
Temat interpretacji
w zakresie korzystania ze zwolnienia od podatku dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w sytuacji oddania środków trwałych do używania na podstawie umowy najmu
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 31 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 20 lipca 2012 r. i 21 sierpnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie korzystania ze zwolnienia od podatku dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w sytuacji oddania środków trwałych do używania na podstawie umowy najmu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31 maja 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie korzystania ze zwolnienia od podatku dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w sytuacji oddania środków trwałych do używania na podstawie umowy najmu.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej Strefa) w zakładzie w X na podstawie zezwolenia z dnia 1 grudnia 2006 r. (dalej Zezwolenie). Spółka prowadzi również częściowo działalność gospodarczą poza terenem Strefy, z tym że w zakresie dochodu z tej działalności Spółka nie korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.
Zezwolenie uzyskane przez Spółkę obejmuje działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie następujących wyrobów wytworzonych na terenie strefy:
- Części i akcesoria do pojazdów samochodowych i ich silników - 34.3;
- Wyroby z gumy - 25.1;
- Wyroby z tworzyw sztucznych - 25.2;
- Obrabiarki i narzędzia mechaniczne - 29,4;
- Maszyny specjalnego przeznaczenia pozostałe - 29.5;
- Usługi obróbki metali i nakładania powłok na metale; usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych -28.5;
- Wyroby nożownicze, narzędzia i drobne wyroby metalowe ogólnego przeznaczenia - 28.6;
- Usługi w zakresie prac przeładunkowych, magazynowych i przechowywania towarów - 63.1;
- Usługi badawczo - rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych - 73.1;
- Usługi w zakresie badań i analiz technicznych - 74.3;
- Usługi informatyczne - 72;
- Usługi rachunkowości i kontroli ksiąg -74.12.1;
- Usługi w zakresie księgowości, z wyłączeniem deklaracji podatkowych - 74.12.2.
według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego oraz w zakresie sprzedaży odpadów i złomu powstałych w wyniku prowadzenia ww. działalności.
W Zezwoleniu ustalono m.in. następujące warunki prowadzenia działalności gospodarczej:
- zatrudnienie na terenie Strefy wyniesie co najmniej 819 pracowników, w tym co najmniej 250 zatrudnionych po dniu uzyskania Zezwolenia, w terminie do 30 czerwca 2008 r. i utrzymywane będzie na tym poziomie (co najmniej 819 pracowników) w terminie do dnia 30 czerwca 2013 r.
- poniesienie wydatków inwestycyjnych o wartości co najmniej 12.238.850 EUR w terminie do 31 grudnia 2009 r. (w tym 8.500.770 EUR do 31 grudnia 2007 r.), przy czym na mocy decyzji zmieniającej Zezwolenie termin poniesienia ww. wydatków inwestycyjnych został wydłużony.
Zezwolenie zostało udzielone Spółce do dnia 8 sierpnia 2016 r.
Obecnie, z przyczyn biznesowych Spółka rozważa zawarcie umowy lub umów najmu, na podstawie których odda najemcy lub najemcom do używania stanowiące własność Spółki wybrane środki trwałe znajdujące się w zakładzie Spółki w X. Wynajem ten może również dotyczyć środków trwałych, których cena nabycia lub koszt wytworzenia stanowią wydatki inwestycyjne w rozumieniu § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2006 r. Nr 202, poz. 1485; dalej Rozporządzenie SSE), zakwalifikowane do objęcia pomocą publiczną w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, a zawarcie umowy lub umów najmu może nastąpić przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia poszczególnych ww. środków trwałych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Spółki.
Należy przy tym podkreślić fakt, iż oddanie przez Spółkę w najem środków trwałych związanych z inwestycją objętą Zezwoleniem nie będzie prowadziło do relokacji tychże środków trwałych. Pozostaną one bowiem na terytorium Strefy w zakładzie w X, w którym będą wykorzystywane do prowadzenia działalności przez ich najemcę lub najemców. Inwestycja rozumiana jako ogół nabytych przez Spółkę środków trwałych oraz stworzone przez Spółkę nowe miejsca pracy pozostanie więc w regionie, w jakim inwestycja miała zostać zrealizowana i utrzymana. Spółka jest dużym przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r., Dz. Urz. UE Polska wydanie specjalne, rozdz. 8, t.2, str. 141).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy zawarcie przez Spółkę umowy lub umów najmu z podmiotami trzecimi, na mocy których nastąpi oddanie w najem podmiotowi lub podmiotom trzecim środków trwałych zakupionych lub wytworzonych przez Spółkę we własnym zakresie, których cena nabycia lub koszt wytworzenia stanowią wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą w rozumieniu § 6 Rozporządzenia SSE, przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Spółki, spowoduje utratę bądź zmniejszenie wartości przysługującego Spółce zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych...
Zdaniem Spółki, zawarcie przez nią umowy lub umów najmu z podmiotami trzecimi, na mocy których nastąpi oddanie w najem podmiotowi lub podmiotom trzecim środków trwałych zakupionych lub wytworzonych przez Spółkę we własnym zakresie, których cena nabycia lub koszt wytworzenia stanowią wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą w rozumieniu § 6 Rozporządzenia SSE, przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Spółki, nie spowoduje utraty bądź zmniejszenia wartości przysługującego Spółce zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.
Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, ze zm.; dalej Ustawa o SSE), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia (na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy) przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zasady zwolnienia w odniesieniu do osób prawnych określa art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze zm., dalej updop), w myśl którego wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Z kolei w myśl art. 17 ust. 5 updop, w razie cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego.
Przesłanki cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wskazuje art. 19 ust. 3 Ustawy o SSE.
W świetle tego przepisu ww. zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:
- zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub
- rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub
- nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli jego działalności gospodarczej, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, w związku z zawarciem przez Spółkę umowy lub umów najmu z podmiotem lub podmiotami trzecimi, na mocy których nastąpi oddanie podmiotom trzecim w najem wybranych środków trwałych stanowiących własność Spółki nie występuje żadna przesłanka, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy o SSE. W szczególności, Spółka będzie nadal kontynuowała działalność gospodarczą na terenie Strefy. Jednocześnie w ocenie Spółki, oddanie w najem części majątku nabytego przez Spółkę w ramach inwestycji nie stanowi również uchybienia warunkom określonym w Zezwoleniu. Spółka poniosła bowiem wydatki inwestycyjne w zadeklarowanej w Zezwoleniu wysokości oraz spełniła wszystkie wskazane w Zezwoleniu warunki. Brak jest więc podstaw do cofnięcia Zezwolenia i w konsekwencji całkowitej utraty przez Spółkę przysługującego jej prawa do zwolnienia podatkowego.
Szczegółowe warunki prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej określają właściwe rozporządzenia strefowe. W przypadku Spółki, regulacje te zawarte są w Rozporządzeniu SSE.
Zgodnie z § 3 ust. 1 Rozporządzenia SSE, pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop stanowi pomoc regionalną z tytułu:
- kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych odpowiednio w § 6-8 Rozporządzenia SSE, lub
- tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe płatności związane z ich zatrudnieniem, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.
Stosownie do § 6 ust. 1 Rozporządzenia SSE, za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:
- zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich - zgodnie z odrębnymi przepisami do składników majątku podatnika;
- rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych - zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.
W ocenie Spółki, poniesione przez nią zgodnie z warunkami Zezwolenia wydatki spełniają warunki określone w powyższym przepisie, a mianowicie:
- poniesione zostały w okresie obowiązywania Zezwolenia,
- związane są z realizowaną przez Spółkę inwestycją na terenie Strefy,
- przeznaczone zostały na zakup lub wytworzenie środków trwałych,
- zostały zaliczone do składników majątku Spółki.
Biorąc powyższe pod uwagę, wydatki na zakup lub wytworzenie środków trwałych związanych z inwestycją objętą Zezwoleniem stanowiły w momencie ich poniesienia koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą na gruncie powołanych przepisów.
Zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia SSE, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:
- nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym;
- będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat.
Jak wynika z treści cytowanego przepisu, warunkiem korzystania z pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego jest m.in. nieprzenoszenie w jakiejkolwiek formie własności" składników majątku, z którymi były związane wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą.
W ocenie Spółki, warunek wskazany w treści ww. przepisu zostanie spełniony w stanie faktycznym (winno być zdarzeniu przyszłym) przedstawionym przez Spółkę, jako że w przypadku zawarcia przez Spółkę umowy lub umów najmu, których przedmiotem będą wybrane środki trwałe należące do Spółki, z którymi związane są wydatki inwestycyjne, nie dojdzie do przeniesienia własności ww. środków trwałych. Powyższe środki trwałe pozostaną bowiem własnością Spółki. Dodatkowo, środki te znajdować się będą nadal na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, a Spółka nadal będzie na jej terenie prowadzić inwestycję. Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm., dalej KC) przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Najem jest więc zaliczany do umów, których przedmiotem jest używanie rzeczy. Najem nie ma na celu przeniesienia własności rzeczy przez wynajmującego na najemcę, gdyż jego celem nie jest przewłaszczenie rzeczy połączone z jej trwałym wyzbyciem się, ale jedynie korzystanie przez najemcę z cudzej rzeczy. Na skutek zawarcia przez Spółkę umowy lub umów najmu z podmiotem lub podmiotami trzecimi (najemcami) wynajmowane środki trwałe pozostaną ujęte w księgach rachunkowych Spółki (wynajmującego) i nadal będą przez Spółkę amortyzowane.
W konsekwencji, w ocenie Spółki, zawarcie przez nią umowy lub umów najmu z podmiotem lub podmiotami trzecimi, na mocy których nastąpi oddanie w najem podmiotowi lub podmiotom trzecim środków trwałych stanowiących własność Spółki, zakupionych lub wytworzonych przez Spółkę we własnym zakresie, których cena nabycia lub koszt wytworzenia stanowią wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą w rozumieniu § 6 Rozporządzenia SSE, nie stanowi przeniesienia własności składników majątku", o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia SSE, a tym samym nie może być podstawą do utraty bądź zmniejszenia wartości przysługującego Spółce zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.
Co istotne, prezentowane przez Spółkę stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych:
- w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 9 marca 2011 r. sygn. ILPB4/423-340/10-3/DS stwierdzono, iż: skoro w wyniku zawieranych porozumień kooperacyjnych nie dochodzi do przeniesienia prawa własności składników majątku, z którymi związane były wydatki inwestycyjne, zatem Spółka nie jest zobowiązana do skorygowania wartości wydatków kwalifikowanych dających prawo do wyliczenia kwoty wolnej od podatku dochodowego, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o wartość środków trwałych udostępnionych kontrahentom Spółki na podstawie umów o współpracy, o ile spełnione będą pozostałe warunki korzystania z tej pomocy publicznej, w szczególności - warunek dotyczący prowadzenia działalności gospodarczej, określonej w Zezwoleniach, przez okres nie krótszy niż 5 lat";
- w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 5 sierpnia 2010 r. sygn. ILPB4/423-2/10-2/ŁM stwierdzono, iż: w razie wynajmu środków trwałych, z którymi były związane wydatki inwestycyjne, Spółka nie utraci prawa do zwolnienia podatkowego przysługującego Jej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile spełnione będą pozostałe warunki korzystania z tej pomocy publicznej, w szczególności - warunek dotyczący prowadzenia działalności gospodarczej, określonej w zezwoleniu, przez okres nie krótszy niż 5 lat";
- w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 18 listopada 2010 r. sygn. ILPB3/423-700/10-2/KS stwierdzono, iż: wydatki na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych wydzierżawione przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych na rzecz innego podmiotu, będą stanowiły wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą w rozumieniu § 6 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wałbrzyskiej specjalnej strefy ekonomicznej - o ile spełnione będą pozostałe warunki korzystania z tej pomocy publicznej, w szczególności - warunek dotyczący prowadzenia działalności gospodarczej, określonej w zezwoleniu, przez okres nie krótszy niż 5 lat";
- w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 3 grudnia 2009 r., sygn. ITPB3/423-546/09/DK stwierdzono, że należy zauważyć, iż Spółka zamierza wydzierżawić jeden ze środków trwałych podmiotowi zagranicznemu. Zgodnie natomiast z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (...), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. W omawianym przypadku, nie dojdzie zatem do przeniesienia prawa własności środków trwałych. Oznacza to, że wydzierżawiający przedmiotowy środek trwały Wnioskodawca nie utraci prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile spełnione będą pozostałe warunki korzystania z tej pomocy publicznej, w szczególności - warunek dotyczący prowadzenia działalności gospodarczej, określonej w zezwoleniu, przez okres nie krótszy niż 5 lat";
- w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 18 grudnia 2009 r., sygn. ILPB3/423-838/09-4/ŁM stwierdzono, że: w razie wynajmu wybranych środków trwałych z którymi były związane wydatki inwestycyjne. Spółka nie utraci prawa do zwolnienia podatkowego przysługującego Jej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile spełnione będą pozostałe warunki korzystania z tej pomocy publicznej, w szczególności - warunek dotyczący prowadzenia działalności gospodarczej, określonej w zezwoleniu, przez okres nie krótszy niż 5 lat";
- w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 4 września 2008 r., sygn. ITPB3/423-330/08/MT stwierdzono, że: oddając w najem przedmiotowe środki trwałe, Wnioskodawca nie utraci prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile spełnione będą pozostałe warunki korzystania z tej pomocy publicznej, w szczególności - warunek dotyczący prowadzenia działalności gospodarczej, określonej w zezwoleniu, przez okres nie krótszy niż 5 lat".
Podsumowując, podkreślić należy, że zarówno przesłanki warunkujące prawo do zwolnienia od podatku dochodowego (§ 5 ust. 1 Rozporządzenia SSE), jak i przesłanki cofnięcia Zezwolenia (art. 19 ust. 3 Ustawy o SSE) stanowią katalog zamknięty.
Zawarcie przez Spółkę umowy lub umów najmu z podmiotami trzecimi, na mocy których nastąpi oddanie w najem podmiotowi lub podmiotom trzecim wybranych środków trwałych zakupionych lub wytworzonych przez Spółkę we własnym zakresie, których cena nabycia lub koszt wytworzenia stanowią wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą w rozumieniu § 6 Rozporządzenia SSE, przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Spółki:
- nie stanowi naruszenia § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia SSE, gdyż nie stanowi ono przeniesienia własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia SSE;
- nie wypełnia również żadnej z przesłanek cofnięcia Zezwolenia, ani też ograniczenia zakresu lub przedmiotu działalności określonego w Zezwoleniu, wskazanych w katalogu zawartym w art. 19 ust. 3 Ustawy o SSE;
- w efekcie nie spowoduje utraty bądź zmniejszenia wartości przysługującego Spółce zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w związku z prowadzeniem działalności na terenie Strefy na podstawie Zezwolenia.
Spółka stoi na stanowisku, iż wydatki poniesione przez Spółkę na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie wybranych środków trwałych, które zostaną następnie oddane przez Spółkę w najem podmiotowi lub podmiotom trzecim przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Spółki, będą stanowiły nadal wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą w rozumieniu § 6 Rozporządzenia SSE. Zawarcie przez Spółkę umowy lub umów najmu obejmujących ww. środki trwałe nie spowoduje utraty, bądź zmniejszenia wartości zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, przysługującego Spółce na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop - o ile spełnione będą pozostałe warunki korzystania z pomocy publicznej, w szczególności - warunek dotyczący prowadzenia przez Spółkę działalności gospodarczej określonej w Zezwoleniu przez okres nie krótszy niż 5 lat (§ 5 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia SSE).
W związku z tym Spółka nie będzie również zobowiązana do skorygowania wartości wydatków kwalifikowanych (dających prawo do wyliczenia kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop), o wartość tych środków trwałych, które zostaną oddane w najem podmiotowi lub podmiotom trzecim na mocy umowy lub umów zawartych przez Spółkę.
Dodatkowo, Spółka wskazuje również, iż jej zdaniem przepisy Rozporządzenia SSE regulujące szczegółowe kwestie związane z korzystaniem ze zwolnienia z CIT stanowią normy prawa podatkowego, do których zastosowanie winny mieć przepisy art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.) (stanowisko takie potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z 8 maja 2007 r., sygn. I SA/Rz 254/07).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
