 maja 2015 r., Znak: IPPB5/4510-227/15-2/MW.

W swietle obowiazujacego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje sie za prawidlowe.

Majac powyzsze na wzgledzie, stosownie do art. 14c ? 1 Ordynacji podatkowej, odstapiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistnialego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowiazujacego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

W zakresie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszlego wydano odrebne rozstrzygniecie.

Stronie przysluguje prawo do wniesienia skargi na niniejsza interpretacje przepisow prawa podatkowego z powodu jej niezgodnosci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewodzki Sad Administracyjny w Lublinie, ul. M.C. Sklodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na pismie organu, ktory wydal interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w ktorym skarzacy dowiedzial sie lub mogl sie dowiedziec o jej wydaniu ? do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 ? 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sadami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 14 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwoch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a jezeli organ nie udzielil odpowiedzi na wezwanie, w terminie szescdziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 ? 2 ww. ustawy). Skarge wnosi sie za posrednictwem organu, ktorego dzialanie lub bezczynnosc sa przedmiotem skargi (art. 54 ? 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Bialej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biala.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach