Czy koszty zakupionej usługi opisanej w stanie faktycznym stanowią dla podatnika koszty uzyskania przychodu? Jaka będzie data poniesienia kosztu? - Interpretacja - IPPB3/423-465/12-2/GJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.10.2012, sygn. IPPB3/423-465/12-2/GJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy koszty zakupionej usługi opisanej w stanie faktycznym stanowią dla podatnika koszty uzyskania przychodu? Jaka będzie data poniesienia kosztu?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26.06.2012. (data wpływu 05.07.2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05.07.2012r. r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe

Spółka prowadzi działalność w formie spółki akcyjnej powstałej w wyniku przekształcenia Przedsiębiorstwa (PP P) na podstawie aktu komercjalizacji PP P z dnia 1 grudnia 2000 roku, na mocy ustawy z dnia 8 września 2000 roku o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji Przedsiębiorstwa (Ustawa o restrukturyzacji). PP P zostało utworzone na mocy Rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 24 września 1926 roku o utworzeniu Przedsiębiorstwa (Dz. U. z 1926 r., Nr 97, poz. 568) i zostało zarejestrowane w Sądzie Rejonowym dnia 24 sierpnia 1982 roku. Spółka Akcyjna wstąpiła we wszystkie stosunki prawne, których podmiotem było PP P, bez względu na charakter prawny tych stosunków, jeżeli przepisy Ustawy o restrukturyzacji nie stanowiły inaczej. Na mocy przepisów Ustawy o restrukturyzacji, PP P a następnie P S.A. od 2000 roku podlega przekształceniom obejmującym utworzenie przez P S.A. spółek przewozowych, spółki zarządzającej liniami kolejowymi - zarządca infrastruktury oraz innych spółek, gospodarowaniu mieniem, w szczególności poprzez wnoszenie do spółek, sprzedaż, oddawanie do odpłatnego korzystania, a także zbywanie mienia zbędnego, w tym zasobów mieszkaniowych, zmianie poziomu i struktury zatrudnienia, zamianie wierzytelności na akcje i udziały P S.A. w spółkach przez nią utworzonych. Spółka prowadzi działalność głównie w zakresie zarządzania Grupą Kapitałową P oraz gospodarowania majątkiem, w tym zagospodarowywania nieruchomości, wynajmu, sprzedaży i dzierżawy nieruchomości mieszkalnych i niemieszkalnych, działalności geodezyjnej, kartograficznej i kolejowej medycyny pracy. Ponieważ, Spółka posiada w portfelu właścicielskim udziały w spółkach powstałych w wyniku restrukturyzacji Przedsiębiorstwa (Grupa P), istotne dla dalszego kreowania sposobu zarządzania tymi udziałami/akcjami, utrzymania zwiększania jej wartości oraz wyznaczeniu kierunku rozwoju danej Spółki lub jej prywatyzacji, jest posiadanie analiz na temat kondycji finansowej tych spółek oraz ich potencjału, jak też prowadzenia bieżącego nadzoru nad ich działalnością oraz reagowanie na potencjalną utratę ich wartości. Podmiotami, w których P. S.A. posiada udziały i akcje są zarówno spółki prowadzące kolejowe przewozy pasażerskie i towarowe, jak i zarządcy infrastruktury kolejowej. W związku z powyższymi potrzebami Spółka zakupiła usługę polegającą na:

  1. Opracowaniu wkładu merytorycznego do kontraktu wieloletniego, na utrzymanie (w tym remonty) infrastruktury kolejowej, z ministrem właściwym do spraw transportu, w szczególności polegającą na:
    1. przeglądzie rozwiązań finansowania utrzymania infrastruktury w innych krajach Unii Europejskiej i identyfikacji najlepszych praktyk w tym zakresie,
    2. opracowaniu wkładu merytorycznego do kontraktu wieloletniego na utrzymanie (w tym remonty) infrastruktury między zarządcą infrastruktury oraz ministrem właściwym do spraw transportu ze szczególnym uwzględnieniem:
      • okresu obowiązywania kontraktu,
      • określenia rodzaju kosztów finansowanych w ramach kontraktu,
      • zakresu sieci objętych kontraktem, sposobu segmentacji sieci i standardu utrzymania, - określenia wskaźników do oceny i monitorowania utrzymania infrastruktury kolejowej i ich poziomów,
      • wytycznych dotyczących poziomu stawek dostępowych,
      • wysokości dotacji,
      • określenia sankcji przy braku realizacji zapisów umowy przez każdą ze Stron;
    3. opracowaniu procesu monitorowania realizacji kontraktu wieloletniego na utrzymanie infrastruktury przez organy nadzorujące spółkę zarządzającą liniami kolejowymi - zarządcę infrastruktury.
  2. Przygotowaniu wdrożenia planu restrukturyzacji spółki będącej zarządcą infrastruktury, polegające w szczególności na przeszkoleniu zespołu odpowiedzialnego za wdrożenie planu, przygotowania narzędzi do wewnętrznego monitorowania wdrożenia planu oraz opracowaniu procesu monitorowana realizacji planu finansowego spółki zarządzającej liniami kolejowymi - zarządcy infrastruktury, przez organy nadzorujące tę spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy koszty zakupionej usługi opisanej w stanie faktycznym stanowią dla podatnika koszty uzyskania przychodu...
  2. Jaka będzie data poniesienia kosztu...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Poniesiony przez P. S.A. koszt służy zabezpieczeniu źródła przychodów, jakim są dla P S.A. posiadane udziały i akcje. P. S.A. jako właściciel musi posiadać zarówno informacje o działalności prowadzonej przez podmioty, w których posiada udziały/akcje, jak też o otoczeniu gospodarczym, w jakim działają. Okresowe monitorowanie zwłaszcza kondycji finansowej spółek oraz perspektyw jej działania, pozycji na rynku, potencjalnych trudności i sukcesów, jakie mogą spółkę dotknąć oraz analiza zebranych danych jest niezbędna w celu terminowego podjęcia działań nadzorczych. Brak terminowego podjęcia działań nadzorczych, skutkować może utratą wartości posiadanych przez spółkę, jako właściciela, udziałów i akcji. W przedmiotowej sytuacji zakupione usługi dotyczą sytuacji finansowej-gospodarczej podmiotów, w których P S.A. posiada udziały i akcje oraz perspektyw ich działania. Kondycja finansowa spółek - przewoźników, w których P S.A posiada udziały i akcje w dużej mierze zależy od kondycji finansowej spółki zarządzającej liniami kolejowymi - zarządcy infrastruktury, w której P S.A. posiada akcje oraz kierunku, jaki przyjmie w związku z tą kondycją prowadzona przez spółkę zarządzającą liniami kolejowymi - zarządcę infrastruktury, działalność. P S.A., jako właściciel w celu zadbania o posiadany majątek i wytyczenia dróg postępowania z posiadanymi udziałami/akcjami została zmuszona do przeprowadzenia niezależnej analizy, w celu rozważenia potencjalnych działań, które pozwoliłyby zachować majątek Spółki na dotychczasowym poziomie lub go powiększyć. Ponieważ sytuacja finansowa spółki zarządzającej liniami kolejowymi - zarządcy infrastruktury jest uzależniona w dużym stopniu od polityki Państwa, analiza musi uwzględniać stosunki pomiędzy Państwem a Spółką zarządzającą liniami kolejowymi - zarządcą infrastruktury zawarte w planie wieloletnim na utrzymanie infrastruktury kolejowej (jego warunki i realizację) oraz nadzorowanie wypełniania założeń planu przez obie strony. Wdrożenie planu restrukturyzacji przez zarządcę infrastruktury i jednoczesne zawarcie przez niego z ministrem właściwym do spraw transportu umowy na utrzymanie infrastruktury ma na celu doprowadzenie do obniżenia kosztów jej utrzymania i w konsekwencji obniżenie stawek dostępu do niej dla przewoźników. Z kolei zawarcie umowy na kilkuletni okres przyczyni się do przewidywalności stawek dostępu i umożliwi rozwój spółek poprzez możliwość bardziej realnego planowania kosztów i przychodów. Osiągnięcie tych celów przyczyni się do istotnej poprawy warunków funkcjonowania i zwiększenia wartości zarówno spółki zarządcy infrastruktury jak i spółek przewozowych, w których P S.A. posiada udziały/akcje, a tym samym zwiększy wartość tych spółek dla P S.A. np. w przypadku zbywania udziałów czy akcji.

Zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f.-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano), na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Z literalnego brzmienia art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że za dzień poniesienia kosztu należy uznać dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych, tj. zaksięgowano w korespondencji z odpowiadającym mu zobowiązaniem. Dzień ten należy rozumieć jako dzień (okres), do którego został dany wydatek przypisany w księgach rachunkowych Spółki na podstawie treści otrzymanej faktury. W związku z tym, ujęcie podatkowe kosztu uzależnione jest, co do zasady, od ujęcia danego kosztu w księgach rachunkowych. Przedmiotowy wydatek został ujęty w kosztach rachunkowych w miesiącu wykonania usługi będącym także miesiącem otrzymania faktury, w związku z czym data poniesienia kosztu będzie tożsama z datą księgowania faktury dokumentującej zakup usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 242 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie